بازدید 2863

خرید توافقی زعفران اقدامی نگران کننده

چند روزی از ماجرای خرید توافقی زعفران از سوی معاونت امور باغبانی می گذرد که با واکنش های متعدد و ابراز نگرانی از سوی صادرکنندگان روبروست.
کد خبر: ۷۳۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 12 October 2017
چند روزی از ماجرای خرید توافقی زعفران از سوی معاونت امور باغبانی می گذرد که با واکنش های متعدد و ابراز نگرانی از سوی صادرکنندگان روبروست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی از ماجرای خرید توافقی زعفران از سوی معاونت امور باغبانی می گذرد که با واکنش های متعدد و ابراز نگرانی از سوی صادرکنندگان روبروست.

البته ناگفته نماند که طبق اظهارات شورای ملی زعفران این نگرانی ها ناشی از تجربه تلخ سال های گذشته است که هنوز ترکش های  آن به سمت صادرات درحال پرتاب است، چرا که نه تنها تورم و قیمت زعفران در بازار را کنترل نکرد بلکه مشکلاتی در صادرات ایجاد کرد.

براین اساس صادرکنندگان از مسوولان وزارتخانه خواستار اعطای منابع و تسهیلات لازم به تشکل ها هستند تا با این راهکار جدید منافع تولید کننده، مصرف کننده و صادرکننده حفظ شود و دیگر با اجرای این امر از سوی سازمان تعاون روستایی تجربه تلخ سال های گذشته تکرار نشود.

این درحالی است که حسین صفایی مدیر عامل سازمان تعاون روستایی از ورود سازمان در بازار زعفران از 20 مهر ماه خبر داد و گفت: از این تاریخ مراکز خرید ما در حاشیه بازار برای خرید زعفران اقدام می کنند به گونه ای در شیوه نخست با قیمت توافقی این محصول از زارعان خریداری می شود و در شیوه دیگر زعفران را به امانت از بهر برداران می گیریم و در بورس عرضه می کنیم.

همچنین محمد علی طهماسبی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که مشکل اصلی در حوزه زعفران مربوط به بازار است و از این رو تمام تلاش و توانمندی هایمان را بر روی توسعه بازار این محصول می گذاریم.

حال باید منتظر ماند و دید که مسوولان اقدام دیگری برای کنترل و مهار بازار به کار می گیرند یا همچنان به روند اجرای خرید توافقی از سوی سازمان تعاون روستایی ادامه می دهند؟

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به اینکه خرید توافقی و امانی بازار زعفران را ملتهب می کند، اظهار کرد: با توجه به آنکه زعفران یک محصول سرمایه بر است از این رو امکان کنترل بازار با سرمایه گذاری تنها یک الی دو میلیارد تومانی برای تولید 400 تن زعفران وجود ندارد.

وی افزود: از معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم به جای اجرای خرید توافقی و امانی زعفران راهکارهای دیگری جهت هدایت بازار به کار گیرند .

حسینی با انتقاد از نبود زیرساخت های لازم برای اجرای خرید توافقی تولید زعفران بیان کرد: با وجود آنکه هزاران زعفران کار در کشور مشغول فعالیت هستند که تولید محصول از نیم تا 10 کیلو را در اختیار دارند، اجرای خرید توافقی بدون ایجاد زیر ساخت ها و سامانه شدنی نیست.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: برای اجرای این طرح انتظار سه عنصر اصلی تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده باید مد نظر قرار گیرد.

*** خرید توافقی زعفران کارگشا نیست

غلامرضا میری نائب رییس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با بیان اینکه اجرای خرید توافقی زعفران کارگشای کنترل و مدیریت بازار نیست، گفت: تمامی جوانب برای اجرای این امر باید در نظر گرفته شود چرا که در غیر این صورت ضربه مهلکی به تولید، مصرف وصادرات وارد می شود.

وی افزود: از معاونت امور باغبانی تقاضا داریم که خرید توافقی و امانی زعفران را به سازمان تعاون روستایی واگذار نکند چرا که ترکش های چند سال گذشته این سازمان ناشی از خرید محصول هنوز به سمت صادرکنندگان پرتاب می شود.

میری ادامه داد: اگرچه در چند سال گذشته سازمان تعاون روستایی با هدف تنظیم و تثبیت بازارو کمک به تولیدکننده اقدام به خرید زعفران کرد اما هیچ یک از این اهداف تحقق نیافت.

نائب رییس شورای ملی زعفران با اشاره به تبعات منفی خرید توافقی زعفران از سوی تعاون روستایی در بازارهای صادراتی بیان کرد: زعفران های عرضه شده از سوی سازمان تعاون روستایی دارای رنگ های افزودنی در بسته بندی های پلمپ در اختیار صادر کنندگان قرار می گرفت که در صورت عدم ورود زعفران جدید به بازار مطمئنا بازارهای صادراتی را از دست داده بودیم.

وی تصریح کرد: از معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم که در جهت حمایت صادرات و کنترل بازار منابع و تسهیلات لازم را در اختیار تشکل ها قرار دهد چرا که در غیر این صورت موانعی سد راه صادرات طلای سرخ ایرانی خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار