بازدید 28246
تأثیرگذاری اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، واعظی و لاریجانی بر یک اتفاق؛

چرا بحث اختلاف‌نظر و جدایی جهانگیری از روحانی جدی شد؟!

رویکرد «حسن روحانی» در معرفی کابینه و تلاش برای بهره گیری از چهره های معتدل تر، اقدامات او در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تسلیم نشدنش در مقابل خواسته های طیف یاد شده اصلاح طلب، هماهنگی بیشتر دولت با بخش اصولگرای معتدل مجلس نسبت به فراکسیون امیدی ها، برگزاری جلسه اخیر روحانی با اعضای جامعه روحانیت مبارز و ...
کد خبر: ۷۴۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ 25 October 2017
«اکبر ترکان» قائم مقام ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ـ که قبلا دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود و اکنون ریاست هیأت مدیره شستا را بر عهده گرفته ـ آخرین فردی است که درباره اختلافات درون دولت از جمله رابطه شکرآب شده «حسن روحانی» رئیس جمهور و «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور سخن گفته و طرح این گونه مسائل را شایعه و نادرست خوانده است؛ این موضوع چندی است که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح شده و ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ ترکان درباره جایگاه آقای جهانگیری در دولت و شایعه تنزل جایگاهش گفت: من چنین شواهدی ندارم و چنین چیزی برای من اثبات نشده است. این‌ حرف‌ها را آدم‌هایی مطرح می‌کنند که یا واقعاً مطلع نیستند و می‌خواهند این‌ها را جار و جنجال‌های رسانه‌ای مطرح کنند یا دنبال چیزی هستند که برای ما آشکار نیست.»

اختلاف نظر در دولت از نگاه ترکان

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه عنوان کرده است: «به نظر من، سطوح اشخاصی که شما اسم بردید، بالاتر از این است که با همدیگر رفتارهایی در داخل دولت داشته باشند که این رسانه‌ها منعکس می‌کنند. این حرف‌ها حدسیات سطح پایینی است که هیچ کدام‌شان به واقعیت نزدیک نیست. شواهدی دال بر وجود شرایطی که تأیید‌کننده این حرف‌ها باشد، ندیدم
.»
چرا بحث اختلاف‌نظر و جدایی جهانگیری از روحانی مطرح شد؟! 
پس از انتصاب «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم به ریاست دفتر رئیس جمهور در دولت دوازدهم، برخی اصلاح طلبان از «حسن روحانی» گلایه مند شدند. آنها معتقد بودند رئیس جمهور باید فردی را به ریاست دفتر خود برگمارد که نزدیکی به اصولگرایان نداشته باشد. آنها واعظی را نزدیک به اصولگرایان و به ویژه «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی می دانند.

هرچند اختلاف نظر بین واعظی و اصلاح طلبان به سال 76 و کنار گذاشتن او از وزارت امور خارجه با روی کار آمدن دولت اصلاحات باز می گردد، برخی تعمیق این اختلاف نظرها را به انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ربط می دهند؛ جایی که اصلاح طلبان اعتقاد داشتند که واعظی در جلساتی با برخی اعضای هیأت رئیسه و فراکسیون های مجلس برای عدم کسب آرای کافی از سوی گزینه های فراکسیون امید (اصلاح طلبان» تلاش کرده است.

هرچند رئیس فعلی دفتر رئیس جمهور که در آن زمان عهده دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، این موضوع را رد کرد و برخی افرادی که در مورد آنها ادعایی از سوی اصلاح طلبان مجلس مطرح شده بود، این موضوعات را نادرست خواندند، اما اختلافات بین واعظی و اصلاح طلبان از آن زمان شکل علنی تری به خود گرفت.

نقش واعظی در معرفی کابینه و گزینه پیشنهادی وزیر علوم

در جریان معرفی کابینه دوازدهم نیز برخی چهره های اصلاح طلب بر این عقیده بودند که بسیاری از امور با اعمال نفوذ رئیس دفتر رئیس جمهور که عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه نیز هست، پیش می رود و در آخرین مورد نیز در برخی اظهار نظرها ملاحظه می شود که عده ای عدم تصمیم گیری در خصوص چهره های مطرح و اصلاح طلب گزینه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را حاصل اعمال نظرات «محمود واعظی» می خوانند و معرفی «منصور غلامی» به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم را نتیجه اقدامات او می دانند.

این موضوع، یعنی توجه به نظرات واعظی در پیشبرد امور مربوط به دولت دوازدهم تا جایی از سوی برخی مهم، جدی و زیاد عنوان می شود که برخی اخیرا مدعی شده بودند، حتی «حسن روحانی» رئیس جمهور در این زمینه از سوی رئیس دفترش مدیریت می شود و کلام او نفوذ زیادی بر تصمیم گیری های رئیس جمهور و دولت دارد.

برخی این اختلاف نظرها را تا اندازه ای زیاد عنوان کرده اند که مدعی جدایی احتمالی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور از دولت هم شدند و حتی از «محمود واعظی» به عنوان جانشین احتمالی او یاد کردند. در همین زمینه، یک سایت اصلاح طلب نوشت: «اسحاق جهانگیری به خاطر برخی مشکلات و اختلافات در آستانه جدایی از دولت است؛ او در دولت دوازدهم مورد مشورت رئیس‌جمهور قرار نمی‌گیرد. محمود واعظی عملاً جای جهانگیری را در کابینه گرفته است.» این سایت عنوان کرده بود که «در انتخاب استانداران نیز استانداران اصلاح طلب دوره خاتمی بلاتکلیف مانده‌اند.»

پاسخ جهانگیری به اختلاف‌نظر با دولت

هرچند «اسحاق جهانگیری» دو روز پیش با اشاره به اقدامات جدی و مطلوب دولت در حوزه اشتغال ـ که البته با انتقاد برخی رسانه ها نیز همراه شد ـ حمایت خود را از دولت روحانی اعلام کرد و غیر مستقیم به برخی شبهات اخیر در خصوص احتمال اختلاف با رئیس جمهور و دولت دوازدهم را رد کرد.

طرف دیگر این ماجرا یعنی «محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهور نیز به مطرح شدن برخی مباحث مبنی بر وجود اختلافاتی در دولت نیز پاسخ داد و تصریح کرد، «اکنون بین آقای جهانگیری و همه اعضای دولت صمیمیت وجود دارد». او گفته «هیچ اختلافی بین اقای جهانگیری و دولت و اعضای دولت وجود ندارد. ما الحمدالله در این دولت روابط صمیمی و نزدیکی داشتیم.»

واعظی: ارتباط اعضای دولت صمیمانه است

رئیس دفتر رئیس جمهور عنوان کرده: «اگر کسی در یک سایتی حرفی می زند، نباید در جمع مطرح کرد و به نظر من این حرف ها را نباید جدی گرفت.» او روابط اعضای دولت از جمله خودش و رئیس جمهور را با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور روابطی همراه با صمیمت خوانده است.

در اینکه برخی اصلاح طلبان از «حسن روحانی» و دولت گلایه هایی دارند و معتقدند به آنچه سهم اصلاح طلبان می خوانند، نرسیده اند، شکی نیست. از سویی رفتارهای رئیس جمهور در دولت یازدهم و اینکه تلاش کرده است، بالانس اعتدالی بیشتری روی خود و دولتش داشته باشد، این بخش از اصلاح طلبان را گلایه مند تر ساخته است.

دلایل انتقاد برخی اصلاح‌طلبان از روحانی

رویکرد «حسن روحانی» در معرفی کابینه و تلاش برای بهره گیری از چهره های معتدل تر، اقدامات او در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تسلیم نشدنش در مقابل خواسته های طیف یاد شده اصلاح طلب، هماهنگی بیشتر دولت با بخش اصولگرای معتدل مجلس نسبت به فراکسیون امیدی ها، برگزاری جلسه اخیر روحانی با اعضای جامعه روحانیت مبارز و احتمال نزدیک شدن دوباره روحانی به تشکلی که تعلق حزبی به آن دارد، برخی پیش بینی ها در خصوص احتمال حمایت رئیس جمهور از «علی لاریجانی» برای انتخابات 1400 ریاست جمهوری، از جمله مسائلی است که برخی اصلاح طلبان نسبت به آن گلایه ها و نارضایتی هایی دارند.

این طیف تلاش می کنند با مطرح و یادآوری کردن حمایت خود از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 رئیس جمهور را به خواسته های خود نزدیک کنند، اما طبیعی است که «حسن روحانی» با توجه به اینکه در چهار ساله آخر ریاست جمهوری اش قرار دارد، هرچند به نحوی عمل نخواهد کرد که پایگاه حامی خود را از دست بدهد، اقداماتی را دنبال خواهد کرد که به نظر خودش درست تر و به صلاح مملکت نزدیک تر است.

جهانگیری چه زمانی از دولت جدا می‌شود؟

در مورد «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور هم با اینکه او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر کمک زیادی به «حسن روحانی» در راستای پیروزی در انتخابات کرد، ظواهر امر نشان می دهد او کاندیدای مورد نظر روحانی برای انتخابات 1400 نیست. گزاره جدایی احتمالی جهانگیری از دولت، در صورتی که بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود، هرچند موضوع قابل پیش بینی است، اینکه او از الان بخواهد حساب خود را از دولت جدا کند و کار انتخاباتی اش را آغاز کند، خیلی به واقعیت نزدیک نیست.

اگر جهانگیری بخواهد در قامت کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ظاهر شود، طبیعی است که مدتی قبل از بدنه دولت جدا شود و کارهای انتخاباتی خود را آغاز کند، قطعا موعد این اقدام در صورتی که اصلاح طلبان بخواهند روی گزینه ای مثل معاون اول روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حساب باز کنند، زمانی در دو سال یا حتی سال آخر دولت دوازدهم خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۷
فقط به فکر قدرتند .کسی به فکر مردم و حل مشکلات نیست .هنوز تازه به صندلی ریاست تکیه داده اند ولی دارند برای چهار سال سواری دیگر خود را اماده میکنند و اختلافاتشان نه بر سر حل مشکلات که بر سر ریاست بعدی ست.
جهانگیری چه زمانی از دولت جدا می شود؟؟!!!

نویسنده محترم!
من نمیدونم شما واقعا عمدا چنین تیتری رو درج میکنید که در این صورت یا دنبال اهداف خاصی هستید یا هم جذاب کردن موضوع از لحاظ جنبه کاریتون و جذب مخاطب!
یا اینکه واقعا فرق خبر رسانی و شایعه پراکنی رو نمیدونید که از کاه کوه ساختید و تحلیل های بی سر و ته رو هم ضمیمه کردید.
اگر یک خورده ذوق و سلیقه به خرج بدید قانع کننده خواهد بود تابناک ایستگاه خبررسانی هست نه آنتن شایعه پراکنی!
در هر صورت خواهش میکنم کمی اخلاق مدار باشید و به شعور خواننده هاتون احترام بگذارید.
آقای جهانگیری اولین گزینه برای کسانی است که از طیف اصلاح طلبان به روحانی رای داده اند. حتی اگر روحانی شخص دیگری را حمایت کند.
اتفاقا جدا شدن جهانگيري كاملا منطقي است. از همين الان بايد در نقش منتقد دولت وارد بشه تا بتونه راي بياره. مردم اونقدرم فراموش كار نيستن. اگه جهانگيري ميخاد از بدنه اصلاحات نامزد بشه بايد از دولت اصولگراي فعلي برائت بگيره و تنها راهشم استعفا از سمت فعليش به نشانه اعتراض به كابينه روحاني است. حتي مقصد بعدي جهانگيري ميتونه مجلس باشه چون گزينه قوي تري نسبت به عارف هست. والسلام
تحلیل هایتان صحیح نیست. روحانی از جانب جناح مقابل برای خارج کردن جهانگیری تحت فشار است. این فشار بر خود جهانگیری هم در حال وارد آمدن است. برادر او را هم به همین دلیل گرفته اند. همه ی اینها هم به خطر گل کردن جهانگیری در انتخابات و ترس از انتخابات بعدی ست.
روحانی تو فشار یه دفعه شکست و تسلیم شد.
مثل اینکه دستورگرفته اید که هرطور شده به مردم تفهیم کنید که بین جهانگیری و رروحانی اختلاف است. حالا این ها هرچه تکذیب کنند وقسم و آیه بخورند دستور ، دستور است دیگر باید شما هی از قول سیب و گلابی و نخود و کشمش هم که شده بنویسید که این ها اختلاف دارند.
هزار سال دیگه جهانگیر رئیس جمهور نخواهد شد نهایت رای به ایشان تو سط فرزندان تیم انحصارطلبان 2 میلیون میباشدو والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
دوست عزيز!!
از تعداد مثبت و منفي هات ببين چقدر پيش بيني ات درسته!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
علیک سلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
شما خودته ناراحت نکن عزیزم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
جوجه رو آخر پاییز میشمرن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
باز هم دجار توهم شدی ؟ همین اینجوری فکر می کنید که نتیجه اونجوری میشه !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
همان طور که روحانی رئیس جمهورشد این هم میتواند بشود
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
از سواد تو مشخصه که جهانگیر هزار سال دیگه رییس جمهور نمیشه
چون شما سپاهی های تابناک از هرگونه خبر در این زمینه حال میکنید و برای رسیدن به مقصد (شاید امید تونو برای رییس جمهور شدن افزایش میده ) به هرحال برای امثال شما نکته مثبتیه
مسئولان کلا خاکشیر مزاج هستند و هر طیفی با هر طیف دیگه کار می کنه و مهم براشون مقام و سمت داشتن و رئیس بودن هست.
روحانی بد جوری به اصلاح طلبان نارو زد در خراسان جنوبی تمام اعضای ستادش دارن غاز مبچرانند.
“جهانگیری حمایت خود را از دولت روحانی اعلام کرد و به صورت غیر مستقیم به برخی شبهات اخیر در خصوص احتمال اختلاف با رئیس جمهور و دولت دوازدهم را رد کرد.”
اقای جهانگیری قبلا کوچکنرین شایعاتی از این دست رو بصورت مستقیم و صریح رد میکردن، یا خودشون یا از طرف دفترشون، اما الان چرا اینکارو نمیکنن که دیگه جای هیچ احتمالی نباشه؟
نکنه میخوان اگه دولت کارهاش خوب پیش نرفت، خودشونو بکشن کنار و بگن همش تقصیر دیگرانه؟
در جواب عزیز دلواپسی که مدعی شده بود رای جهانگیری ۲ میلیون هست ، این اقا جلیلی رو با جهانگیری اشتباه گرفته ، اگه کمی شما عزیزان واقع نگر بودید در ۴ انتخابات اخیر چنین شکست سنگینی نمیخوردید ، بخصوص با این همه حمایت مادی و معنوی که از جناب رئیسی شد .سبد رای شما حداکثر ۵ میلیون هست خودت بهتر میدونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
مرسی .
قبلش باید روی فن بیانش کار کنه که خیلی افتضاحه
اصلاح طلبان بدتر از اصولگرایانند .
اینها همه بازی سیاسی است جهانگیری وطیف اصلاح طلبان برای 4سال دیگه نقشه میکشند
روحانی و واعظی در شرف تبدیل شدن به منفور ترین شخصیت های تاریخ ایران قرار دارند. البته در کنار عارف...!
به نظر می رسه آقای واعظی در دولت دوم آقای روحانی دقیقا نقش آقای رحیم مشایی در دولت دوم آقای احمدی نژاد رو بازی میکنه.
ببخشید، سوالی دارم از فرمانده اقتصاد مقاومتی...
چی شد، چه کار کردین تاحالا؟هنوز که خبر وابستگی شدید اقتصاد به نفت رو از زبون خودتون میشنویم.
داستان کارورزی چی شد؟؟؟ مردم یادشون نرفته!
عرضی دارم خدمت رسانه ها! بهتر نیست بجای این حاشیه ها، بچسبید به پیگیری مطالباتی که خود این اقایون در زمان انتخابات وعدشون رو میدادن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل