بازدید 5315

طرح تحول نظام سلامت یک طرح انقلابی است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طرح پزشک خانواده در تمام کشور اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۷۴۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 21 October 2017
علی نوبخت در حاشیه سفر به چالوس که به منظور بررسی مشکلات حوزه بهداشت و درمان سه شهرستان نوشهر، چالوس و کلاردشت انجام شده است، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت طرح تحول سلامت اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت یک طرح انقلابی و کمک کننده به مردم است و هدف از اجرای طرح این است که بیماران در مراجعه به بیمارستان‌ها دغدغه خاصی نداشته باشند.

وی افزود: در برخی از دولت‌ها رسم بر این بود که تا عدم پرداخت هزینه، بیمار بستری نمی شد و این در شأن نظام نبود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و مجلس نهم برای اجرای طرح تحول سلامت کمک‌های خوبی شد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز دولت دوازدهم و مجلس دهم همان برنامه را ادامه می‌دهند.

نوبخت ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه ششم توسعه برای اینکه به ملت اطمینان ببخشد که همچنان طرح تحول سلامت ادامه دارد مسیری را تعیین کرد که در صورت طی شدن آن از سوی مسئولان اجرایی هم در هزینه‌های بخش سلامت صرفه‌جویی می‌شود و هم مردم تکلیف خود را می دانند و آن نهایی کردن نظام ارجاع و استفاده از پزشکان خانواده است.

وی با تاکید بر اینکه راهنمایی های بالینی باید از سوی پزشکان رعایت شود، گفت: فارماکوپه دارویی کشور باید رعایت شود و همه اینها تکالیف قانونی است و با توجه به تجاربی که به دست آمد، صرفه‌جویی بزرگی در طرح تحول پیش می آید.

این نماینده مجلس با مثبت ارزیابی کردن طرح تحول سلامت در خدمات‌رسانی به مردم بیان کرد: این طرح در پرداخت بدهی‌های خود موفق نبود و برای حل این مشکل، در مجلس تصمیم گرفته شد تا منابع پایدار برای طرح تحول نظام سلامت پیش‌بینی شود و این غیر از موضوع یک درصد ارزش افزوده است.

نوبخت افزود: از آنجایی که ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها به خوبی جواب نداد امسال به طور قطع در این زمینه باید هم کمیسیون بهداشت و درمان و هم نمایندگان در صحن علنی مجلس مشارکت کنند تا بتوان منابع این طرح را پایدار کرد.

وی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده که به صورت پایلوت در استان‌های فارس و مازندران به اجرا در آمده است، اکنون به صورت ملی در سراسر کشور اجرا می‌شود، یادآور شد: این سیاست وزارت بهداشت و برنامه ششم است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مردم در جامعه، به طور قطع باید مالیات‌های بیشتری پرداخت کنند و این مالیات‌ها باید در بخش طرح تحول سلامت هزینه شود.

نوبخت گفت: مطالعات نشان می‌دهد که قسمت اعظم ایرانی‌ها اضافه وزن دارند و دیابت نیز آمار نگران‌ کننده‌ای را در جامعه نشان می‌دهد و افزایش فشار خون و بیماری‌های استخوانی در رده‌های بعدی فراوانی در کشور قرار دارند که البته بیشتر این موارد بر اثر سوء تغذیه است و سوءتغذیه تنها به معنای نداشتن غذا نیست بلکه گاهی از پرخوری و بدخوری اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم باید افزایش یابد، تصریح کرد: این کار باید از سوی مسئولان  اجرایی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: مصوبه‌ای که امسال کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره طرح توسعه اورژانس هوایی داشت این بود که ناوگان اورژانس کشور را به سازمان ارتقاء داد و دارای تشکیلات مستقل و خاص خود شد.

نوبخت اضافه کرد: در غرب مازندران با توجه به گردشگری بودن این قسمت از مازندران و حضور میلیونی مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور و بروز مخاطرات و حوادث، در زمینه ایجاد پایگاه اورژانس هوایی در غرب مازندران اقدامات مؤثری در مجلس صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: تجمیع بیمه‌ها یک دستور کلی است که هم قانون آن وجود دارد و هم در سیاست‌های کلی نظام سلامت، مدیریت منابع آن مورد تأکید است و باید این طرح مدیریت شود.

به گزارش ایسنا، نوبخت گفت: در برنامه ششم توسعه، سازمان بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل