بازدید 18682
۲
مروری بر روزنامه‌های دوشنبه اول آبان؛

حضور بقایی با زنبیل در دادگاه حاوی چه نشانه هایی است؟ /ممنوع‌التصویر‌ها زیر ذره‌بین فراکسیون امید/شمارش معکوس برای پرداخت سود سهام عدالت/ترامپی دیگر، این بار در اروپا/آقای روحانی، یک روز به اتاق بیایید

حواشی حضور معاون احمدی نژاد با زنبیل در دادگاه، کوچک شدن حریم مفسدان اقتصادی، قربانی گرفتن نهنگ آبی در اصفهان و گزارش هایی درباره آن، یک بام و دو هوای توتال، واگذاری خصولتی‌ها روی میز دولت، بیانات رهبر معطم انقلاب درباره حاج مصطفی خمینی و عزم رهبران اقلیم کردستان برای برکناری بارزانی از محورهایی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۴۰۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷ 23 October 2017
حواشی حضور معاون احمدی نژاد با زنبیل در دادگاه، کوچک شدن حریم مفسدان اقتصادی، قربانی گرفتن نهنگ آبی در اصفهان و گزارش هایی درباره آن، یک بام و دو هوای توتال، واگذاری خصولتی‌ها روی میز دولت، بیانات رهبر معطم انقلاب درباره حاج مصطفی خمینی و عزم رهبران اقلیم کردستان برای برکناری بارزانی از محورهایی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز دوشنبه اول آبان ماه در حالی منتشر و بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفتند که حواشی دادگاه روز گذشته حمید بقایی و حضور او با زنبیلی قرمز در دادگاه در تعدادی از آن‌ها موضوع یادداشت و گزارش شد.
 
آفتاب امروز تیتر یک خود را با عنوان معرکه گیری با زنبیل، شوی جدید احمدی نژادی‌ها را به همین موضوع اختصاص داد و همدلی طی یادداشتی، نشانه‌های نهفته در این اقدام بقایی را تحلیل کرد و تیتر «ما زنبیلی دیدیم که سیاست می‌برد» را به کار برد؛ اما بخشی از سخنان بقایی در هنگام خروج از دادگاه در جمع عده‌ای از حاظران را منتشر کرد که در آن معاون احمدی نژاد گفته است: من از سه قوه شاکی هستم.

روزنامه کیهان در ادامه خط خبری مرتبط با تحریم‌ها علیه ایران، تیتر اصلی امروز را به گزارشی با تیتر «۹ روز تا اجرای «مادر تحریم‌ها» و همدلی به مطلبی با عنوان «دیپلماسی به وقت آمریکا» اختصاص داد.

قربانیان نهنگ آبی در اصفهان دیگری خبری بود که با واکنش برخی روزنامه‌ها روبه رو شد و چندین گزارش و یادداشت با این محور به رشته تحریر درآمد.

همدلی عنوان در این خشک‌سالی، نهنگ از کجا آمد را تیتر گزارش مرتبط خود با این موضوع کرده و ابتکار عنوان «نهنگ آبی دختران اصفهان را بلعید» را در صفحه نخست خود قرار داد.

در ادامه تعدادی از گزارش‌ها و یادداشت‌های امروز روزنامه‌های کشور را مرور می‌کنیم؛

حضور بقایی با زنبیل در دادگاه حاوی چه نشانه هایی است؟
 
مسعود رفیعی طالقانی سردبیر همدلی در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان ما «زنبیلی دیدیم که سیاست می‌برد» نوشت: حمیدبقایی، مشاور و معاون و دستیار و هم‌فکر و هم‌سنگر محمود احمدی‌نژاد، دیروز برای شرکت در جلسه دادگاه به میدان ارگ تهران رفت؛ با یک زنبیل قرمز پر از سوراخ و چند پوشه آبی که درونش گذاشته بود. آنجا، بیخ گوش کاخ گلستان که هم نمادی از تاریخی بودن یک شهر است و هم نمادی از تاریخی سیاسی، در چندقدمی بازار کهنسال تهران و زیر سایه کاخ دادگستری، دیروز ما زنبیلی قرمز را دیدیم که سیاست می‌برد؛ در گردهمایی نشانه‌های تاریخی و سیاسی و اقتصادی شهر ما، و شاید روزگار ما. آن‌چه در زنبیل بود، پرونده و دفاعیه نبود؛ در اصل، او سیاست را ریخته بود در آن زنبیل قرمز و داشت با خودش می‌برد به دادگاه. همراهش، علی‌اکبر جوانفکر هم بود و روح محمود احمدی‌نژاد شاید در کالبد این دو، ظهوری هزارباره داشت. در چهره‌هایشان معجونی از سرکشی و مظلومیت را توامان می‌شد دید و زنبیل قرمز، ترجیع‌بند تصاویر آن‌ها بود. زنبیل، یک نشانه بود و نشانه را، اگرچه نشانه‌شناس‌ها باید تفسیر کنند، اما واقعیت آن بود که این نشانه را هر ناظری می‌توانست به تحلیل و تفسیر بکشد.
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز دوشنبه ۱ آبان :
بقایی، به‌گمانم می‌خواست زنبیل قرمزش، بز شیرده ماهاتما گاندی باشد برای ما، و آن پرونده‌های آبی‌رنگ که توی زنبیل پیدا بودند، قرار بود نماد و نشانه‌ای از آسمانی باشد که همه‌جا یک‌رنگ است لابد! و باز شاید می‌خواست آن افسانه دوران زمام‌داری‌شان، که سادگی و بی‌آلایشی بود را جار بزند!
 
این‌ها به کنار، می‌دانیم که زنبیل در فرهنگ عمومی ما، نمادی از ایستادن در صف هم هست و نمادی از گرفتن نوبت. لابد می‌خواست بگوید که برای محاکمه آمده است تا اگر لازم باشد، در صف هم بایستد و دلیرانه محاکمه شود و حتی اگر باز هم لازم است، زنبیلش را بگذارد پشت درِ دادگاه و برود تا صدایش کنند و حکمش را بدهند دستش.
 
این‌ها همه، اما در چشم ما، چیزی را از تصویرحمید بقایی و رئیس سابقش، تغییر نمی‌دهد؛ که برعکس، تصویر آن‌ها را باز مخدوش‌تر می‌کند. هشت سال، زمان کمی نبود برای آن‌که بتازند و بتازانند و حالا سیمای یک منتقد مصلح گرفتن، تغییری در آن‌چه ما دیدیم و هر روز آرزوی یک محاکمه عادلانه در پیشگاه ملت کردیم را ایجاد نمی‌کند. با این اوصاف، اما زنبیل قرمز حمید بقایی، دیروز در خود، نشانه‌ای را حمل می‌کرد که بی‌تردید نشانی از سیاست سال‌های نه‌چندان دور است. این زنبیل با خود سیاست می‌برد و به تعبیر شاعر خسته‌جان کاشان، چه سنگین هم می‌رفت؛ می‌رفت و به صد زبان فریاد می‌زد که در، همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد. این‌ها به کنار، زنبیل قرمز نمادی از میان‌مایگی در سیاستی بود که امثال حمید بقایی، نمایندگان آنند و همین‌ها بودند که با ایران، چه کار‌ها که نکردند و کمترین این کارها، ساختن تصویری معوج از سیاستمدار ایرانی در قرن ۲۱ بود. سیاست‌مداری که می‌توانست امتداد منطقیِ خیل بزرگان باشد، اما چنین نشد.

ممنوع‌التصویر‌ها زیر ذره‌بین فراکسیون امید
 
اعتماد در گزارشی نوشت: اعمال محدودیت جدید یا ابلاغ همان محدودیت‌های قبلی برای رییس دولت اصلاحات اختلاف نظری است که میان اصلاح‌طلبان و نهادهای تصمیم‌گیرنده وجود دارد. هرچه هست جلوگیری از حضور سید محمد خاتمی در جلسه‌ای که به گفته علی مطهری پیش‌تر ممانعتی برای حضورش وجود نداشت این گمانه را تقویت کرد که محدودیت‌ها جدی‌تر از گذشته اعمال می‌شود. حالا ٢٠ روز بعد از ایجاد محدودیت‌های جدید برای سید محمد خاتمی، فراکسیون امید جدی‌تر از گذشته می‌خواهد وضع محدودیت‌ها و اعمال آن را بررسی کند. ادامه‌دار شدن این موضوع باعث شد اعضای هیات رییسه فراکسیون امید در جلسه دیروز خود پیرامون آن گفت‌وگو کنند. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون با اشاره به این جلسه از ابراز نگرانی آن‌ها نسبت به اعمال محدودیت‌های جدید برای خاتمی خبر داد و گفت: «در جلسه هیات رییسه فراکسیون امید درباره اعمال محدودیت‌های بیشتر راجع به آقای خاتمی بحث‌هایی صورت گرفت. با توجه به اینکه اخیرا اجازه نداده بودند ایشان در یک برنامه روتین حضور یابند و مانع خروج‌شان از منزل شده بودند که این‌ها نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند و در شرایطی که جامعه نیاز به همدلی دارد چنین اقداماتی باعث ایجاد شکاف می‌شود و به نفع مردم نیست.»
 
پارسایی همچنین گفت که دو نفر از اعضای فراکسیون امید مسوولیت پیگیری محدودیت‌های جدید برای سیدمحمد خاتمی و همچنین وضعیت سپنتا نیکنام را بر عهده خواهند گرفت. گویا بعد از اینکه یک هفته پیش ماموران امنیتی مانع حضور خاتمی در جلسه‌ای شدند اهمیت موضوع بیشتر شد و مجلسی‌ها واکنش بیشتر نشان دادند.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز دوشنبه ۱ آبان :
علاوه بر هیات رییسه فراکسیون امید موضوع در تذکرهای شفاهی نیز پرداخته شد. حجت‌الاسلام احمد مازنی، نماینده مردم تهران دیروز در یک تذکر شفاهی به این محدودیت‌ها اشاره کرد و گفت: «اقداماتی که در جهت ایجاد محدودیت برای شخصیت‌های مورد احترام ملت ایران به عنوان یک شهروند اعمال می‌شود، مایه وهن نظام و وحدت‌شکن است همچنین برخورد غلطی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی توسط برخی عناصر افراطی به بهانه امضای یک نامه در دفاع از حقوق یک شهروند محترم صورت می‌گیرد، با هیچ توجیحی قابل دفاع نیست.»
 اشاره مازنی به اظهارت فرمانده سپاه کرمان است که چهار نماینده این شهر را به خاطر امضای نامه‌ای در حمایت از خاتمی خائن خوانده بود. نمونه‌اش ممنوع‌التصویر کردن برخی و اتهام زنی به برخی دیگر.
 
 به عنوان مثال شهردار تهران آخرین کسی است که رسانه ملی مایل به نمایش تصویر او نیست. علاوه بر اینکه خود نجفی در نشست خبری با خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داد؛ محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی دقیق این شائبه خبر داده است. او گفته است که «اگر بازتاب سخنان شهردار در رسانه ملی به درستی صورت نگرفته باشد، رییس سازمان صدا و سیما را برای ادای توضیحات به شورای شهر دعوت می‌کنیم.» محسن هاشمی همچنین گفت: «اخبار شورا در صدا و سیما پوشش داده می‌شود، اما نه صورت کامل. به طور مثال شوخی‌های اعضا در جلسات شورای شهر در صداوسیما به درستی منعکس می‌شود، اما در سایر موضوعات این کار بطور کامل صورت نمی‌گیرد.»
 
پیش از نجفی، رییس دولت اصلاحات ممنوع‌التصویر شد و از سال ٨٨ به بعد تصویر محصورین نیز در قاب تلویزیون نمایش داده نمی‌شود.
علاوه بر این تصویر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز عموما به نمایش در‌نمی‌آید مگر آنکه تخریبی در کار باشد و اتهامی. نمونه‌اش همین ماجرایی که بخش خبری بیست و سی به راه انداخت و کار را به جایی رساند که هفت فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصمیم بگیرند از صدا و سیما شکایت کنند.
 
تشدید محدودیت‌ها و اعمال این نوع فشار‌ها در حالی ادامه دارد که نتیجه عکس داشته و همواره به افزایش محبوبیت و میزان اثرگذاری فعالان سیاسی محدود شده در جامعه می‌انجامد. نتیجه انتخابات مجلس دهم در سال ٩٤ موفقیت لیست امید شورای شهر تهران و اکثر کلانشهر‌ها نشانه مشخصی برای اثبات این ادعاست.

شمارش معکوس برای پرداخت سود سهام عدالت
 
ایران در گزارشی از شمارش معکوس برای پرداخت سود سهام عدالت خبر داد و نوشت: در انتهای خیابانی در محله مولوی تهران زندگی می‌کنند، پدر خانواده سال‌ها کارگری می‌کرده و حالا بر اثر حادثه‌ای در محل کار، از کار افتاده شده است. روزگار خانواده با حقوق منشی گری دختر ۲۰ ساله‌شان می‌گذرد و مبلغ اندکی که گاهی مادر از کار در خانه به دست می‌آورد. پرستو، دختر ۱۵ ساله خانواده به مدد مؤسسه‌ای خیریه، لوازم التحریر، کتاب‌ها و لوازم مدرسه را تهیه کرده و درس می‌خواند. هر روز ۴۵ دقیقه تا مدرسه پیاده می‌رود و ۴۵ دقیقه هم از مدرسه پیاده برمی گردد تا حتی پول بلیت به خانواده‌اش تحمیل نشود. او با همان حساب و کتاب ۱۵ سالگی‌اش به سال‌های گذشته و اوضاع پیش روی خانواده‌اش که فکر می‌کند، می‌گوید: «قبل از اینکه یارانه‌ها را قطع کنند، بهتر بود. من یادم است، یکدفعه همه چیز گران شد پول‌مان دیگر به هیچ چیز نمی‌رسید. 

الان هم پولش را می‌گیریم، ولی چه می‌شود؟ نیامده تمام شده. اصلاً انگار نیست.» آنچه در منطق دختری نوجوان با خانواده‌ای در پایین‌ترین دهک‌های اقتصادی، «اصلا انگار نیست» تشریح می‌شود، همان چیزی است که آسیب یارانه‌ها را به اقتصاد کشور وارد کرد. از اواخر سال ۸۹ تا کنون، هر ماه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب خانواده‌ها واریز شده، ولی تأثیر شگرفی در اوضاع اقتصادی آن‌ها ایجاد نکرده است.
 
حالا نیز خبرهای رسمی حاکی از آغاز شمارش معکوس برای پرداخت سود سهام عدالت است. دیروز آخرین روز تکمیل وجه باقی مانده سهم عدالت مشمولان بود. تکلیفی که تصمیم آن ۱۰ سال پیش برای خصوصی‌سازی در بوق و کرنا گرفته شد و بیش از ۵۰ میلیون ایرانی را سهام دار کرد. حالا یک دهه از آن روز‌ها می‌گذرد، انحرافات خصوصی‌سازی عیان شده و باری بر دوش دولت برای تسویه حقوق مردم قرار گرفته است. محمدرضا‌پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چند وقت پیش در نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشته بودند: «با توجه به جمعیت حدود ۵۰ میلیونی دارنده سهام عدالت، مقرر شده که امسال حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به مشمولین پرداخت گردد که بر اساس روش‌های محاسباتی انجام شده، به ازای هر نفر دارنده سهام عدالت در سال‌جاری، ماهیانه بین ۳ تا ۹ هزار تومان تعلق خواهد گرفت. با توجه به عدم تأثیر این سود پرداختی در افزایش قدرت خرید خانوار، پرداخت این سود بجز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری را برای مردم و دولت دربر نخواهد داشت.»
 
مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود که سود سهام عدالت به‌تدریج از آبان ماه پرداخت خواهد شد و گفته بود: «به دارندگان سهام عدالت توصیه می‌کنم تا از فرصت تمدیدشده یک‌ماهه برای پرداخت باقی‌مانده پول سهام عدالت خود اقدام کنند و برای این کار به سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند، تا بعد از آن بتوانیم مالکیت مردم از سهام عدالت را محقق کنیم، ضمن اینکه پرداخت سود سهام عدالت نیز پس از این مهلت یک‌ماهه (آبان ماه) آغاز خواهد شد.»

ترامپی دیگر، این بار در اروپا
 
 خراسان در گزارشی با اشاره به پیروزی قاطع میلیاردر عوام گرا در انتخابات جمهوری چک نوشت: برنده انتخابات پارلمانی سراسری در جمهوری چک یک میلیاردر عوامگرای منتقد اتحادیه اروپا شد. " آندری بابیس" ۶۳ ساله وزیر دارایی کابینه کنونی و دومین فرد ثروتمند در جمهوری چک و رهبر حزب عوامگرای"آنو" (ANO) – به معنی بله - که در جریان کارزار انتخاباتی خود شعارهای ملی گرایانه و مخالف اتحادیه اروپا سر داده بود، با کسب دست کم ۳۰ درصد از آرا برنده انتخابات سراسری جمهوری چک شده است که سه برابر بیش از آرای نزدیک‌ترین حزب رقیب است. رسانه‌های جهانی به دلیل تشابه او با دونالد ترامپ به او لقب" ترامپ چک" داده اند. او با داشتن حدود چهار میلیارد دلار ثروت، دومین فرد ثروتمند در جمهوری چک است و در شعارهای انتخاباتی خود نیز وعده هایی مشابه ترامپ به رای دهندگان چک داد. اوبرای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب دارد و می‌گوید به این منظور، با همه احزاب وارد مذاکره خواهد شد. بابیس در انتخابات دوره پیشین جمهوری چک که در سال ۲۰۱۳ برگزار شد توانسته بود با وجودی که تنها یک سال از تاسیس حزبش می‌گذشت، جایگاه دوم را در میان احزاب حاضر در پارلمان به دست آورد و در دولت ائتلافی به رهبری سوسیال دموکرات‌ها حاضر و وزیر دارایی جمهوری چک شود. نام بابیس در گذشته، درباره چند رسوایی خبرساز شده بود؛ نام او در یک پرونده جنجالی فساد مالی و اتهام همکاری با پلیس مخفی چکسلواکی سابق در زمان حکومت کمونیستی به چشم می‌خورد.
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز دوشنبه ۱ آبان :
آقای روحانی، یک روز به اتاق بیایید
 
محمد صادق جنان صفت در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار نوشت: جناب آقای روحانی الان نزدیک به ربع قرن است از نزدیک با مسائل اقتصاد ایران آشنایی دارم و می‌خوانم و می‌نویسم. توانایی و دانایی شمار قابل اعتنایی از وزیران اقتصادی دولت دوازدهم و همچنین دو مشاور ارشد اقتصادی شما و کژی‌ها وکاستی‌های اقتصاد دولتی و سیاست زده ایران را می‌شناسم.
 
واقعیت این است که تاکنون این حجم از گرفتاریهای ریز و درشت و چالش‌های سهمگین اقتصادی یک جا جمع نشده بود و ترس و هراس از اینکه نتوانیم این مسائل را حل کنیم تاامروز اینقدر بر جامعه مدیران و کارشناسان و فعالان مستولی نشده بود. شما نیز به طور قطع با این تنگنا‌ها آشنا هستید و در سطح کلان می‌دانید که اقتصاد ایران روزهای خوشی را پیش رو ندارد. از سوی دیگر شما چند ساعت پس از اینکه دونالد ترامپ علیه ایران سخن گفت: در تلویزیون ظاهر شده وضمن پاسخگویی به او در باره نکات گوناگون یک حرف معنادار زدید و تاکید کردید که ترامپ و همکارانش اقتصاد ایران را نشانه گرفته و در صدد تضعیف اقتصاد ایران هستند. این نکته بسیار دقیقی است، چون این روز‌ها جنگ در میدان اقتصاد برای غولهای جهان با مخالفانشان ارزان‌تر از جنگ در صحنه امور نظامی است. اگر شما و دولت دوازدهم به مثابه پیشگامان مبارزه با این هدف ترامپ می‌خواهید پیروز باشید که به طور قطع می‌دانید باید با شهروندان و گرو ه.‌های اجتماعی از نزدیک حرف بزنید و سخنان آن‌ها را گوش کنید.
 
روز گذشته وزیر صنعت معدن و تجارت دولت دوازدهم با شجاعت و با هوشمندی اجازه داد ۳۰ نفر از مدیران بخش خصوصی هرچه گلایه و شکایت از دولت دارند بگویند و راه حل‌ها را نیز بیان کنند. به گواه بازرگانان و صنعتگران و سایر فعالا اقتصادی که درنشست دیروز حاضر بودند این رفتار وزیر ارشد شما با اقبال مواجه شدو پیامدهای مثبت خواهد داشت. تردیدی نیست که وی امین شماست وهمه سخنان آن‌ها را به شما و دولت منتقل خواهد کرد. اما این به معنای بی نیازی رییس جمهور از صحبت کردن با فعالان اقتصادی نیست. در این نشست‌ها تنگناهایی مطرح می‌شود که احتمالا اعضای ارشد اقتصادی کابینه به هردلیل به شا انتقال نخواهند شد. به طور مثال ایا شما می‌دانید که ترکیه برخلاف ایران در همین روزهای مناقشه بر سر رفتار رهبران اقلیم کردستان شما رکامیونهایی که به این اقلیم کالا حمل می‌کنند را دوبرابر کرده و حتی یک ساعت هم مرزهایش را به ویژه محل‌های حمل کالا به کردستان را مسدود نکرده است، اما ایران این محل‌های حمل کالا را با محدودیت مواجه کرده است و صادرات ۲ میلیارد دلاری ایران با اقلیم کردستان را با تهدید مواجه کرده ایم. این یکی از ده‌ها نکته‌ای بود که یک عضو هیات نمایندگان برزبان آورد. آیا شما می‌دانیدفعالیت برای پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومانی که قرار است به بخش تولید داده شود با سپری شدن ۷ ماه از سال هنوز شروع نشده است یا کارجدی نشده است. این رانیز یک عضو هیات نمایندگان اتاق بر زبان آورد. دیروز ۳۰ نفر از بخش خصوصی هرکدام به مدت کمتر از دودقیقه مشکلاتی از اقتصاد را برملا کردند که شما در دولت آن‌ها را هرگز با این کیفیت نمی‌شنوید. شما دقت خوبی دارید و نیک می‌دانید که ترامپ می‌خواهد اقتصاد ایران را در شرایط دشوار قرار دهد، اما نمی‌دانید که دستگاه دیوان سالاری ایران کارهایی انجام می‌دهد که به کمک ترامپ می‌آیند و سد‌ها و سنگ راههایی در مسیر کارکرد‌های اقتصاد قرار می‌دهند که بدون آن‌ها ترامپ و سایر تحریم کنندگان کارشان سخت خواهد بود. شما وظیفه قانونی دارید با همه گروههای اجتماعی رو دررو حرف بزنید و بی واسطه به گلایه‌های آن‌ها گوش دهید. توصیه کارشناسی این است که یک روز از روزهای آتی را به اتاق بازرگانی بیایید و شنونده باشید و درهمان جا با جزییات گرفتاری‌ها آشنا شده و دستور برطرف کردن آن‌ها را بدهید.

عزم جزم رهبران اقلیم برای برکناری بارزانی
 
کیهان در گزارشی نوشت: رهبران اقلیم کردستان عراق تلاش خود را برای برکناری «مسعود بارزانی» از ریاست اقلیم، تشدید کرده‌اند. آن‌ها بارزانی را مسئول به وجود آوردن وضعیت بد امروز برای کردهای عراق می‌دانند.
 
«ابوبکر عبدالله» رئیس فراکسیون اتحاد اسلامی در پارلمان کردستان عراق با اشاره به آنچه تلاش‌ها برای لغو پست ریاست اقلیم نامیده گفته «اختیارات ریاست اقلیم بین دولت و پارلمان این منطقه، تقسیم خواهد شد.»
عبدالله تصریح کرده «لغو پست ریاست اقلیم کردستان، به حل بحران کنونی و بازگشت اعتماد بین (مقامات) بغداد و اربیل کمک خواهد کرد... و لغو این پست، راه‌حلی است که همه را راضی می‌کند.»
عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز دوشنبه ۱ آبان :
 رئیس فراکسیون اتحادیه اسلامی در پارلمان کردستان عراق این را هم اضافه کرده که این پست (ریاست اقلیم) در حد فاصل بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵ (۱۳۶۹ تا ۱۳۸۲) اصلا وجود نداشت و اختیارات اجرایی هم به عهده دولت گذاشته شده بود.
 
«فرست صوفی» عضو حزب دموکرات کردستان (وابسته به مسعود بارزانی) نیز همزمان اعلام کرده: «پارلمان اقلیم طی روزهای آینده پیشنهاداتی را بررسی خواهد کرد که یکی از آنها، لغو پست ریاست اقلیم کردستان عراق است.»
 
«ریبوار کریم‌محمود» سخنگوی «ائتلاف برای دموکراسی و عدالت» اقلیم کردستان، اما درخصوص شرایط جاری اقلیم، به خبرنگار تسنیم گفته؛ «از آنجا که تصمیم‌گیرندگان اقلیم کردستان تجزیه و تحلیل درستی از اوضاع و احوال (جاری) ندارند، ما با مشکلات و بحران‌های بزرگتری روبرو خواهیم شد.»
 
وی تصریح کرده که (این شرایط) بسیاری از سیاستمداران اقلیم را به این نتیجه رسانده است که تنها  راه برون‌رفت از مشکلات جاری، تغییر در سیستم سیاسی اقلیم و نگاهی واقع‌بینانه به کردستان و جهان پیرامون آن است.
«برهم احمد صالح» نخست‌وزیر سابق اقلیم، ریاست ائتلاف برای دموکراسی و عدالت را در اقلیم کردستان برعهده دارد.
روزنامه «الحیات» نیز طی گزارشی اعلام کرده که برخی جریان‌ها در بغداد از دولت و دستگاه قضایی می‌خواهند حکم جلب برخی از رهبران اقلیم کردستان را صادر کند و متعاقب آن، ارتش برای دستگیری آنها، به اربیل اعزام شود.
 
دستگاه قضایی عراق اخیرا حکم بازداشت «کوسرت رسول‌علی» معاون رئیس اقلیم کردستان عراق را صادر کرده بود. رسول علی پیش از این نیروهای دولتی را که به استان کرکوک رفته بودند، اشغالگر خوانده بود. برخی رسانه‌های عراقی نیز می‌گویند احتمالا حکم جلب بارزانی نیز به زودی صادر خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲
احمدی نژادی ها خار چشم صهیونیستها و شما هستند.
آیا این تیتر کیهان همسویی با آمریکا نیست که مردم را بترسانند از تحریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر