بازدید 22706

بي توجهی به سلامت دانش آموزان، زهرای 14 ساله را به كما فرستاد!

دانش آموزی كه در مدرسه شبانه روزی تحصيل مي كند و به اجبار از نعمت مراقبت و رصدهای لحظه ای والدين محروم است، بايد تحت نظر و مراقبت های ويژه مسئولان آموزش و پرورش باشد و كوچك ترين نشانه های بيماری و نقص در سيستم سلامتي او به صورت جدی بررسی شود؛ نكته مهمی كه غفلت از آن يك دانش آموز چهارده ساله را به يك قدمی مرگ كشاند.
کد خبر: ۷۳۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ 11 October 2017
بي توجهي به سلامت دانش آموزان، زهراي 14 ساله را به كما فرستاد!
دانش آموزی كه در مدرسه شبانه روزی تحصيل مي كند و به اجبار از نعمت مراقبت و رصدهای لحظه ای والدين محروم است، بايد تحت نظر و مراقبت های ويژه مسئولان آموزش و پرورش باشد و كوچك ترين نشانه های بيماري و نقص در سيستم سلامتي او به صورت جدی بررسي شود؛ نكته مهمي كه غفلت از آن يك دانش آموز چهارده ساله را به يك قدمي مرگ كشاند.
 
به گزارش «تابناك»؛ بامداد دیروز و در يكي از مدارس شبانه روزي شهرستان اهر از توابع استان آذربايجان شرقي، دختر دانش آموزي با خونريزي مغزي رو به رو شد و به دليل شرايط جسماني بسيار بد، با اورژانس هوايي به تبريز منتقل شد.

اين دختر دانش آموز كه زهرا نام دارد و در كلاس دوم متوسطه دبيرستان شبانه روزي شهرستان اهر تحصيل مي كند، بنا بر آنچه در رسانه هاي محلي به آن اشاره شد، داراي سابقه بيماري قبلي بود و خونريزي مغزي صبح دیروز او نيز به همين دليل اتفاق افتاد؛ حادثه نگران كننده اي كه اين دانش آموز را به كما برد.

پس از بروز مشكل جسماني براي زهرا كه گفته مي شود، پس از نماز صبح به وجود آمد، بلافاصله تيم پزشكي بر سر بالين او حاضر شد و نظر به شرايط جسماني بسيار بد و نبود امكانات كافي، اين دانش آموز با اورژانس هوايي راهي بيمارستان امام رضا (ع) شهر تبريز شد.

محمد رضا شادلو، روابط عمومي آموزش و پروش شهرستان اهر در مورد دليل بروز اين حادثه به «اهرنيوز» گفت: پس از اينكه اين دانش آموزش با مشكل خونريزي مغزي رو به رو شد، در مورد وضعيت سلامتي او از خانواده استعلام و مشخص شد اين دانش آموز داراي سابقه بيماري قبلي بوده است.

پيگيري هاي تازه از وضعيت كنوني اين دانش آموز، حكايت از آن دارد كه زهرا هم اكنون در كماست و در بيمارستان امام رضا (ع) تحت نظر متخصصان و جراحان مغز و اعصاب است.

اين دانش آموز شاغل به تحصيل در مدرسه شبانه روزي كه اهل يكي از روستاهاي محروم شهرستان اهر است، بنا بر ادعاي مسئولان، در حالي از يك بيماري خطرناك رنج مي برده و هر لحظه احتمال بروز حادثه براي او وجود داشته كه متوليان آموزش و پرورش شهرستان اهر از اين مهم بي خبر بودند و خانواده او نيز از ارائه اطلاعات در اين باره به مديران مدرسه امتناع كرده اند.

از آنجا كه در مدرسه شبانه روزي خليج فارس اهر نيز همانند بقيه مدارس كشور آزمايش و معاينات پزشكي تخصصي از دانش آموزان گرفته نمي شود، دانش آموز به كما رفته چاره اي جز جنگيدن با بيماري تا چنين روزي كه به كما برود را نداشته است.

در اين بين، بايد رسالت آموزش و پرورش و مديران مدرسه شبانه روزي را به دقت ارزيابي کرد و پرسيد چگونه در مدتي كه اين دختر نوجوان در مدرسه شبانه روزي و زير نظر آنها مشغول به تحصيل بود، از وجود چنين بيماري و مشكل بزرگي مطلع نشده بودند؟

به نظر مي رسد، بي توجهي و يا كم توجهي آموزش و پرورش به بحث سلامت دانش آموزان، يكي از دلايل اصلي بروز چنين حوادث تلخي باشد؛ مسئولاني كه مي دانند دانش آموزان مدارس شبانه روزي در يك بازه زماني طولاني مدت در اختيار و مديريت آنها هستند، اما اهتمامي براي بحث سلامت و معاينات دقيق آنها و رصد لحظه اي حال و احوال آنها ندارند.

هرچند اقدام سريع مسئولان آموزش و پرورش و بهداشت و درمان شهرستان اهر در پيگيري بحث درمان اين دانش آموز و اعزام سريع او به بيمارستان آن هم با اورژانس هوايي جاي تحسين دارد، اتفاقي كه رخ داد به خوبي نقص هاي عميق موجود در بدنه آموزش و پرورش را آشكار كرد.

رسالت اصلي مدارس شبانه روزي تربيت و آموزش به دانش آموزاني است كه بنا به دلايل مختلف از جمله محروميت از تحصيل در مدارس عادي بازمانده اند و قرار است در اين مدارس و با شرايط بهينه اي كه دولت فراهم كرده است، مسير رشد و تعالي را طي كنند.

حالا اين پرسش پيش مي آيد كه چرا در چنين شرايط ايده آلي ـ كه قرار است عدالت آموزشي براي اين دانش آموزان در قبال دانش آموزان مدارس عادي و... فراهم شود ـ مسأله مهمي به نام سلامت و درمان مورد توجه قرار نگرفته است.

دانش آموزي كه در مدرسه شبانه روزي تحصيل مي كند و به اجبار از نعمت مراقبت و رصدهاي لحظه اي والدين محروم است، بايد تحت نظر و مراقبت هاي ويژه مسئولان آموزش و پرورش باشد و كوچك ترين علائم بيماري و نقص در سيستم سلامتي او به صورت جدي بررسي شود و در صورت ملاحظه مورد مشكوك حتي تحت درمان نيز قرار گيرد.

شايد بهترين راه براي جلوگيري از بروز چنين حوادثي در آينده سنجش و پايش سلامت دانش آموزان ثبت نام شده در مدارس شبانه روزي و شناسايي موارد مشكوك به بيماري باشد؛ اتفاقي كه البته نبايد به عدم پذيرش دانش آموز بيمار بلكه پيگيري درمان او منجر شود؛ موضوعي كه البته نبايد سبب شود مديران مدارس شبانه روزي كار آسانتر يعني نپذيرفتن دانش آموزان داراي بيماري را انتخاب كنند، بلكه بايد آموزش و پرورش در ساز و كاري مشخص راه را براي درمان آسان اين افراد و سپس پذيرش يا ادامه تحصيل آنها ايجاد كند.

اين درست است كه براي آموزش و پرورش اصل بر آموزش و پرورش فرزندان كشور است، اما بايد توجه داشت بی توجهی به موضوع مهمي مثل سلامت قطعاً اين رسالت خطير را با مشكل مواجه مي كند؛ رسالتي كه اگر در تعاملي سازنده بين وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دنبال شود، قطعاً نتايج مثبت و سازنده بسياري براي كشور خواهد داشت.
 
ناگفته نماند، موضوع سلامت روحي و رواني دانش آموزان در آغاز تحصيل و جريان آن موضوع ديگري است كه به نظر مي رسد هم اينك مورد غفلت قرار گرفته و بايد براي آن نيز چاره اي انديشيد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۸
شما کجای کار هستید؟ تو مدرسه عادی دخترم حالش به هم خورده، حاضر نشدند زنگ بزنند اورزانس، تماس گرفتند خونه که بیایید بچه تان را ببرید بیمارستان. مسافت خونه تا مدرسه 15 کیلومتر است
پاسخ ها
saman
| - |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اگر دولت هزینه 150 هزار تومانی آمبولانس را بدهد آموزش و پرورش با کمال میل این کار رو انجام میدهد.
وقتي خانواده از دادن اطلاعات لازم به اوليا مدرسه خودداري كرده‌اند چه اصراري داريد كه بگوييد مسئولان مدرسه كوتاهي كرده‌اند؟!
مدارس كم كم دارن راه بنگاه ها و موسسات مالي را در پيش مي گيرند !
مهم نیست! مهم اینه که بازداشت برادر بعضیها، سیاسی کاریه و مظلوم واقع شدند! کی به اینجور مسائلی که شما میفرمایید اهمیت میده؟!
بهترين راه :
1- فراهم آوردن بيمه رايگان درماني براي کودکان و نوجوانان تا سن 18 سالگي است.
تا در صورت هر نوع تهديدي والدين و مسئولين بي دغدغ مالي بتوانند سلامتش را در اولويت قرار دهند. اين وظيفه مجلس و دولت است.
2- تصويب قانون و در اختيار دادن بودجه براي انجام معاينات پزشکي و تامين مايحتاج براي حفظ سلامتي فرزندانمان در کليه مدارس بايد بگونه اي باشد که آنها را از ادامه تحصيل و استفده از امکانات منع نکند.
ممکن است اين خانواده از ترس محروم از تحصيل شدن فرزندشان پنهان کاري کرده باشند
اگر همه با هم صادق باشیم و فقر فرهنگی هم بالا ببریم بیماری های فرزندانمان هم مخفی نکنیم برای هیچ کسی مشکلی بوجود این کاربیشترین زیان خود دانش آموز دیده ولی از زحمات مربیان خوابگاه هم نباید چشم پوشی کرد که با یک اتفاق همه زحمات آنان را نادیده گرفت که بیشتر نخبه ها از مدارس شبانه روزی ها ست
یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در این مدارس، دفترچه سلامت است که باید توسط پزشک عمومی، یک سری معاینات، انجام شودو دهان و دندان و چشم و گوش و قلب وروان و... مورد بررسی قرار می گیرد. حتی پزشک عمومی ماهانه در مدارس حضور پیدا می کند و رایگان، بچه هایی که مشکلی دارند، ویزیت می شوند
در مورد سلامت روان نیز، مشاوران مدرسه معمولا با چندین سال سابقه ی مشاوره بالینی حضور دارند، و برگه هایی حاوی سوالاتی
در مورد سلامت روان نیز در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و تست های مختلف ضریب هوشی و... از آنان گرفته می‌شود، بچه هایی که در المپیادها مقام می آورند وبرای امتحانات آماده میشوند، تمرینهای خاص تمرکز و... از جانب مشاوران دریافت می کنند و روانشناسان خارج از مدرسه نیز جلسه میذارن و صحبت می کنند.امکانات بهداشتی و درمانی برای این دانش آموزان بیشتراز محل زندگی خودشان است
در خیلی از موارد مشکل و سهل انگاری از جانب خانواده هاست.
البته همه چیز گل و بلبل نیست اما شرایط تحصیلی و درمانی بهتری دریافت می کنند.
این مطلب خوب هزار تا لایک داره...
خوب براي كمك به اين دانش آموز يه شماره حساب بديد تا كمك كنيم به ميانمار و بازسازي ...
خدايا مرگ بده راحت شيم از بي تفكري
امیدوارم که این اتفاق توجیهی نشه برای پاک کردن صورت مساله و گرفتن حداقل امکانات آموزشی از بچه های محروم
خیلی بده، خانواده ها بعضا اطلاعات رو نمیگن که مثلا به قول خودشون انگ نذارن رو بچشون و نتیجش میشه چی؟!
فعلا که دارن مدارس شبانه روزی نمونه دولتی رو هم جمع میکنن!!! ولی انصافا خانواده باید این اطلاعات رو در اختیاز مدرسه میگذاشت... چون خیلی از بیماریها در ظاهر بروز نمیکنن....خصوصا بیماریهای مغزی... شاید انتظار بیجایی باشه که مدیران مدرسه این تعداد دانش اموز رو بر اساس ظاهر بتونن سنجش کنن...
انتشار خبر فوق هم جای تشکر دارد و موضوع پیش آمده جای تاسف ، یک مورد دیگری را که برای ما در سالهای دور حادث شده و متوجه شدیم برای یکی از اعضای خانواده که از طریق شرکت در آزمون های نمونه دولتی ( شبانه روزی) . در دوره نظام قدیم به صورت محدود دانش آموزان نمونه منطقه و شهرستان را پذیرش می کردند که حدود هفت سال در محیط و شرایط آنجا زندگی و تحصیل می کردند . چون آن زمان خانواده نسبت به عنوان نمونه دولتی اطمینان خاطر داشتند خیلی از وضعیت آنجا سوال نمی شد تا بعدا متوجه شدند یکی از موارد خاص آنها در بحث تغذیه ،سلامت و درمان موارد ی مشاهده شد و یکی این بود که سوسیس و کالباس با وضعیت کیفیت نامناسب درشهرستان ها برای وعده های غذایی استفاده می شد. در صورتی که دانش اموزان مزبور نمونه های شهرستان بودند و به لحاظ سلامت جسم و روان نظارت و پایش مناسب صورت نمی گرفت .
انشاالله سلامتی را بدست می اورد ولی بعد از مدت کوتاهی این مشکل یا مرگ دانشجوی شهر کرد به فراموشی سپرده شده و باز افراد نالایق در راس کار میمانند چون بچه انها یا صاحبان قدرت نبوده است
ميگين خونواده ش بيماريشو به مدرسه اطلاع نداده بودن،اونوقت کم توجهی مسؤولین مدرسه بوده?????یه کم انصافم خوب چیزیه والا،باید علم غیب می داشتن بدبختا????
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
شما دستور بفرمائید از فردا آموزش و پرورش تمام دانش آموزان شبانه روزی رو اسکن مغزی و رونسنجی انجام بده .
مریم خانم ،تو فرم ثبت نام اولیا باید بیماری بچه رو اعلام می کردن.بیمار مغزی نباید در مدرسه شبانه روزی ثبت نام می کرد
چقدر ناراحت شدم..کاش هرچه زودتر هوشیاریشو بدست بیاره...آمین
چقدر ناراحت شدم..کاش هرچه زودتر هوشیاریشو بدست بیاره...آمین
چقدر ناراحت شدم..کاش هرچه زودتر هوشیاریشو بدست بیاره...آمین
تابناك چرا نظرات ما رو چاپ نميكني ما توهين نميكنيم داريم اعتراضمون رو به وضع موجود ميگيم پس كو حقوق شهروندي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به خدا زشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
شرایطی که تابناک گذاشته بنظرم نسبت به سایتای دیگه براشون مهمه.
من هم این مشکل رو داشتم، ولی معمولا تابناک نظرات تکراری رو هم منتشر نمیکنه، توهین و فحش و اینا هم که دیگه تابلوه!
متاسفانه در این خصوص بعضی از خانواده ها نیز مقصرند. در هنگام ثبت نام در مدرسه فرمی در اختیار والدین قرار داده میشود که در آن از سوابق بیماری و دارویی فرزند پرسیده شده است. متاسفانه خانواده ها با کوچکترین اهمیتی آن را پر نکرده یا "ندارد" مینویسند. این باعث میشود که مدرسه در جریان بیماری احتمالی وی قرار نگرفته و در زمان بروز مشکل هم نمیدانند علت چیست. البته به نظر من باید آموزش و پرورش والدین را مجبور به تکمیل و تایید این فرم توسط پزشک معتمد یا پزشک خانوادگی دانش آموز نمایند.
متاسفانه به عنوان یه پزشک شاهد بی توجهی والدین و مدیران مدارس به اهمیت معاینات سلامت دانش آموزان هستیم و با مراجعه به ما میگن که فقط یه مهروامضا میخان و مدیر گفته مهم نیست و اکثرا به اورژانس وبین مریضای بدحال مراجعه میکنن و وقتی اهمیت موضوع ولزوم معاینه دقیق و سرفرصت رو میگییمم معمولا با فحش و متهم به کم کاریی و عدم همکاری روبرومیشیم به قول خودشون یه مهره دیگه مگه چیکار میخایین بکنین.مهررو بزنین بریم معاینه هم نمیخواهیم
واقعا نویسنده ی این خبر چقدر پدر گشتگی با مدیران مدارس داشته؟؟؟!!!!
آخه توی مدارس شبانه روزی توی غذای شب بچه ها موندن.
نکنه انتظار دارین مدیر مدرسه از روی ظاهر تشخیص بده که کی چه مریضی ای داره.
خانواده اش هم مطمئنم اینقدر فقر و بدبختی بهشون فشار آورده که اصلا مریضی بچه شون یادشون هم نبوده

خلاصه خانه از پای بست ویران است.
.خدایا خودت ما را دریاب.
متهم کردن آموزش و پرورش در این خصوص کاملا غلط است. اولا شما از کجا می دانید که این دختر خانم در کل مدت حضور در خوابگاه و مدرسه شبانه روزی با مشکلات بیماری دست و پنجه نرم می کرده است. ثانیا بر عکس نتیجه گیری شما که مگر اینکونه مدارس تست سلامتی نمی گیرند باید پذیرفت به همان دلیل فقر شاید خانواده نگران رد شدن فرزندش در تست سلامتی و عدم پذیرش در مدرسه مزبور بوده و لذا اطلاعات را به مدیران مدرسه نداده اند. از این گذشته مسئولین مدارس چگونه باید از بیماری های خاص سر در بیان وقتی که اطلاعاتی بهشون داده نمی شود.
نظام آموزشی کشور رو به نابودی است، چندین سال است که موسسات آموزشی با نام های مختلف همچون ادیبان از مدرسان خصوصی کلاهبرداری میکنند و هیچ مرجعی پاسخگو نیست. چه انتظاری دارید...
به احتمال زیاد این دانش آموز انوریسم عروق مغزی داشته.این مشکل تا زمانی که آنوریسم پاره نشه و خونریزی نده ،تشخیص داده نمیشه.پس چنین فردی اگر علامت و شکایتی نداشته باشد، در معاینات معمول،طبیعی خواهد بود.
نمیدونم نویسنده این مطلب کارشناس در چه رشته ای است اما حتی اگر سواد پزشکی نداشته باشد هم ،مطلبی پر از غلط نوشته اند.و غیر منطقی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار