بازدید 12580
۱
لحظه به لحظه با تحولات برجام:

تیلرسون: آمریکا از برجام خارج نخواهد شد/ سخنگوی کرملین: می دانیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران نیز خارج می شود/ رویترز: اقدامات ترامپ علیه برجام روابط آمریکا و اروپا را پیچیده می کند/مک مستر: اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد!

طبق گزارش رسانه های خبری تا ساعاتی دیگر قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پایبندی یا به احتمال قوی تر عدم پایبندی ایران به برجام را در یک سخنرانی اختصاصی در مورد ایران در کاخ سفید اعلام کند.به همین جهت، در ادامه سایت خبری-تحلیلی تابناک مهم ترین تحولات و خبرهای روز جمعه مرتبط با برجام را با توجه به اهمیت موضوع به صورت لحظه به لحظه پوشش خواهد داد.
کد خبر: ۷۳۸۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱ 13 October 2017
طبق گزارش رسانه های خبری تا ساعاتی دیگر قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پایبندی یا به احتمال قوی تر عدم پایبندی ایران به برجام را در یک سخنرانی اختصاصی در مورد ایران در کاخ سفید اعلام کند.
 
به گزارش تابناک، ترامپ قرار است در این سخنرانی راهبرد خود در قبال برجام و به طور کلی ایران را اعلام کند. بر همین اساس، بسیاری از ناظران بر این باورند که رئیس جمهور آمریکا امروز  پرچالش ترین تصمیم خود در عرصه سیاست خارجی را اعلام خواهد کرد. به همین جهت، در ادامه سایت خبری-تحلیلی تابناک مهم ترین تحولات و خبرهای روز جمعه مرتبط با برجام را با توجه به اهمیت موضوع به صورت لحظه به لحظه پوشش خواهد داد.
 
***
19:40
 
 تیلرسون در جمع خبرنگاران گفته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ظریف را در جریان راهبرد جدید آمریکا در قبال برجام قرار داده است.
 
وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد که ترامپ از برجام خارج نمی شود،اما آن را مغایر بامنافع وامنیت ملی آمریکا اعلام و با فعال کردن «مکانیسم ماشه» در برجام تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال می کند. 

بنا به اظهارات امروز «رکس تیلرسون» قرار است وی با فعال کردن «مکانیسم ماشه» در برجام به اعمال تحریم های بیشتری علیه تهران مبادرت نماید.

تیلرسون در این خصوص اضافه کرد: این بهترین راه برای اصلاح توافق مذکور است.

تیلرسون: آمریکا از برجام خارج نخواهد شد/ سخنگوی کرملین: می دانیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران نیز خارج می شود/ رویترز: اقدامات ترامپ علیه برجام روابط آمریکا و اروپا را پیچیده می کند/مک مستر: اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد! 

قرار است ترامپ بررسی بیشتر این موضوع را با ارسال برجام به کنگره بسپارد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، اگر ایران از خطوط قرمز تعیین شده یا همان «مکانیسم ماشه» عبور کند، واشنگتن ممکن است تحریم های خود علیه تهران را مجدداً اعمال نماید.

این در حالیست که به گفته تیلرسون، دولت ترامپ بر آن است تا متمم هائی را در کنار توافق هسته ای به آن بیفزاید تا بر اساس آن بندهای موسوم به «غروب آفتاب» (بندهای مربوط به زمان انقضای برخی محدودیت ها برای فعالیت های هسته ای ایران) پایان خواهد یافت.

وی در اقدامی بدون اشاره به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران گفت: نمی توانیم بپذیریم که ایران برنامه تسلیحات هسته ای خود را آغاز کند!

بنا به اذعان این مقام آمریکائی، راهبردی که قرار است امشب ترامپ آن را اعلام کند، اقدامی در راستای سنگ اندازی با هدف محدود کردن ایران است.


***
18:10

سخنگوی کرملین روسیه:  می دانیم اگر آمریکا از برجام خارج شود ، ایران نیز خارج خواهد شد

***
14:50
 سی ان ان: ترامپ استراتژی جدید ایران را اعلام می کند که پایبندی به توافق هسته ای دوران اوباما را پایان می دهد اما این توافق را نابود نمی کند.

***
14:00
 
 روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: منابع آگاه می گویند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نظر دارد تا در جریان سخنرانی روز جمعه اش رفتار دولت ایران را سرزنش کند اما خواستار خروج آمریکا از برجام نخواهد شد.
 
 ***
13:40
 
افشای اطلاعاتی درباره راهبرد ترامپ درباره ایران انتقاد شدید اساتید آمریکایی را در پی داشته است. به طوری که یکی از اساتید آمریکایی گفته است: 98 درصد درصد راهبرد ربطی به برجام ندارد و 100 درصد راهبرد ربطی به راهبرد ندارد!!
 
رویترز: اقدامات ترامپ علیه برجام روابط آمریکا و اروپا را پیچیده می کند/ آلمان: موضع ترامپ در برابر برجام اروپا را به چین و روسیه نزدیک می کند/ لو رفتن برخی از تصمیمات امروز ترامپ در مورد ایران و برجام/ مک مستر: اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد! 
 
***
12:00

خبرگزاری رویترز گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی روز جمعه خود احتمالا اقدام مهمی علیه توافق هسته ای ایران خواهد کرد که نشانگر رویکرد تهاجمی تری نسبت به فعالیت های این کشور در خاورمیانه خواهد بود و خطر پیچیده کردن روابط واشنگتن با متحدان اروپایی اش را به دنبال خواهد داشت.
 
***
11:40
 
 رئیس شورای امور خارجی پارلمان آلمان: اروپا دیگر از ترامپ پیروی نمی کند

«نوربرت روتگن» سیاستمدار آلمانی از حزب دموکرات‌مسیحی به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه اتخاذ تصمیمی فاجعه‌بار درباره توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد.

روتگن که هم حزبی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و رئیس شورای امور خارجی پارلمان آلمان است در این مورد به شبکه خبری ZDF گفت که چنین اقدامی می‌تواند ایران را به این سمت سوق دهد تا بمب اتمی بسازد.

 
آلمان: موضع ترامپ در برابر برجام اروپا را به چین و روسیه نزدیک می کند/ لو رفتن برخی از تصمیمات امروز ترامپ در مورد ایران و برجام/ مک مستر: اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد! 

ولی افزود: « از لحاظ روابط فراآتلانتیک و روابط با کره شمالی، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران پیامد منفی دارد. ترامپ اعتبار جهانی آمریکا در زمینه پایبندی به توافق‌های جهانی را زیر سوال می‌برد و اروپایی‌ها در این زمینه از وی پیروی نمی‌کنند.»

 ***
11:22
 
 آلمان: موضع آمریکا در قبال برجام اروپا را به چین و روسیه نزدیک می کند
 
  آلمان بر این باور است که اقدام احتمالی دونالد ترامپ در عدم تایید توافق هسته ای ایران، اروپا را همردیف چین و روسیه قرار داده است.
 
 زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان بارها در مخالفت با اقدام احتمالی ترامپ در عدم تایید توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی صحبت کرده است ولی اظهارات اخیر وی نشان می دهد که تاثیر این اقدام ترامپ می تواند تا چه حدی بر روابط آمریکا و اروپا تاثیرگذار باشد و اروپایی ها را به چین و روسیه نزدیک تر کند.
 
لو رفتن برخی از تصمیمات امروز ترامپ در مورد ایران و برجام/رایزنی دقیقه نودی تیلرسون با مقامات روسیه،انگلیس،فرانسه و چین/ مک مستر: اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد!

گابریل در مصاحبه با گروه رسانه ای آر ان دی آلمان تاکید کرد: این ضروری است که اروپا در قبال این مساله با همدیگر همکاری کنند. ما باید به آمریکایی ها بگوییم که رفتار آنها در قبال مساله ایران، اروپایی ها را به سوی موضع مشترک با روسیه و چین علیه آمریکا سوق خواهد داد.
 
***
  سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن: برجام باید حفظ شود
 
«دیوید اُسالیوان» سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن اظهار داشت: من و همکاران بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی‌ام با کنگره رایزنی کرده‌ و موضع خود را به آنها اعلام کرده ایم.

وی با بیان اینکه به کنگره گفته ایم که توافق هسته‌ای موفق بوده و باید آن را حفظ کنیم، گفت: در این زمان که شک و تردید وجود دارد، ما اروپایی‌ها می‌خواهیم تأکید کنیم که این توافق خوبی است.

سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن با تاکید بر اینکه توافق با ایران تنها در مورد یک موضوع است، عنوان کرد: ما هرگز نمی‌خواستیم تمام مشکلاتی که با ایران داشتیم را (با این توافق) حل کنیم.

***
لو رفتن برخی از تصمیمات امروز ترامپ در مورد ایران و برجام

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قرار است امشب آنچه «راهبرد کلان در قبال ایران» خوانده شده است را اعلام کند.

مقامات آمریکایی به رسانه‌ها گفته‌اند همانطور که از پیش هم انتظار می‌رفت، ترامپ در این سخنرانی اعلام می‌کند که توافق هسته‌ای با منافع ایالات متحده همسو نیست و او قصد ندارد تائیدیه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را صادر کند.

در صورت این اقدام، کنگره 60 روز زمان خواهد داشت تا در مورد احیا یا عدم احیای تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام، تصمیم‌گیری کند. تاکنون چند عضو جمهوری‌خواه سنا اعلام کرده‌اند که مخالف خروج آمریکا از توافق هستند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که ترامپ با وجود خودداری از صدور تائیدیه، از کنگره نخواهد خواست که تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند.

 
لو رفتن برخی از تصمیمات امروز ترامپ در مورد ایران و برجام/رایزنی دقیقه نودی تیلرسون با مقامات روسیه،انگلیس،فرانسه و چین/ مک مستر: اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد! 

در عوض، او از کنگره خواهد خواست با تصویب طرح‌هایی جدید زمینه را برای اعمال فشار بیشتر به ایران فراهم کنند. وی همچنین به نمایندگان توصیه خواهد کرد با اصلاح قانون پیشین، الزام گزارش‌دهی فصلی دولت در مورد برجام را حذف کرده یا اصلاح کنند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که رایزنی‌ها برای اصلاح قانون نظارت بر توافق هسته‌ای از چندی قبل میان دولت و کنگره آمریکا آغاز شده است.

گفته می‌شود که «باب کورکر» رئیس کمیته سیاست خارجی سنا و «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه هریک پیش‌نویس متممی را آماده کرده‌اند که وجه مشترک آن‌ها طولانی‌تر کردن دوره گزارش‌دهی دولت و گسترش مولفه‌های گزارش است.

بر این اساس، احتمالا دوره گزارش‌دهی دولت به کنگره در مورد برجام، به 6 ماه افزایش خواهد یافت و از این پس دولت به جای 4 بار در سال، باید دو بار در سال به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کند.

علاوه بر این، جامعه اطلاعاتی آمریکا ملزم خواهد شد با زیر نظر گرفتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، در مورد آنچه «امکان فعالیت پنهانی ایران» در اماکنی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آن‌ها بازدید نکرده، به کنگره گزارش دهد. دولت برای تائید پایبندی ایران به برجام، علاوه بر مسائل مربوط به توافق هسته‌ای، باید در مورد عملکرد ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای از جمله برنامه موشکی هم به کنگره گزارش دهد.

یک دیپلمات اروپایی که از سوی مقامات آمریکایی در جریان جزئیات سخنرانی ترامپ قرار گرفته، به گاردین گفته است: «این وضعیت به مراتب بهتری از بین همه جاهایی است که این روند می‌توانست به آن ختم شود.»

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند دستکم فعلا به نظر می‌رسد که ترامپ قصد خروج از توافق هسته‌ای را ندارد. وی در عوض خواهد گفت که با کنگره و متحدان اروپایی‌اش برای رفع «نواقص» برجام کار خواهد کرد و پایبندی ایران به توافق را به نحوی سخت‌گیرانه‌تر راستی‌آزمایی می‌کند.

یک مقام ارشد گفته است: «در عمل، او می‌گوید اگر ایران یک میلی‌متر از محدودیت‌های برجام عبور کند، ایالات متحده توافق را ترک می‌کند. هیچ انعطاف‌پذیری‌ای وجود نخواهد داشت.»

***
 رایزنی دقیقه نودی تیلرسون با مقامات روسیه،انگلیس،فرانسه و چین
 
  رکس‌تیلرسون با مقامات ارشد روسیه،انگلیس،فرانسه و چین در مورد ایران گفت و گو کرده است.

به نقل از رویترز وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رکس تیلرسون ،وزیر خارجه این کشور با مقامات ارشد این چهار کشور در مورد تصمیم ترامپ در مورد برجام که قرار است روز جمعه اعلام شود گفت و گو کرده است.
 
***
 
 اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد!
 
 به گزارش دیلی بیست، «هربرت مک مستر» مشاور عالی امنیت ملی «دونالد ترامپ» هفته گذشته در نشستی با حضور ۱۴ تن از سناتورهای دموکرات در کاخ سفید حامل پیامی برای آنهایی بود که نگران عقب نشینی احتمالی دولت ترامپ از توافق هسته ای ایران بودند: «اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد».

نکته ای که هربرت مک مستر درصدد انتقال آن به مخاطبان خود بود، این است که «[ترامپ] می خواهد برجام از جلوی چشم او برداشته و از ذهن او پاک شود».

لو رفتن برخی از تصمیمات امروز ترامپ در مورد ایران و برجام/رایزنی دقیقه نودی تیلرسون با مقامات روسیه،انگلیس،فرانسه و چین/ مک مستر: اگر برجام جلوی چشم ترامپ نباشد، آن را لغو نخواهد کرد! 

به گفته سه تن از منابع آگاه، مک مستر در انتخاب الفاظ برای انتقال این پیام خود بسیار دقیق و زیرکانه عمل کرد.

 ***
 
 
خبر تکمیل می شود...
 
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱
ترامپ مجبور است بعضی گزینه ها را از روی میز بردارد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی