بازدید 4195
وزیر پیشنهادی نیرو اعلام کرد:

نگرانی از نحوه مصرف آب و برق نقطه آغاز حل مسئله

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: اگر به نقطه‌ای برسیم که برای نحوه مصرفمان در زمینهٔ منابع طبیعی ازجمله آب و برق نگران شویم این نقطه آغاز حل مسئله است.
کد خبر: ۷۴۰۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶ 23 October 2017
وزیر پیشنهادی نیرو گفت: اگر به نقطه‌ای برسیم که برای نحوه مصرفمان در زمینهٔ منابع طبیعی ازجمله آب و برق نگران شویم این نقطه آغاز حل مسئله است.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو درباره بحران آب در کشور گفت: یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت نحوه مصرف منابع طبیعی و ازجمله آب در کشورمان است. اگر تغییر اقلیم و خشک‌سالی نداشته باشیم. اگر مخالفت برای جابجایی آب از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر هم نداشته باشیم، اما نحوه مصرفمان به همین روال موجود باشد به مشکل برخواهیم خورد و هر چه قدر این مشکل دیرتر بروز پیدا کند حل آن سخت‌تر و با هزینه‌های بیشتری همراه است.

وی با اشاره به موضوع انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر، گفت: باید بررسی شود که آیا اساساً انتقال آب در آن منطقه پاسخگو خواهد بود یا خیر. باید قبل از هرگونه تصمیم‌های این‌چنینی بررسی کنیم که آیا اساساً کاهش تلفات آب را جدی می‌گیریم یا خیر. یا اینکه بررسی کنیم چه میزان از پساب‌های تصفیه‌شده استفاده می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی نیروی با بیان اینکه معتقدیم که در کشورمان هم نیروی انسانی و هم‌پتانسیل و ظرفیت و هدف‌های مشترک و نقاط روشنی است که می‌توانیم مسائل را حل کنیم افزود: باید بپذیریم هر دوره‌ای اقتضائاتی دارد. دوره‌ای تمرکز روی آب‌های سطحی است که از این دوره تحت عنوان مدیریت تأمین و عرضه عنوان می‌شود، اما وقتی وارد مدیریت تقاضا می‌شویم عرضه و تقاضا متفاوت است. در موضوع تقاضا در را به روی علوم اجتماعی باز می‌کنیم و در دوره تأمین حتی می‌توانیم پشت درهای بسته هم با منابع مالی به ارائه طرح و اجرای آن بپردازیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه در خصوص مسئله آب باید به روایت واحدی برسیم و همه باید مشارکت کنند افزود: هم در دولت و هم در بیرون سازمان و دولت نباید به تقسیم‌بندی تن دهیم. در حال حاضر حساسیتی در خصوص بحران آب در جامعه ایجادشده است و باید از این حساسیت در مسیر درست استفاده شود. علاقه‌مندی جوانان در خصوص کمبود آب و صرفه‌جویی آن، اهمیت زیادی دارد و باید با تمهیداتی با انتقال اطلاعات صحیح در یک راستا قرار دهیم.

وی ادامه داد: مردم انتظارات و مشکلات زیادی دارند و انتظار دارند دولت عالمانه و با جامع‌نگری به مسائل نگاه کند. من برای حل مشکلات این حوزه خوش‌بین هستم. در ۱۰ سال گذشته با ۴۵ کشور دنیا در زمینهٔ آب همکاری داشته‌ام و با امکاناتی که داریم مسائل را حل می‌کنیم. البته باید بدانیم شیوه مصرف چه در آب و برق شیوه درستی نیست.

وزیر پیشنهادی نیروی گفت: بر اساس گزارش‌های اعلام‌شده امسال نسبت به سال گذشته ۷.۳ درصد رشد پیک داشتیم و این برای کشوری که در آستانه تحول برای رونق و تولید است ناشی از مصرف‌گرایی است. در این زمینه باید کارکنیم. این روش مصرف در آب و برق و نه در هیچ ماده طبیعی دیگر قابل‌قبول و قابل‌دوام نیست. باید این اعتماد در مردم به وجود بیاید که با تغییر معنادار در نحوه مصرف، مشکلات در این خصوص از بین می‌رود.

اردکانیان با اشاره به اینکه هزینه تولید برق از ۱۲ سنت در حال حاضر به ۹ و نیم سنت کاهش پیداکرده است گفت: هر چند این مسئله گامی مثبت است اما همچنان باقیمت‌های جهانی که ۴ سنت است فاصله‌داریم.

وی با بیان اینکه برای استفاده از ظرفیت‌های انرژی‌های تجدید پذیر، استارآپ ها ظرفیت‌های زیادی در این زمینه‌دارند و می‌توان از این شرکت‌های نوپا که بر پایه فناوری و دانش روز هستند درزمینهٔ صرفه‌جویی در مناطق زیست‌محیطی استفاده کرد گفت: در جلسه‌ای که با اساتید دانشگاه داشتم عنوان شد که در ۲۰ سال گذشته ۸ هزار فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های محیط‌زیست داشتیم و این تعداد ظرفیت زیادی است و عدد دلگرم‌کننده‌ای است.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر دارد و باید از آن استفاده کرد، گفت: این ظرفیت‌ها نباید مانع و دلیلی برای بی‌توجهی به نحوه مصرف منابع در کشور باشد. تغییر الگوی مصرف و الگوی کشت و معیشت مردم تدارک دیدن کار راحتی نیست. اگر به نقطه‌ای برسیم که برای نحوه مصرفمان در زمینهٔ منابع طبیعی ازجمله آب و برق نگران شویم این نقطه آغاز حل مسئله است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی کار را توجه به نحوه صحیح استفاده از منابع زیست‌محیطی می‌دانم ادامه داد" من شرکت سدسازی ندارم که نگران بیکاری آن‌ها باشم. در دوره‌ای باید آب‌ها را مهار می‌کردیم و باید تمرکز می‌کردیم تا در دوره کوتاه منابع آب‌های سطحی را کنترل کنیم. آن دوره سپری‌شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: در ۱۰ سال گذشته تمرکزم بر روی حفاظت منابع  زیستی بوده است و استاد تمام دانشکده علوم زیست‌محیطی دانشگاه آلمان بودم. انستیتویی برای دانشگاه سازمان ملل برای مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع زیست‌محیطی تأسیس کردم، این انستیتو اولین انستیتویی است که در تاریخ سازمان ملل دوره دکتری برگزار می‌کند و مدرک می‌دهد.  دوستانی که این مسائل را مطرح می‌کنند دغدغه‌هایشان را مطرح می‌کنند و مطمئن هستم این‌گونه قضاوت‌ها با گفتگو اصلاح می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل