بازدید 4976

تخصیص ناچیز اعتبارات برای آثار هنری فاخر

کد خبر: ۷۳۸۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 15 October 2017
از آنجا که هر ساله از سوی مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه‎ای مجزا برای تولید آثار فرهنگی و هنری فاخر در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  قرار می‌گیرد که در این راستا هزینه شود، انتظار می‌رود؛ خروجی مناسبی از قِبَل این بودجه تخصیصی به منصه ظهور برسد اما با این وجود تولید آثار فاخر به ویژه در حوزه سینما همچنان مهجور مانده یا به قولی به بن‌بست رسیده است.

از نگاه نمایندگان مجلس این مسئله دلایل متعددی همچون تعدد دستگاه‌های فرهنگی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدم تحصیص اعتبار دستگاه‌های فرهنگی ازسوی سازمان برنامه و بودجه، عدم حساسیت دولت در تخصیص عادلانه بودجه‌های نهادهای فرهنگی  و... دارد این در حالی است که تولید آثار فاخر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه در برنامه ششم احصا شده است.

محمداسماعیل سعیدی، سیده فاطمه ذوالقدر و احد آزادی‌خواه به‌عنوان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این مجال باز هم از اهمیت توجه به تولید فیلم‌های فاخر گفته و تاکید داشتند؛ فاخر بودن یک اثر به میزان تاثیرگذاری آن است نه صرفا به تاریخی و مذهبی بودن آن، لذا مسئولان می‌تواند با در نظر گرفتن این مسئله بودجه میان فیلمنامه‌ها، نمایش نامه‌ها و... تقسیم کنند.

سعیدی: مهلت ۶ ماهه کمیسیون فرهنگی مجلس به سازمان برنامه برای تخصیص کامل اعتبارات دستگاه‌های فرهنگی

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره دلایل عدم تولید مستمر فیلم فاخر علیرغم اختصاص ردیف بودجه‌ به آن از سوی مجلس، گفت: متاسفانه اعتبارات مصوب در بودجه سالانه به دلایل مختلفی تخصیص داده نمی‌شوند یا در صورت تخصیص، مبلغ ریالی آن پرداخت نخواهد شد و این مسئله در حوزه‌های مختلف فرهنگی به ویژه تولید آثار فاخر مشکلاتی ایجاد کرده و حتی می‌توان گفت؛ به بن‌بست رسانده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون فرهنگی با مسئول مرتبط با اعتبارات فرهنگی سازمان برنامه و بودجه، گفت: کمیسیون مسئولان این سازمان را در این خصوص مورد سوال قرار داده و مهلتی 6 ماهه برای تزریق اعتبارات کامل برخی از دستگاه‌های فرهنگی به آن‌ها داده است.

وی ادامه داد: علاوه بر کوتاهی سازمان برنامه و بودجه در پرداخت به موقع بودجه‌ها به دستگاه‌های فرهنگی، دولت و مجلس نیز باید در رابطه با تصویب و پرداخت بودجه به دستگاه‌های فرهنگی که تولید محتوا ندارند حساست به خرج داده و پول‌ها را به سمت بخش‌هایی که فرهنگ را در جامعه مسیر می‌دهند، تزریق شود.

سعیدی معتقد است به دلیل نبود بودجه گروه تولیدکننده در طول کار سختی‌های بسیاری می‌کشند و در نهایت آثاری به اصلاح فاخر نیز، بی‌رمق و کم تاثیر به پرده‌های سینما می‌رسند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه علاوه برضرورت افزایش بودجه وزارت فرهنگ، اولویت‌های این وزارتخانه در برنامه ششم احصا شده است، گفت: از آنجا که تولید آثار فاخر از جمله این اولویت‌ها معرفی شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به تخصیص کامل بودجه مصوب برای این مهم اهتمام ورزد.

آزادی خواه: سازمان سینمایی خروجی مناسبی در زمینه تولید آثار فاخر نداشته است/ وزارت فرهنگ به دنبال تحقق اعتبارات مصوب باشد

همچنین احد آزادی خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت دلایل عدم تولید مستمر فیلم فاخر علیرغم اختصاص ردیف بودجه‌ به آن از سوی مجلس، گفت: سازمان سینمایی به‌عنوان متولی اصلی دریافت و هزینه‌کرد بودجه فیلم‌های فاخر باید به دنبال تحقق این بودجه باشد و تولیدات خود را در این زمینه به منصه ظهور برساند اما متاسفانه این سازمان به هر دلیلی نتوانسته خروجی مناسبی در زمینه تولید آثار فاخر داشته باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار است وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع تولید آثار فاخر در تمامی رشته‌های هنری اهتمام بیشتری داشته باشد، ادامه داد: تقسیم عادلانه و هزینه‌کرد اعتبارات در این وزارتخانه از اهمیت فراوانی برخوردار است اما به دلیل تعدد دستگاه‌های فرهنگی که عموما تولید و خروجی هم ندارند وزارت فرهنگ به سختی می‌تواند بودجه حوزه آثار فاخر را به دست متولیان اصلی آن برساند.

وی با بیان اینکه علاوه برضرورت افزایش بودجه وزارت فرهنگ، اولویت‌های این وزارتخانه در برنامه ششم احصا شده است، گفت: از آنجا که تولید آثار فاخر از جمله این اولویت‌ها معرفی شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به تخصیص کامل بودجه مصوب شده برای این مهم اهتمام ورزد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید راهی باز کند که آثار فاخری که در داخل کشور تولید می‌شوند، در سطح بین‌المللی و کشورهای هدف قابل عرضه باشند، اضافه کرد: اگرچه اکثر سریال‌های الف ویژه در رسانه ملی نیز قابل دفاع هستند اما تعداد این سریال‌ها با توجه به نیاز و مطالبه جامعه پایین بوده و مسئولان سینما باید برای افزایش تولیدات فاخر برنامه‌ریزی کنند.

ذوالقدر: تولیدات فاخر سینمایی معرف هویت ایرانی است/ نباید مشکلات مالی را بهانه‌‌ کم‌کاری کرد

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره دلایل عدم تولید مستمر فیلم فاخر علیرغم اختصاص ردیف بودجه‌ به آن از سوی مجلس، گفت: در  برهه‌ای از زمان آثار فاخر تاریخی و مذهبی در سینما و تلویزیون تولید مناسبی داشتند اما رفته رفته این مهم ضرورت خود را در میان مدیران و مسئولان فرهنگی از دست داد و مشکلات متعدد پیش پای فیلمسازان برای تولید این دست از آثار سبب شد آن‌ها عطای حرکت در این مسیر را به لقایش ببخشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در راستای تخصیص بودجه تصویب شده برای تولید آثار فاخر تلاش کرده و مشکلات مالی را بهانه‌‌ای برای کاهش این تولیدات عنوان نکند چراکه تولید آثار فاخر نیاز فرهنگی امروز جامعه است.

وی با بیان اینکه تقسیم بودجه تصویب شده برای فیلم‌های فاخر مشخصا نباید در تولید آثار تاریخی و مذهبی خرج شوند چراکه فاخر بودن یک اثر صرفا به تاریخی بودن آن نیست و می‌توان آثار اجتماعی و آسیب‌شناسانه‌ای که برای جامعه مفید است با هزینه‌های کمتر تولید کرد.

ذوالقدر با تاکید براینکه باید در تخصیص بودجه به دستگاه‌های فرهنگی متعددی که تولید نداشته و صرفا مصرف‌کننده هستند، خساست به خرج داد زیرا هزینه‌ها باید در جای اصلی خود خرج شوند، افزود: مجلس و به ویژه کمیسیون فرهنگی به این مهم نظارت دارد و بارها دراین خصوص مدیران فرهنگی را مورد سوال قرار داده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در حالی که معتقد است بهتر است سازمان سینمایی برای ساخت برخی آثار پرهزینه و فخیم از دیگر نهادها مشارکت گرفته و آن‌ها را موجب به سرمایه‌گذاری در تولید آثار فرهنگی کند، اضافه کرد: به هر حال بازار سینمایی ایران در هر سال به تعدادی فیلم تاریخی یا آثاری در حوزه معرفی هویت ایرانی نیاز دارد که البته ساخت آن‌ها مستلزم هزینه‌های بسیار است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل