بازدید 11332
۹
پیمانه اقتصادی؛

از «سرمایه‌گذاری در بانک به جای بازار ارز به‌ پیشنهاد سیف» تا «کشوری که دروازه ورود ایران به بازار اروپاست»

این پیمانه موضوعاتی همچون سه دهک جامعه زیر خط فقر مسکن، سایه سنگین احتیاط بر بورس تهران در آخرین روز کاری، گرانی ادامه دار دلار، یورو و درهم، قیمت طلا بار دیگر به کمتر از 1290 دلار رسید، سنگ آهن به کمتر از ۶۰ دلار رسید، کاهش عرضه نفت عربستان به مشتریانش، مایکروسافت ویندوز ۱۰ را گران می‌کند، حذف یک مانع بر سر روابط تجاری ایران و ترکیه، افزایش بهای نفت با رضایت تجار از وضعیت بازار و ادامه مذاکره با هند برای توسعه میدان فرزاد B را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۷۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ 12 October 2017
از «سرمایه‌گذاری در بانک به جای بازار ارز به‌ پیشنهاد سیف» تا «کشوری که دروازه ورود ایران به بازار اروپاست»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سه دهک جامعه زیر خط فقر مسکن، سایه سنگین احتیاط بر بورس تهران در آخرین روز کاری، گرانی ادامه دار دلار، یورو و درهم، قیمت طلا بار دیگر به کمتر از 1290 دلار رسید، سنگ آهن به کمتر از ۶۰ دلار رسید، کاهش عرضه نفت عربستان به مشتریانش، مایکروسافت ویندوز ۱۰ را گران می‌کند، حذف یک مانع بر سر روابط تجاری ایران و ترکیه، افزایش بهای نفت با رضایت تجار از وضعیت بازار و ادامه مذاکره با هند برای توسعه میدان فرزاد B را در بر دارد.


سه دهک جامعه زیر خط فقر مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در آمارها گفته می شود، اگر یک خانوار ایرانی، یازده سال همه درآمد خود را جمع کند می تواند خانه دار شود یا اینکه اعلام شده در ایران ۳۳ درصد ماهانه خانوار به بخش مسکن اختصاص می یابد. همچنین سه دهک جامعه زیر خط فقر مسکن هستند یا در آمار دیگری اعلام شده ۱۳۵ هزار هکتار بافت های هدف بهسازی و نوسازی در کشور داریم. یعنی دو برابر مساحت تهران. همه این اعداد و ارقام نشان می دهد که یک بی تعادلی رخ داده و دولت باید برای برگرداندن تعادل دخالت کند. وی افزود: سؤال بعدی این است که میزان دخالت دولت چقدر است؟ به نظر من باید این میزان حداقلی باشد و دولت در حد صدور چند بخشنامه و تنظیم امور بانکی این کارها را انجام دهد. به معنای دیگر حد دخالت دولت در بخش مسکن تا جایی است که بتواند مسکن خانواده های کم درآمد را ساماندهی کند و در سایر مسائل در حد نظارت، هدایت و حمایت باقی بماند. به نقل از مهر، مظاهریان با تأکید بر اینکه سایر اقدامات دخالتی در حد دولت محلی باید باقی بماند اظهار داشت: آیا در ایران دولت محلی داریم؟ حداکثر می توان گفت، یک نهاد محلی داریم به نام شهرداری. بنابراین شهرداری ها و نهادهای محلی باید در مسائل مختلف دخالت کنند و نمی توان از یک گوشه پایتخت، دولت ملی برای کل کشور برنامه ریزی کند.

سایه سنگین احتیاط بر بورس تهران در آخرین روز کاری

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه نوزدهم مهرماه 96 با افزایش 9 واحدی به رقم 84 هزار و 744 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 3 واحدی به رقم 27 هزار و 381 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 11 واحدی، عدد 17 هزار و 358 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 8 واحدی به رقم 13 هزار و 131 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.03 درصد، 24 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 91 هزار و 515 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 18 واحد افزاش به رقم 58 هزار و 548 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز قبل، با کاهش 37 واحد معادل 0.2 درصد همراه بود و عدد 189 هزار و 146 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی در ساعت 11:35 داشت و در سطح 84 هزار و 753 واحد قرار گرفت. نماد شفن (پتروشيمي فناوران)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد شپدیس (پتروشيمي پرديس) و نماد وخارزم (سرمايه گذاري خوارزمي)، بیشترین تاثیر را در رشد پایان هفته شاخص کل بورس داشتند.

از «» تا «»

سرمایه‌گذاری در بانک به جای بازار ارز به‌ پیشنهاد سیف

ولی‌اله سیف در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده گفته است: بانک مرکزی در حال حاضر ضمن پایش روند نرخ ارز که متأثر از برخی عوامل فصلی و انتظارات ناشی از تحولات روابط بین‌الملل است، همچون گذشته نسبت به استمرار روند ثبات در بازار و دفع اختلالات اقدام خواهد کرد، همان طور که در پاییز سال گذشته به خوبی شاهدش بودیم. در پایان، یادآوری می شود بُردار نرخ بازدهی بازارهای دارایی داخلی به نحوی است که نرخ سود واقعی سیستم بانکی به نحو مطلوبی مثبت بوده و در مقایسه با بازدهی بازار ارز که توأم با ریسک است، بسیار جذاب‌تر است. همین امر باعث می‌شود منابع مالی هموطنان ضمن برخورداری از بازدهی مناسب و فاقد ریسک در نظام بانکی، صرف حمایت از تولید و اشتغال کشور شود و بازار ارز نیز به رغم تلاش سفته بازان ارزی در ایجاد نوسان و بهره‌برداری از حاشیه سودهای کوتاه‌مدت، بتواند در طول زمان به روند با ثبات خود متناسب با تحولات متغیرهای اقتصادی ادامه دهد.

گرانی ادامه دار دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افزایش 8 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 67 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد قیمت 543 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم میانگین فروش 47 هزار و 773 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد امروز، 10 هزار و 967 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 19 ریال ارزان تر فروخته شد. آنچه از بازار دیروز مشخص بود، شیب رشد دلار آمریکا نسبت به روز سه شنبه، اندکی کاهش داشت، زیرا در پایان روز قبل، دلار به طور میانگین 91 ریال گران تر شده بود ولی دیروز 8 ریال افزایش داشت.



استفاده از ارز ملی و افتتاح شعب بانکی میان ایران و ترکیه

توافقی برای استفاده از ارز محلی در امور تجاری میان ایران و ترکیه میان بانک های مرکزی این دو کشور به امضا رسید. هدف از این توافق توسعه روابط تجاری میان این دو کشور و همچنین تسهیل در تجارت دوجانبه میان ایران و ترکیه می باشد. به موجب این قرارداد ریال ایران و لیر ترکیه به سادگی با یکدیگر مبادله می شود تا بدین وسیله، هزینه تبدیل ارز کاهش یابد و انتقال پول برای امور تجاری سهل تر شود. همچنین بانک های هر دو کشور قادر خواهند بود از ابزار های بین المللی پرداخت برای تبدیل ارز ها به ریال و لیر استفاده کنند. توافق اولیه برای این امر در هفته گذشته و طی بازدید رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان از تهران امضا شد. آنکارا و تهران همچنین بر روی گسترش همکاری در امور مالی و افتتاح شعب بانکی در هر دو کشور تمرکز کرده اند.

قیمت طلا بار دیگر به کمتر از 1290 دلار رسید

بهای طلا در آغاز مبادلات روز چهارشنبه با 0.2 درصد افزایش روبرو شد و به 1290 دلار رسید ولی بار دیگر تحت تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا با اندکی کاهش روبرو شد و تا 1287 دلار در هر اونس کاهش یافت. بر اساس این گزارش قیمت طلا روز سه شنبه به بالاترین سطح خود از 27 سپتامبر رسیده بود. شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی به بالاترین سطح خود در 10 هفته اخیر رسیده است. ارزش دلار تحت تاثیر سیاست های مالیاتی دولت ترامپ و گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر قرار داشته است.

سنگ آهن به کمتر از ۶۰ دلار رسید

بازار سنگ آهن وارداتی در چین با توجه به کاهش تمایل به خرید به دلیل برنامه های کاهش تولید فولاد و از طرفی افت قیمت فولاد نزولی است. آخرین شاخص قیمت مؤسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۲.۲ دلار هر تن خشک افت داشته و به ۵۹.۱۰ دلار هر تن خشک سی اف آر رسیده است. در بورس سنگاپور نیز قیمت قرارداد سواپ سنگ آهن ۶۲ درصد ۲.۶ دلار افت داشت و ۵۸.۶ دلار هر تن خشک سی اف آر شد. روشن نبودن روند آتی بازار موجب شده خریداران چینی در بازار نقدی سنگ آهن فعال نباشند. بازار ضعیف شده و خریداری نیست. این در حالی است که موجودی سنگ آهن کارخانه ها پس از تعطیلات هفته اول اکتبر کاهش داشته است. بیلت در بازار چین ۱۱ دلار هر تن افت داشته و ۵۲۸ دلار هر تن درب کارخانه شده است. قرارداد میلگرد در بورس شانگهای نیز ۲۲ دلار ارزان تر شده و ۵۳۶ دلار هر تن ثبت شده است.

عربستان عرضه نفت به مشتریانش را کاهش می‌دهد

عربستان سعودی قول داده است تا "هر آنچه لازم است" برای پایان بخشیدن به مازاد عرضه جهانی نفت انجام دهد. اگر عربستان در ماه نوامبر آن طور که وعده داده است میزان عرضه خود را کاهش بخشد، این کشور در مقایسه با سال گذشته، تولید و صادراتش را به میزان یک میلیون بشکه کاهش می دهد. شرکت نفتی عربستان سعودی، آرامکو، در نظر دارد که در ماه آینده روزانه حدود ۹.۷۷ میلیون بشکه  نفت تولید کند که این میزان، کمترین حد تولید از ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ است. این میزان حدود یک میلیون بشکه در روز کمتر از ۱۰.۷۲ میلیون بشکه ای است که آرامکو در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ تولید داشته است.

مایکروسافت ویندوز ۱۰ را گران می‌کند

حتی پس از پایان مهلت تعیین شده توسط مایکروسافت باز هم روش هایی برای دریافت بدون هزینه ویندوز 10 وجود داشت. اما ظاهرا آن روزها به پایان رسیده است. هرچند در شرایطی که بسیاری از سیستم عامل های همراه به رایگان در دسترس هستند و رقبای ویندوز مانند ویرایش های مختلف لینوکس هم بدون هزینه قابل بارگذاری هستند، این ایده مناسب به نظر نمی رسد، اما مایکروسافت در تصمیم خود مصمم است. این شرکت قصد دارد نسخه تازه ای از ویندوز به نام Windows 10 Pro for Workstations را عرضه کند که استفاده از آن برای رایانه های ورک استیشن تابع هزینه های خاص خود است. در این ویندوز استفاده از ابزار و قابلیت های متنوعی برای پشتیبانی از سرور پیش بینی شده که استفاده از آنها 70 تا 230 دلار هزینه در بر خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید در این شرایط از ویندوز جدید مایکروسافت استقبال می شود یا خیر.

حذف یک مانع بر سر روابط تجاری ایران و ترکیه

بر اساس نامه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، از این پس شرکت‌های ترک نیازی به تأیید اسناد تجاری خود در سفارت و سرکنسولگری‌های ایران نخواهند داشت.

ادامه مذاکره با هند برای توسعه میدان فرزاد B

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ادامه مذاکره با هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B خبر داد و گفت: البته مدل موازی EPC برای توسعه این میدان نیز ادامه دارد. علی کاردر، با اشاره به مذاکره بین شرکت ملی نفت ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B، اظهار کرد: ما نکات و ابهامات مالی را هم دوباره به دولت هند منعکس کردیم و قرار شد این کشور بررسی‌های لازم را انجام داده و پاسخ دهند. وی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این که مدل موازی برای توسعه میدان گازی فرزاد B به قوت خود باقی است، تصریح کرد: برای مدل موازی که همان EPC است مشاور فنی اخذ شده و این مشاور در حال بررسی نحوه‌ توسعه این میدان است. بر اساس این گزارش مذاکره ایران با هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B از مردادماه سال 1388 آغاز شد، اما ایران و هند بعد از حدود هشت سال هنوز در مورد نحوه توسعه این میدان به نتیجه نرسیده است و مشکل عمده بین این دو کشور مسائل مالی است.

افزایش قیمت نفت با رضایت تجار از وضعیت بازار

روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافت. این سومین روز متوالی است که قیمت نفت به دلیل وجود نشانه های آشکاری مبنی بر ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت و پایان یافتن سال ها عرضه ی بیش از تقاضا، افزایش یافته است. روز گذشته نیز قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، هر یک ۲ درصد افزایش داشته اند. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز سه شنبه، ۱۴ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۷۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۱.۰۹ دلار صورت گرفت. تجار گفتند، برای اطلاع بیشتر از سیر شاخص قیمت ها، در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، چشم به راه اطلاعات مربوط به موجودی سوخت آمریکا هستند. آنها می گویند که افزایش قیمت نفت به دلیل حمایت سازمان کشور های صادر کننده نفت بوده که گفته اند پس از حدود یک سال تلاش برای کنترل میزان تولید، عرضه و تقاضای نفت صورت تعادلی به خود یافته است.

کشوری که دروازه ورود ایران به بازار اروپاست

بر اساس آمارهای رسمی گرجستان از نظر آزادی اقتصادی دارای رتبه بالایی در جهان است، گاخاریا وزیر اقتصاد گرجستان هم کشورش را با اقتصادی کوچک اما باز توصیف می کند، این عوامل مهم و روابط نزدیک این کشور با اتحادیه اروپا سبب شده تا فعالان اقتصادی ایران، گرجستان را گزینه مناسبی برای ورود به بازار اروپا بدانند. بر اساس نظر قائم مقام بانک نوسازی و توسعه اروپا و در تحقیقی که در سراسر جهان صورت گرفته است، گرجستان بیشترین تلاش را برای مبارزه با فساد مالی در سطح اروپا دارد. با توجه به مزیت های موجود اقتصاد گرجستان و مزیت بی شمار اقتصاد بزرگ ایران با جمعیت 80 میلیونی که به جمعیت 300 میلیون نفری منطقه دسترسی دارد و ثبات سیاسی کشورمان و دسترسی ایران به معادن و منابع انرژی وسیع، برقراری ارتباط تجاری میان دو کشوری که دارای اشتراکات تاریخی دیرینه ای هستند، می تواند یک رابطه برد - برد باشد. اما در این میان برخی مشکلات همچنان مانع رشد مناسبات اقتصادی دو کشور می باشد. عدم ارائه خدمات مالی و بانکی به اتباع حقیقی و حقوقی ایران از سوی بانک های گرجستان یکی از مهمترین موانع توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو جانبه عنوان شده است. به رغم ابلاغ بانک مرکزی گرجستان به بانکهای این کشور در خصوص برجام، بانک های این کشور که همگی خصوصی می باشند همچنان از ارائه هر گونه خدمات بانکی و مالی به اتباع ایرانی خودداری می کنند. همچنین به گفته رئیس ایران کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان، حجم مبادلات دو کشور در سال 2016 فقط 138 میلیون بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۹
میدان گازی فرزاد آیا همان میدانی نیست که هندیها بابت آن از ایران باج خواهی میکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
چه باجی؟!؟
درموردمسکن دولت ازاول سال هیچ گونه کاری انجام نداده و میخواهد رشد قیمتی داشته باشدمگوید رشدقیمتی باعث رونق مسکن میشودمردم قضاوت کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
دولت در چه موردی کاری انجام داده است؟
تمام امیدش به خارج و برجام است
لطفا در مورد سرانه مسکن در دنیا نیز مطلبی بنویسید.
بخشی از عدم توانایی مردم برای خرید مسکن به خاطر توقعات بالا است. می گویند میانگین سرانه مسکن در دنیا 12 متر است. یعنی واحد 36 متری برای خانواده 3 نفره.
خبرها همگی نشان از شکست در اجرای برنامه ها و ناتوانی سیستم در حفظ شرایط موجود است .
بهتر است کارها به افراد کاردان سپرده شوند
بانک مرکزی از یک طرف نرخ سود را کاهش میدهد ! از طرف دیگر تورم بخصوص در ارزاق و کالاهای اساسی روزانه بالا میرود ! و از سویی دیگر باز دعوت به سپرده گذاری در بانکها میکند!!
واقعا چه خبره ................!!!!!!!!!!!!
ماسرمایه مان رابگذاریم دربانک تاهرروزارزشش کمتروکمتربشه وشماهرروزسود آنراکاهش دهید؟ آنهم درحالی که تورم روزربه اوزبیشتروبیشترمیشود؟!!!!!
علت اصلی گرانی دلار ،که باعث تورم هم شده ،فقط ،و فقط ،ریس کل بانک مرکزی میباشد ‌
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان