بازدید 9416
۳
چه کسی باید به خانه برگردد؟

دفاع حیدرالعبادی از حشدالشعبی در دیدار با رکس تیلرسون

روز گذشته (دوشنبه)، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، طی دیدار با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در بغداد، بر نقش مثبت و سازنده گروه حشدالشعبی در برقراری امنیت و ثبات در عراق تأکید کرد و بیان داشت که این گروه بخشی از نهادهای قانونی و رسمی عراق است.
کد خبر: ۷۴۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 24 October 2017
روز گذشته (دوشنبه)، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، طی دیدار با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در بغداد، بر نقش مثبت و سازنده گروه حشدالشعبی در برقراری امنیت و ثبات در عراق تأکید کرد و بیان داشت که این گروه بخشی از نهادهای قانونی و رسمی عراق است.

به گزارش «تابناک»؛ تیلرسون در حالی روز دوشنبه به بغداد رسید که چندی پیش از آن، دولت عراق درخواست آمریکا برای منحل کردن گروه حشد الشعبی را ـ که تأثیر مهمی در شکست داعش در عراق و همچنین حفظ یکپارچگی این کشور داشته ـ رد کرده بود.

حیدرالعبادی در اولین سخنان خود در دیدار با تیلرسون گفت: گروه حشد الشعبی بخشی از نهادهای قانونی و رسمی عراق است و این اتهام را که این گروه به پشتیبانی و با هدایت ایران در عراق فعالیت می‌کند، به‌کلی رد کرد. او گفت: گروه حشد الشعبی باید مورد تمجید و تحسین واقع شود، زیرا این گروه امیدی بزرگ برای کشور عراق و منطقه خواهد بود.

چه کسی باید به خانه برگردد؟ / دفاع حیدر العبادی از حشدالشعبی در دیدار با رکس تیلرسون

عراق در منطقه کشوری است که روابط نزدیکی هم با ایران و هم با آمریکا دارد و تلاش‌های اخیر وزیر امور خارجه آمریکا برای ایجاد شکاف میان تهران و بغداد به شکلی شدید و با بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر عراق منتشر کرده ناکام مانده است. به شکلی جالب‌توجه، اظهارات العبادی در مورد ایران و حشد الشعبی در حالی صورت می‌گیرد که یک روز قبل از آن، دیدار کم‌سابقه‌ای میان العبادی و ملک سلمان در ریاض صورت گرفته بود.

بعد از این دیدار بود که تیلرسون صریح از عراق خواست تا به فعالیت‌های گروه حشد الشعبی در این کشور ـ که همزمان در کنار ارتش عراق برای شکست داعش و حفظ یکپارچگی این کشور تلاش کرده است ـ پایان دهد.

تیلرسون روز یکشنبه در ریاض گفته بود: گروه‌های نظامی وابسته به ایران ـ که اکنون در عراق هستند ـ با پایان یافتن جنگ علیه داعش باید به خانه‌های خود برگردند. در پی این اظهارات، دفتر نخست‌وزیر عراق، پاسخی تند و بلافاصله داد: هیچ گروهی حق دخالت در امور داخلی عراق را ندارد. در این بیانیه از گروه حشدالشعبی به ‌عنوان یک گروه میهن‌پرست که نقش مؤثری در برقراری ثبات، امنیت و یکپارچگی عراق دارند، یاد شد.

همچنین مقامات حشدالشعبی نیز بعد از اظهارات تیلرسون، پاسخ محکمی به آن دادند و یکی از مقامات این گروه بیان کرد: این آمریکایی‌ها هستند که باید به خانه‌های خود برگردند. قیس الخزعلی رهبر عصائب اهل الحق نیز در پاسخ به اظهارات تیلرسون بیان کرد: وقتی‌ بهانه حضور داعش در عراق تمام شود، این سربازان شما هستند که باید آماده برگشت به خانه شوند.

در همین حال، ایران نیز در برابر اظهارات تیلرسون واکنش نشان داد و از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در پاسخ به این اظهارات بیان کرد: گروه حشد الشعبی نمی‌تواند به خانه برگردد، زیرا همین‌الان در خانه خود است.

در این دیدار همچنین رکس تیلرسون از العبادی و مسعود بارزانی درخواست کرده است که دست به حل‌وفصل تعارضات فی‌مابین زده و تنش‌ها را با گفت وگو و مذاکره رفع کنند. تیلرسون بیان کرده است: ما در این مورد نگران و کمی ناراحت هستیم... ما دوستانی در هر دو طرف بغداد و اربیل داریم و به همه طرف‌های درگیر تأکید می‌کنیم که وارد گفت وگو و مذاکره شوند و در این مذاکرات همه تفاوت‌ها باید مدنظر قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
دیروز داشتم نظر تند دوستان رو درباره دیدار حیدر العبادی می خوندم حقیقتش با نظراتشون موافق نبودم چون عالم سیاست پیچیدگی های خاص خودش رو داره از آنجا که نظرات قبلی ام که توش توهین و... هم نبود انتشار نیافت دیگه پیام ندادم اعتقاد من اینه که خود حیدر العبادی هم می دونه دوست و دشمنش کیه
یعنی دولت امریکا قبول می کند، حتی اگه سر ابوبکر بغدادی را تحویل شان بدهند دولت امریکا دست از سر گروهی که طبق برنامه دولت امریکا عمل نمی کند برمی دارد؟
نمونه بارز و کامل یک شیطان که تنها در پی بر هم زدن اوضاع خاور میانه است. این یک دام گسترده توسط وهابیت و اسراییل و آمریکا برای عراق است. مخالفت تلویحی آمریکا با همه پرسی کردستان عراق هم دقیقا بعنوان یکی از اهرم های فشار علیه دولت عراق است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها