بازدید 17673
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «نهایی شدن سوآپ دوجانبه ریال - لیر» تا «خودروسازی که از آمدن به ایران منصرف شد»

این پیمانه تیترهایی همچون دلیل افزایش قیمت خودرو، میزان یارانه دریافتی هر فرد تا الان، جهش شاخص بورس آسیا، افت بیش از ۹ هزار تومانی نرخ سکه تمام، کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار پایان هفته، کلیددار فدرال رزرو آمریکا چه کسی خواهد شد، به ایران فقط به عنوان یک بازار نگاه نمی کنیم و جمع آوری روزانه هزار تن مرغ مازاد از بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 20 October 2017
از «نهایی شدن سوآپ دوجانبه ریال - لیر» تا «خودروسازی که از آمدن به ایران منصرف شد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون دلیل افزایش قیمت خودرو، میزان یارانه دریافتی هر فرد تا الان، جهش شاخص بورس آسیا، افت بیش از ۹ هزار تومانی نرخ سکه تمام، کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار پایان هفته، کلیددار فدرال رزرو آمریکا چه کسی خواهد شد، به ایران فقط به عنوان یک بازار نگاه نمی کنیم و جمع آوری روزانه هزار تن مرغ مازاد از بازار را در بر دارد.


افزایش بهای خودرو به دلیل توقف واردات نیست

مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو را اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص توقف واردات آن دانست. علی علی‌آبادی فراهانی با اظهار گلایه از انتشار برخی اخبار غیرکارشناسی در خصوص بستن سایت ثبت سفارش خودرو، تصریح کرد: توقف موقت ثبت سفارش خودرو به معنی توقف واردات خودرو نیست و تمامی ثبت سفارشات خودرو دارای مدت اعتبار شش ماهه هستند. همچنین واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های معتبر قبلی هم اکنون در حال انجام است و خللی در واردات خودرو به هیچ وجه وجود ندارد. وی با اشاره به آمار ارایه شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران برای واردات خودرو، گفت: در شش ماهه اول امسال ۴۴ هزار دستگاه خودرو به ارزش حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد حدود  ۳۸ درصد و به لحاظ ارزش حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. 
 
سوآپ دوجانبه ریال ـ لیر نهایی شد

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به آنکارا، «ولی الله سیف» و «مراد چاتین کایا» رؤسای کل بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، در ادامه مذاکرات دوجانبه خود سند نهایی سوآپ دوجانبه ریال- لیر را امضا کردند. درباره پیش نویس این سند در سفر هفته گذشته سیف به ترکیه توافق شده بود. بر این اساس، دو طرف اعتباری به میزان پنج میلیارد لیر و معادل آن به ریال ایران را که در اختیار بانک های عامل 2 کشور است، به یکدیگر تخصیص دادند که برای گشایش اعتبارات اسنادی به نفع بازرگانان دو کشور با سررسید پرداخت یکساله استفاده شود. براساس این موافقتنامه که با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی برای «تأمین مالی تجارت» و «سرمایه گذاری مستقیم» 2کشور انجام شده است، ریال ایران و لیر ترکیه به راحتی قابلیت تبدیل به یکدیگر را خواهند داشت که به کاهش هزینه های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای بازرگانان هر دو طرف، بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط منجر می شود. همچنین در این دیدار درباره موضوع اتصال سوییچ ملی ایران و ترکیه مقرر شد در دو هفته آتی نشستی به منظور بررسی زیرساخت های فنی و پیش بینی راهکارهای لازم در این زمینه بین بخش های فناوری بانک های مرکزی دو کشور برگزار شود. در صورت تحقق این مهم، امکان استفاده شهروندان ایرانی و ترکیه ای از خدمات بانکداری الکترونیک به صورت مشترک تسهیل می شود.

میزان یارانه دریافتی هر فرد تا الان

با واریز یارانه مهرماه هشتادمین مرحله از پرداخت‌های نقدی بین خانوارها انجام شد و مجموع دریافتی افرادی که از ابتدا در لیست دریافت‌کنندگان قرار داشته‌اند به سه میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید. به گزارش ایسنا، عمده خانوارهای ایرانی چه آنهایی که نیازمند و چه آنهایی که غیرنیازمندند عادت کرده‌اند که در ۲۶ هر ماه حساب یارانه شارژ شده‌ای داشته باشند. رقمی ناچیز در حد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان که به ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز شده و برای برخی قابل اهمیت و برخی دیگر هیچ اهمیتی ندارد، چرا که نمی‌تواند جایی در بین هزینه‌های و درآمدهای بالای این خانوارها داشته باشد. اما به هر حال هر دو گروه  راس ساعت ۲۴ روز مقرر این مبلغ را دریافت می‌کنند.

شاخص بورس آسیا بار دیگر جهش داشت

رویترز نوشت: شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز پنجشنبه نزدیک به بیشترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید و به دلیل روند روبه رشد بورس های جهانی به سیر صعودی خود ادامه داد؛ ضمن اینکه شاخص ارزش دلار هم به بالاترین سطح خود در دو ماه اخیر رسید. البته بازار آسیا کمی واکنش به انتشار آمار رشد تقریبا ضعیف اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نشان داد و تولید ناخالص داخلی چین با رسیدن به ۶.۸ درصد کمتر از پیش بینی های انجام گرفته بود؛ این درحالی است که رشد اقتصادی این کشور در مدت مشابه سال قبل ۶.۹ درصد اعلام شده بود. در همین حال میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن با ۲ دهم درصد جهش به تقریبا بیشترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسید. همچنین بورس «نیکی» ژاپن با ۶ دهم درصد افزایش به رکورد بیشترین سطح خود در ۲۱ سال اخیر رسید و بورس «کاسپی» کره جنوبی هم با یک رکورد قابل توجهی روبرو شد. در استرالیا بورس این کشور ۲ دهم درصد بالا آمد؛ اما بورس «شانگهای» چین ۳ دهم درصد کاهش نشان داد. در آمریکا بورس «داو جونز» برای اولین بار به بیش از ۲۳ هزار واحد رسید که اتفاقی مثبت در «وال استریت» تلقی می شود و بورس آلمان هم از خود رکوردی تازه به جای گذاشت.

افت بیش از ۹ هزار تومانی نرخ سکه تمام

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنجشنبه در بازار تهران (تا لحظه تنظیم این خبر) با ۹ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۸۰۰ تومان دادوستد شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار و ۲۰۰ تومان افت نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۲۶۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. از سوی دیگر نیم سکه بهار آزادی شاهد افت ۴ هزار و ۱۰۰ تومانی بود و ۶۵۷ هزارتومان معامله شد. ربع سکه بهار آزادی نیز با کاهش۶ هزار و ۳۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته ۳۷۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی نیز با ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افت، ۲۵۱ هزار تومان بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز در بازار با ۵۰۶ تومان افزایش ۱۲۳ هزار و ۲۳۶ تومان ارزش‌گذاری شده بود. /مهر

کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار پایان هفته 

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنجشنبه، شاهد عقب نشینی دلار آمریکا، یورو و درهم امارات بودیم. به طوریکه هر دلار آمریکا با کاهش 66 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 110 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 56 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 478 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 987 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 4 ریال ارزان تر فروخته شد. همچنین در بازار جهانی ارز، شاخص ارزش دلار آمریکا با رسیدن به ۹۳.۳۹۸ واحد در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان به بیشترین سطح خود در تقریبا ۲ ماه اخیر رسید؛ ضمن اینکه اوراق بهادار آمریکا هم ۴ واحد سیر افزایش به خود گرفت. هر دلار آمریکا در برابر ۱۱۳.۰۰۰ ین رسید که حاکی از رشد ۰.۰۵ درصدی دلار در برابر پول ژاپن دارد و یورو هم با یک دهم درصد افزایش به ۱.۱۸۰۰ دلار رسید.



کاهش قیمت نفت به رغم کاهش تولید نفت آمریکا

روز پنجشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در روزهای گذشته به دلیل کاهش موجودی نفت ایالات متحده آمریکا و افزایش نگرانی در مورد تنشهای خاورمیانه و همچنین امکان تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک، قیمت نفت افزایش نسبتا خوبی یافته بود. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۱.۰۲ دلار کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۷.۱۳ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۰ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۱.۲۴ دلار صورت گرفت. جزئیات بیشتر

کلیددار فدرال رزرو آمریکا چه کسی خواهد شد؟

جدیدترین نظرسنجی رویترز از کارشناسان اقتصادی نشان می دهد که جانت یلن رئیس فعلی فدرال رزرو آمریکا بهترین گزینه برای احراز این پست طی سال های آینده است ولی به اختمال زیاد جرومی پاول از سوی رئیس جمهور آمریکا به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا انتخاب خواهد شد. بر اساس این گزارش بیش از نیمی از 40 کارشناس ارشد اقتصادی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده اند بر این باورند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از سفر آسیایی خود در اوایل نوامبر، پاول را به عنوان رئیس جدید فدرال رزرو معرفی خواهد کرد. دوره ریاست 4 ساله یلن بر فدرال رزرو آمریکا اول فوریه 2018 میلادی به پایان خواهد رسید. پاول یک وکیل و بانکدار است که از سال 2012 میلادی عضو هیات مدیره فدرال رزرو آمریکا بوده است. رایان سوییت تحلیلگر ارشد مؤسسه سرمایه گذاری مودیز در این باره گفت: یلن و پاول بیشترین شانس را برای احراز این پست مهم دارند. بازارهای مالی بین المللی منتظر اعلام تصمیم ترامپ هستند. به نظر می رسد با توجه به انتقادات قبلی ترامپ از سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا، شانس پاول بیشتر باشد؛ هر چند کارشناسان اقتصادی بر این باورند که یلن بهترین گزینه برای اداره بانک مرکزی آمریکاست.

به ایران فقط به عنوان یک بازار نگاه نمی کنیم

کره جنوبی در طرح ساخت سد بختیاری بر روی رودخانه بختیاری از سرشاخه های رود دز با ایران همکاری خواهد کرد. سفیر کره جنوبی در ایران در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما گفت: این سد با ارتفاع بیش از 300متر اگر بزرگ ترین سد دنیا نباشد، از سدهای بزرگ دنیاست که با همکاری شرکت های کره ای در ایران ساخته می شود. کیم سونگ هو با بیان اینکه کره خواستار افزایش همکاری ها در زمینه سد سازی با ایران است، گفت: این طرح دومین سد در ایران است که کره ای ها در ساخت آن مشارکت می‌کنند و ما از نظر تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری و هم از نظر دانش فنی و تخصص در این پروژه مشارکت خواهیم کرد. سفیر کره با بیان اینکه کشورش علاقه مند به همکاری با ایران در همه زمینه هاست، گفت: به ایران فقط به عنوان یک بازار نگاه نمی کنیم، نگاه راهبردی داریم و علاقه مندیم همکاری های دو کشور در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی توسعه یابد. کیم سونگ هو در باره اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره برجام و تاثیر ان بر ادامه همکاری های اقتصادی ایران وکره هم گفت: سخنان رئیس جمهور آمریکا در برابر توافق بزرگ و بین المللی برجام، هیچ ارزشی ندارد و هیچ تاثیری در بهره مندی مردم ایران از مزایای برجام نخواهد داشت. وی افزود: مطمئن هستم وقتی ایرانی ها توانسته اند طرح بزرگی همچون برجام را به سرانجام برسانند، قطعا برای برون رفت از این مسأله نیز راهکارهای مناسبی پیدا خواهند کرد.

جمع آوری روزانه هزارتن مرغ مازاد از بازار

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، با بیان اینکه دستورالعمل خرید مازاد گوشت مرغ به تمامی استان ها ابلاغ شده است، گفت: با توجه به کاهش تقاضا نسبت به عرضه مرغ، شرکت پشتیبانی امور دام خرید گوشت مرغ مازاد مرغداران در سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده است. علیرضا ولی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام برای کاهش ضرر و زیان مرغداران روزانه هزار تن مرغ مازاد خط یک ( مرغ در کشتارگاه به صورت دستی پاک شده) را با نرخ 6 هزار و 600 و خط دو (پاک شده مکانیزه) را 6 هزار و 950 تومان خریداری می‌کند. /باشگاه خبرنگاران

خودروسازی که از آمدن به ایران منصرف شد

گروه خودروسازی «ست» فولکس واگن دیگر به دنبال ورود به بازار خودروی ایران نیست. سخنگوی این شرکت اسپانیایی جدا شده از فولکس واگن اعلام کرد: دلیل آن این است که در این لحظه شرکت «ست» نیاز به تمرکز روی بازارهای اروپایی دارد، آنجایی که ظرفیت‌های رشد وجود دارد. این کشورهای اروپایی می‌تواند ایتالیا، فرانسه و آفریقای شمالی یا آمریکای لاتین باشد. سخنگوی این شرکت همچنین اعلام کرده است که این تصمیم هیچ ارتباطی به سیاست‌های جنجالی ترامپ درباره ایران ندارد. رئیس شرکت «ست» پیش از این در ماه مارس گفته بود که دولت اسپانیا برای کشف فرصت های مناسب در ایران از آنها دعوت کرده و آنها این کار را تحلیل می‌کنند. شرکت «ست» پس از آنکه نخستین سود خود را در دهه گذشته پارسال به دست آورد، به دنبال راه‌هایی برای بهبود وضعیت مالی خود با توسعه و رسیدن به بازار پرتقاضای اروپایی‌ها بود. شرکت «ست» تنها برند فولکس واگن در بین 5 برندی است که رشد دو برابری را در فروش به اروپا در سال جاری داشته است.  سخنگوی فولکس واگن در دفتر مرکزی با بیان اینکه این خودروساز توسعه خود را در دیگر کشورها به شدت رصد می‌کند، از بیان هر پاسخی درباره مسئله ایران امتناع کرد. امتیاز شرکت خودروسازی «ست» در اصل متعلق به فولکس واگن است که دفتر مرکزی آن در کاتالونیای اسپانیا قرار دارد و درسال 2015 به میزان 12700 کارمند داشت. جزئیات بیشتر


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
خودروساز اروپايي چون فهميده كه خريداران ايراني قدر و ارزش خودروي استاندارد روز اروپا را نمي فهمند و آشغالهاي چيني سوار ميشن تصميم عاقلانه اي گرفت .
يعني فهميد لياقت مردم ايران همان اسباب بازي هاي چيني هستند نه بيشتر !
تابناک اگر شما ادعای اهمیت و احترام به زبان فارسی داری چرا از واژه ی معادل برای سوآپ استفاده نمی کنی مثل مبادله
اسم خودروساز که منصرف شد ست نیست سئات هست (SEAT)
مبلغ یارانه قرار بود همپای آزاد سازی قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کنه اما قانون ناقص اجرا شده.
مرغ مازاد را چرا نمی ریزن توی بازار تا قیمتش بیاد پایین؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان