بازدید 10182
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «ارتباط گرانی دلار با یارانه 45500 تومانی» تا «سهم مسکن از گرانی 70 درصدی آهن»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی بورس با حمایت دوباره فولاد مبارکه، افت دسته جمعی قیمت انواع سکه، کانال ۱۲۰۰ دلاری اونس جهانی طلا، رشد آرام دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، سایه پایبندی اوپک و تحولات ژئوپلیتیکی بر قیمت نفت، تأکید توتال فرانسه بر ادامه فعالیت در ایران و اخراج درون‌سوزها از بازار خودروی هلند را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵ 18 October 2017
از «ارتباط گرانی دلار با یارانه 45500 تومانی» تا «سهم مسکن از گرانی 70 درصدی آهن»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی بورس با حمایت دوباره فولاد مبارکه، افت دسته جمعی قیمت انواع سکه، کانال ۱۲۰۰ دلاری اونس جهانی طلا، رشد آرام دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، سایه پایبندی اوپک و تحولات ژئوپلیتیکی بر قیمت نفت، تأکید توتال فرانسه بر ادامه فعالیت در ایران و اخراج درون‌سوزها از بازار خودروی هلند را در بر دارد.


سبزپوشی بورس با حمایت دوباره فولاد مبارکه از شاخص کل

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه بیست و پنجم مهرماه 96 با افزایش 69 واحدی معادل 0.08 درصد به رقم 85 هزار و 660 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته، باز هم شاهد روند اکثر صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 22 واحدی به رقم 27 هزار و 677 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 36 واحدی، عدد 17 هزار و 545 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 27 واحدی به رقم 13 هزار و 273 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.06 درصد، 58 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 92 هزار و 732 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 80 واحد افزایش به رقم 59 هزار و 360 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با کاهش 14 واحد معادل 0.01 درصد همراه بود و عدد 190 هزار و 252 واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات دیروز بازار سرمایه بازهم شاهد تاثیر مثبت نماد معاملاتی متعلق به فولاد مبارکه اصفهان بودیم. بر این اساس، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 65 واحد، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 15 واحد، نماد شبهرن (نفت‌ بهران‌) و نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) با 10 واحد و نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان) با 9 واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «» تا «سهم مسکن از گرانی 70 درصدی آهن»

افت دسته جمعی بهای انواع سکه در بازار تهران

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۸۴۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید؛ ضمن اینکه سکه طرح قدیم، نیم و ربع سکه به ترتیب ۷ هزار تومان و ۴ هزار تومان کاهش نرخ را تجربه کردند به نحوی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۸ هزار تومان و ربع سکه ۳۷۵ هزار تومان بود. همچنین هر قطعه سکه یک گرمی ۲۵۲ هزار تومان فروخته شد. /مهر

اونس جهانی طلا بار دیگر وارد کانال ۱۲۰۰ دلاری شد

قیمت طلا در بازارهای بین المللی که روز دوشنبه تحت تأثیر افزایش ارزش دلار و اوراق قرضه آمریکا با کاهش روبه رو شده و به کمتر از 1300 دلار رسیده بود، روز سه شنبه با تغییر چندانی روبه رو نشد. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در ساعات ابتدایی روز گذشته بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه به سطح 1293 دلاری رسید؛ هرچند بر اساس آخرین اطلاعات بازارعای جهانی در ساعات پایانی روز به سطح 1287 دلار نیز رسیده است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، افزایش ارزش دلار در برابر ین ژاپن و یورو و همین طور رشد بهره اوراق قرضه آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا در بازارهای بین المللی داشته است.

ارتباط گرانی دلار با یارانه 45500 تومانی

اسدالله عسکر اولادی، رئیس اتاق ایران و چین در مصاحبه با رادیو در خصوص ارزش کاهش یافته  پول کشورمان با انتقاد به دولت یازدهم تصریح کرد: افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول کشور ناشی از بی برنامگی دولت بوده و من این اعتراض را به دولت، بانک مرکزی و سازمان مدیریت دارم. وی همچنین گفت: در دولت یازدهم قیمت دلار 3700 تا 3500 تومان بود، اما بعد نتوانست آن را نگه دارد، چون هزینه های بی موردی را بر خود تحمیل کرد که یکی از آنها پرداخت یارانه 70 میلیون تن است و هر چقدر ما فریاد زدیم که یارانه تنها برای 20 درصد خاص است کسی نشنید.

رشد آرام دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز

در پایان چهارمین روز کاری بازار ارز در هفته جاری، شاهد گران شدن دلار آمریکا، یورو و درهم امارات بودیم. بر این اساس، هر دلار آمریکا با رشد 92 ریال نسبت به روز دوشنبه، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 168 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 86 یرال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 483 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد امروز، 10 هزار و 962 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 9 ریال گران تر شده بود.



سایه پایبندی اوپک و تحولات ژئوپلیتیکی بر قیمت نفت

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی (IEA)، روز سه شنبه گفت: سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) میزان پایبندی خود با قرارداد جهانی کاهش تولید میان کشور های عضو و غیر عضو را حدود ۸۶ درصد اعلام کرده است. بیرول در حاشیه مجمع دانش جهانی در سئول، به خبرگزاری رویترز گفت: "میزان پایبندی آن ها ۸۶ درصد است، که این میزان بالاتر از گذشته است ... و این که آیا آنها در ماه نوامبر به این مسیر ادامه خواهند داد یا خیر، به خودشان بستگی دارد. اگر این کار را بکنند، ممکن است در سال آینده شاهد ایجاد تعادل در بازار باشیم، زیرا هنوز میزان قابل توجهی نفت در بازار موجود است که بالاتر از میانگینهای تاریخی است. بیرول در پاسخ به سوالی در مورد تأثیر تنش ها میان دولت عراق و کردهای جدایی طلب و همچنین تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر عدم تأیید قراداد هسته ای خود با ایران، گفت: برای ارزیابی تاثیر این اتفاقات ژئوپلیتیکی در بازار نفت، هنوز زود است. بیرول گفت: «خیلی زود است که بگوییم این تحولات ژئوپلیتیک چگونه ادامه می یابند و چقدر بر قیمت نفت تاثیر خواهند گذاشت.» وی گفت: «این مسائل به ما یادآوری می کند که نفت و مسائل ژئوپلیتیک بسیار بر روی یکدیگر تاثیر دارند و این تأثیرات همچنان ادامه خواهد داشت ... امنیت نفت یک مسأله مهم برای همه کشورها باقی مانده است.»

ششماهه ۱.۵ میلیون شغل ایجاد کردیم

دولت روحانی وعده داده بود که در سال جاری یک میلیون شغل ایجاد کند، وعده ای که برخی کارشناسان در عملی شدن آن اظهار تردید کرده اند. این در حالی است که روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ادعای عجیب ایجاد 1.5 میلیون شغل در شش ماهه امسال را مطرح کرده است. به نقل از تسنیم، وی در مراسم روز ملی استاندارد اعلام کرد: در فصل بهار امسال 703 هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان 795 هزار شغل ایجاد شده است.
 

تأکید توتال فرانسه بر ادامه فعالیت در ایران

به دنبال رد پایبندی ایران به برجام از سوی دولت آمریکا و تهدید به خروج از این توافق، شرکت توتال فرانسه اعلام کرد به فعالیت های خود در ایران ادامه خواهد داد. «پاتریک پویانه» مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال گفت: اگر ایران به برجام پایبند بماند و اتحادیه اروپا، چین و روسیه همچنان بر این نظر باشند که برجام قابل اعمال است، در این صورت آمریکا مجبور است تحریم های یکجانبه اعمال کند. وی افزود: اما ما به نوبه خود تلاش خواهیم کرد تا مطمئن شویم می توانیم به فعالیت های خود (در ایران) ادامه دهیم و این اولویت نخست است. وی همچنین گفت که این شرکت در حال بررسی گزینه های خود است و این گزینه ها بستگی به تصمیم کنگره آمریکا پیرامون برجام دارد. توتال اولین شرکت عمده نفتی غرب است که برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی با ایران قرارداد بست که ارزشی بالغ بر 5 میلیارد دلار دارد. /ایرنا

اخراج درون‌سوزها از بازار خودروی هلند

دولت هلند قصد دارد فروش خودروهایی با موتور درون‌سوز را از سال ۲۰۳۰ ممنوع اعلام کند. به گزارش روزنامه ان‌ال تایمز، این تصمیم در جهت کاهش ۴۹ درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن اتخاذ شده است. در اقدامی مکمل، تمامی نیروگاه‌های زغال‌سنگی در محدوده مرزهای هلند، در آغاز سال ۲۰۳۰ خاموش خواهند شد. با اجرای این قانون، هلند نخستین کشوری خواهد بود که فروش خودروهای درون‌سوز را متوقف می‌کند. انگلستان و فرانسه ممنوعیت مشابهی را از ابتدای سال ۲۰۴۰ میلادی اعمال خواهند کرد. نروژ نیز اعلام کرده است از سال ۲۰۲۵ تنها خودروهای هیبریدی و برقی در این کشور فروخته خواهد شد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان پیوستن به این تحریم‌ها را حتمی خوانده، اما هنوز تاریخ دقیقی برای اعمال آن مشخص نکرده است. دولت هلند برای پاک‌تر ساختن ناوگان حمل‌و‌نقل و گذار به آینده‌ای سالم‌تر، بیش از ۱۰۰ میلیون یورو (۱۵۰ میلیون دلار) اعتبار به گسترش زیرساخت‌های دوچرخه‌‌های شهری تخصیص داده است. مشوق‌های دولتی برای خرید خودروهای برقی نیز به قوت خود باقی است.

سهم مسکن از گرانی 70 درصدی آهن

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تأثیرات افزایش حدود ۷۰ درصدی آهن و فولاد بر صنایعی همچون خودروسازی و ساختمان را کمتر از ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: صنعت ساخت و ساز نهایتا ۱۴ درصد از قیمت آهن متاثر شده است. محمد آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از اوایل خرداد ماه امسال افزایش تدریجی قیمت آهن و فولاد آغاز شد و بدین ترتیب، در سه ماه و تا پایان خردادماه در این بخش شاهد افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمت‌ها بودیم. وی با بیان اینکه از شهریورماه قیمت آهن و فولاد تثبیت شد و نوسانی مختصر و کمتر از ۱۰ درصد داشت، گفت: در ریشه‌یابی گرانی این فلزات می‌توان به دو نکته اشاره کرد که اولین آنها افزایش قیمت مواد اولیه در داخل کشور و دیگری افزایش قیمت جهانی محسوب می‌شود. البته افزایش قیمت مواد اولیه داخلی نیز متاثر از قیمت جهانی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
جالبه
در تمامی کارخانجات با پایان سال و اتمام قرارداد کارگران -در سال جدید دوباره قرارداد جدید امضا میگردد
ایشان این طوری 1.5 م شغل ایجا کرده
جناب عسگر اولادی اصلا شما می دانی یارانه یعنی چه؟ صدای شما وافرادی مثل شما که پول خوردتان بالای میلیون است از جای گرم درمی آیددرد اقشار متوسط وپایین جامعه که حدود 70 درصد هست را چطور می بینید؟ .یک خانوار 3تا5 نفره چقدر خرج کنند که گرسنه نمانند؟یک کارمند چقدر حقوق بگیرد که خانواده اش گرسنه نخوابند .ماشین وخونه خوب پیش کش.
دیگر چیزی مانده که ازمانگرفته باشید؟حالا هم دنبال بردن یارانه ها هستید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل