بازدید 26559
۶
آخرین تحولات اقلیم کردستان عراق؛

هشدار ملا بختیار در مورد افزایش احتمال وقوع جنگ داخلی در اقلیم کردستان/ حمله به میادین نفتی کرکوک توسط نیروهای پیشمرگه/ امضای قرارداد نفتی شرکت روسی و اقلیم کردستان عراق

اقلیم کردستان همچنان در تنش و بی ثباتی است. آنها بدون هیچ مقاومتی کرکوک را به دولت عراق تسلیم کردند و اکنون اختلافات درونی میان احزاب اقلیم به اوج رسیده و زمزمه هایی نیز از احتمال استعفای بارزانی به گوش می رسد. فراتر از آن، هشدارهایی نیز در مورد احتمال وقوع جنگ داخلی در اقلیم کردستان داده شده است.
کد خبر: ۷۳۹۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ 19 October 2017
اقلیم کردستان همچنان در تنش و بی ثباتی است. آنها بدون هیچ مقاومتی کرکوک را به دولت عراق تسلیم کردند و اکنون اختلافات درونی میان احزاب اقلیم به اوج رسیده و زمزمه هایی نیز از احتمال استعفای بارزانی به گوش می رسد. فراتر از آن، هشدارهایی نیز در مورد احتمال وقوع جنگ داخلی در اقلیم کردستان داده شده است.
 
به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، مسئول دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان با اعلام اینکه اقلیم کردستان با «خطر بزرگی» روبه روست، نسبت به وقوع جنگ داخلی در این منطقه هشدار داد.

«ملا بختیار» طی بیانیه ای با اعلام اینکه اقلیم کردستان در حال حاضر با خطر بزرگی روبه روست، نسبت به تقسیم این منطقه به دو بخش و وقوع جنگ داخلی و دخالت منطقه ای هشدار داد.

وی افزود: در نتیجه عدم حل مشکلات بعد از بیماری مام جلال (جلال طالبانی) و نگرانی از دو دستگی‌هایی که اتحادیه میهنی با آن‌ مواجه بود، برخی فرصت طلبان، بی‌تجربه‌ها و فعالان فیسبوکی داخل این حزب، اقدام به تخریب ذهنیت شهروندان کردند و توانستند به برخی از اهدافی که می خواستند برسند.
هشدار ملا بختیار در مورد افزایش احتمال وقوع جنگ داخلی در اقلیم کردستان 
ملا بختیار در مورد دیدگاه خود درباره همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان نیز گفت: طی نشست‌هایی که با حزب دموکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان داشتم، بر قبول جایگزین ارائه شده از سوی آمریکا، اروپا، کشورهای منطقه، شورای امنیت و دولت عراق مبنی بر انجام گفت وگوی جدی و مسئولانه، اصرار داشتم.

وی همچنین تأکید کرد: از این به بعد هرگز در هیچ نشستی شرکت نخواهد کرد، مگر آنکه قانونی باشد و قدرت سیاسی و حزبی را به رهبری دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان برگرداند.

حمله به میادین نفتی کرکوک توسط نیروهای پیشمرگه
 
برخی رسانه‎های عراقی خبر دادند، پیشمرگه‌های کُرد در جریان عقب نشینی از کرکوک پس از ورود نیروهای عراقی، اقدام به آتش زدن برخی تأسیسات در دو میدان نفتی بای حسن و هوانا درشمال غربی کرکوک کردند.

پایگاه خبری «المعلومه» عراق ضمن تهیه این گزارش، درباره زمان و محل دقیق این اقدام در هر کدام از این دو میدان نفتی و وسعت و اهمیت آتش سوزی ها اشاره نکرده است.

این در حالی است که وزیر نفت عراق، روز گذشته از بازگشت کنترل این دو میدان نفتی به دست وزارت نفت خبر داد و گفت: برنامه ها و طرح هایی برای توسعه این میدان های نفتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
امضای قرارداد نفتی شرکت روسی و اقلیم کردستان عراق
 
چهارشنبه شب خبرگزاری رویترز گزارش کرد: شرکت نفتی «روس نفت» روسیه روز چهارشنبه قرارداد تولید نفت در پنج منطقه از اقلیم کردستان را با مسئولان این اقلیم امضا کرده است.
 
این شرکت بدون بیان نام مناطق پنجگانه اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد: پیش بینی این است که ذخایر نفتی قابل استخراج مناطق پنجگانه اقلیم بالغ بر 670 میلیون بشکه باشد.

براساس این قرارداد، این شرکت هزینه های طرح شامل پژوهش، حفاری و دیگر مراحل را که بالغ بر 400 میلیون دلار است، می پردازد.

پیش بینی می شود، شرکت روس نفت بتواند 200 میلیون دلار از هزینه خود را از راه فروش نفت استخراجی از این منطقه بازیابد.

دو طرف بر اجرای طرح اکتشاف زمین شناسی، آغاز تولید آزمایشی از سال 2018 و نیز تکمیل توسعه میدان های نفتی در سال 2021 به توافق رسیدند.
 
هشدار ملا بختیار در مورد افزایش احتمال وقوع جنگ داخلی در اقلیم کردستان 
شرکت روس نفت در گذشته نیز با اعطای وام یک میلیارد دلاری به اربیل کمک کرده بود تا خط لوله های نفت و گاز احداث کند.
این اقدام شرکت روسی، همزمان با آن صورت می گیرد که «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق روز چهارشنبه در بیانیه ای از غول نفتی انگلیس (bp) خواست، هر چه سریع تر طرح ها و برنامه های لازم را برای توسعه میادین نفتی کرکوک، تدوین کند.

وزارت نفت عراق در سال 2013، قراردادی برای دریافت خدمات مشاوره ای، با شرکت بریتیش پترولیوم امضا کرد. هدف از این قرارداد، کمک به شرکت نفت شمال عراق، با هدف توسعه دو میدان «هاوانا» و «بابا کرکر» بود؛ اما حمله گروه تروریستی «داعش » در سال 2014 و اشغال مناطق شمال و غرب عراق سبب شد، منطقه نفتی کرکوک به کنترل کردها درآید و قرارداد اجرایی نشود.
 
 تعلیق آموزش نیروهای پیشمرگه توسط آلمان
 
وزیر دفاع آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد، کشورش آموزش نیروهای وابسته به «مسعود بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق در شمال این کشور را تعلیق کرده است.  

به گزارش رویترز، آلمان دلیل این تصمیم را تنش‌های اخیر میان نیروهای وابسته به بارزانی و دولت مرکزی عراق اعلام کرده است.

آلمان از جمله شریکان اصلی کردهای عراق بوده و از سپتامبر سال ۲۰۱۴، ۳۲۰۰۰ قبضه مسلسل و سایر انواع سلاح در اختیار آنها قرار داده است. حدود ۱۳۰ سرباز آلمانی نیز به منظور آموزش نیروهای وابسته به بارزانی در اربیل مستقر شده‌اند.

«اورزولا فن در لاین»، وزیر دفاع آلمان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «ما جمعه گذشته با وزارت خارجه توافق کردیم به منظور جلوگیری از ارسال پیام اشتباه، این آموزش‌ها را متوقف کنیم.»

وی اضافه کرد: تسلیح و آموزش کُردهای عراق به منظور مبارزه آنها علیه داعش، اقدامی صحیح و ضروری بوده است. وزیر دفاع آلمان گفت: «فراموش نکرده‌ایم سال ۲۰۱۴ که داعش می‌خواست علیه ایزدی‌ها نسل‌کشی انجام دهد و در ۱۰ کیلومتری بغداد قرار داشت، چه وضعیتی حاکم بود.»

سخنگوی دولت آلمان هم روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که تعلیق این برنامه آموزشی موقت است و ازسرگیری آن به بررسی روز به روز اوضاع عراق بستگی دارد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶
اینم از روسیه متحد جون جوانی مسئولان قدرت پرستان که فوری رفتن با قر داد بستن با اقلیم
روسیه کلا قابل اعتماد نیست
روسها اگه فرصت پیدا کنند از آمریکاییها خیلی بدترند.
روسیه تخم فتنه هست
شنيده ها حاكى از انست كه اقليم بيست ميليارد دلار بدهكار است
بیا دلمونو به روس ها خوش کردیم توی این شرایط رفته با بارزانی قرارداد بستند!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر