بازدید 21897
عضو مجمع نمایندگان استان زنجان در گفت و گو با «تابناک»؛

بحران آب زنجان وحشتناک است، امکان پلمپ چاه غیرمجاز وجود ندارد

کار بحران آب کشور و خسارات برآمده از آن دیگر از حد اخطار گذشته و به بالاترین حد خود یعنی فلج کردن اقتصاد کشاورزی و ناتوانی عمومی در تأمین آب شرب سالم رسیده است؛ بحران نگران کننده ای که نه می توان برای آن محدوده جغرافیایی معینی در نظر گرفت و نه می توان برای آن افق امیدوار کننده ای متصور شد. مثل استان زنجان که به رغم بارندگی های قابل قبول سالانه در زمره بحرانی ترین استان های کشور در زمینه منابع آب است.
کد خبر: ۷۳۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ 16 October 2017
بحران آب زنجان وحشتناک است، امکان پلمپ چاه غیرمجاز وجود نداردکار بحران آب کشور و خسارات برآمده از آن دیگر از حد اخطار گذشته و به بالاترین حد خود یعنی فلج کردن اقتصاد کشاورزی و ناتوانی عمومی در تأمین آب شرب سالم رسیده است؛ بحران نگران کننده ای که نه می توان برای آن محدوده جغرافیایی معینی در نظر گرفت و نه می توان برای آن افق امیدوار کننده ای متصور شد. مثل استان زنجان که به رغم بارندگی های قابل قبول سالانه در زمره بحرانی ترین استان های کشور در زمینه منابع آب است.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن مظفری، دادستان عمومی و انقلاب استان زنجان، هفته گذشته با اشاره به مشکلات شدید آبی در استان زنجان، مسائلی را مطرح کرد که قابل تأمل است و تصویری نگران کننده از آینده منابع آب زنجان در اختیار قرار می دهد. مثل وجود بیش از 9 هزار چاه آب غیر مجاز در این استان، که عملاً راه را برای هرگونه برنامه ریزی صحیح در این استان بسته است.

مظفری در سخنانش در دادگستری استان، بحران آب را ناشی از سه معضل اصلی دانسته و عنوان کرد: نابسامانی پیش آمده در بحث چاه‌های غیرمجاز با عنوان قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز کلید خورد و عملا برای مجرمی که عمل غیرقانونی انجام داده و چاه غیرمجاز حفر کرده، به جای مجازات، سند و پروانه صادر کرده است.

وی افزود: در واقع یک شبه آمار چاه‌های غیرمجاز چندین برابر رشد کرد و تصاعدی تعداد حفر چاه‌های غیرمجاز افزایش یافت، به طوری که سودجویان برای بهره‌مند شدن از مزایای قانون مصوب به حفر چاه در اقصی نقاط کشور کردند.

وی با بیان اینکه برابر آمار ارائه شده حدود ۹۴۱۵ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان زنجان وجود دارد، اظهار داشت: اگر در هر ثانیه به طور متوسط ۱۵ لیتر از چاه‌های غیرمجاز آب برداشت شود، عملاً دچار یک فاجعه و بحران شده ایم چرا که هشت میلیون و چهارصدو هفتاد و سه هزار و پانصد لیتر در یک دقیقه غیر مجاز از حجم سفره‌های آب زیرزمینی با برداشت غیرمجاز کاسته می‌شود که این آمار فقط برای چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده است و چنانچه آمار چاه‌های غیرمجاز غیر رسمی نیز بدان اضافه شود عدد اعلامی نجومی خواهد شد.

سخنان نگران کننده دادستان عمومی و انقلاب استان زنجان در رابطه با منابع و مسائل آب استان زنجان در حالی مطرح می شود که می دانیم این بحران تنها به این استان غربی کشور اختصاص ندارد و بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور، به ویژه مناطق گرم و خشک با چنین مشکلی مواجه هستند.

در این میان، شنیدن اخباری در رابطه با وجود بحران آب و کاهش منابع آب زیرزمینی در استانی مثل زنجان که از نظر جغرافیایی در مناطق پرباران کشور قرار دارد و با میانگین بارش سالانه بیش از 300 میلیمتر از میانگین کشوری نیز شرایط بهتری دارد، قابل تأمل است.

این مسأله از آن جهت مهم به نظر می رسد که در این محدوده جغرافیایی بر خلاف سایر مناطق بحث تغییر اقلیم و کاهش بارندگی در میان نیست و هرچه هست، نشان ضعف و مدیریت غلط مسئولان در سال و دهه های گذشته است؛ موضوع مهمی که البته در شرایط کنونی نیز ادامه دارد و نشانه ای از جبران یا اصلاح آن وجود ندارد.

احمد بیگدلی، عضو مجمع نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات آبی استان زنجان به خبرنگار «تابناک»، گفت: بحران آب در استان زنجان بسیار وحشتناک است. ریشه اصلی این مشکل هم مربوط به دهه های گذشته است و استان زنجان بخاطر مدیریت غلط منابع آب در سال های گذشته خسارات سنگینی متحمل شده است.

بیگدلی با اشاره به حوزه انتخابیه خود یعنی شهرستان خدابنده اضافه کرد: برای مثال در حوزه انتخابیه بنده در دهه های گذشته کشاورزی تحت تأثیر ارائه مجوز به چاه های غیرمجاز و عدم برخورد قانونی با آنها به شدت گسترش یافت و برداشت بی رویه آب در کنار توزیع زیاد و غیر کارشناسی کود شیمیایی به آب های زیر زمینی، نه تنها حجم آب های در دسترس را کاهش یافت، بلکه به نیتراته شدن منابع آب موجود نیز منجر شد.

نماینده مردم خدابنده با تأکید بر این مهم که هم اکنون در بسیاری از روستاهای استان از جمله شهرستان خدابنده مشکل آب شرب و کشاورزی به شدت جدی است و حداقل در این شهرستان 2 هزار چاه آب غیر مجاز وجود دارد از عدم امکان مدیریت ضربتی مشکل موجود گفت و ادامه داد: برخی معتقدند برای حل مشکل پیش آمده باید ضربتی چاه های غیرمجازی که در سطح استان وجود دارد را پلمپ کنیم. اما این اقدام پیامدهای اجتماعی بسیار سنگینی دارد و نمی توان این کار را در کوتاه مدت عملیاتی کرد.

بیگدلی با تأکید بر اشتباه گذشتگان در به وجود آمدن مشکلات آب استان از تلاش نمایندگان مجلس برای ساماندهی این اوضاع سخن گفت؛ صحبت هایی که البته به هیچ طرح و برنامه دقیق و مشخصی اشاره نداشت.

بنابراین اینکه استان زنجان با میزان بارندگی بیش از 300 میلیمتر در سال که از میانگین کشوری بالاتر است نیز در زمره استان های دارای مشکل آبی کشور قرار گرفته و به گفته مسئولان ارشد این استان آینده روشنی در این زمینه ندارد، گواه دقیقی از ناکارآمدی چند دهه مدیریت منابع آب در کشور است؛ مدیریتی که حاصل آن برای اکثر استان های کشور چیزی جز دامن زدن به خسارت های زیست محیطی و تشدید بحران آب نبود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
مدیریت ناصحیح عامل این مشکلاته
مگه بحران آب مهمه؟؟؟؟؟!!!!!
شهرستان خرمدره هم در استان زنجان با توجه به این که از لحاظ ابی در حال حاضر شرایط مناسبی دارد ولی با این حال اگر به همین روال ادامه پیدا کند این شهرستان هم با شدت در مورد منابع ابی حتی شرب خود با مشکل روبرو خواهد شد.... دریابید تا قبل از ان که دیر شود.... کشت لوبیا یکی از دلایل اصلی هدر رفت منابع زیرزمینی است...
چرا هر کسی اجازه داره که چاه بزنه؟ آب سرمایه ملی هست و هرکسی باید برای استفاده از آب پول بده، این موضوع اگرچه به گرانی محصولات کشاورزی ختم می شود اما چاره ای نیست.
راهکار برای حفر چاه می تواند ایگونه باشد که چاه در مالکیت یک نفر نباشد و از یک چاه زمین های اطراف تا یک محدوده تعریف شده ای نوبت برداشت داشته باشند.
با این راهکار جلوی حفر چاه های خصوصی و برداشت های بیش ازاندازه برای یک محدوده کوچک از زمین خصوصی گرفته میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
اساسا در زنجان چاه های مربوط به یک نفر نیست؛ بلکه به صورت مشاع استفاده می شود. مشکل در شیوه بهره برداری و روش آبیاری غرقآبی است. روشی نادرست و کم بازده می باشد. عامل دیگر شیوه انتقال سنتی آب از طریق نهر است که سبب هدر رفتن بیش از %50 آب می شود.
وقتی در مدت چهل سال جمعیت روستا از ۶۵٪ در سال ۵۶ به ۳۵٪ در سال ۹۵ برسد ،این فاجعه میباشد ؟ معنای آن این است که چهل در صد از قشر تولید کننده ،کم شده ،وبه قشر مصرف کننده اضافه شده ،یعنی اینک ۳۵٪ جمعیت تولید کشاورزی هست ،و ۶۵٪ مصرف کننده ،محض ،،،،،نتیجهٔ این امر هم سیاست غلط مسولین میباشد ،،،،،
خدایا تو ایران عزیز از این بحران نجات بده

واقعا از مسئولین قطع امید کردیم
بی آبی از ترامپ هم بدتر است...
مدیران جهادی و مدیریت جهادی :)
الحمدالله کشور کلا شده بحران، بحران آب ، بحران فساد اخلاقی، بحران فساد اقتصادی، بحران الوگی هوا، بحران سدهایی که نباید ساخته می شد، بحران پشت بحران ، انصافا همگی با بحران خودمون رو بروز میکنیم و اصلا هم خیالی بابت بحران نیست اصلا چرا شما گیر دادین به بحران
دارید با دست خودتان، خودتان را نابود میکنید.
چاه های غیر مجاز باید پلمپ شوند.
چاه هایی هم که غیر مجاز بوده اند و پروانه صادر شده با تخلف بوده و باید پلمپ شوند این مساله شوخی بردار نیست.
بعضی وقتها نیازی به دشمن نیست ، کافیه به رفتارهای خودمون نگاه کنیم و ببینیم که داریم چی به سر خودمون می آوریم
هیچم اینطور نیست .ایران ظرفیت 120میلیون نفر جمعیت رو داره! برف و بارون رو هم خدا می رسونه! وظیفه ما به عنوان یک ایرانی نه مدیریت آب بلکه تولید مثله!
مرگ بر آمریکا هم فراموش نشه!
تو کشوری که هیچ صنفی برای تولید محصولات کشاورزی نیست و هنوز نمیدونن استانهای بی اب جای کشاورزی میشه صنعت ایجاد کرد اوضاع بهتر از این نمیشه.
زنجان تو همه چی باید اول بشه .بیکاری دسته عزاداری افسردگی الانم که خشکسالی
آفرین قوجا زنجان
امروزه در دنیا با بایو فیلتر به مبارزه کم آبی رفتند دراس وزارتخانه های ما از این دانش بی بهره اند.
وقتی تو کشور کسانی که باید مدیر.ومسئول بودند شدند راننده اژانس و مغازه دار وبه جای ان قصاب وبقال وهندوانه فروش مدیر شدند عاقبت بد تر از این هم در انتظارمونه
سدها رو بشکافید تا معضل بی آبی حل بشه.
ـ سد ها باعث گرمتر شدن ارتفاعات کوهستان و زودتر آب شدن برفها(ذخایر تابستان) میشن.
- سدها باعث تبخیر بیشتر بخاطر افزایش پهنه در معرض خورشید میشن.
- باعث خشکسالی و کاهش منابع آبی زیر زمینی در دشتها و کوهپایه ها میشن.
- باعث کاهش شدید کیفیت آب میشن.
بعضیها هر چه دارند از صدقه سر زنجان است!
اضافه کنید وضعیت دهشتناک دشت قزوین را.
دشت قزوین یکی بهترین دشتهای کشاورزی ایران که با ابهر رود سیراب می شد به واسطه ایجاد سد بر ابهر رود و انتقال آب سد طالقان به تهران و وجود چاههای غیر مجاز بی شمار در اینده ای نزدیک بیابان خواهد شد.
ما نیازی به دشمن نداریم
باید کویر مرکزی ایران از آب دریای عمان پر شود. طرحی که ده ها پیش هم مطرح شده بود
تولید محصولات کشاورزی با مصرف بی رویه چند سال دیگه حتی ابی برای خوردن نداریم
علاوه بر چاه های غیر مجاز و مدیرت نادرست منابع آب و هم چنین دادن مجوز به چاه های غیرمجاز؛ الگوهای نادرست آبیاری در استان نیز مشکل بزرگ دیگری است.
همه جای ایران همین وضع رو داره. متاسقانه برای مسئولان و سیاست گذاران اهمیت نداره. رای نیاوردن بیطرف نشون داد بدون وزیر ماندن این وزارتخانه برا نمایندگان هم مهم نیست.
هر کسی هرکاری می کند جز کاری که باید بکند
کشاورزی ایران هزاران سال دیم بود. تنها راه برگشت به محصولات دیم است
متاسفانه قانون گریزی در کشور نهادینه شده
مگر اب دست خدانیست ؟ یادم هستی یکی به محمود احمدی نژاد در مورد بحران آب هشدار داد . وایشون با خنده تمسخر آمیز پرسید .مگر اب دست بشره ؟ اب دست خداست
چقدر بد
جالب ترین بخش موضوع این است که دادستان به مسائل آب پرداخته است و مدیران مربوطه هم حتما تو کار قضا هستند .
مااز بحرانهایی چون زلرله وصایقه وسیل وسرطان....میترسیم چوناسیبهاوخسارتهای جبران ناپذیر انهارا تجربه کرده ایم .اما خسارت بحران کم ابی وزیست محیطی وسلامت غذایی... ندیده ایم به مراتیب سخت خواهد بود.اصلا نمیترسیم .فقط حرفش را میزنیم جرات نه گفتن نداریم . یک حرف دو حرف برزبانم تا شیوه سخن گفتن اموخت
در یکی از مناطق جنوبی شهر زنجان در حال اجرا شبکه فاضلاب هستیم
در عمق ۵ متری زمین به آب برخوردیم و متاسفیم که اب با این حجم رو باید از چاهها به بیرون دفع کنیم چون جلوی کارمون رو میگیره
در مناطق شمالی شهر زنجان عمق سفره های اب زیر زمینی به ۵۸ متر میرسه
البته مشکل اب انچنان فعلا مشهود نیست اما اگر به قول شما مدیریت نشود فاجعه خواهد شد
رشد جمعیت در زنجان پایتخت اولیه شیعه سال 1390 حدود شش دهم درصد بود این یعنی فاجعه جمعیتی در قلب شیعه کشور. بحران آب در این استان زیبا و ثروتمند افتضاح شده است. من خودم بعنوان فرزند کشاورز در شهرستان ابهر استان زنجان گریه ام میگرفت وقتی میدیدم آب زلال کشاورزی را به باغی میدهند که محصولی ندارد و علف های هرز فقط آب میخورند ولی از بس آب زیاد استتخراج میشد کشاورزان اندازه -دور از محضرتان- بول الاغ هم به آب ارزش قایل نیستند
مصیبته واقعا.باید یک طرح ملی برای استفاده درست از منابع آبی ریخته بشه.برای کشاورزان استان های کم آب شغل های جایگزین ترتیب داده بشه.
جنگ جنگ تا پيروزي
ببینید اصفهان چطور با غارت آب چهارمحال و خوزستان، برای چمن کاری و ذوب آهن و فولاد مبارکه، این دو تا استان سبز و حاصل خیز را به بیابان و منبع ریزگرد تبدیل کرده. البته در نهایت گرد و خاکش به چشم خودش میره ولی موقعی میفهمه که دیگه دیر شده.
عیبی ندارد فقط فقط مشکلات اجتماعی پیش نیاد تا خدایی نکرده آقایان از نان خوردن بیفتند ! مردم کیلو چند؟ بحران کشکه ؟ آینده کی دیده ؟ حال و عشق است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یک واقعیتی که بسیاری از ما ایرانیان از آن فرار می کنیم و بنده هم در سایت های مختلف به خصوص در همین تابناک هم نوشتم و هیچ گاه منتشر نشد این است که ایران مطلقا کشور کشاورزی نیست حالا چه کشاورزی با بهره وری بالا چه با بهره وری پایین. ایران برخلاف وسعت خود تنها یازده درصد مساحت آن مفید است. مساحت مفید کشور به نقاط حاصلخیزی گفته می شود که می تواند محیط رشد بالنده جمعیت را فراهم کند. ایران کشوری خشک است خودتان را اسیر بهره وری در کشاورزی نکنید. به جز مناطق بسیار بسیار محدودی در کشور بقیه ایران قابلیت کشاورزی ندارد ایران در تمام پهنه خود کشوری لم یزرع و کویری است جمعیت ایران بسیار بیش از محدوده و توان اکولوژیکی آن است و بیشینه جمعیت قابل قبول برای ایران 55 میلیون نفر است آنهم با اما و اگر و واردات گسترده مواد غذایی. ایران تمام منابع آبی زیرزمینی خود را در دشت هایش مصرف کرده است هم اکنون در برخی از نقاط کشور عمق چاه های آب به سیصدو پنجاه متر رسیده است. در یزد صنایع فولاد پیاده کرده اند که قطعا جز خیانت نیست و البته چندان هم پایدار نخواهد بود. ظرف دو دهه آینده با افزایش گرمایش جهانی و از بین رفتن منابع آب کشاورزی در کشور و سالمند شدن جمعیت، با بحران هایی مافوق تحمل کشور رو به رو خواهیم شد . حتی به نظر می رسد برخی از دشمنان ایران از جمله اسراییل روی چنین بحران هایی در دو دهه آینده حساب ویژه ای باز کرده اند و معتقدند که ایران از درون دچار فروپاشی زیستی و اجتماعی خواهد شد. بحران آب بزرگترین دشمن ایران در آینده خواهد بود. لازم است اول- مسئولان کشور توجه خود را به درون ایران معطوف کنند
کافیه به تعداد زلزله هایی که اخیرا اتفاق میفته نگاه کنید چیزی حدود 800 زلزله ماهیانه
زلزله هایی با 4 الی 5 ریشتر و کمتر بدون خسارات مالی
اما همین زلزله ها سفره های زیر زمینی رو نا بود می کنن و به عمق بیشتری از زمین می فرستن .
دلیل این همه زلزله چیه ؟
1 - پروژه هارپ
2 - سد سازی
3 - همیشه زلزله بوده و داشتیم
4 - گناه انسان ها
سلام بند ۱۲ بار به وزیر نیرو نامه نوشتم خودم کارمند آب فاضلاب بودم ۶ بار مقاله نوشتم هشدار دادم من دو تا دکترا دارم فهمیدن من دارم حقیقت می گم گفتم کشور دچار بحرانی می کنی کهغیره قابل سکونت بشه نابود میشه اخراجم کردن به اتهام اغتشاش در افکار عمومی شکایت کردن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی