بازدید 4357
مدیریت مالی شخصی چیست؟

مدیریت مالی شخصی با بودجه‌بندی حرفه‌ای

کد خبر: ۷۳۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ 10 October 2017
مدیریت مالی شخصی علم مدیریت پول است و تمامی تصمیمات و فعالیت‌های مالی یک فرد نظیر کسب درآمد، پس انداز کردن، سرمایه گذاری و خرج کردن را دربرمی‌گیرد. برنامه ریزی های مدیریت مالی شخصی به‌صورت عمومی شامل تحلیل وضعیت مالی کنونی، پیش‌بینی نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت و اجرای یک برنامه‌ی همه‌جانبه برای پوشش تمام نیازها، با درنظرگیری محدودیت‌های مالی است. این فرایند به درآمد، هزینه‌ها، نیاز‌های زندگی، اهداف و تمایلات هر شخص بستگی دارد. مدیریت مالی شخصی بهترین راه‌ها را برای بودجه‌بندی حرفه‌ای و افزایش درآمد در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله نکات و راهکارهایی برای مدیریت مالی شخصی به شما معرفی می‌کنیم.

مختصری از مبانی مالی

۱. ارزش خالص دارایی‌هایتان را محاسبه کنید

ارزش خالص دارایی‌ها (Net Worth) به‌صورت حاصل تفاضل مجموع دارایی‌های نقدی و غیر نقدی از مجموع بدهی‌ها تعریف می‌شود. این عدد تصویرِ کلیِ جایگاه و وضعیت مالی شما را نشان می‌دهد. حواس‌تان به این عدد باشد، چرا که شما را از روند پیشبرد اهداف مالی‌تان مطلع نگه می‌دارد و زمانی که از مسیر اهداف‌تان خارج شوید، به شما هشدار می‌دهد.

۲. یک تقویم مالی ایجاد کنید

مدیریت مالی شخصی با بودجه‌بندی حرفه‌ای

اگر دائما نگران فراموش کردن موارد مالی و ضرب‌الاجل‌هایشان هستید، یک تقویم مالی برای خود ایجاد کنید. این درست مثل تقویمی است که زمان ویزیت یک دکتر یا سرویس ماشین‌تان را یادآوری می‌کند. اپلیکشین‌هایی برای مدیریت مالی شخصی وجود دارند که با نصب و استفاده‌ی پیوسته از آنها می‌توانید به امور مالی‌تان بیشتر مسلط شوید و این موارد مهم را از قلم نیندازید. درصورتی‌که استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها برای‌تان دشوار به نظر می‌رسد، یک تقویم کوچک جیبی هم برای این بخش کفایت می‌کند.

۳. نرخ‌های بهره را بررسی کنید

شاید برای‌تان پیش آمده باشد که ندانید کدام قرض یا وام را باید قبل از بقیه پرداخت کنید یا در بانک و مؤسسات مالی چه نوع حسابی افتتاح کنید. جواب به‌صورت‌کلی و صرف‌نظر از تأثیر عوامل دیگر، انتخاب گزینه‌ای با نرخ بهره‌ی بیشتر است. میزان نرخ بهره به شما کمک می‌کند بدانید روی بازپرداخت کدام وام یا افتتاح چه حسابی برای پس‌انداز، بیشتر تمرکز کنید.

مدیریت مالی شخصی با بودجه‌بندی حرفه‌ای

۱. برای هر دوره‌ی زمانی بودجه‌ای در نظر بگیرید

مدیریت مالی شخصی با بودجه‌بندی حرفه‌ای

هدف از بودجه‌بندی این است که بتوانید دخل‌وخرج‌تان را کنترل کنید و روی موارد مالی مهم‌تر متمرکز شوید. فراموش نکنید که بودجه‌بندی زمانی معنا پیدا می‌کند که مدت زمان مشخصی برای صرف هر بودجه در نظر بگیرید.

برای شروع بودجه‌بندی بهتر است یک دید اولیه و کلی از وضعیت کنونی‌تان به‌دست بیاورید. روند تراکنش‌های مالی خود را در طول یک ماه به‌درستی ثبت کنید تا الگوهای مالی مختص‌ خود را به‌دست بیاورید. این کار به شما نشان می‌دهد که هزینه‌های کم در طولانی‌مدت به چه مبالغ هنگفتی تبدیل می‌شوند و همچنین مواردی را به شما یادآوری می‌کند که در حالت عادی نسبت به آنها بی‌توجه بوده‌اید.

۲. رژیم پول نقد بگیرید

اگر بیش‌ از اندازه خرج می‌کنید، راه‌ِحل پیشنهادی ما می‌تواند شما را از این مخمصه نجات ‌بدهد. کارت بانکی خود را در خانه بگذارید و مبلغ موردنیاز و ضروری خود را به‌صورت نقد حمل کنید. حتی می‌توانید یک کارت بانکی جداگانه داشته باشید تا به‌جای حمل پول نقد،‌ همان مقدار را در کارت ذخیره کنید و به همراه داشته باشید. این کار شما را از ولخرجی‌های بی‌رویه نجات می‌دهد.

۳. هر روز یک دقیقه تأمل کنید

سعی کنید روزی یک دقیقه با آرامش بنشینید و تراکنش‌های مالی خود را در آن روز مرور کنید. این ۶۰ ثانیه به شما کمک می‌کند تا مشکلات را سریع شناسایی کنید، جریان اهداف خود را دنبال کنید و برای بقیه‌ی روز، روند مناسبی برای هزینه‌هایتان در نظر بگیرید. باز هم برای راحتی کار می‌توانید دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را در اپلیکیشن‌های مدیریت مالی شخصی ثبت کنید تا در‌نهایت تصویر جامعی به‌دست بیاورید.

۴. از قانون «۲۰-۳۰-۵۰» استفاده کنید

طبق این قانون شما باید درآمد خود را قبل از خرج کردن به سه بخش تقسیم کنید:

  • هزینه‌های ضروری: بخش اول نیازهای شما را تشکیل می‌دهند مانند مواد غذایی، اجاره خانه یا پرداخت وام مسکن، قبوض همیشگی، بیمه و … . باید بتوانید هزینه‌های نسبتا ثابت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بیش از ۵۰ درصد دریافتی‌تان را شامل نشود.
  • انتخاب‌های مربوط به سبک زندگی: بخش دوم خواسته‌ها و ترجیحات شما را تشکیل می‌دهند، مانند رستوران‌،‌ سفر، پوشاک غیر ضروری، سینما و … که نباید بیش از ۳۰ درصد دریافتی‌تان را صرف آنها کنید. مرزی بین این دو دسته است که تشخیص آن برعهده‌ی شماست. به‌عنوان مثال در بحث تأمین غلات، نان یک کالای ضروری محسوب می‌شود اما یک بسته بیسکویت گران‌قیمت با اینکه جزو غلات است اما در دسته‌ی خواسته‌ها و ترجیحات شما جای می‌گیرد.
  • اولویت‌های مالی: بخش سوم که ۲۰٪ دریافتی را تشکیل می‌دهد بر روی برنامه‌های مالی بلندمدت متمرکز است. پس‌انداز،‌ سرمایه‌گذاری، ‌بازپرداخت‌ بدهی‌ها و به‌طورکلی رفع نگرانی‌ها و تعهدات مالی آینده، در این دسته جای می‌گیرند.
ادامه دارد...

به نقل از chetor.com

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی