بازدید 2843
اقتصاد در گذر زمان

از حمله مردم به بانک انگلیس در تبریز تا خرید ۱۵۰ هزار تن گندم از آمریکا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۴۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 21 October 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

29 مهر 1300، بانك انگليس در تبريز مورد حمله مردم قرار گرفت.

29 مهر 1321، احمد قوام، نخست وزير طي حكمي حاج محمد نمازي را به سمت مأمور مخصوص بازرگاني و اقتصادي ايران در آمريكا منصوب كرد!

29 مهر 1326، قرارداد نفتي منعقده ميان ايران و اتحاد جماهير شوروي ـ قوام ـ سادچيكف ـ توسط مجلس پانزدهم لغو شد.

29 مهر 1333، مجلس قرارداد نفت با کنسرسیوم (شرکت‌ های بزرگ نفتی غرب) را تصویب کرد و همه تلاش ‌های ملت ایران در دوران حکومت دکتر مصدق و تحمل تحریم اقتصادی چند ساله را برباد داد. اسناد تاریخی نشان می ‌دهد که در سنا نیز عده مخالفان بسیار کم بود. سناتور لسانی که در زمینه مساله نفت کتابی نوشته است گفته بود: «به سود ایران و ایرانیان بود، اگر نفت نمی‌ داشتند؛ ملت کارآمد، فساد اقتصادی در حداقل، دموکراسی برقرار و ایران برکنار از اصطکاک منافع قدرت‌ ها و بازی‌ های آنها بود، روی پای خود می ‌ایستاد و آسان نفس می‌ کشید و چون ثروت بادآورده‌ ای هم در کار نبود، کسی جز دوستداران خدمت به ملت داوطلب مقام دولتی نمی‌ شد و جرائم دولتی هم کمتر اتفاق می‌افتاد.

29 مهر 1337، دکتر منوچهر اقبال، نخست وزیر وقت لایحه «از کجا آورده‌ ای» را به مجلس داد که پس از تصویب به صورت قانون درآمد. طبق ‌این قانون؛ کارکنان دولت و وابسته به دولت و موسسات عمومی و اعضای خانواده آنان مکلف بودند با سند و مدرک ثابت کنند که اموال خود را از چه راهی به دست آورده ‌اند و هر سال با پرکردن فرم  هایی، تفاوت دارایی خود را با سال پیش روشن سازند و یک سازمان دولتی مامور رسیدگی به‌این تفاوت ‌ها شده بود. منوچهر اقبال در ۱۵ فروردین ۱۳۳۶ بعد از برکناری حسین علاء به نخست‌وزیری انتخاب شد.

29 مهر 1349، دولت ايران، 150 هزار تن گندم از امريكا خريد.

منابع:  روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان