بازدید 27184
اعتراض زائران اربعین حسینی به یک گرانفروشی سازمان یافته؛

برای خرید روادید عراق از سامانه «سماح» دوری کنید!

نیم نگاهی به فرایند دریافت روادید عراق در کشورمان هم حکایت مشابهی را پیش رویمان قرار خواهد داد؛ اینکه سامانه رسمی ستاد مرکزی اربعین در کشورمان، به گونه‌ای طراحی شده که در نتیجه آن، بیش از مبلغ مورد نیاز برای صدور ویزا و دیگر امور از مراجعان دریافت می‌شود و این شائبه شکل می‌گیرد که پای کسب درآمد در میان است.
کد خبر: ۷۴۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰ 23 October 2017
گرانفروشی شاید بهترین لغتی باشد که برای توصیف این وضع می‌توان به کار برد؛ اما به باور بسیاری از مردم، اشکالی بزرگتر از گرانفروشی به فرایند دریافت روادید عراق از سامانه سماح وارد است.
 
به گزارش «تابناک»؛ در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی و در حالی که شمار بسیاری از هموطنانمان، آماده سفر به عتبات عالیات و حضور در بزرگترین اجتماع بشری می‌شوند، بار دیگر چرایی لغو نشدن روادید عراق و پیگیری نکردن این موضوع توسط مسئولان دو کشور به پرسشی فراگیر تبدیل شده است؛ پرسشی که با توجه به باز شدن مرزها در آخرین ساعات مانده به اربعین و روانه شدن زائران بی دریافت روادید به سمت عتبات، پررنگ تر جلوه می‌کند.

اتفاقی که شاید اگر مسئولان دو کشور پیرامونش با یکدیگر به گفت‌وگو می‌نشستند، دست کم به لغو روادید در ایام منتهی به اربعین منجر می‌شد و از مشکلات فراوان زائران ایرانی اربعین می‌کاست، ولی تا کنون این گونه نشده و از این روی محل ابهام است؛ ابهامی که البته به شکل جدی‌تر به مسئولان عراقی وارد است که گویی این مراسم مذهبی را دستمایه کسب درآمد خود قرار داده‌اند.

این در حالی است که نیم نگاهی به فرایند دریافت روادید عراق در کشورمان هم حکایت مشابهی را پیش رویمان قرار خواهد داد؛ اینکه سامانه رسمی ستاد مرکزی اربعین در کشورمان به گونه‌ای طراحی شده که در نتیجه آن، بیش از مبلغ مورد نیاز برای صدور ویزا و دیگر امور از مراجعان دریافت می‌شود و این شائبه شکل می‌گیرد که پای کسب درآمد در میان است!

با مراجعه به سامانه سماح ـ که به منظور «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه»  توسط ستاد مرکزی اربعین راه اندازی شده ـ درخواهیم یافت که صورتحساب صدور روادید و بیمه، 199 هزار و 500 تومان می‌شود که از این مبلغ، 29500 تومان بابت خدمات بیمه‌ای و امثال آن است و الباقی، یعنی 170 هزار تومان بابت صدور روادید دریافت می‌شود. (یادآوری: مجموع هزینه دریافت این خدمات از سماح به دلایلی که از حوصله این بحث خارج است، بیش از 199500 تومان می‌شود!)

این در حالی است که دولت عراق روادیدش را به مبلغ 40 دلار واگذار می‌کند که به نرخ بازار آزاد در کشورمان، مبلغی کمتر از 170 هزار تومان می‌شود. اینجاست که شائبه گرانفروشی سامانه سماح و کسب درآمد متولیان آن از اشتیاق مردم به سفر به عتبات جهت حضور در مراسم اربعین مطرح می‌شود و اعتراض ها شکل می‌گیرد.

اعتراض هایی که به شکل پراکنده اما در حجم وسیع در شبکه های اجتماعی بروز کرده و انگشت اتهام را متوجه مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان نموده و حتی از آن بالاتر، ابهامات دیگری را نیز به دنبال داشته است؛ ابهاماتی که اگر نگوییم کلیدی و نگران کننده هستند، دست کم شائبه کسب درآمد از زائران اربعین را تقویت می‌کنند.

از جمله این ابهامات، معرفی سامانه سماح به زائران اربعین و تشویق مردم به مراجعه به این سامانه برای دریافت روادید عراق است که در بسیاری از رسانه های دولتی و از آن مهم تر، رسانه ملی صورت می‌گیرد و این گونه القا می‌کند که تنها راه دریافت روادید عراق و سفر قانونی به عتبات، مراجعه به سماح است، در حالی که این گونه نیست.

بر خلاف آنچه امثال رسانه ملی سعی دارند به مردم بگویند، دریافت روادید عراق با مراجعه به برخی آژانس های مسافرتی برگزیده و حتی مراجعه به سفارت عراق و کنسولگری های این کشور در خاک میهنمان نیز ممکن است که کمترین سود این اقدام، کاهش هزینه ها به نسبت مراجعه به سماح است؛ موضوعی که نه مجریان تلویزیونی به آن اشاره می‌کنند و نه حتی مسئولان سازمان حج و زیارت!

این در حالی است که سازمان حج و زیارت و ذیل آن، ستاد مرکزی اربعین موظف هستند در این خصوص اطلاع رسانی کرده و به این شیوه، مشکلات زائران اربعین را بکاهند اما ظاهرا ترجیح می‌دهند به جای عمل به وظیفه، مبالغ بیشتری از زائران دریافت کرده و با انحصاری جلوه دادن سماح در صدور روادید عراق، درآمد بیشتری از قبل شوق و اشتیاق هموطنانمان به حضور در مراسم اربعین در عتبات عالیات نصیب خود کنند!

باوری که بر اساس آن روز به روز بر شمار معترضان عملکرد سماح و مسئولان حج و زیارت افزوده و این هشدار پررنگ تر مخابره می‌شود که ویزای عراق را از سماح نخرید تا این کار غیراخلاقی تقویت نشده و گرانفروشی سازمان یافته ایشان، رسوا شود!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۱
40 دلار آزاد میشه ..160 تومن...حالا ده تومن بیست تومنم گرونفروشی که کار درستیم نیست شما حضوری بخوای بری سفارت عراق یا دفاتر تورها چقد صرفه جویی میشه پول تاکسی تو شهر و وقتت رو درنظر بگیری؟این پولا ارزش غصه خوردن نداره مشکل خیلی ریشه ای تر از این حرفاست متاسفانه
چرا چنین شائبهای را به دل راه میدهید مگر در ایران ممکن است چنین چسزی اتفاق افتد؟ وای وای
خدا لعنت کنه اونایی رو که به هر بهونه ای به فکر خالی کردن جیب مردم هستن!!!
من رفتم آژانس. قبل از گرونی دلار 170هزار تومان و بعد از گرونی دلار 175هزارتومان ازم گرفت.
به فرموده شاه شهید

اگر دین ندارید لاقل آزاده باشید

و همچنین هیهات من ظله
پول که تو دست مردم نیست
این قشری هم که میرن کربلا تو اربعین مرفه نیستن عموما
این کارا چیه دیگه؟
یعنی شما میفرمایید تمام پولهای گرفته شده اززائرین بجیب عراقیها میره؟
اصلا چرا کشور دوست و برادر (عراق) برای ویزا باید از ما هزینه مطالبه کند؟
من که هر سال بدون ویزا و پاسپورت میرم روزای اخر :)
وقتي دولت با ملت صداقت نداشته باشه و از هر موقعيتي مثل ويزاي اربعين يا صدور كارت ملي جديد و كارت سربازي جديد و ... به دنبال كسب درآمد از ملت هست چطور انتظار داري كه مردم به مسئولين و دولت اعتماد كنند
به روند صدور گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی، تعویض پلاک و .... هم بپردازید، پولهای اضافی که از مردم بابت خدمات عادی اخذ میشه و ظاهرا کاسبی خوبی برای یک عده شده.
به اسم امام حسین به کام آقایون!
واقعا باعث تاسفه
ان شاالله خود صاحب اربعین جوابتون و بده.
آقا جان اینقدر سازمان حج را زیر سوال نبرید . ساماندهی اعزام زائرین با وزارت کشور است . سازمان حج هیچ کارست . ببینید وزیر کشور چکار داره میکنه .
ای آقا دلتان خوش است
تابناک جون چاپ کن پیامایی رو که یه سر سوزن به مسولان طعنه وکنایه میزنه هرچند کار از طعنه و کنایه گذشتا
به دلایلی که از حوصله این بحث خارج است یعنی چی اخه؟
دوست عزیز این چه طرز تحلیل و بررسی و نتیجه گیریه؟
دکان درست کرده اند
هرچه بگنددنمکش می زنند/وای به روزی که بگنددنمک
تحریم ویزا تنها را ه است .
مدل حکومت داری این کشور از اولش اینطوری بوده
من که هیچ سالی از سماح اسم نویسی نکردم و همیشه از خود کنسولگری ها مستقیم ویزا گرفتم تا دردسر نداشته باشم
جالب اینه که عراق موافق لغو روادید به صورت دو طرفه بین دو کشور هست!
منتهی مسئولین ایران قبول نمیکنند و خواستار این هستند که روادید فقط از سوی کشور عراق لغو بشه و ایران از عراقیها روادید اخذ کنه !
ایران خواستار این هست که فقط در ایام اربعین روادید به صورت دو طرفه لغو بشه که عراق این مسئله رو به صلاح نمیدونه ! چون تو ایام اربعین فقط از ایران به عراق سفر میشه و از عراق به ایران سفری وجود نداره !!
متاسفانه همیشه پای سازمان حج درمیانه
خصوصا برای سو استفاده
یکی به اینا بگه( ان لم یکن دینا فکونو احراراً...) در هر حالی
البته صدا وسیما هم کم بی تآثیر نیست
قبل از این خبر داشتم خبر مربوط به درامد زایی سازمان سنجش و سایر نهادها با استفاده از آزمون های استخدامی میخوندم
کلا دولت و سایر نهادها به جای خدمت به مردم دارن مردم را سر کیسه میکنند.
مسئولین بترسند از روزی که اه مردم دردمند دامشنون رو بگیره
درایم به عراق خسارت جنگ تحمیلی رو پرداخت می کنیم
روزقيامت جواب امام حسين(ع)را بايد با گردن كلفتي بدهنداگرگردني برايشان باقي مانده باشد
باور کنید عراق ویزا نمیگیره ، اینها نمی خوان که ویزا حذف شه چون با حذف شدنش چطوری کاسبی کنند؟
نه کربلا میرم نه سامانه سماح،دلتون خوشه خداوکیلی
دفاتر زیارتی هم دست کمی از سماح ندارند از پسر من 200میلون گرفته بدون بیمه گفته ما ویزا را برات زودتر می گیریم آق اوضاع همینه درست شدنی نیست
سرخودتونوبیخودی درد نیاریداین روزاکسی به فکرمنوشما نیست .رفتیدکربلادعاانشاالله صاحب اصلیش بیادودرست کنه همه چیی رو
خدا وكيلي دارن با روح روان مردم بازي مي كنند هيچ وقت در سامانه سماح ثبت نام نكنيد پشيمان ميشويد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها