بازدید 29183
پرونده ویژه «تصویری» درباره بحران سازی آمریکا برای برجام؛

چهار انگیزه ترامپ برای درگیری با ایران / اختیارات ترامپ برای لغو برجام کافی است؟ / تحریم سپاه برای تاثیرگذاری بر دوران پساداعش / پیامد‌ نظامی خروج از برجام برای آمریکا / تاثیرات عدم تایید برجام بر اقتصاد ایران / ایران یک کشور یا یک جنبش؟

مواضع و تحلیل‌های طیف‌های مختلف و تحلیل‌گران جریان‌های سیاسی آمریکا، اروپا، روسیه، چین و کشورهای عربی در کنار تحلیل‌ اقتصادی شرایط پیش رو را در این مجموعه گلچین شده از همه واکنش‌ها تا این لحظه، یک جا می‌بینید. روایت‌هایی دستچین شده از سی ان ان، فاکس نیوز، بلومبرگ، الجزیره، راشاتودی و... .
کد خبر: ۷۳۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹ 14 October 2017
چهار انگیزه ترامپ برای درگیری با ایران / تحریم سپاه برای تاثیرگذاری بر دوران پساداعش / پیامد‌ نظامی خروج از برجام برای آمریکا / تاثیرات عدم تایید برجام بر اقتصاد ایران / ایران یک کشور یا یک جنبش؟
 
قریب به هشتصد روز از امضای «برنامه جامع اقدام مشترک | Joint Comprehensive Plan of Action» یا به اختصار «برجام | JCPOA» توسط پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان به همراه ایران می‌گذرد. اکنون دونالد ترامپ با تمام توان به دنبال بر هم زدن برجام، به گونه‌ای است که برای رئیس جمهور آمریکا کمترین هزینه سیاسی ممکن را در پی داشته باشد؛ اما آیا او به هدفش می‌رسد تا این معاهده جامعه جهانی را مخدوش نماید و این تحرکات چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟ 
 
در ویژه‌نامه‌ «وست وینگ ریسک» که دفتر مولتی مدیای «تابناک» به مرور امروز منتشر کرده و اکنون به صورت یک جا تماشا می‌کنید، نگاهی می‌کنیم به آنچه از روز گذشته و پس از سخنرانی دونالد ترامپ در کاخ سفید رخ داد. مواضع و تحلیل‌های طیف‌های مختلف و تحلیل‌گران جریان‌های سیاسی آمریکا، اروپا، روسیه، چین و کشورهای عربی در کنار تحلیل‌ اقتصادی شرایط پیش رو را در این مجموعه گلچین شده از همه واکنش‌ها تا این لحظه، یک جا می‌بینید. روایت‌هایی دستچین شده از سی ان ان، فاکس نیوز، بلومبرگ، الجزیره، راشاتودی و... .

 
 

مواضع ترامپ پس از سخنرانی علیه ایران
 
دونالد ترامپ بعد از سخنرانی کاخ سفید علیه برجا، در موضع گیری‌ ای کوتاه در مورد سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در ایران و احتمال پاره کردن توافق هسته‌ای سخن گفت؛ سخنانی که با توجه به آنکه در حاشیه سخنرانی و در جریان سفر ترامپ از کاخ سفید انجام شد، کمتر مورد توجه قرار گرفت اما حاوی نکات کلیدی بود که اهمیتش به اندازه اصل سخنرانی بود. این سخنان را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.
 
 
 
 
چهار انگیزه ترامپ برای درگیری با ایران
 
در پرتو موضع‌گیری‌ اخیر دونالد ترامپ در مورد توافق هسته‌ای، با تحلیل پیش‌زمینه‌های این تصمیم غیرمنطقی ریاست جمهوری آمریکا در این ویدیو چهار دلیل برای این رفتار وی توضیح داده می‌شود. این دلایل شامل بی‌ثباتی موضع‌گیری‌های سیاسی پر نوسان دونالد ترامپ و احساس نیاز شدید برای پایبندی به یکی از این موضع‌گیری‌ها توسط او، نگرانی از نفود ایران در منطقه، پول ناشی از فروش سلاح به کشورهای منطقه و راضی نگه داشتن متحدانی چون اسرائیل دلایل این رفتار او به شمار می‌روند. این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 
 
 
جان بولتن به ترامپ چه گفته بود؟
 
پس از موضع گیری تازه دونالد ترامپ درباره برجام، مشخص شد که او به شدت تحت تاثیر جان بولتن بوده و به او در این زمینه از سوی بولتن که از حامیان سازمان تروریستی منافقین در آمریکاست، خط داده شده است. بولتن در گفت و گو با فاکس نیوز بخشی از توجیهاتی که برای ترامپ مطرح کرده و پشت پرده وقایع اخیر را گفته است. این گفت و گو که حاوی مواضع افراطی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل است، را در «تابناک» با زیرنویس فارسی می‌بینید.  
 
 
 
 
 
 
اختیارات ترامپ برای لغو برجام کافی است؟ 
 
فرید زکریا، گزارشگر سی‌ان‌ان و مایک تورانت مدیر ارشد سابق شورای امنیت، زکریا به این اصل اشاره می‌کند که توافق‌های بین المللی اساس نظم و ثبات بین‌المللی است و هرچند دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این قدرت را دارد که آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کند؛ با این حال این حرکت باعث بی‌ارزشی قول و توافق‌های آمریکا در صحنه دیپلماسی بین‌المللی خواهد شد. نگاه فنی زکریا به اقدام اخیر دونالد ترامپ همراه با نظرات مدیر ارشد سابق شورای امنیت را در این گزارش با ترجمه تابناک ببینید.
 
 
 
 
کار ترامپ در کنگره آسان است؟
 
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، با عدم تایید برجام، عملاً پروسه بازگرداندن تحریم ها را از طریق کنگره آغاز کرد اما آیا او کار آسانی در کنگره دارد؟ تحلیل ای بی سی نیوز را در زمینه با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
 
 

موضع 40 ثانیه‌ای چین درباره برجام
 
شبکه CGTN چین در راستای حمایت از برجام و لزوم برجای ماندن این توافق، دستاوردهای برجام برای غرب را به تفسیر خود در چهل ثانیه در قالب یک موشن گرافی مطرح است. این موشن گرافی را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
 
 
 
موضع رسمی بریتانیا درباره برجام
 
پس از سخنان دونالد ترامپ و عدم تایید برجام، بوریس جانسون وزیرامورخارجه بریتانیا در ویدیویی که حساب رسمی وزارت امورخارجه این کشور منتشر کرده، در یک دقیقه درباره توافق هسته‌ای ایران و 5+1 سخن گفته و از این توافق دفاع کرده است. با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 

 
 

ایران یک کشور یا یک جنبش؟
 
شبکه راشاتودی در توضیح رفتارهای غیرمنطقی دونالد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای ایران و 5+1 اشاره به دیدگاه رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌کند که ایران را نه یک کشور بلکه یک جنبش معرفی می‌کند که سعی دارد با خشونت خود را ترویج کند! در جواب به این ادعای عجیب، با بررسی تاریخ معاصر آمریکا تا یک دهه پیش و بررسی عملکرد تک تک رئیس جمهورهای این کشور تناقض چنین دیدگاهی را با صفحه زدن اوراق تاریخ نشان می‌دهد. این ویدیو دیدنی را با زیرنویس فارسی در «تابناک» تماشا می‌کنید.
 
 
 
 

تاثیرات عدم تایید برجام بر اقتصاد ایران
 
بلومبرگ در گفت و گویی ابعاد اقتصادی و تجاری عدم تایید برجام توسط ترامپ را بررسی کرده و تاکید می‌کند که جو عدم قطعیت که ترامپ عمدا ایجاد کرده، حس اطمینان و اعتمادی که مورد نیاز مبادلات تجاری پیچیده بین‌المللی است را از بین می‌برد و تجار را از ادامه کار با ایران مردد می‌کند. این گزارش را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
 

روایت ماشین تبلیغاتی قطر از سپاه
 
در پی تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حساسیت راجع به ماهیت این سازمان انقلابی در سطح جهان بالا رفته است و از این رو شبکه الجزیره ماشین تبلیغاتی حاکمیت قطر گزارشی در مورد هدف و چرایی تاسیس این سازمان نظامی در ایران اسلامی تهیه کرده است که زاویه نگاه قطر را به این ماجرا به تصویر می‌کشد. این گزارش را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 
 
 
 
پیامد‌ نظامی خروج از برجام برای آمریکا
 
فاکس نیوز متعلق به جریان رادیکال دست راستی آمریکا، شب گذشته با یک سرهنگ بازنشسته آمریکا در برنامه تحلیل تاکر کارسون راجع به پیامد‌های نظامی خروج آمریکا از برجام گفت و گو کرد. این تحلیل از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از چهره های تصمیم ساز برای ترامپ به تفکرات موجود در فاکس نیوز نزدیک هستند. او در این گفت و گو عنوان می‌کند که نیروهای آمریکایی در سطح جهان به صورت ضعیفی گسترده شده‌اند و در صورت منتهی شدن این اقدام به جنگ با ایران، آمریکا توان حفاظت از نیروهای خود در منطقه را نخواهد داشت. همچنین توضیح می‌دهد که نگاه اتحایه اروپا و سایر کشورهای امضا کننده توافق متفاوت از نگاه واشنگتن و اسرائیل است و آن‌ها مسلمانان سنی مذهب ترکیه و عربستان را عوامل بی ثباتی منطقه می‌دانند و نه ایران. مواضع این نظامی که نشان می‌دهد چرا آمریکا در این مقطع سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام نکرد، با ترجمه فارسی در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.  
 
 
 
 
تحریم سپاه برای تاثیرگذاری بر دوران پساداعش
 
مشاور سابق ماگارت تاچر به عنوان کارشناس شبکه تندرو فاکس نیوز در جریان یک برنامه تحلیلی گفت که عدم تایید گام اول دولت ترامپ در خروج کلی از توافق هسته‌ای با ایران است و سایر کارشناسان با وارد کردن اتهاماتی چون شیطنت ایران در میادین نبرد و تهدید نیروهای ائتلاف توسط پهپادهای ایرانی عراق و سوریه و با نادیده گرفتن نقش مهم ایران در مبارزه با اقدامات تروریستی داعش یکی از دلایل اصلی هدف قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نگرانی از نقش ایران در عراق و سوریه پس از جنگ دانستند. و حتی اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دلیل اصلی و اتفاق بزرگ روز که مهمتر از عدم تایید توافق توسط ترامپ عنوان کردند؛ چرا که از این طریق آمریکا قصد دارد به کشورهایی چون عراق که از یاری نظامی ایران در برابر حملات تروریست‌ها بهرمند بوده‌اند فشار بیاورد و پس از اتمام جنگ و دور کردن عوامل تنش زا از این کشورها پای ایران را در آینده پس از جنگ این کشورها کوتاه کند! در واقع تحلیل گران این شبکه تندرو که به ساکنان کنونی کاخ سفید نزدیک هستند، تاکید کردند تحرکات کاخ سفید برای مقابله با ایران در دوران پساداعش است؛ دورانی که اگر سپاه پاسداران نبود، هیچ گاه فرا نمی‌رسد. این گزارش را در «تابناک» با زیرنویس فارسی می‌بینید.  
 
 
تحریف نظرات ایرانی‌ها درباره برجام توسط الجزیره 
 
الجزیره قطر در خیابان‌های تهران با مردم درباره سخنرانی ترامپ گفت و گو کرده و در حرکتی عجیب در ترجمه، بخش هایی از سخنان ایرانی‌ها را تحریف کرده است. الجزیره بر دوز ضدآمریکایی این سخنان افزوده است. این ویدیو را در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
 
 
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی