بازدید 11863
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «نقش مخرب صرافی‌های غیر مجاز در بازار ارز» تا «همسایه ایران، بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری»

این پیمانه تیترهایی همچون حق بیمه رانندگان قانونمدار کاهش می‌یابد، آرامش حافظ پس از شکستن رکورد ۴۵ ماهه شاخص سهام، قیمت انواع سکه کاهش یافت، کدام رئیس بعدی فدرال رزرو آمریکا برای طلا بهتر خواهد بود، افت شدید صادرات نفت اقلیم کردستان عراق، نوسان آرام دلار در پایان مهرماه، پاسخ وزیر اقتصاد به شایعات پیرامون بازار ارز، قیمت نوبرانه این روزهای بازار خودرو، تولید نیسان در ژاپن متوقف شد، صعود آرام «تسه»ها و بهبود ۱.۲ دلاری سنگ آهن چین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 23 October 2017
از «نقش مخرب صرافی‌های غیر مجاز در بازار ارز» تا «همسایه ایران، بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون حق بیمه رانندگان قانونمدار کاهش می‌یابد، آرامش حافظ پس از شکستن رکورد ۴۵ ماهه شاخص سهام، قیمت انواع سکه کاهش یافت، کدام رئیس بعدی فدرال رزرو آمریکا برای طلا بهتر خواهد بود، افت شدید صادرات نفت اقلیم کردستان عراق، نوسان آرام دلار در پایان مهرماه، پاسخ وزیر اقتصاد به شایعات پیرامون بازار ارز، قیمت نوبرانه این روزهای بازار خودرو، تولید نیسان در ژاپن متوقف شد، صعود آرام «تسه»ها و بهبود ۱.۲ دلاری سنگ آهن چین را در بر دارد.


حق بیمه رانندگان قانونمدار کاهش می یابد

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تصویب آیین نامه ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث با موضوع ضوابط تعیین سقف بیمه شخص ثالث، نحوه اعمال تخفیف ها و جرائم آن در هیات وزیران خبر داد و گفت: با اجرای این آیین نامه حق بیمه رانندگان قانونمدار کاهش می یابد. به گزارش بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی افزود: بر اساس این آیین نامه، حق بیمه افرادی که در سامانه راهنمایی و رانندگی نمره منفی دارند، به ازای هر نمره یک درصد و تا سقف 30 درصد افزایش می یابد و رانندگانی که رانندگی پرخطر انجام می دهند نیز مشمول اضافه نرخ می شوند.  وی افزود: در این آیین نامه گذراندن دوره های رانندگی ایمن از سوی راهنمایی و رانندگی و همچنین خرید وسیله نقلیه نو به ترتیب شامل 10و 5 درصد تخفیف حق بیمه می شود. «این آیین نامه 11 ماده و چندین تبصره درباره تخفیف، تقسیط، تعیین نرخ حق بیمه و جرائم دارد و هدف اصلی از تصویب آن تعیین ضوابط سقف حق بیمه، تشویق به رانندگی صحیح، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و به تبع آن کاهش تصادف و افزایش ایمنی در کشور است. همتی گفت: یکی دیگر از ویژگی های این آیین نامه جلوگیری از حذف همه تخفیف های بیمه ای بر اثر یک تصادف است و از این پس، فقط بخشی از تخفیف ها از بین می رود.

آرامش حافظ پس از شکستن رکورد ۴۵ ماهه شاخص سهام

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 30 مهرماه 96 با افزایش 50 واحدی معادل 0.06 درصد به رقم 86 هزار و 480 واحد رسید. این دهمین روز پیاپی در هفته های اخیر است که شاخص کل بورس در مسیر صعودی حرکت می کند. بازار سهام  پس از جهش چشمگیر روز شنبه و ورود به کانال 86 هزار واحد پس از 45 ماه، دیروز شاهد آرامش شاخص کل بورس بود. این نماگر پس از رشد در نیم ساعت ابتدایی، در ادامه تغییرات اندکی را ثبت کرد. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته بازهم شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 16 واحدی به رقم 27 هزار و 916 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 19 واحدی، عدد 17 هزار و 576 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 14 واحدی به رقم 13 هزار و 285 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت اندک 1.87 واحد به سطح 93 هزار و 578 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 32 واحد افزایش به رقم 60 هزار و 215 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افزایش 119 واحد معادل 0.06 درصد همراه بود و عدد 190 هزار و 581 واحد را به نمایش گذاشت.

از «نقش مخرب صرافی‌های غیر مجاز در بازار ارز» تا «افت شدید صادرات نفت اقلیم کردستان عراق»

بهای انواع سکه کاهش یافت

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، روز یکشنبه قیمت انواع سکه با کاهش همراه بود. براین اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۳۰۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۲۶۶ هزار تومان، نیم سکه با ۸ هزار تومان کاهش ۶۴۸ هزار تومان، ربع سکه با ۲ هزارتومان کاهش ۳۷۰ هزار تومان و سکه گرمی با ۱۰۰۰ تومان کاهش ۲۵۰ هزار تومان بود.  

نقش مخرب صرافی‌های غیر مجاز در بازار ارز

طهماسب مظاهری پیرامون صرافی های غیر مجاز گفت: صرافی های غیر مجاز نقش مخربی در بازار دارند و دولت ها موظفند با تکیه بر ضوابط و در عین حال قوه اجرایی جلوی فعالیت آنها را بگیرند. رئیس سابق بانک مرکزی معتقد است در همه دوره ها، فعالیت های غیر مجاز جزء واقعیت های جامعه بوده  و در هر زمانی که دولت ها دقت بیشتر و ضوابط متعادل تری وضع کرده اند، فضای کسب و کار مطلوب تر و در نتیجه فعالیت مراکز غیر مجاز کمتر شده است. مظاهری در ارتباط با وجود صرافی های غیر مجاز در زمان حضورش در بانک مرکزی افزود: در زمانی که در بانک مرکزی حضور داشتم نیز صرافی های غیر مجاز وجود داشت ولی ما سعی کردیم با اصول، مقرارت و ضوابط مدون و در انجا که لازم بود با برخورد قانونی، جلوی فعالیت مراکز غیر مجاز از جمله صرافی ها را بگیریم. /مهر

کدام رئیس بعدی فدرال رزرو آمریکا برای طلا بهتر خواهد بود؟

بسیاری از گمانه زنی ها نشان می دهد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد طی روزهای آینده جرومی پاول را به عنوان رئیس جدید فدرال رزرو معرفی کند ولی جان تیلور استاد دانشگاه استنفورد نیز هنوز شانس بالایی برای این سمت دارد. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که پاول بهترین گزینه مورد نظر برای طلا به شمار می رود. وی فردی متعادل به شمار می رود و احتمالا سیاست فعلی فدرال رزرو برای افزایش تدریجی نرخ بهره را دنبال خواهد کرد.
 
تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تیلور بدترین گزینه برای طلا خواهد بود و سیاست های سختگیرانه و افراطی در زمینه نرخ بهره را اعمال خواهد کرد. افزایش سریع نرخ بهره موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا خواهد شد. اکسل مرک تحلیلگر ارشد اقتصادی در این باره گفت: سیاست های افراطی تیلور می تواند موجب تشدید نوسانات در بازارهای مالی بین المللی شود و این مساله شاید به نفع قیمت طلا نیز باشد. وی بر این باور است که تیلور و وارش بیشترین شانس را برای کسب این مقام خواهند داشت. به نقل از سایت طلا، مرک افزود: انتخاب یکی از دو نفر می تواند موجب وارد شدن شوک ناگهانی به بازار سهام شده و تأثیرات بدی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد.

افت شدید صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

دو منبع کشتیرانی اعلام کردند: صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از بندر جیهان ترکیه در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۹ و ۳۰ مهرماه) همچنان بسیار پایین بوده است. صادرات نفت اقلیم کردستان از سطح عادی ۶۰۰ هزار بشکه در روز به ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده بود. پس از تصرف کرکوک از سوی نیروهای ارتش عراق در هفته گذشته، تولید نفت از میدان‌های اطراف این منطقه بسیار کاهش یافت. مسئولان وزارت نفت عراق وعده داده بودند که به سرعت تولید میدان‌های یاد شده را افزایش دهند، اما به گفته یکی از منابع یاد شده، این وعده هنوز محقق نشده است.

نوسان آرام دلار در پایان مهرماه

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، دلار آمریکا و درهم امارات کاهش و یورو افزایش قیمت داشتند. بر این اساس، هر دلار آمریکا در بازار پایان مهرماه، 46 ریال نسبت به روز قبل کاهش قیمت داشت و به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 57 ریال رسید. هر یورو نیز با رشد 82 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 349 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در پایان روز 10 هزار و 972 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 8 ریال ارزان تر فروخته شد.


پاسخ وزیر اقتصاد به شایعات پیرامون بازار ارز

روز گذشته مسعود کرباسیان در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای برای نرخ دلار دارد، گفت: منتظر بودجه‌ایم تا ببینیم نرخ دلار چگونه تعیین می‌شود. وی در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود دولت تصمیم دارد نرخ دلار را در بالای ۴۰۰۰ تومان و در حدود ۴۵۰۰ تومان تثبیت کند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و دولت چنین برنامه‌ای ندارد. وزیر اقتصاد همچنین به این پرسش که چندی پیش محمدباقر نوبخت به موضوع تثبیت دلار در بالای ۴۰۰۰ تومان اشاره کرده بود، گفت: محمدباقر نوبخت چنین چیزی نگفته و این برداشت رسانه‌ها از سخنان او بوده است.

قیمت نوبرانه این روزهای بازار خودرو

خودرو پژو ۲۰۰۸ یکی از پر سروصداترین خودروهایی بود که در چند سال اخیر به بازار ایران عرضه شده است. این خودرو اولین خودرو تولیدی پس از برجام بود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برای افکار عمومی برخوردار شد. از سوی دیگر شرایط متفاوت پیش فروش این خودرو نیز باعث شد تا بر داغ شدن آن در اخبار افزوده شود. به گزارش اقتصادنیوز، با آغاز تحویل این خودرو به مشتریانی که ثبت نام کرده بودند ، کم کم چشم بازار خودرو نیز به شمایل آن روشن شد. این خودرو فعلا در بازار از قیمت نوبرانه برخوردار است و با قیمت های متفاوتی از سوی فروشندگان عرضه می شود. قیمت پژو 2008 اکنون در بازار بین 121 میلیون تا 125 میلیون تومان است. در حالی که انتظار می رود با تسریع روند تحویل این خودرو به مشتریان پیش خرید کرده و افزایش عرضه آن در بازار، از قیمت آن کاسته شود. نکته جالب توجه در مورد پژو 2008 این است که برخلاف دیگر خودروهای تولید داخل که مدل آن با سال شمسی مشخص می شود، فروشندگان در بازار ترجیح می دهند مدل آن را با 2017 عنوان کنند!

تولید نیسان در ژاپن متوقف شد!

شرکت خودروسازی نیسان ژاپن اعلام کرد که خطوط تولید خودروهای نیسان تحت تأثیر مشکلات به وجود آمده در بخش کنترل کیفیت شش کارخانه این شرکت در ژاپن و سپس توقف شماره گذاری این محصولات، به مدت محدودی متوقف خواهد شد. پس از آنکه وزارت راه وشهرسازی ژاپن به مشکل به وجود آمده در قسمت کنترل کیفیت خطوط تولید محصولات این خودروساز ژاپنی پی برد، اقدام به تعلیق و توقف شماره گزاری خودروهای تولید شده در کارخانه های نیسان در این کشور کرد. هیروتوسایکاوا ـ مدیر اجرایی شرکت خودروسازی نیسان ـ در این باره اظهار کرد که پس از گزارش شرکت بازرسی و ایمنی ژاپن در خصوص عدم احراز صلاحیت تکنسین‌های شرکت نیسان در بخش کنترل کیفیت، خطوط تولید محصولات این شرکت در شش کارخانه‌ نیسان که در شهرهای اوپاما، توچیگی و کیوشو مستقر هستند، به مدت دو هفته فعالیت خود را به حالت تعلیق درخواهند آورد.

بازار اوراق مسکن؛ صعود آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 4/  0درصدی به قیمت 76 هزار و 411 تومان معامله شدند. به این ترتیب اوراق تسهیلات مسکن رشد 2/  1 درصدی در مهر و بازدهی 7/  4 درصدی را از ابتدای سال ثبت کرد. در دو هفته ابتدایی مهر با خروح تقاضای تابستان (فصل رونق مسکن) قیمت «تسه»ها تا کف 74 هزار تومانی، کمترین سطح از تیر افت داشتند. اما در ادامه رشد تدریجی تقاضا، قیمت «تسه»ها را در مسیر صعودی قرار داد. با وجود این همچنان شاهد مقاومت سطح 78 هزار تومانی در مقابل اوراق تسهیلات مسکن بودیم. در ماه‌های اخیر با رشد تقاضا از سوی دهک‌های با درآمد متوسط، رشد تقاضای واحدهای مسکونی کوچک‌تر رقم خورد. به نقل از دنیای اقتصاد، بنابراین همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد فراتر از نرخ تورم مسکن را تا پایان سال جاری دور از انتظار کرده است.

بهبود ۱.۲ دلاری سنگ آهن چین

آخرین شاخص قیمت مؤسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین جمعه اخیر ۱.۲ دلار بهبود داشت و به ۶۰.۶۵ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. قرارداد سواپ ماه نوامبر نیز در بورس سنگاپور ۱.۶ دلار بالا رفت و به ۶۲ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. فعالیت بازار کمی بهتر شده بود زیرا خریدارها مشاهده کردند که پس از افت قیمت های اخیر ،قیمت بالا رفته است و فعال تر شدند. کاهش تولید شمال چین، بازارهای فولاد را کمی رونق داده و همین امر بر قیمت سنگ آهن نیز اثر مثبت گذاشته است. البته باید توجه کرد که کاهش تولید فولاد تقاضای سنگ آهن را نیز کم می کند. بدین ترتیب هر بهبودی در بازار سنگ آهن جزیی خواهد بود.

همسایه ایران، بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری

بانک جهانی با انتشار گزارشی اعلام کرد: در حال حاضر کشورهای پاکستان، اندونزی، چین، برزیل و اردن بهترین نقاط برای سرمایه‌گذاری هستند. به گزارش داون، سرمایه گذاری در نیروگاه آبی پاکستان باعث شده رقم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در منطقه جنوب آسیا طی شش ماه اول سال 2017 با تمام سال 2016 برابری کند. در حال حاضر 132 پروژه عمرانی پاکستان با سرمایه‌گذاری خارجی در حال اجرایی شدن است که مجموعا 36 میلیارد و 700 میلیون دلار سرمایه برای این کشور به ارمغان آورده است. در این گزارش آمده است، یک سوم از تمام سرمایه‌گذاری خارجی خصوصی جهان به بخش انرژی پاکستان اختصاص یافته است. علاوه بر این کشور موفق به جذب 24 درصد از کل سرمایه‌گذاری در زمینه حمل و نقل و 3 درصد از سرمایه‌گذاری‌های بخش آب و فاضلاب شده است. سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری «پکن» در کریدور اقتصادی چین و پاکستان علاوه بر نزدیک کردن این دو کشور به هم باعث بهبود شرایط اقتصادی پاکستان و ایجاد ده‌ها هزار شغل برای مردم آن شده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
زنده باد دولت مردان پاکستان
تولید نیسان در زاپن متوقف شده اشکالی نداره این یه فرصته تا تولید نیسان مخصوصا رنگ آبی شو بیشتر کنیم میان از ما میخرن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار