بازدید 5796
بازی با امنیت غذایی

هنوز پول برخی گندمکاران پرداخت نشده است

حدود یک ماه از سال زراعی جدید می گذرد اما برخی از گندمکاران هنوز نتوانسته اند طلب خود از دولت را دریافت نمایند. از طرفی طبق قانون دولت موظف است تا قبل از آغاز هر سال زراعی (آخر شهریور ماه) نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند که این اتفاق هنوز رخ نداده است. مجموع این دو عامل باعث بی انگیزگی کشاورزان جهت کشت گندم شده است.
کد خبر: ۷۳۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸ 19 October 2017
حدود یک ماه از سال زراعی جدید می گذرد اما برخی از گندمکاران هنوز نتوانسته اند طلب خود از دولت را دریافت نمایند. از طرفی طبق قانون دولت موظف است تا قبل از آغاز هر سال زراعی (آخر شهریور ماه) نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند که این اتفاق هنوز رخ نداده است. مجموع این دو عامل باعث بی انگیزگی کشاورزان جهت کشت گندم شده است. 
 
به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 8 تیر 1396 گزارشی با عنوان "دود بدحسابی دولت در چشم کشاورزان" در تارنمای تابناک اقتصادی منتشر شد که در آن گزارش عنوان گردید که تا تیر ماه سال جاری برخی از گندمکاران (طبق گفته مسئولین حدود 40 درصد) با وجود گذشت یک ماه از تحویل محصولاتشان حتی یک ریال هم دریافت نکرده اند.
  
در مورخه 4 مهر ماه 1396، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی یک نشست خبری اظهار کرد: در سال جاری برای پرداخت هزینه‌ های گندم باید 15 هزار و 252 میلیارد تومان پرداخت شود که تا به امروز 8 میلیون و 863 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. وی افزود: ارزش خرید گندم تضمینی خریداری شده در سال جاری (مربوط به سال زراعی گذشته) 11 هزار و 681 میلیارد تومان بوده است اما آنچه که تاکنون داده شده رقم 8 هزار و 40 میلیارد تومان یعنی 70 درصد مبلغ خریداری شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: 3541 میلیارد تومان از پول گندمکاران پرداخت نشده است اما این قول به کشاورزان داده می‌ شود که تا دو ماه آینده حتی یک ریال از این بدهی باقی نماند. 

مطابق با صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه و گره زدن این صحبت ها به اطلاعات قبلی، مشخص می گردد که در فاصله تیر تا مهر ماه امسال (حدود سه ماه) دولت تنها توانسته طلب 10 درصد دیگر از گندمکاران را پرداخت نماید. از طرفی نوبخت قول داده است تا در دو ماه آینده طلب گندمکاران را پرداخت نماید اما باید گفت عملاً گندمکارانی که در این فاصله پولی دریافت نکرده اند، فرصت کشت دوم گندم را از دست داده اند و این می تواند ضربه بزرگی به تولید و ذخایر گندم سال آینده بزند. 

همچنین محمد باقر نوبخت در نشست خبری اخیر خود عنوان نمود که از من می خواهند که مطالبات گندمکاران را پرداخت کنم، اما این بودجه برای پرداخت مطالبات گندمکاران وجود ندارد.  

اما آیا واقعا بودجه برای پرداخت مطالبات گندمکاران وجود ندارد؟ اگر حساب و کتاب بودجه ای داشته باشیم به این نکته پی خواهیم برد که بودجه وجود داشته اما مدیریت صحیح وجود نداشته است. طبق منابع در نظر گرفته شده برای پرداخت یارانه های نقدی در بودجه سال جاری، باید تا پایان امسال یارانه 14 میلیون نفر قطع بشود اما تا به امروز هنوز خبری از قطع یارانه این افراد منتشر نشده و عملا دولت یارانه آن ها را قطع نکرده است. فارغ از اینکه آیا این کار تاکنون قانونی بوده است یا خیر باید گفت: کل یارانه ای که دولت در این 6 ماه به این 14 میلیون نفر پرداخت کرده، حدود 3822 میلیارد تومان می باشد. همان گونه که ملاحظه می شود این رقم کمی بیشتر از رقمی است که هم اکنون گندمکاران از دولت طلب دارند. اگر دولت در ابتدای سال یا لااقل در طول سال تاکنون اقدام به قطع یارانه این افراد می کرد تا الان حداقل مطالبات گندمکاران پرداخت شده بود. 

همچنین از دیگر مواردی که باعث شده است گندمکاران انگیزه خود را برای کشت گندم در سال زراعی جدید از دست بدهند، عدم اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی است. طبق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، دولت موظف است قیمت های خرید تضمینی محصولات را قبل از آغاز هر سال زراعی (آخر شهریور ماه) از طریق رسانه های عمومی اعلام نماید. هم اکنون که حدود یک ماه از آغاز سال زراعی جدید می گذرد دولت هنوز نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را اعلام نکرده است.  

مجموع این دو عامل یعنی عدم پرداخت مطالبات برخی گندمکاران و همچنین عدم اعلام نرخ تضمینی محصولات اساسی کشاورزی باعث شده است تا سطح زیرکشت گندم در مقایسه با سال گذشته کاهش یابد. به گفته ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران سطح زیر کشت گندم در مقایسه با سال گذشته حدود 40 درصد یعنی چیزی نزدیک به نصف کاهش یافته است. به عبارت بهتر با بی تعهدی های صورت گرفته توسط دولت در قبال گندمکاران و کشاورزان، امنیت غذایی ایرانیان برای سال آینده به خطر افتاده و بهتر است هر چه زودتر دولتمردان و مسئولین فکری به حال این وضعیت بکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل