بازدید 2796

انتقاد شدید گندمکاران از سخنان اخیر وزیر بهداشت

سخنان اخیر وزیر بهداشت مبنی بر کیفیت نامطلوب گندم و استفاده از نمک با واکنش وزیر جهاد کشاورزی و گندمکاران روبرو شده است.
کد خبر: ۷۴۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 21 October 2017
سخنان اخیر وزیر بهداشت مبنی بر کیفیت نامطلوب گندم و استفاده از نمک با واکنش وزیر جهاد کشاورزی و گندمکاران روبرو شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهم ترین کشت محصولات پاییزه شامل گندم، جو و کلزا است که دولت به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید، خرید تضمینی این نوع محصولات را انجام می دهد.

 تعیین و اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی می تواند در رابطه با انتخاب نوع کشت محصول کشاورزان تاثیر بسزایی داشته باشد در حالیکه با گذشت حدود یک ماه از آغاز سال زراعی جدید خبری از اعلام نرخ نیست.

 البته ناگفته نماند که جدا از تاخیر در پرداخت مطالبات و اعلام نرخ جدید گندم، سخنان اخیر وزیر بهداشت مبنی بر کیفیت نامطلوب گندم و استفاده از نمک با واکنش وزیر جهاد کشاورزی و گندمکاران روبرو شده چرا که این مسئله صحت ندارد و تنها می تواند فرصتی برای مافیا واردات گندم باشد .

 حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سخنان اخیر وزیر بهداشت مبنی بر بی کیفیتی گندم تولیدی و استفاده اجباری از نمک گفت: مردم ایران بهترین نان را در هزاران سال گذشته تولید می کنند.

 به گفته وی با وجود استفاده از گندم و آرد ایرانی شنیده می شود که نان ها شور و بی کیفیت هستند، در حالیکه این موضوع در مرکز پژوهشگاه آرد و نان مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه تحقیقات این موضوع را تایید نکرده است.

***کیفیت نامطلوب گندم داخل شایعه ای بیش نیست

 علیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با بیان اینکه گندم  بی حد و حصر مورد بی مهری دولت قرار گرفته است، اظهار کرد: سخنان اخیر وزیر بهداشت مبنی بر کیفیت نامطلوب گندم و استفاده از نمک غیر کارشناسی است و این امر تنها خودکفایی تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

 وی افزود: بنا برفرمایش مقام معظم رهبری  خودکفایی در محصولات اساسی نظیر گندم امری ضروری است، چرا که در صورت کاهش انگیزه گندمکاران و واردات گندم همانند سال های گذشته حدود 2.7 میلیارد دلار ارز وارد جیب کشاورزان خارجی خواهد شد.

 ایمانی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در استمرار خوداتکایی تولید گندم مصمم است، گفت: براین اساس  برای جلوگیری از واردات گندم کشاورزان داخلی  در بحث معیشت و اشتغال مورد حمایت قرار می گیرند.

 این مقام مسوول با انتقاد از تاخیر در پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران بیان کرد: این امر در کنار تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی می تواند اثرات منفی بر میزان تولید داشته باشد.

 وی در پاسخ به اظهارات غیرکارشناسی برخی افراد مبنی بر آنکه گندم خارجی ارزان تر از داخلی تمام می شود و چشم به بیرون از مرزها دوختند،بیان کرد: با وجود آنکه پروتئین گندم داخلی بالای 13 درصد است، برخی افراد با چنین اظهاراتی تنها قصد دارند که خودکفایی این محصول اساسی را زیر سوال برند تا همانند سال های گذشته به کشورهای بیگانه وابسته شویم.

 رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی سال زراعی جدید و اظهارات غیر کارشناسی افراد و دلسردی کشاورزان از تولید، کاهش 40 تا 50 درصدی سطح زیر کشت این محصول را نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم زد که این امر هشدار خطرناکی است.

 این مقام مسوول در بخش دیگر سخنان خود میزان خرید تضمینی گندم را حدود 9 میلیون تن اعلام کرد و گفت: تا کنون حدود 9 میلیون تن گندم با ارزش بالغ بر 11 هزار و 590 میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده که 3 هزار و 90 میلیارد تومان از این میزان به گندمکاران پرداخت نشده است.

 وی با اظهار امیدواری نسبت به پرداخت مطالبات گندمکاران در آینده ای نزدیک گفت: با توجه به پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی دولت قول پرداخت باقی مانده مطالبات گندمکاران را تا پایان مهر ماه داده است که انتظار می رود این امر محقق شود تا گندمکاران  به سهولت بتوانند نهاده ها مورد نیاز خود برای کشت زراعی سال جدید را تامین کنند.

 به گفته ایمانی گندمکارانی که از 25 خرداد ماه به بعد گندم های خود را به مراکز خرید تحویل دادند حداقل 50 درصد وجه گندم خود را دریافت نکرده اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار