بازدید 20747
لحظه به لحظه با تحولات اقلیم کردستان/ کرکوک؛

هیئتی از سازمان بدر و حشدالشعبی برای گفتگو با کردها وارد کرکوک شد/ مخالفت احزاب منطقه کردستان با درخواست لغو نتایج همه پرسی/ مهمترین دستاورد نشست «سلیمانیه»:اداره مشترک استان کرکوک و انتخاب استاندار جدید/ورود قاسم سلیمانی به اقلیم کردستان برای میانجی گری

تحولات اقلیم کردستان پس از سپری شدن حدود 20 روز از برگزاری همه پرسی استقلال، وارد فاز جدیدی شده است. مرکز ثقل تحولات در اقلیم کردستان در حال حاضر کرکوک و تلاش طرفین برای تسلط بر این شهر است.تنش ها در این شهر در حال فوران است و هر لحظه ممکن است شاهد منازعه ای جدی میان پیشمرگه ها و نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی باشیم. در همین راستا، خبرهای این منطقه را به صورت لحظه به لحظه پوشش خواهیم داد.
کد خبر: ۷۳۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ 15 October 2017
تحولات اقلیم کردستان پس از سپری شدن حدود 20 روز از برگزاری همه پرسی استقلال، وارد فاز جدیدی شده است. مرکز ثقل تحولات در اقلیم کردستان در حال حاضر کرکوک و تلاش طرفین برای تسلط بر این شهر است.

به گزارش تابناک، تنش ها در این شهر در حال فوران است و هر لحظه ممکن است شاهد منازعه ای جدی میان پیشمرگه ها و نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی باشیم. در همین راستا، خبرهای این منطقه را به صورت لحظه به لحظه پوشش خواهیم داد.

***
17:20

شبکه ان.آر.تی در خبری فوری اعلام کرد که هادی عامری رییس سازمان بدر عراق و هیئتی از حشدالشعبی برای گفتگو با کردها وارد کرکوک شد.

***
17:05

روسای احزاب منطقه کردستان عراق با درخواست بغداد درباره لغو نتایج همه پرسی برای جدایی کردستان مخالفت کردند.

یک مقام نزدیک به نخست وزیر عراق شرط آغاز گفت و گو با اقلیم کردستان و حل بحران ناشی از برگزاری این همه پرسی را لغو نتایج آن اعلام کرد.


***
15:50

اداره مشترک استان کرکوک و انتخاب استاندار جدید؛ مهمترین دستاورد نشست «سلیمانیه»

نشست امروز اعضای دفترهای سیاسی دو حزب اتحادیه میهنی و دموکراتیک کردستان در سلیمانیه، که با حضور رئیس‌جمهور عراق و رئیس منطقه کردستان برگزار شد، به توافقی نهایی برای رفع تنش موجود در استان کرکوک، منتهی شد.

بر این اساس توافق شد که استان کرکوک به طور مشترک میان بغداد و اربیل، اداره شود و استاندار کنونی این استان که اخیرا برکنار شده اما حاضر به کناره‌گیری از قدرت نبوده، با یک شخصیت از حزب اتحادیه میهنی تغییر کند.

همچنین اداره میدان‌های نفتی در کرکوک نیز مشترک خواهد بود و ارتش عراق نیز به پایگاه‌های خود در کرکوک پیش از اشغال آن از سوی داعش، باز می‌گردد.

***
14:50

واکنش وزارت خارجه ایران به بسته شدن مرزهای زمینی با اقلیم

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران مرز زمینی خود با منطقه اقلیم کردستان بسته است، اعلام کرد:

ایران از چندی پیش بنا به درخواست دولت مرکزی عراق مرز هوایی خود را بر منطقه اقلیم کردستان بسته است و هیج گونه تحول جدیدی در این زمینه صورت نگرفته است.

***
14:35 

نجم‌الدین کریم استاندار کرکوک: کرکوک در آرامش کامل به‌ سر می برد.

 استاندار کرکوک ضمن اشاره به آرام بودن اوضاع در این استان، عنوان کرد: نیروی پیشمرگ خواهان جنگ نبوده و آغاز کننده آن نیز نخواهد بود.

***
14:25

یک نماینده کُرد مجلس عراق: فردا یک هیئت از اتحادیه میهنی برای حل بحران کرکوک و مناطق مورد مناقشه به بغداد سفر خواهند کرد.

 لازم به ذکر است که روز گذشته سخنگوی اتحادیه میهنی سفر هیئت حزب به بغداد را تکذیب کرده بود.

تکذیب خبر تمدید مهلت 24 ساعته برای خروج پیشمرگه از کرکوک 

سخنگوی دولت عراق ضمن تکذیب خبر تمدید ۲۴ ساعته مهلت خروج پیشمرگه از کرکوک گفت:در شرایطی با اقلیم کردستان عراق مذاکره خواهد شد که اربیل به وحدت عراق اعتراف کند.

به گزارش «اسکای نیوز»، «سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق ، ادعای برخی منابع کُردی مبنی بر اعطای مهلت ۲۴ ساعته به نیروهای پیشمرگه برای خروج از کرکوک را رد کرد.

الحدیثی در گفتگو با شبکه خبری اسکای نیوز گفت که دولت مرکزی عراق سیاست های خود را بر اساس دیدگاهی میهن پرستانه و بر اساس قانون اساسی کشور تنظیم می کند و افزود: هیچ دلیلی وجود ندارد که مهلت خروج از کرکوک را برای نیروهای پیشمرگه تمدید کرده باشیم و فرماندهان پیشمرگه این ادعاها را مطرح می کنند.

وی همچنین افزود که دولت تنها در شرایطی با اقلیم کردستان عراق مذاکره خواهد کرد که اربیل به حاکمیت بغداد و وحدت عراق اعتراف کند و متعهد شود.

الحدیثی گفت باید قانون اساسی عراق مرجع هرنوع مذاکره ای باشد تا نتایج آن هم بر اساس قانون اساسی شکل گرفته باشد و افزود: مذاکره بغد از برگزاری همه پرسی مانند مذاکره قبل از اقدام به این کار نخواهد بود.

سخنگوی دفتر نخست وزیر عراق تأکید کرد که برگزاری همه پرسی نشان داد که تلاش های جدایی طلبانه ای وجود دارد و دولت محلی در اقلیم کردستان باید تضمین هایی بدهد که چنین تلاش هایی مجددا تکرار نخواهد شد.

وی ددر ادامه افزود: دولت بغداد بر اساس قانون اساسی موظف است تا ثبات و امنیت شهروندان را در سراسر عراق بدون استثنا پیاده کند.

الحدیثی در پاسخ به ادعاهای کُردها که در چند روز اخیر منتشر شده و مدعی شده اند که از کرکوک خارج نخواهند شد گفت: ماده ۱۴۳ قانون اساسی عراق حق حاکمیت بر مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک را به دولت مرکزی داده است.

پیشتر منابع کُرد به روزنامه الحیات عربستان گفته بودند که حیدر العبادی مهلت ۴۸ ساعته به اربیل را ۲۴ ساعت دیگر تمدید کرده تا نیروهای پیشمرگه از شهر کرکوک خارج شوند.

ورود قاسم سلیمانی به اقلیم کردستان برای میانجی گری

شبکه اسکای نیوز روز یکشنبه به نقل از منابع کردی گزارش داد: سردار سلیمانی به منظور بررسی بحران میان اربیل و بغداد وارد کردستان عراق شده است.

بغداد شرط مذاکره با اربیل را لغو نتیجه همه پرسی از سوی مقام‎های اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است.

تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از وقوع جنگ در کرکوک/ ورود قاسم سلیمانی به اقلیم کردستان برای میانجی گری/نشست سرنوشت ساز مقامات اقلیم در سلیمانیه/

روز شنبه نیز دفتر حزب اتحاد میهنی کردستان عراق در بیانیه‎ای اعلام کرد که سردار سلیمانی با حضور بر سر مزار جلال طالبانی در شهر سلیمانیه برای او فاتحه خواند.

دفتر اتحادیه میهنی کردستان عراق به نقل از سردار سلیمانی اعلام کرد که جلال طالبانی نقش مهمی را در حل بحران و مشکلات عراق ایفا کرده و روح برادری و همبستگی را بین طیف‎های مختلف عراق تقویت کرد.

تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از وقوع جنگ در کرکوک/ ورود قاسم سلیمانی به اقلیم کردستان برای میانجی گری/نشست سرنوشت ساز مقامات اقلیم در سلیمانیه/

نشست سرنوشت ساز مقامات اقلیم در سلیمانیه

نشست مهم اعضای دفترهای سیاسی ۲ حزب اتحادیه میهنی و دموکراتیک کردستان با حضور رئیس‌جمهور عراق و رئیس منطقه کردستان آغاز شد.

به نوشته «شفق نیوز»، این دیدار به منظور جلوگیری از هرنوع درگیری مسلحانه میان نیروهای پیشمرگه و الحشد الشعبی در سایه بحران به وجود آمده میان اربیل و بغداد در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی در 25 سپتامبر گذشته برگزار می‌شود.

یک منبع آگاه کُردی که خواست نامش فاش نشود درباره مهمترین محورهای این نشست، گفت: این نشست که شامل اعضای دفترهای سیاسی دو حزب اتحادیه میهنی و دموکراتیک کردستان است، به منظور بررسی نتایج همه‌پرسی، صف‌آرایی‌های نظامی در استان کرکوک و گام‌های اربیل برای گفت‌وگو با بغداد برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین مسئله به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی و ریاستی منطقه کردستان یا برگزاری انتخابات پارلمانی بدون برگزاری انتخابات ریاستی در این منطقه بررسی خواهد شد. پس از این نشست نیز، نشست دیگری با حضور تمامی طرف‌های سیاسی کردی از احزاب دیگر فعال در منطقه کردستان، برگزار خواهد شد.

به نوشته «المیادین»، منابع آگاه عراقی می‌گویند که نشست‌های فواد معصوم در سلیمانیه طی 3 روز گذشته در سلیمانیه، تاکنون هیج نتیجه‌ای نداشته است. حزب اتحادیه میهنی دیگر آن رهبری و فرماندهی مرکزی خود را از دست داده است و اکنون دارای دو موضع است. برخی از رهبران این حزب حامی جدایی منطقه کردستان هستند اما گروه دوم، خواستار بازگشت به چارچوب قانون اساسی عراق هستند. «هیرو احمد» همسر مرحوم «جلال طالبانی» رهبر حزب اتحادیه میهنی با اعمال فشار سیاسی به دنبال بازگرداندن اربیل به چارچوب قانون اساسی است.

بر اساس این گزارش درباره مسئله بحران کرکوک، شاهد سه جبهه هستیم؛ برخی موافق بغداد،برخی موافق بارزانی و برخی دیگر در پی میانجیگری میان دو طرف هستند.

تلاش آمریکا برای کاهش تنش ها در کرکوک

به گزارش الشرق الاوسط، با پایان ضرب الاجل ۴۸ ساعته بغداد به اقلیم کردستان برای عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از میدان های نفتی کرکوک، واشنگتن تصمیم به مداخله گرفته است تا از برخورد نظامی احتمالی بین دو طرف جلوگیری کند.

در همین راستا «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد واشنگتن در تلاش است تنش ها بین بغداد و اربیل را کاسته و آنها را بر تمرکز بر روی مبارزه با تروریست ها فرابخواند.

این در حالی است که نیروهای کرد روز شنبه از افزایش پرواز جنگنده های ائتلاف ضدداعش به سرکردگی آمریکا بر فراز کرکوک خبر دادند.

لغو سفر ایلدیریم به عراق

سفر نخست وزیر ترکیه به بغداد با محوریت تبادل نظر پیرامون اوضاع منطقه و همه پرسی اقلیم کردستان عراق، به تعویق افتاد.

به گزارش دوغان، دفتر نخست وزیری ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد سفر امروز «بنعلی ایلدیریم» نخست وزیر این کشور به عراق، تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است.

به نظر می رسد این مسئله بی ارتباط به تنش های به وجود آمده در کرکوک نیست.

گفتنی است وی قرار بود امروز یکشنبه برای دیدار با «حیدر العبادی» همتای عراقی خود به بغداد برود تا درباره تحولات منطقه و همه پرسی اقلیم کردستان عراق بحث و تبادل نظر کند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری ترکیه علت لغو سفر اعلام نشده است.

خبر تکمیل می شود...



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار