بازدید 10643
۸

تعامل عجولانه سازمان محیط زیست با شهرداری، 80 کارگر را خانه نشین کرد!

در پی قرارداد عجولانه ای که سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای مدیریت و بهبود کاربری پارک پردیسان با شهرداری تهران منعقد کرد، هشتاد کارگر فضای سبز این مجموعه، شغل خود را از دست دادند و برای انجام امور تسویه حساب به حسابداری سازمان محیط زیست معرفی شدند؛ کارگرانی که قربانیان اصلی این قرارداد لقب گرفتند و قانون کار کشور نیز ابزار حمایتی مناسبی را در اختیار آنها قرار نمی دهد.
کد خبر: ۷۳۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ 18 October 2017
تعامل عجولانه سازمان محیط زیست با شهرداری، 80 کارگر را خانه نشین کرد!در پی قرارداد عجولانه ای که سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای مدیریت و بهبود کاربری پارک پردیسان با شهرداری تهران منعقد کرد، هشتاد کارگر فضای سبز این مجموعه، شغل خود را از دست دادند و برای انجام امور تسویه حساب به حسابداری سازمان محیط زیست معرفی شدند؛ کارگرانی که قربانیان اصلی این قرارداد لقب گرفتند و  قانون کار کشور نیز ابزار حمایتی مناسبی را در اختیار آنها قرار نمی دهد.

به گزارش «تابناک»؛ آنچنان که هفته گذشته و در قرارداد جدید سازمان محیط زیست با شهرداری تهران مورد توافق قرار گرفت، سازمان محیط زیست با واگذاری مدیریت پارک پردیسان به شهرداری تلاش کرد تا وضعیت فضای سبز و روشنایی این پارک را برای بهتر شدن شرایط استفاده عمومی فراهم کند؛ قراردادی که به دلیل سرعت بالای نگارش متن در آن حقوق کارگرانی که بیش از بیست سال است در این مجموعه فعالیت می کنند، نادیده گرفته شد.

اتفاقی که افتاد، باعث شد تا روز دوشنبه جمعی از این نیروها در مقابل ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان تحصن کنند و بلاتکلیفی خود و خانواده هایشان را که تحت تأثیر قرارداد جدید پیش آمده به گوش مدیران ارشد سازمان برسانند؛ نیروهایی که با بی‌توجهی مسئولان سازمان و اضافه نکردن بند و تبصره‌ای به قرارداد در مورد وضعیت شغلی آنها تا چند روز دیگر خانه‌نشین خواهند شد.

بر اساس قرارداد کاری این کارگران متحصن که تعدادشان هشتاد تن است، آنها تا بیستم آبان ماه می توانند در مجموعه پردیسان فعالیت کنند و پس از آن سازمان محیط زیست هیچ تعهد کاری و حقوقی نسبت به آنها ندارد.

یکی از کارگران معترض در این باره به رسانه ها گفت: ما هشتاد کارگری هستیم که برخی از ما بیش از 22 سال است در این مکان فعالیت می کنیم، ولی با توجه به گفته پیمانکار جدید، ما تا بیست آبانماه فرصت داریم که از پارک پردیسان برویم و جایمان را به کارگران شهرداری تهران بدهیم؛ کارگرانی که اغلب آنها تابعیت ایرانی نیز ندارند.

وی در رابطه با مشکلاتی که پیش روی آنهاست، ادامه داد: بیکاری ما یعنی فلج کردن خرج و مخارج خانواده ما و باری اضافی بر دوش جامعه. لذا از مسئولان خواهش می کنیم به جای کارگران افاغنه از کارگران ایرانی که سابقه ای طولانی دارند استفاده کنند و پیمانکار جدید نیروی ایرانی را نسبت به اتباع بیگانه ترجیح دهند.

شرایط عجیبی که برای کارگران فضای سبز پارک پردیسان رخ داد و مسئولان این سازمان نیز نسبت به عواقب آن بی توجه هستند، در قانون کارگر جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت صریح مورد اشاره قرار نگرفته و از این روی، چون تا بیستم آبان قرارداد کاری آنها خاتمه می یابد، سازمان هیچ تعهدی نسبت به آینده شغلی آنها ندارد.

هرچند در ماده 24 قانون مذکور به این مسأله اشاره شده که در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید، اما این مسأله بیشتر جنبه پاداش دارد و تحت هیچ شرایطی نمی تواند جایگزین خسارت سنگینی شود که این کارگران به دلیل یک اتفاق غیرقابل پیش بینی و متأثر از سلیقه رئیس جدید متحمل خواهند شد.



در قانون کار کشور و در رابطه با شرایط پایان کار کارگر، کارفرما تنها در صورتی می تواند نسبت به جبران خسارت به کارگر اقدام کند که نسبت به تعلیق قرارداد اقدام کرده باشد و یا در جریان فعالیت کاری، کارگر خساراتی را که منجر به از کارافتادگی شود، متحمل شود.

بنابراین و تحت تأثیر بی توجهی مسئولان ارشد سازمان محیط زیست به وضعیت کارگرانی که در جریان قرارداد با شهرداری بیکار می شوند، حداقل هشتاد خانواده با مشکلات اساسی رو به رو خواهند شد و قانون نیز ابزار حمایتی ویژه ای را در اختیار آنها قرار نمی دهد؛ اتفاقی که اگر قانون و یا قانون گذار حداقل یک بار در حمایت از کارگران اقدام شایسته ای را پیش برده بود، شاهد چنین رویه های تلخی نبودیم و مجموعه کارگرانی که از جمله مستضعف ترین گروه های اجتماعی هستند، فراموش نمی شدند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
برای مسئولین مهم نیست چند کارگر ایرانی اخراج شوند اما اگر یک نفر در فلسطین و یا لبنان و ... با دولتش مشکل پیدا کنند کفن پوشان به خیابان میایند و از پول مملکت به انها میدهند.
ازکجا می دونید که چنین خبری را منتشر می کنید؟؟؟
ازشما که رسانه چی هستید انتظار است که بدنبال بیان حقایق باشید واگر هم ابهام ویا مشکلی هست درصدد رفع مشکلات باشید نه اینکه مدام بر خبری که حقیقت ندارد دامن بزنید

مشکل کارگران فضای سبز پردیسان روز اول یه مشکلی آنهم از روی نداشتن اطلاعات کافی رخ داد که با اطلاع رسانی به موقع همکاران مشکلاتشان حل شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
اشتباه مثبت دادم
مهم شو دادن مسئولان در ابتدای کار میباشد ،
تعدادی هم از نجومی بگیران رااگر جرات دارید اخراج کنیدتا ملیونها جوان صاحب شغل شوند
نجومی بگیران تافته جدابافته هستند که زور هیچکس به آن ها نمی رسد...وشاید قرارنیست که برسد...!!
نجومی ها هنری ندارند جز سیاه نمایی و مفت خوری .اینها هنرمدیریت ندارند.
اخه اگر شما را بيرون نكنند اينهمه افغاني كه هر روز وارد مي كنند چكار كنند اخه دولت خودش را مسئول بالا بردن رفاه مردم افغانستان ميداند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر