بازدید 6459
۶

تعداد کشته‌‌های سوانح جاده‌ای به اندازه یک جنگ!

کد خبر: ۷۳۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 10 October 2017
یک کارشناس اقتصادی تعداد تلفات ناشی از سوانح رانندگی در سال گذشته را ۱۶ هزار نفر ذکر کرد و از دولت خواست تا در بودجه سال آینده برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای بودجه مناسبی در نظر بگیرد.

به گزارش ایسنا، حمید نجف اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۰ هزار نفر کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی داشتیم به نحوی که رقم تلفات در سال ۱۳۸۵ حدود ۲۷ هزار نفر بود که خود به اندازه کشته شدگان یک جنگ است و این  رقم در سال گذشته به ۱۶ هزار نفر رسید که از کاهش ۱۱ هزار نفری و روند نزولی آن طی سالهای اخیر حکایت دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه آمار ۱۶ هزار نفری تلفات جاده‌ای با توجه به تبعات منفی که از لحاظ ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی دارد به هیچ وجه مطلوب نیست و ۷ درصد تولید ناخالص کشور صرف حوادث و سوانح می‌شود.

به گفته نجف، قیمت‌گذاری تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای و هزینه زیانهای حاصل از آن بر اساس برآورد کارشناسان امر، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

نجف موضوع تلفات ناشی از سوانح رانندگی و جاده‌ای را یک چالش ملی دانست و با اشاره به پیامدهای تلخ ناشی از حوادث و سوانح جاده‌ای نظیر از دست رفتن نخبگان و فعالان، به جا ماندن کودکان بی سرپرست و افراد معلول بسیار، گفت: اهمیت این مساله کمتر از پرداختن به مقوله اشتغال و مسکن نیست و جلوگیری از وقوع آن نیازمند مشارکت و عزم ملی است.

او با بیان اینکه حمل ونقل جاده‌ای نباید از نظر بودجه در محدودیت بماند، گفت: متاسفانه در برخی سازمانها مثل سازمان حمل و نقل جاده‌ای و راهداری با محدودیت منابع و کاهش شدید بودجه مواجه هستیم و با این وضع نباید توقع کاهش مسیرهای حادثه خیز را داشته باشیم اگر نگاه اقتصادی هم در این زمینه داشته باشیم و نیت ما این است که از تلفات جاده‌ای کم شود باید برای آن هزینه کنیم.

این کارشناس تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل بودجه‌بندی هستیم و سازمان برنامه و بودجه ظرف دو ماه آینده لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌دهد انتظار می‌رود دولت برای جلوگیری از سوانح جاده‌ای بودجه مناسبی در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه سلامت نیروی انسانی و توجه به موضوع ایمنی باید جزو اولویتهای شماره یک کشور باشد و در این زمینه فرهنگ‌سازی شود، خاطرنشان کرد: کارشناسان حوزه حمل و نقل در وقوع حوادث جاده‌ای سه عامل را موثر می‌دانند که خطای انسانی با ۸۰ درصد، نقاط حادثه خیز و ناایمن بودن برخی مسیرها با ۱۰ درصد و مابقی کیفیت پایین خودروها است.

به اعتقاد نجف، با وجود آنکه خطای انسانی عامل اصلی بسیاری از سوانح بوده اما کیفی‌سازی خودروها توانسته از وقوع حوادث جلوگیری کند؛ به همین دلیل باید نگاه ویژه‌ای به خسارتهای ناشی از حوادث جاده‌ای و کاهش آمار ۱۶ هزار نفری تلفات در جاده‌ها داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
خب مثلا که چی این امارهای
-تکراری جه دردی دوا میکنه اقایون خودرو ساز سرشون تو لاک خودشون وگوششون بدهکار نیست جمع کنید بابا
در درجه اول محصولات بی کیفبت و غیر استاندارد وفاقد ایمنی خودروسازان داخلی که بزور محصولات خود را به مردم قالب می کنند ودر درجه دوم جاده های غیر استاندارد مقصر اینهمه مرگ و میر هستند مردم باید تاوان سودجویی عده ای خاص را با جانشان بدهند که بسیار جای تاسف دارد....
اگر به فکر جان و سلامتی مردم بودین که گمرک رو برمیداشتید ماشین خارجی مردم سوار شن ولی متاسفانه نیستید . با یه آرامش خاصی میگن امسال فقط چهارصدهزار نفر توی تصادف مردم که فقط میگی پشه و مگس بودن / اینا سرپرست خانواده دکتر مهندس دانشجو و ... توشون نبوده ؟ میدونید آثار اجتماعیش چیا میشه ؟ راستی یه سوال چرا آقایون و آقازاده هاشون تصادف نمیکنن بمیرن ؟ ماشیناشون چیه بگید ما هم بریم بخریم ؟ ما انقدر میگیم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل اونا به اندازه خودرو سازهای وطنی آدم کشتن یا پراید ؟ باید بگیم مرگ بر ایرانخودرو و سایپا/
بخاطر اینکه یه عده معدود در صنعت خودرو سازی کشور شاغل بمانند ما باید با جونمون تاوانش را بدیم. اگر درب کارخانه های خودرو سازی بسته بشه و حقوق کارکنانش را ماه به ماه پرداخت کنید ضررش کمتره تا به بهونه بیکار شدن آنها خودروی بی کیفیت دست مردم بدین و جونشون رو بگیرید.
اولويت اين نيست .
به خدا اگر به اين کارکنان خودروسازهای داخلی از محل عوارض گمرکی خودروهای وارداتی حقوق می دادند و اين افراد تمام عمر تو خونه هاشون می موندند و اين خودروسازیها تعطيل می شدند ما اين همه خسارت های مادی و معنوی از قبل کشته ها و مصدومان تصادفات در اين حدود 40 سال نداشتيم. روزی 43 نفر کشته * 30 روز * 12 ماه * 40 سال (تقريبا) = 620 هزار نفر (متناسب با جمعيت امسال) ما کشته داشتيم. آيا کارمندان و کارکنان خودروسازان و قطعه سازان همين امسال همين تعداد می شوند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر