بازدید 3462

بیانیه پایانی اجلاس سران گروه دی۸

بیانیه پایانی نهمین دوره اجلاس سران نشست گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی۸ پس از برگزاری جلسه سخنرانی سران در سالن همایش‌های بین‌المللی لطفی کردار استانبول منتشر شد.
کد خبر: ۷۴۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲ 20 October 2017
بیانیه پایانی نهمین دوره اجلاس سران نشست گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی۸ پس از برگزاری جلسه سخنرانی سران در سالن همایش‌های بین‌المللی لطفی کردار استانبول منتشر شد.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه هدف اصلی برگزاری نشست سران گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه دی۸ در استانبول، گسترش همکاری‌ها برای افزایش فرصت‌ها اعلام شد.

در بیانیه پایانی این اجلاس آمده است: سران و مقامات عالیرتبه کشورهای بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در بیستمین سال تاسیس سازمان دی۸ با شعار همکاری برای افزایش فرصت‌ها در استانبول گردهم آمدند. استانبول، داکا، قاهره، تهران، بالی، کوالالامپور، ابوجا و اسلام‌آباد بر اساس ارزش‌ها و تامین رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم بر پایه صلح، دموکراسی، توسعه، گفت‌وگو، همبستگی و مشارکت، به تعهداتی که در اجلاس داده‌اند، پایبند خواهند بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: اجلاس دی۸ در استانبول نقطه عطفی در روابط سیاسی و اداری بین کشورهای عضو بوده و در بیستمین سالگرد تاسیس این گروه گسترش همکاری‌‌های اقتصادی و توسعه بر اساس حاکمیت ملی، برابری، مشارکت، برادری، اعتماد و درک متقابل را جشن می‌گیریم. هدف ترکیه از برگزاری نهمین اجلاس گروه دی۸ در استانبول، گسترش همکاری‌های متقابل است و ما تعهد خود را برای انطباق واقعی با تغییرات اقلیمی و از بین بردن اثرات منفی آن بر مردم کشورهای عضو اعلام می‌کنیم.

در این بیانیه با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در توسعه فعالیت‌های تجاری در کنار نقش دولت‌ها به عنوان موتور محرک و مدیریت‌‌‌کننده اقتصاد، بر توسعه همکاری بین کشورهای عضو تاکید شده و بر همکاری بخش‌های خصوصی کشورهای عضو با هدف دستیابی به ۲۰ درصد کل تجارت با کشورهای عضو تأکید شده است.

در این بیانیه با اعلام رضایت از اجرایی‌شدن منشور گروه دی۸ از سال ۲۰۱۷ که در سال ۲۰۱۲ در هشتمین اجلاس این گروه در اسلام‌آباد در پاکستان تصویب شده بود، از کشورهای عضو که هنوز این منظور را تصویب نکرده‌اند، خواسته شده تا در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن آن را به تصویب برسانند.

در بخشی از بیانیه با ابراز خرسندی از ابتکار ایران برای ایجاد دانشگاه گروه دی۸ وابسته به دانشگاه همدان که به عنوان یک سازمان مشارکتی فعالیت خواهد کرد، از ایران خواسته شده روش‌های کاری این دانشگاه را تعیین کرده و کشورهای عضو را برای توسعه منابع انسانی خود با استفاده از امکانات این دانشگاه یاری کند.

در بیانیه پایانی اجلاس سران دی۸ همچنین با قدردانی از میزبانی مردم و رئیس‌جمهور ترکیه از نهمین نشست سران گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (دی۸)، بر همبستگی اعضای این گروه با ترکیه پس از کودتای نافرجام تاکید شده و برای رجب طیب اردوغان رئیس دوره‌ای این نشست، آرزوی موفقیت شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر