بازدید 25557

چرا نرخ ارز در دولت‌های دوم افزایش می‌یابد؟

روند رو به رشد نرخ دلار از مرداد ماه سال جاری آغاز و سرانجام در روزهای اخیر به کانال چهار هزار تومان وارد شد. اگر به روند نرخ دلار در چهل سال اخیر نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد، مرتب این نرخ افزایش یافته و تقریبا روند رو به رشد نرخ ارز در دولت های دوم سرعت بیشتری گرفته است؛ پرسش مطرح اینکه چرا روند رو به رشد نرخ دلار در دولت های دوم سرعت بیشتری می گیرد و ارزش پول ملی در دولت های دوم تضعیف می شود؟
کد خبر: ۷۳۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 13 October 2017
روند رو به رشد نرخ دلار از مرداد ماه سال جاری آغاز و سرانجام در روزهای اخیر به کانال چهار هزار تومان وارد شد. اگر به روند نرخ دلار در چهل سال اخیر نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد، مرتب این نرخ افزایش یافته و تقریبا روند رو به رشد نرخ ارز در دولت های دوم سرعت بیشتری گرفته است؛ پرسش مطرح اینکه چرا روند رو به رشد نرخ دلار در دولت های دوم سرعت بیشتری می گیرد و ارزش پول ملی در دولت های دوم تضعیف می شود؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در روزهای اخیر، نرخ دلار از مرز چهار هزار تومان گذشت و تحلیل ها پیرامون این قضیه بسیار بود. عوامل مختلفی در این زمینه دخیل بوده اند و برای اینکه دید این اتفاق چرا رخ داده است باید به حدود دو ماه قبل یعنی مرداد ماه 1396 بازگردیم؛ زمانی که نرخ دلار شروع به رشد کرد و کانال های 3700، 3800 و 3900 تومان را درنوردید و سرانجام در روز یازدهم مهرماه 1396 از نرخ 4 هزار تومان گذشت و به بالای این قیمت نقل مکان کرد؛ هر چند این نرخ در دی ماه سال گذشته نیز دیده شده بود، دلیل رسیدن نرخ دلار به بالای 4 هزار تومان در زمان کنونی بسیار متفاوت تر از دلیل آن در دی ماه سال گذشته بوده است.

در دی ماه سال گذشته، عمده دلیل نقل مکان نرخ دلار به بالای 4 هزار تومان نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش میزان تقاضای دلار بود؛ اما امسال این اتفاق چند ماه زودتر رخ داد و نمی توان دلیل آن را نزدیک شدن به پایان سال میلادی دانست.

در مطلبی که در 18 مهر 1396 در تارنمای تابناک اقتصادی با تیتر «آیا دلار در کانال ۴ هزار تومان باقی خواهد ماند؟» به دلایل اصلی این افزایش اشاره و گفته شد که یکی از دلایل اصلی، تعدیل نرخ ارز ـ دست کم به میزان تورم داخلی و خارجی ـ است و عمده این کار نیز برای کاهش دادن میزان واردات و افزایش میزان صادرات و به گفته مسئولین در حمایت از تولید ملی است.

نمودار زیر روند نرخ دلار حدود چهل سال اخیر را نشان می دهد و با نگاهی به این روند به این نتیجه خواهیم رسید که روند افزایش نرخ دلار همواره صعودی بوده و رشد نرخ دلار در دولت های دوم عمدتاً بیشتر بوده است. دلیل این موضوع چیست و چرا دولت‌ها در دوره دوم خود عمدتاً دست به تضعیف پول ملی می‌زنند؟

چرا نرخ ارز در دولت‌های دوم افزایش می‌یابد؟
چرا نرخ ارز در دولت‌های دوم افزایش می‌یابد؟

برای پاسخ به پرسش فوق، باید نخست روند نرخ تورم در چهل سال اخیر را بررسی کنیم. نمودار زیر این روند را نشان می دهد.

چرا نرخ ارز در دولت‌های دوم افزایش می‌یابد؟

همان گونه که دیده می شود، تقریباً در چهار ساله دوم دولت ها نیز با نرخ های تورم بالاتری رو به رو هستیم. با کنار هم قرار دادن افزایش نرخ دلار و افزایش نرخ تورم در دولت های دوم به این نتیجه می رسیم که دولت ها در دوره اول خود با توجه به اینکه نیازمند رأی مردم برای دوره دوم هستند سعی می کنند با کنترل نرخ دلار، موجب افزایش نرخ تورم نشوند و تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نکنند. به محض رأی آوردن و قرار گرفتن در مسند قوه اجرایی، دولت ها به این نتیجه می رسند که نمی توانند با افزایش بهره وری رشد و رونقی را در تولید ایجاد کنند، پس به سراغ افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی می روند، تا با ایجاد تورم صوری، رونق و رشدی را ایجاد کنند و بتوانند با این شیوه از بحران ناکارآمدی بگذرند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۳
در کشوری یک دنیا مسائل سیاسی داریم و هرکدام به تنهایی میتواند باعث کاهش ارزش ریال شود و ربطی به دوره دوم ریاست جمهور هیچ کس ندارند.
در حال حاضر تهدید به تحریم از سوی آمریکا مساله اصلی است .البته کنار این مساله وابستگی شدید اقتصاد کشور به صادرات نفت و نبود صادرات صنعتی چشمگیر ، بسیج مستمر مردم برای سفر ( ترکیه حج و عمره کربلا ) و تامین هزینه های آن در این برهه خاص باعث تشدید نیاز به ارز خارجی شده و قیمت آن افزایش یافته است .
البته مسائل روانی ناشی از رشد قیمت ها را هم نباید نادیده گرفت . از آب گل آلود ماهی گرفتن رانت خورهای حرفه ای هم همواره وجود داشته است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
تحلیل شما دوست عزیز درست است
این تحلیل شما در مورد نرخ ارز و ارتباط و نسبت آن با تورم و دوره دوم دولت ها چقدر آبکی و متناقض با همین جداول و منحنی های ارائه شده توسط نویسنده است. ظاهرآ به هر زوری شده می خواهد نظر غلط خود را با جدلولی که قطعآ نقض فرضیه نویسنده است، بخورد خواننده بدهد. اگر آنالیز و تحلیل تحلیل گران حرفه ای اقتصادی اروپایی ها در مورد اقتصادشان هم همینطور انجام می شد، الان در فلاکت و بیچارگی بودند!!
چرا ؟ خب معلومه . چون خرشون از پل انتخابات میگذره
چون کلاهی که سر مردم گذاشتند ، تا کمر ملت پائین آمده! ( با ارز معذرت )!
چون خر دولت ها در دور دوم از پل گذشته!
چون دیگه کاندید نمیشن و به رای مردم نیاز ندارن
چون هر دولتی در دور دوم به صورت قانونی از رانت استفاده می کنه و مال و اموال حسابی به صورت قانونی به جیب میزنه.مثلا وام 4درصد به شما بدن ارز هم تو 3ماه به اینجا رسیده و بالاتر هم میره خب تو این شرایط اگر 30 درصد هم بالا ببرن ارز رو که بیشتر بوده تو این دورها به غیر از دولت اصلاحات بدون زحمت اگر تخلف نباشه و پول برگشت داده شه سوده خالص تقریبا میشه 20 درصد.
جناب کرباسیان تبریک موفق شدید
چون اقتصاد ما روز به روز ذلیل تر میشود!
چونکه توبره خالی شده و نوبت به آخور رسیده!!!
اما ازسال 1380تا 1384چیز دیگری است چرا حقیقت را نمی گویید
این خیانت به ملته برای اهداف شخصی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان