بازدید 1695

آغاز مذاکرات فتح و حماس در قاهره

نخستین جلسه گفت‌وگو بین هیئت‌های دو جنبش فتح و حماس به منظور آشتی ملی فلسطین و پایان دادن به دودستگی امروز (سه شنبه) در قاهره تشکیل شد.
کد خبر: ۷۳۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳ 10 October 2017

نخستین جلسه گفت‌وگو بین هیئت‌های دو جنبش فتح و حماس به منظور آشتی ملی فلسطین و پایان دادن به دودستگی امروز (سه شنبه) در قاهره تشکیل شد.

به گزارش تابناک، عزام احمد، رئیس هیئت فتح و مسئول پرونده آشتی ملی در گفت‌وگو با رادیو "صوت فلسطین" گفت: مساله اصلی موجود در دستور کار توانمند ساختن دولت برای برعهده گرفتن ماموریت خود در نوار غزه است و در این جلسه تحقیقاتی که هفته گذشته در این رابطه انجام شد، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

احمد اظهار داشت، در این جلسه همچنین بندهای توافق‌نامه آشتی منعقد شده در سال ۲۰۱۱ و اقدامات مطلوب برای برگزاری نشست گروه‌هایی که این توافق‌نامه را پس از ۲۰ روز امضا کردند بررسی می‌شود تا این گروه‌ها ضمن نشست آینده اتخاذ اقدامات عملی برای اجرای همه بندهای آن را شروع کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد، دو هیئت درباره پرونده‌های انتخابات، پرونده‌های قضایی، امنیت، سازمان آزادی بخش فلسطین، دیدگاه سیاسی و همه آنچه که به مساله فلسطین مربوط می‌شود باهم بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

وی اعلام کرد، قطعنامه صلح، جنگ و شکل مقاومتی که باید همگان نسبت به آن پایبند باشند یک قطعنامه ملی است و نه گروهی.

احمد همچنین به مساله گذرگاه‌ها پرداخت و گفت: این مساله جزء جدایی ناپذیر از کارهای دولت است و باید به سرعت در این باره اقدامات عملی اتخاذ و اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه دولت قانونی برای اداره دو گذرگاه "بیت حانون" و "کرم ابوسالم" موجود است گفت: اما حماس بر آنها دست گذاشته و اداره امور آن دو را برعهده گرفته است.

به گزارش العالم، رئیس هیئت فتح با تاکید بر اینکه توافق‌نامه منعقده در سال ۲۰۰۵ مبنی بر این است که اداره گذرگاه رفح به عهده گارد ریاست جمهوری است تا بتواند پلیس اروپایی را در اداره و نظارت بر این گذرگاه یاری کند، ابراز میدواری کرد که دولت این اقدام را طی یک هفته تا دو هفته تکمیل و اداره دو گذرگاه بیت حانون و کرم ابوسالم را برعهده بگیرد، این در حالی است که بنا به گفته وی برعهده گرفتن امور این گذرگاه بیش از دو هفته زمان لازم دارد.

احمد تاکید کرد، امضای توافق‌نامه در سال ۲۰۱۱ مبنی بر تشکیل کمیته‌ای از همه گروه‌ها و با کمک دولت برای پیگیری و نظارت از دور بر حل همه مشکلات موجود در مسیر آشتی است.

اما این مقام مسئول، در خصوص آینده بحث‌های آماده‌سازی تشکیل شورای ملی گفت: اگر مذاکرات به سرعت انجام شود بر روی تشکیل شورای جدید تمرکز خواهد شد، اما اگر این مذاکرات به کندی انجام شود با حماس و جهاد اسلامی بر روی شورای آتی با مشارکتی که مورد توافق دو طرف است، تفاهم صورت خواهد گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار