بازدید 8870
۱
هنوز هم برای پاسخگویی به اقدامات ترامپ و آمریکایی‌ها دیر نیست؛

تلاش اعضای 1+5 برای حفظ برجام و خواب غفلت بخش رسانه‌ای وزارت امور خارجه!

نکته جالب اینکه اتحادیه اروپا، انگلیس و حتی چین در ضرورت تداوم برجام، فعالیت های رسانه ای خود را با ساخت و انتشار ویدیوها و فعالیت در شبکه های اجتماعی شدت بخشیده اند؛ اما نهاد خسته و رنجور رسانه ای وزارت امور خارجه، همچنان در خواب غفلت است و گویا آنچه ما باخته ایم، رقابت رسانه ای است، وگرنه در حوزه سیاسی و دیپلماتیک زحمات زیادی کشیده شده است.
کد خبر: ۷۳۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷ 15 October 2017
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به درخواست «لری فلینت»، ناشر مجله هاستر که با تعیین جایزه 10 میلیون دلاری برای کسی که اطلاعاتی ارائه کند که منجر به استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شود، خواستار استیضاح و برکناری ترامپ شده است.
وی «به خطر انداختن سیاست‌های داخلی و خارجی به سبب تضاد منافع امپراتوری تجاری عظیم خود» و همچنین «انتصاب اشخاص فاقد صلاحیت در سمت‌های بلندپایه» را از اتهامات اصلی و جدی رئیس جمهور ترامپ خوانده و بر این اساس او را فاقد صلاحیت ریاست جمهوری دانسته است.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور آمریکا در اقدامی یکجانبه، دو روز پیش، با طرح موضوعات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین گلایه از دولت سابق ایالات متحده به خاطر انعقاد قرارداد هسته ای (برجام) با ایران به همراه پنج قدرت دیگر دنیا، با وجود تأیید هشت باره اقدامات جمهوری اسلامی در خصوص اجرای برجام از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای، این اقدامات و گزارش آژانس را رد و تأیید نکرد.

هشتصد روز برای نقض عهد کافی بود

او با وجود گذشت نزدیک به هشتصد روز از امضای «برنامه جامع اقدام مشترک Joint Comprehensive Plan of Action یا به اختصار «برجام» توسط پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان به همراه ایران با تمام توان به دنبال بر هم زدن این قرارداد بین المللی است، به گونه‌ای که برای رئیس جمهور آمریکا، کمترین هزینه سیاسی ممکن را در پی داشته باشد؛ اما بر خلاف تصور ترامپ و برخی همفکران و همراهان او در دولت آمریکا، هزینه سیاسی این اقدام آمریکا بسیار سنگین تر از آن چیزی است که آنها تصور می کردند.

آمریکا شاید تصور نمی کرد که جدای از مقامات ایرانی مخالفت چندانی با تصمیم این کشور در خصوص برجام در سطح بین المللی صورت بگیرد؛ اما بر خلاف این تصور، مخالفت ها با عدم پایبندی آمریکا به این قرارداد بین المللی چند جانبه از سطح مسئولان عالی سابق و فعلی ایالات متحده آمریکا آغاز و به سایر طرفین مذاکره کننده در جریان مذاکرات هسته ای ختم شد؛ موضوعی که مشخص کرد نقض عهد آمریکا درباره این قرارداد بین المللی و چند جانبه تا چه اندازه می تواند برای آنها هزینه ساز باشد.

جدیت طرفین مذاکرات برای عقب‌نشینی ترامپ!

در حقیقت اینکه کشورهای اروپایی و طرفین مذاکرات هسته ای تا این اندازه نسبت به عدم پایبندی امریکا به برجام و خروج احتمالی این کشور از این قرارداد چند جانبه بین المللی حساسیت داشته باشند و بلافاصله پس از سخنرانی ترامپ نسبت به آن واکنش نشان دهند، مسأله ای است که شاید ما هم خیلی به آن امیدوار نبودیم؛ اما رویکرد نادرست ترامپ در خصوص مسائل و قراردادهای بین المللی و مواضع پرنوسان وی شاید یکی از دلایلی است که سایر اعضای 1+5 را بر آن داشت تا با چنین مواضع و رویکردهایی به اشتباه رئیس جمهور و دولت جدید آمریکا واکنش نشان دهند.

فراتر از این مسأله تا به امروز سه کشور از اعضای 1+5 با ساخت کلیپ هایی در مورد مذاکرات هسته ای و پس از آن برجام نشان داده اند که درباره این مسأله خیلی جدی هستند و تأکید دارند که آمریکا هم باید به عنوان یکی از اعضا و طرفین مذاکره کننده به پیشبرد این قرارداد بین المللی کمک کرده و به آن پایبند باشد؛ موضوعی که در کشور ما به عنوان یکی از مشارکت کنندگان اصلی و جدی در مورد آن کار جدی نشده است.

رسانه‌ای دستگاه دیپلماسی دقیقا کجایی؟!

هرچند رئیس جمهوری کشورمان و پس از او وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی بلافاصله پس از سخنان رئیس جمهور آمریکا مواضع جدی و انتقادی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به رویکرد آمریکایی ها به گوش جهانیان رساندند، این موضوع فقط در همین حد و اندازه مانده است و سیستم عریض و طویل رسانه ای دستگاه دیپلماسی کشورمان، تقریبا هیچ کاری پس از اتخاذ مواضع جدید آمریکایی ها انجام نداده است.

مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ـ که در رأس آن سخنگوی دستگاه دیپلماسی به عنوان رئیس قرار گرفته ـ در این روزها صرفا به چند پاسخ از سوی سخنگو و یا نهایتا انتشار چند یادداشت آن هم در رسانه های داخلی بسنده کرده است، در حالی که انتظارات بیشتری از این سیستم عریض و طویل می رفت تا فعالیت های جدی در روزهای گذشته داشته باشد. این مسأله می توانست از پاسخگویی به بخش های مختلف سخنان پر گاف و پر اشتباه «دونالد ترامپ» باشد تا موضوعاتی دیگر.

موضوعاتی از قبیل هماهنگی پاسخگویی به سخنان نادرست ترامپ در سطح رسانه های دنیا، فعالیت در عرصه شبکه های اجتماعی برای محکوم کردن عدم پایبندی آمریکایی ها به این قرارداد بین المللی و اشاره به چند قرارداد بین المللی دیگری که از زمان روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور، آمریکایی ها آن را نقض کرده اند.

هنوز هم برای پاسخگویی به ترامپ دیر نیست

موضوعات و مسائل دیگری نظیر ساخت کلیپ از ضرورت پایبندی به برجام که بخش رسانه ای وزارت امور خارجه ما در این خصوص هیچ اقدامی نکرده است، اما وزارت خارجه سه کشور دیگر حاضر در مذاکرات هسته ای برای نادرست خواندن ادعاهای ترامپ نسبت به تهیه و انتشار این کلیپ ها از روند مذاکرات و اجرای برجام اقدام کرده اند. نکته جالب اینکه بخش رسانه ای وزارت خارجه، نه تنها برای توجیه دستاوردهای ما اقدام نمی کند، حتی برای مخاطبانی هم که برجام را برای منطقه و جهان خطرناک می داند، پیام خاصی مخابره نمی کند! به نظر می رسد، آنچه ما باخته ایم رقابت رسانه ای است، وگرنه در حوزه سیاسی و دیپلماتیک زحمات زیادی کشیده شده است.

در حقیقت طی روزهای گذشته علاوه بر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ـ که در سطح کلان به سخنان ترامپ و ادعاهای جدید امریکایی ها به خوبی پاسخ گفته اند ـ وظیفه مهمی بر دوش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه بود تا نسبت به روشنگری در افکار عمومی دنیا اقدام کرده و با استفاده از ابزار آلات رسانه ای مختلف، مواضع ایران را به گوش جهانیان برساند؛ اقدامی که هنوز هم برای انجام آن دیر نیست؛ اما بعید است از این پیکر پیر و خسته ی نهاد رسانه ای وزارت امور خارجه صدایی دربیاید.
 
 
 
موشن گرافی اتحادیه اروپا درباره برجام 
 
پیش از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره برجام، اتحادیه اروپا با انتشار یک موشن گرافی، از برجام حمایت کرد. این موشن گرافی را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.  
 
 
 
 
 
موضع رسمی بریتانیا درباره برجام 
 
پس از سخنان دونالد ترامپ و عدم تایید برجام، بوریس جانسون وزیرامورخارجه بریتانیا در ویدیویی که حساب رسمی وزارت امورخارجه این کشور منتشر کرده، در یک دقیقه درباره توافق هسته‌ای ایران و 5+1 سخن گفته و از این توافق دفاع کرده است. با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
 
 
شبکه CGTN چین در راستای حمایت از برجام و لزوم برجای ماندن این توافق، دستاوردهای برجام برای غرب را به تفسیر خود در چهل ثانیه در قالب یک موشن گرافی مطرح است. این موشن گرافی را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.  
 
 
 
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱
همه اینها که شما گفتی یا فیلم ها فریب است باید دید منافع اروپا بیشتر با امریکا بودن است یا پای برجام بودن که جواب آن خیلی ساده است با آمریکا بودن منافع بیشتری برای اروپا دارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار