بازدید 8364

ضرورت آموزش حقوق شهروندی به حقوق ضابطین قضایی

کد خبر: ۷۳۹۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 18 October 2017
حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در مراسم اعطای کارت ضابطان عام دستگاه قضایی گفت: مدت‌ها بود که به دنبال اجرایی کردن ماده ۲۹ آیین دادرسی کیفری بودیم که کارت‌های ضابطان به واجدین شرایط اعطا شود.

به گزارش میزان، حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در مراسم اعطای کارت ضابطان عام دستگاه قضایی گفت: مدت‌ها بود که به دنبال اجرایی کردن ماده ۲۹ آیین دادرسی کیفری بودیم که کارت‌های ضابطان به واجدین شرایط اعطا شود.
 
دادستان کل کشور در ادامه افزود: با تلاش مستمر توسط همکاران در دادستانی کل و نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مربوطه تا اواخر مهر ماه، طبق وعده این کارت‌ها در سراسر کشور توزیع خواهد شد. 

وی ادامه داد: تعریف ضابط عام و خاص در قانون آیین دادرسی کیفری پرداخته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری اضافه کرد: قطعا یکی از مهمترین بازو‌های همکار دستگاه قضایی نیروی انتظامی و در مواردی اطلاعات سپاه بسیج و کسانی هستند که در قانون تعریف شدند و در این زمینه تعامل و هم افزایی باید تقویت شود.

دادستان کل کشور با اشاره به بحث نظارت بر آموزش ضابطان که در قانون تصریح شده است، گفت: این آموزش باید افزایش یابد و همینجا از سردار اشتری این درخواست را دارم که در راه استمرار و افزایش و ارتقا آموزش‌های ضابطان نهایت همکاری را داشته باشند؛ چرا که هر چقدر دانش حقوقی آن‌ها بیشتر باشد، موفق‌تر عمل خواهند کرد.

دادستان کل کشور در ادامه اظهارامیدواری کرد که برنامه ریزی‌های لازم در زمینه آموزش ضابطین صورت گیرد چرا که این امر موجب تسریع در کار‌ها و امور خواهد شد. از طرفی در حقوق شهروندی متهمین نیز اثر خواهد داشت و رافع اطاله دادرسی است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری همچنین گفت: تا کنون قریب به ۴۰ هزار اطلاعات ضابطین را جمع آوری کردیم که این اطلاعات محرمانه است و ضریب امنیتی بالایی دارد؛ حدود ۴۰ هزار کارت صادر کردیم که از امروز در سراسر کشور توزیع خواهد شد.

 وی بر هم افزایی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در تبادل اطلاعات و رفع نقیصه ها تاکید کرد و گفت: درخواست ما از همکاران در نیروی انتظامی این است که جایگاه قاضی را در نظر داشته باشند و خدای نکرده نباید ضابطین از دستورات قاضی استنکاف کنند که از لحاظ شرعی و قانونی باید پاسخگو باشند. 

دادستان کل کشور در ادامه اضافه کرد: بعد از این که این کارتها صادر و توزیع شد، کسانی که داری کارت ضابطیت هستند می توانند کارهای تحقیقاتی و بازجویی و کارهای قضایی را انجام دهند و کسانی که فاقد کارت هستند از انجام این کارها ممنوعیت دارند.
 
وی افزود: من اینجا به همه کسانی که به عنوان ضابط عام شناخته می شوند وعده می دهم که قطعا در چارچوب قانون حمایت اجتماعی و قضایی از آنها خواهیم داشت و از فرماندهان نیز می خواهم ضابطین از مشوق های لازم برخوردار شوند.
 
دادستان کل کشور بر برنامه ریزی مستمر و سالیانه برای برگزاری همایش و تعامل دو دستگاه برای ارتقا آموزش ضابطین قضایی تاکید کرد و گفت: برگزاری چنین همایش هایی برای افزایش دانش حقوقی و قضایی اهمیت بسزایی دارد و امروز کارت ضابطیت به صورت نمادین به سردار اشتری اهدا می شود.

دادستان کل کشور به تعریف ضابط عام و خاص در قانون اشاره و تصریح کرد: ضابطین دادگستری عبارتند از عام شامل درجه داران،افسران نیروی انتظامی و ضابطان خاص که به موجب قوانین خاص ضابط محسوب می شوند که روسا،ماموران زندان،ماموران اطلاعات و ماموران سپاه و بسیج که تمام یا برخی ماموریت های ضابطین به آنها محول می شود و تفکیک این دو در قانون پیش بینی شده است.

دادستان کل کشور به اداره نظارت بر ضابطین در دادستانی اشاره کرد و گفت: این اداره با تصویب رئیس قوه قضائیه تشکیل شده و مسئولیت نظارت و هماهنگی در رابطه با ضابطین را برعهده دارد.

منتظری در پایان از صدور کارت ضابط خاص تا یک ماه و نیم دیگر خبر داد.

ضرورت حمایت از ضابطین قضایی

همچنین سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی در مراسم رونمایی کارت ضابطان دستگاه قضایی گفت: اقدامات خوبی در راستای ارتقای امنیت با همکاری و حمایت قوه قضاییه انجام شده است.

وی ضمن تشکر ار قوه قضاییه برای آموزش ضابطین تصریح کرد: امروز کارت ضابطیت به کسانی که آموزش دیده اند اعطا می‌شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه عمده ضابطین عام از همکاران نیروی انتظامی هستند، ادامه داد: ضابطین خاص هم در زمان مناسب کارت هایشان اعطا می‌شود.

سردار اشتری اضافه کرد: یکی از اهداف برگزاری این جلسات و آموزش ضابطان این است که حقوق شهروندی و رعایت حق مردم که در اولویت همکاران ما است مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: یکی از موضوعاتی که به دستگاه قضا و نیروی انتظامی می‌تواند کمک کند سرعت عمل است که امیدواریم با این اقدام خوب بتوانیم اطاله دادرسی را کاهش دهیم تا ماموری که از صحنه جرم گزارش تهیه می‌کند با سرعت عمل خوبی همراه بوده و محکمه پسند باشد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه بر ضرورت حمایت از ضابطین تاکید کرد و گفت: حمایت و معاضدت قضایی و مشوق‌های لازم باید برای ضابطان در نظر گرفته شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر