بازدید 66338
بیانیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و شگردهای جدید برای جذب مشتری؛

از این 7 شرکت خودرو نخرید تا قانون تکلیفشان را مشخص کند!

لازم است در وهله نخست، اگر تخلفی شده و شهروندان شکایتی از رویه شرکت های مذکور یعنی عظیم خودرو، مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، طاها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو و پرشین پارس» داشته اند، سازمان حمایت از مصرف کنندگان به واسطه مراجع ذیصلاح، تکلیف شکایت های مردمی و تخلفات احتمالی را مشخص کند و تا آن زمان هم لازم است شرکت های مزبور صرفا پاسخگوی اقدامات خود در قبال مشتریان سابقشان باشند.
کد خبر: ۷۳۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 18 October 2017
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی پیش‌فروش خودرو از سوی شرکت‌های «عظیم خودرو، مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، طاها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو و پرشین پارس» را غیرقانونی اعلام کرده که برخی از این شرکت ها در گذشته و حال تبلیغات گسترده و وسیعی برای جذب مشتری داشته و دارند. حالا که این اطلاعیه صادر شده برخی از این شرکت ها به روش های دیگری برای جذب مشتری روی آورده اند.

به گزارش «تابناک»؛ چند روز پیش، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنترل بازار کالا و خدمات، در اطلاعیه‌ای رسمی نام هفت شرکتی که به صورت غیرقانونی خودرو پیش‌فروش می‌کنند را اعلام کرد. طبق اطلاعیه این سازمان شرکت‌های «عظیم خودرو، مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، طاها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو و پرشین پارس» فاقد هرگونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیش‌فروش خودرو هستند.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان: از این 7 شرکت خرید نکنید

در اطلاعیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمده است:" براساس گزارشات مردمی که به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان واصل شده و رصد و پایش بازار، شرکتهای "عظیم خودرو"، "مفتاح رهنورد"، "داتیس خودرو"، "پرشین پارس"، "طاها خودرو"، "شهر خودرو" و " آداک خودرو" فاقد هرگونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیش‌فروش خودرو هستند؛ بنابراین اقدامات این شرکت‌ها خلاف قانون بوده و موجب تضییع حقوق مصرف‌کنندگان خواهد شد.

از این 7 شرکت خودرو نخرید تا قانون تکلیف‌شان را مشخص کند! 

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از مردم مؤکداً تقاضا کرده که از خرید خودرو در قالب پیش‌فروش از شرکت‌های مذکور و مشابه خودداری کنند و قبل از خرید یا پیش خرید خودرو یا پرداخت هرگونه وجه یا عقد قرارداد برای خرید خودرو، به مجوزهای قانونی به‌ ویژه ثبت نمایندگی رسمی واردات و مجوز پیش‌فروش خودرو توجه کافی داشته باشند.

این سازمان در اطلاعیه خود تأکید کرده است: «تبلیغات پیش‌فروش خودرو توسط شرکت های فاقد مجوز قانونی، مصداق تبلیغات خلاف واقع و اغواکننده بوده و مستند به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که اعلام می‌شود تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده از جمله از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود، ممنوع است و خلاف قانون تلقی می‌شود.»

بیانیه‌ای که تأثیری در هفت شرکت ممنوع‌الفعالیت نداشت

اما پس از صدور این بیانیه، نه تنها اقدامی که منجر به قطع شدن پیش فروش خودرو و یا پایان یافتن تبلیغات از سوی شرکت های مذکور باشد، مشاهد نشده، بلکه برخی از این شرکت ها با نام های جدید تلاش کرده اند که ضمن بی اثر کردن اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ممنوع اعلام کردن مسأله پیش فروش، مردم و مشتریان خود را متقاعد کنند که کار آنها قانونی است و در راستای این کار قانونی، خدمات جدیدی هم ارائه خواهند کرد.

نکته جالب توجه و مهم در اطلاعیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این است که برخی شرکت هایی که اقدام آنها در پیش‌فروش خودرو غیرقانونی عنوان شده، در گذشته و حال تبلیغات وسیعی در رسانه‌ها برای پیش‌فروش خودرو و جذب مخاطب داشته و دارند.

به تازگی شرکت های عظیم خودرو و داتیس خودرو اعلام کرده اند که قصد تولید خودرو در داخل کشور را دارند و این اقدام خود را به فضای اقتصادی ایجاد شده پس از برجام ربط داده اند؛ در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخشی از دولت، اصل کار پیش فروش خودرو و تبلیغات این شرکت ها را غیر قانونی اعلام کرده است.

اثرات پسابرجامی یا تلاش برای سوءاستفاده از برجام؟

متأسفانه همراه کردن برخی شرکت های بی کیفیت چینی و هندی هم برای این شرکت ها دستمایه خوبی شده تا از این طریق بتوانند نسبت به رفع اثر اعلام محدودیت و ممنوعیت خود از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام کنند؛ موضوعی که انتظار می رود نهادهای متولی و مسئول هرچه زودتر مقابل آن ایستاده و برخوردهای قانونی لازم را در قبال آن انجام دهند.

چطور ممکن است یک شرکت بر اساس دستور سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل ممنوعیت بشود، اما به راحتی باز اقدامات خود را دنبال کنند و برای آن موضوعی که هنوز معلوم نیست صحت دارد یا خیر تبلیغات وسیعی هم انجام دهند! خوب طبیعی است که برخی خریداران تحت تأثیر این سخنان و تبلیغات ممکن است به سمت این شرکت ها بروند و نیازهای خود را از این طریق تأمین کنند.

تکلیف شاکیان را مشخص کنید

در این شرایط مشخص نیست تکلیف شهروندانی که تبلیغات گسترده و بعضا اغواگر شرکت های یاد شده در پیش‌فروش خودرو را دیده و به واسطه همین تبلیغات جذب این شرکت ها برای پیش‌خرید خودرو می‌شوند چیست و ضرر و زیان احتمالی این شهروندان را چه نهادی جبران خواهد کرد؟

لازم است در وهله اول اگر تخلفی صورت گرفته و شهروندان شکایتی از رویه شرکت های مذکور یعنی عظیم خودرو، مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، طاها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو و پرشین پارس» داشته اند، سازمان حمایت از مصرف کنندگان به واسطه مراجع ذیصلاح تکلیف شکایت های مردمی و تخلفات احتمالی را مشخص کند و تا آن زمان هم لازم است شرکت های مزبور صرفا پاسخگوی اقدامات خود در قبال مشتریان سابقشان باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۲۰
هر شرکتی که خون مردم رو تو شیشه کنه و گرون فروشی و کم فروشی و کیفیت پایین و عدم خدمات پس از فروش داشته باشه از نظر مسئولین مورد تایید هستند ولی شرکتهای دیگه که شرایط بهتری برای خرید خودرو داشته باشند فعالیتشون ممنوعه.
پاسخ ها
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
مگه مملکت قانون نداره که هر کسی هر کاری میکنه شما فقط بگید مردم ....
با سلام.

واقعا این مطلب جای تشکر دارد، به نکات کاملا درستی اشاره نموده اید، این شرکتها و مشخصا عظیم خودرو به روشهای مختلف سعی در متضرر کردن خریداران و مشتریان خود دارد . با وعده های خیالی مردم ساده و مشتاق به خرید خودرو را جذب کرده و با قراردادی یکطرفه دست خریدار را کاملا می بندد تا مدت زمانی که در قرارداد نوشته شده( مثلا 6 ماه) سپری شود(در حال که وعده داده بودند طی دو ماه تا سه ماه ماشین تحویل می شود و زمان قرارداد صوری است) پس از اتمام زمان قرارداد یا تفاهم نامه از خودرو خبری نیست و آنقدر با اعصاب خریدار بازی می کنند تا انصراف دهد جالب اینجاست که تبصره هایی در قرارداد است که انصراف و مسائل دیگر را مشخص کرده ولی تمامی آنها را به موافقت کارگزار منوط کرده است لذا خریدار هر پیشنهاد یا خواسته ای را مطرح می کند با استناد به آن بندها با مخالفت کارگزار مواجه می شود حالا اصل مسئله اینجاست که حاضر نیست حتی در زمان اعلامی خودش در قرارداد پول خریدار نگون بخت را پس دهد و با تاخیرهای طولانی و با منت پیش پرداخت را پس میدهد به شکلی که خریدار کلا از خرید هر نوع ماشین و سپرده گذاری پشیمان می شود. حتی خریدار به علت نگرانی از اینکه پولش را پس ندهند از شکایت منصرف می شود.
لازم است این شرکتها ابتدا تمامی خریداران را راضی کنند و سپس دنبال فعالیت جدید باشند. اقدام سازمان حمایت جای تشکر دارد.
لطفا این مطلب را منتشر کنید تا مردم آگاه شوند.
سايپا و ايران خودرو چطور!
یعنی بقیه شرکتها مثل سایپب و ایران خودرو خوبن؟

یعنی اونا مشتری مدار هستن و همه چی عالیه؟؟؟؟؟؟

مردم نباید از هیچ شرکتی خرید کنن تا قانون که نه خودشون وظایفشون رو درست انجام بدن وگرنه از قانون و مجریهای قانون بخاری در نمیاد
یعنی قوانین نداره مملکت/!!!!!!! مردم نخرند!!!!!!
اين ديگه چه بازى با مردم هست برادر عظيم خودرو ٥-٤ ساله داره قسطى ماشين مى فروشه تازه فهميدين عجب رصدى!!!!! خنده داره حمايت از حقوق مشترى برين توليدات رو حواستون باشه جنس دست دوم روى ماشينهاى صفر بيچاره مردم نبندن!!!!!!
اين كارها مشكل كار شما رو بيشتر ميكنه كه تا حالا چرا پيگير نبودين
آنهایی را که مثل نگین خودرو (رنو) خدمات ضعیف میدهند نیز اعلام نمایید.
ميدانيد كه اينها شاخه هاي غيررسمي نمايندگي هاي باصطلاح مجاز هستند و با استفاده از رانت، كه حق واردكردن خودرو را فقط منحصر به اين باصطلاح نمايندگيها كرده و با ثبت سفارش آنها پيش فروش ميكنند، لفتش ميدهند، گرانش ميكنند و گارانتي رو هم كم ميكنند ، بعضي أوقات هم سروقت تحويل ميدهند.خلاصه اينكه يا ممنوع براي همه باشد يا آزاد براي همه با رعايت قوانين ( مثلا هر كس هر ٣ سال يكبار بتواند يك خودرو وارد كند)
باسلام به نظر می رسد به شما سهم کمی تعلق گرفته
چطور شهرداری میتونه جلوی مغازه ها و پاساژها دیوار بتونی بذاره؟
خوب در اینها رو هم تخته کنید دیگه.
داتیس خودرو داره ولوو پیش فروش می کنه، از مردم پول میگیره، میگه من نماینده انحصاری ولوو هستم، بعد شما میگید ازشون نخرید!!! اگر کارشون غیر قانونیه چرا کسی نمیره جلوی کارشون رو بگیره؟؟!
سوال اینجاست که اگر موسسه یا شرکتی مجوز فعالیت نداره چطور از طریق نمایندگی هاش در سطح کشور فعالیت میکنه و هیچ دستگاهی با اون برخورد نمیکنه اما با یک دستفروش که واسه یه لقمه نون کار میکنه اونطور برخورد میکنند.
این سایت چرا انقدر دروغ مینویسه براتون متاسفم سعی کنید نان حلال سر سفره زن بچه هاتون ببرید
اول اینکه وقتی این شرکتها مشکل دارند چرا درش رو نمی بندید تا مردم بهش مراجعه نکنن چون همه مردم که به روزنامه یا به رسانه ها یا دسترسی ندارند یا پیگیرش نیستند انها به تابلو و باز بودن توجه دارند دوم اینکه چرا برای موسسات مالی چنین اقداماتی نکردید تا مردم بشدت متضرر نشوند؟؟
من از داتیس خودرو ولوو پیش خرید کردم.گفتند ما نماینده انحصاری ولوو هستیم. پس سازمان حمایت تا الان کجا بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از صبح رفتم میخوام پول و پس بگیرم ولی دارن من و بازی میدن. تو رو خدا اطلاع رسانی کنید مابدونیم تکلیفمون چیه
یعنی زور شما بهشون نمیرسه مروم نخرند
خوب چرا بطور قانونی به انها برخورد نمی کنید
قانون برای ضعفا و فقرا تعریف شده است .
احتمالا تک خوری شده است و باج سبیل به موقع ارائه نشده است و باید طبق قوانین بی ارزش به پیش رود.
خداوند خیر دهد انشاءا..
سازمان حمایت پشت کرمان خودرو و آسان موتور وایستاده.. تا اونا بتونن محصولات خودشون رو بریزن تو بازار مردم و تو عمل انجام شده بزارن . برای اینکه بگن دارن خوب کار میکنن اسم 4 تا شرکت و میارن که خودشون و تطهیر کنن.. سیاست ایرانه. جوگیر نشین.. داتیس خودرو و مفتاح رهنورد شرکتای اکیی هستن. اینکه یهو همه بریزن از ترسشون پولشون و بخوان بی برنامه بکشن بیرون دلیل نمیشه شرکت ها بتونن این بی برنامگی مردم و برنامه ریزی کنن. هیجانی تصمیم نگیریم . طمع نکنیم.. یکم عاقل باشیم و گول بازی های آدمایی و نخوریم که تو این دولت برای بالا کشیدن خودشون سعی دارن مردم و مشوش کنن تا سرگرم بازی های کوچیک باشن نفهمن کجا داره چه اختلاسی میشه
پارسال برج ۶ از عظیم خودرو سوناتا پیش خرید کردم قرار بود بدون احتساب سود مشارکت ۱۴۸ پرداخت کنم.همون موقع نقدی تو بازار ۱۶۰ تومن بود.بعد از گذشت یکسال پول منو با حدود ۱۲ میلیون سود پس دادن.البته چک دادن برای دو ماه بعد.الان سوناتا نقدی حدود ۱۹۰ میلیون هست تو بازار.اصولا حکایت این شرکت ها به این شکل هست که یک قرار داد یکطرفه با مشتری میبندن.موقع تحویل بررسی میکنند ببینن اگه ماشین رو تحویل بدن سود بیشتری میکنند یا اینکه پول مشتری رو بهش برگردونن و یا اینکه پول مشتری رو نگهدارند و بکشوننش رو زمین.در کل خریدار متضرر هست.و فروشنده برنده.واقعیت این هست که واردات یه کار پرمنفعت هست و این شرکت ها همشون به کانونهای پول و قدرت وصل هستند و این مجاز و غیر مجاز جنگ زرگری است.هیچ کس به فکر منافع مردم نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار