بازدید 8868

مشوق اصلی ترامپ در عدم تأیید برجام

کد خبر: ۷۳۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 14 October 2017
یک نشریه آمریکایی نوشت سفیر این کشور در سازمان ملل متحد راه را برای عدم تأیید برجام از سوی «دونالد ترامپ» هموار کرده است.

به گزارش مهر، نشریه پالیتیکو در گزارش خود اعلام کرد که این «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود که در مقابل حزم و احتیاط سایر اعضای کابینه ترامپ، راه را برای عدم تأیید برجام هموار نمود.

در اوایل ماه ژوئیه، ترامپ با اکراه و بی میلی پایبندی تهران به توافق هسته ای ایران را اعلام کرد. اعلام این پایبندی از سوی دولت آمریکا به تشویق «رکس تیلرسون» و «جیمز متیس» وزرای خارجه و دفاع این کشور صورت گرفت.

به رغم نفرت و بیزاری ترامپ از برجام، این دو وزیر با این استدلال که وی فاقد ادله محکم برای اعلام عدم پایبندی تهران به این توافق است، ترامپ را به تأیید برجام قانع ساختند.

اما نیکی هیلی در نشستی که اواخر ماه ژوئیه در کاخ سفید و با حضور «هربرت مک مستر» مشاور عالی امنیت ملی ترامپ و «مایک پنس» معاون رئیس جمهور برگزار شد، از رئیس جمهور آمریکا خواست که به وی فرصتی دهد تا ادله لازم برای این عدم تأیید را فراهم نماید.

طبق گفته های یک منبع آگاه از این نشست، نیکی هیلی به ترامپ گفت: «به من اجازه دهید که زمینه ای برای آن [عدم تأیید برجام] فراهم کنم». رئیس جمهور آمریکا نیز با این درخواست موافقت کرد.

متعاقب این درخواست، هیلی به فعالترین طرفدار عدم تأیید برجام تبدیل شد که این امر خود سبب ارتقای موقعیت وی نزد ترامپ درست در زمانی شد که به عنوان یک گزینه احتمالی برای جانشینی تیلرسون مطرح شده است.

یک ماه پس از درخواست هیلی از ترامپ، وی در سفری به اتریش از مقر اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در شهر وین دیدن کرد و در این دیدار بار دیگر موضوع پایبندی ایران به برجام را با مقامات آژانس مطرح نمود.

مدت کوتاهی پس از آن، نیکی هیلی در سخنرانی خود در مؤسسه آمریکن اینترپرایز در شهر واشنگتن دی. سی. به ابراز «تردید و نگرانی» پیرامون این توافق پرداخت.

در حالی که بسیاری از دستیاران، مشاوران و اعضای کابینه ترامپ برای مهار اقدامات ناگهانی و انگیزشی او تلاش می کردند؛ نیکی هیلی در حوزه توافق هسته ای ایران کاملاً در جهت متضاد عمل کرد:تبدیل کردن غرایز مخرب رئیس جمهور- به زعم بسیاری از دموکراتها و حتی برخی جمهوریخواهان- به سیاست و خط مشی دولت آمریکا.

اما نیکی هیلی در این مسیر تنها نبود. «جان بولتون» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد نیز ترامپ را با این استدلال تشویق کرد که «هر زمان» می تواند این توافق را لغو نماید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان