بازدید 2803
نشریه اقتصادی فوربز:

اقتصاد بزرگ ایران را نمی‌توان نادیده گرفت

نشریه اقتصادی فوربز با بیان این که کشورهای دیگر از سیاست ترامپ برای اعمال فشار به ایران همراهی نمی کنند نوشت: ایران از نظر اقتصادی به اندازه ای مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
کد خبر: ۷۳۹۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷ 18 October 2017
نشریه اقتصادی فوربز با بیان این که کشورهای دیگر از سیاست ترامپ برای اعمال فشار به ایران همراهی نمی کنند نوشت: ایران از نظر اقتصادی به اندازه ای مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی فوربز، هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نمی کند. این در حالی است که به جز آمریکا بقیه کشورهای جهان بعد از برجام تجارت با ایران را آغاز کرده اند.

در ماه جولای شرکت توتال و شرکت سی ان پی سی چین قراردادی 5 میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران منعقد کردند. چین اخیرا یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری برای ایران ایجاد کرده است. چین همچنین در سال 16-2015 نفت خرید نفت از عربستان را کاهش داد و مقدار بیشتری نفت از ایران وارد نمود.

به علاوه، ایران بیش از 30 شرکت نفت و گاز و خدمات انرژی خارجی را برای همکاری در بخش انرژی خود مجاز اعلام کرده است. شرکت های نفتی شامل رویال داچ شل، انی ایتالیا و رزنفت روسیه و شرکت خدمات نفتی شلومبرگر از جمله این شرکت ها هستند.

جای تعجب نیست که رهبران اروپایی تلاش های ترامپ برای تضعیف برجام را محکوم کرده اند. همچنین جای تعجب ندارد که چینی ها مخالف اقدامات ترامپ در تضعیف توافقی هستند که انعقاد آن 13 سال زمان برده است.

تضعیف توافق هسته ای توسط ترامپ تاثیری بسیار منفی بر فعالیت های تجاری خواهد داشت. این اقدام این پیام را به شرکای احتمالی در خاورمیانه ارسال می کند که آمریکایی ها عادلانه بازی نمی کنند و نمی توان به سخنان آنها اعتماد کرد. تضعیف برجام همچنین این پیام را به متحدان تجاری و سیاسی واشنگتن در اروپا و آسیا ارسال می کند که منافع اقتصادی انها در تضاد با منافع ماست. به بیان دیگر، در دکترین «آمریکا در درجه نخست» ترامپ، دیگر کشورها در آخرین درجه اهمیت قرار دارند.

ایران روی چهارمین ذخایر بزرگ نفتی و دومین ذخایر بزرگ گازی اثبات شده جهان نشسته و سابقه آغاز برنامه هسته ای اش به اوایل دهه 1970 یعنی قبل از انقلاب اسلامی بر می گردد. ایران همچنین مستعد رشد در بخش های مختلف انرژی از جمله انرژی های بادی، خوشیدی و ژئوترمال است. این کشور همزمان با توسعه بخش انرژی های تجدیدپذیر خود در حال اجرای راه حل های هوشمندانه آبی است و در این زمینه ها سرمایه گذارانی از کشورهای نروژ، چین، کره جنوبی و سایر کشورها جذب کرده است.

در طی 2 سال گذشته، ایران اقدام به احیای مجدد روابط اقتصادی و سیاسی خود با شرکای اروپایی، روسی و آسیایی کرده است. از این رو برنامه مترقیانه این کشور در بخش آب و انرژی برای سرمایه گذاران خارجی جذاب است و هر روز اعتماد تعداد بیشتری از کشورهای خارجی را به خود جلب می کند. ایران از نظر اقتصادی به اندازه ای مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت. بنابراین چاره کار یا شراکت با ایران در زمینه اقتصادی همانند اکثر کشورهای جهان است و یا دنبال کردن سیاست خارجی شکست خورده چند دهه گذشته که موجب بی ثباتی بیشتر منطقه و جهان می گردد.

در گذشته اثبات شده که تحریم ها علیه ایران کارگر نبوده و این بار نیز موثر نخواهد افتاد. اروپا و آسیا اکنون بعد از سال ها این شانس را پیدا کرده اند که تجارت با ایران را آغاز کنند و این موجب شده تا آمریکا گزینه ای جز مواجهه رو در رو برای مهار ایران در اختیار نداشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی