بازدید 12915
پیمانه اقتصادی؛

از «خداحافظی مردم ترکمنستان با یارانه آب، برق و گاز» تا «تب گرانی دلار، ترکیه را هم فراگرفت»

این پیمانه موضوعاتی همچون آرام گرفتن بورس پس از شدیدترین افت شاخص در چهار ماه اخیر، بازگشت پرانرژی چین به بازارهای جهانی، هشدار وزیر اقتصاد آلمان درباره بحران مالی در جهان، بازگشت ثبات به بازار نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک، رشد ۴۴ درصدی واردات ایران از اندونزی، اعلام نرخ بلیت پروازها برای ایام اربعین، کاهش واردات تنباکوی قلیان، خیز سکه تمام برای 1,500,000 تومان و یکه تازی دلار ۴۰۰۰ تومانی در بازار آزاد را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 10 October 2017
از «وضعیت نگران کننده کیفیت بنزین در پایتخت» تا «تب گرانی دلار، ترکیه را هم فراگرفت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون آرام گرفتن بورس پس از شدیدترین افت شاخص در ۴ ماه اخیر، بازگشت پرانرژی چین به بازارهای جهانی، هشدار وزیر اقتصاد آلمان درباره بحران مالی در جهان، بازگشت ثبات به بازار نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک، رشد ۴۴ درصدی واردات ایران از اندونزی، خداحافظی مردم ترکمنستان با یارانه آب، برق و گاز، اعلام نرخ بلیت پروازها برای ایام اربعین، کاهش واردات تنباکوی قلیان، خیز سکه تمام برای 1,500,000 تومان و یکه تازی دلار ۴۰۰۰ تومانی در بازار آزاد را در بر دارد.


آرام گرفتن بورس پس از شدیدترین افت شاخص در چهار ماه اخیر

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه هفدهم مهرماه 96 با افزایش 46 واحدی به رقم 84 هزار و 611 واحد رسید. نماگر بورس، پس از افت چشمگیر روز یکشنبه که بزرگ‌ترین افت خود را از ۱۷ خرداد سال جاری بود، توانست رشد 0.06 درصدی را تحت تاثیر نماد معاملاتی فملی به ثبت رساند. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته شاهد روند صعودی تعدادی از شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 15 واحدی به رقم 27 هزار و 338 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 16 واحدی، عدد 17 هزار و 312 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 12 واحدی به رقم 13 هزار و 96 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.14 درصد، 129 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 91 هزار و 319 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 121 واحد افزاش به رقم 58 هزار و 419 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز یکشنبه با افت 361 واحد معادل 0.19 درصد همراه بود و عدد 189 هزار و 42 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «وضعیت نگران کننده کیفیت بنزین در پایتخت» تا «تب گرانی دلار، ترکیه را هم فراگرفت»

بازگشت پرانرژی چین به بازارهای جهانی

روز گذشته، چین پس از یک هفته تعطیلات به بازارهای جهانی بازگشت و اثر تقاضای خود را بر بازارهای کالایی (کامودیتی‌ها) اعمال کرد. بر این اساس با افزایش تقاضا در گروه‌های فلزی این کشور، فضای بازارهای جهانی نیز متحول شد و روندی صعودی را در پیش گرفت. به این ترتیب قیمت مس روز گذشته با رشد ۵ دلاری به ۶۶۶۰ دلار در هر تن رسید. بهای آلومینیوم نیز دیروز ۵/ ۰ درصد افزایش یافت و ۲۱۵۶ دلار در هر تن معامله شد. بهای روی نیز دیروز در حالی با رشد بیش از ۱۰ دلاری به ۳۲۵۵ دلار در هر تن رسید که نگرانی‌ها درباره کاهش عرضه سبب شد تا روز گذشته شمش روی در بورس فلزی شانگهای با رشد ۸۳۰ یوآنی به بالاترین میزان در ۵/ ۹ سال اخیر برسد. همچنین بهای شمش فولاد در ناحیه تانگ‌شان چین رشد ۶/ ۳ درصدی را نشان داد. سرب اما وضعیت متفاوتی را تجربه کرد و با افت حدود یک درصدی به سطوح ۲۵۱۱ دلار در هر تن سقوط کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت ۱۵ گزارش شده‌اند.

هشدار وزیر اقتصاد آلمان درباره بحران مالی در جهان

وزیر اقتصاد آلمان که به زودی کابینه این کشور را ترک می‌کند، هشدار داد، افزایش تعداد وام‌های بازپرداخت‌ نشده در کنار بالا رفتن سطح بدهی عمومی کشورها، جهان را به سوی یک بحران مالی بزرگ دیگر سوق می‌دهد. شوبل که از سال 2009 تاکنون وزارت اقتصاد آلمان را در اختیار دارد، یکی از وزرای طرفدار اتحادیه اروپا در کابینه آلمان محسوب می‌شود. این مقام آلمانی همواره طرفدار شفافیت و صحت عمل فعالیت‌های اقتصادی بوده است و آن را راهی برای مقابله با بحران‌های کنونی در سطح اتحادیه اروپا دانسته است. وی در سخنان خود تأکید کرد: بسیاری از کارشناسان اقتصادی در سراسر جهان نسبت به افزایش مخاطرات ناشی از انباشتگی هرچه بیشتر نقدینگی در کنار بالا رفتن سطح بدهی‌های عمومی خصوصی و عمومی کشورها، به شدت نگران هستند و خود من هم در این باره نگرانم.

بازگشت ثبات به بازار نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک

روز دوشنبه، پس از تعطیلی دو روزه بازار، قیمت نفت برنت ثابت ماند و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا اندکی افزایش یافت. این در حالی ست که هفته گذشته قیمت نفت کاهش چشمگیری یافته بود. اما روز گذشته با نشانه هایی مبنی بر احتمال تمدید و تشدید قرارداد کاهش تولید اوپک، که در روز های گذشته از سوی مقامات مورد تأکید قرار گرفته است، جلوی کاهش بیشتر قیمت نفت گرفته شد. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  تغییری نیافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۶۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۴ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۹.۵۳ دلار صورت گرفت.

رشد ۳۷۷ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به اندونزی/ رشد ۴۴ درصدی واردات ایران از اندونزی

رایزن بازرگانی ایران در اندونزی از رشد صادرات غیرنفتی ایران به کشور اندونزی در نیمه نخست سال جاری خبر داد. انور کمری افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات کالاهای غیر نفتی کشورمان به اندونزی در نیمه نخست سال جاری به 244.4 میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم 51 میلیون دلار در دوره مشابه سال قبل، 377 درصد رشد نشان می دهد. وی افزود: بر اساس این آمارها، صادرات فلزات معمولی و مصنوعات آنها از جمله آهن و فولاد، سرب و روی از 28 میلون دلار در شش ماه ابتدای سال گذشته به 114 میلیون دلار رسیده است که بیشترین تأثیر را در رشد صادرات شش ماهه ابتدای سال جاری داشته اند. کمری گفت: به دنبال آنها سوختهای معدنی و مشتقات نفتی با 105 میلیون دلار و محصولات نباتی با 21 میلیون دلار صادرات کالاهای بعدی تاثیر گذار در رشد صادرات کشورمان به اندونزی بوده اند. صادرات این محصولات در شش ماهه ابتدای سال گذشته به ترتیب 34 میلیون دلار و 280 هزار دلار بوده است. وی در گفت و گو با ایرنا با استناد به این آمارها گفت: واردات ایران از اندونزی نیز از 64 میلیون دلار در شش ماهه ابتدای سال گذشته به 92 میلیون دلار در دوره مشابه سال جاری رسیده که بیش از 44 درصد رشد داشته است. در این دوره محصولات شیمیایی غیر آلی، کاغذ و مقوا، کائوچو و مواد لاستیکی و محصولات نباتی مانند قهوه و ادویه بیشترین رشد را در واردات از اندونزی داشته اند. 

خداحافظی مردم ترکمنستان با یارانه آب، برق و گاز

«قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان گفت: جهت بهره‌برداری با صرفه و استفاده بهینه و نیز تدوین و رونق فرهنگ استفاده بهینه از منابع خدادادی در این کشور، یارانه‌های اجتماعی برای شهروندان این کشور به تدریج حذف خواهند شد. وی افزود: هر چند که دولت ترکمنستان ثروتمند و قادر به ادامه ارائه خدمات رایگان گاز طبیعی، برق، آب آشامیدنی و نمک غذایی برای مردم این کشور است، اما بهتر است فرهنگ بهره برداری بهینه از نعمات الهی بین مردم ترویج شود و منابع انرژی برای نسلهای آتی این کشور نیز باقی بماند. بردی‌محمداف خاطرنشان کرد: ارائه یارانه‌های اجتماعی نظیر ارائه رایگان گاز طبیعی، انرژی برق و آب آشامیدنی برای مردم این کشور در اوائل کسب استقلال این کشور وضع شده‌است تا در آن دوران سخت اقتصادی از مردم حمایت شود اما با گذشت زمان وضعیت مالی و میعشتی مردم این کشور بهبود یافته و در حال حاضر سیستم ارائه یارانه‌های مذکور به یک سیستم بی‌اثر تبدیل شده‌‌ است. /فارس

وام مسکن هنوز ارزان نشده است

در پی انتشار اخباری مبنی بر این‌که تسهیلات مسکن یکم از ۱۲ به ۱۵ سال رسیده و سود آن نیز از ۹.۵ به ۸ درصد کاهش یافته است، وزارت راه و شهرسازی این خبر را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته خبرهایی از قول یکی از مشاوران وزیر راه و شهرسازی منتشر شد مبنی بر این‌که سود تسهیلات از محل سپرده‌گذاری صندوق پس‌انداز مسکن یکم قرار است از ۹.۵ به ۸ درصد، مدت بازپرداخت از ۱۲ به ۱۵ سال و مدت سپرده‌گذاری از ۶ به ۵ ماه برسد.

اعلام نرخ بلیت پروازها برای ایام اربعین

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شرکت های هواپیمایی نرخ قیمت بلیت پرواز برای ایام اربعین حسینی (ع)، تهران – نجف – تهران یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان ، تهران – بغداد – تهران نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و نرخ بلیت پرواز مشهد – نجف – مشهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ، نرخ بلیت پرواز مشهد – بغداد – مشهد نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نرخ بلیت های یکسره تهران – نجف ۶۰۰ هزار تومان و مشهد – نجف نیز ۷۵۰ هزار تومان را پذیرفته اند و ملزم به اجرای آن می باشند لذا با هرگونه تخلف فروش بلیت بیرون از این چارچوب برخورد خواهد شد.

کاهش واردات تنباکوی قلیان

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات با اشاره به آخرین آمار واردات تنباکوی معسل به کشور، اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال گذشته میزان ۴۹۵۹ تن تنباکوی معسل به کشور وارد شده است که این رقم در شش ماهه نخست سال جاری به ۳۲۵۹ تن تقلیل یافته که حکایت از کاهش ۳۴ درصدی واردات تنباکو در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ دارد.

رشد قیمت جهانی طلا تحت تاثیر بحران کره شمالی

قیمت طلا در بازارهای جهانی در آغاز مبادلات روز دوشنبه بار دیگر تحت تاثیر بحران کره شمالی قرار گرفت و با افزایش نسبی روبه رو شد. به نقل از رویترز، تشدید نگرانی های بین المللی نسبت به اوضاع شبه جزیره کره و برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی موجب شده است تا تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا با افزایش روبرو شود. قیمت هر اونس طلا با 0.3 درصد افزایش به بیش از 1282 دلار رسید. قیمت طلا روز جمعه برای لحظاتی به پایین ترین سطح خود از اوایل اوت رسیده بود. گمانه زنی ها نشان می دهد که کره شمالی در آستانه سالگرد راه اندازی حزب کارگران قصد دارد یک فروند موشک دوربرد دیگر را شلیک کند.

خیز سکه تمام برای 1,500,000 تومان

در پایان معاملات روز گذشته در بازار سکه تهران، هر سکه تمام بهار آزادی با افزایش 18,500 تومان به رقم 1,488,000 فروخته شد. هر سکه تمام طرح قدیم نیز با رشد 18,000 تومانی به قیمت 1,267,000 معامله شد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی با افزایش 8,000 تومانی به رقم 667,000 رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با 392,000 تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 6,000 تومان افزایش قیمت داشت.

یکه تازی دلار ۴۰۰۰ تومانی در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 399 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 968 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 440 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 455 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 955 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 63 ریال گران تر فروخته شد. اگر به روند قیمت گذاری دلار آمریکا در جدول  نگاه کنید، متوجه می شود که از ساعت 15 تا پایان ساعت کاری بازار آزاد، دلار آمریکا با میانگین 4000 تومان فروخته شده است. این ساعت ها، زمان هایی است که صرافی‌های بانکی به پایان کار خود رسیده اند و تعطیل می شوند و معامله‌گران در غیاب بازارساز بهای این ارز را در معاملات بار دیگر از مرز ۴ هزار تومانی عبور می دهند. توجه به این نکته ضروری است که  یکی از متغیرهایی که در کاهش هیجان اثرگذار است، پایین آوردن قیمت عرضه ارز از سوی صرافی‌های بانکی می باشد.



تب گرانی دلار، ترکیه را هم فراگرفت

نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در ترکیه و متعاقب آن، نمایندگی دیپلماتیک ترکیه در آمریکا در اقدامی متقابل خدمات روادید را محدود کردند. این اقدام متقابل آنکارا و واشنگتن پس از بازداشت یکی از کارکنان دفتر دیپلماتیک آمریکا در ترکیه صورت گرفت. این رویداد حاکی از این است که تنش در مناسبات آمریکا و ترکیه افزایش یافته است. همه این اتفاقات باعث شد که تأثیر بسیاری در افکار عمومی و در بازارهای ترکیه به ویژه بر روی ارزهای یورو و دلار را شاهد باشیم. در معاملات دیروز ارز، نرخ دلار با رشد حدودا 15 درصدی به رقم 3.8 لیر و یورو نیز به رقم بی سابقه 4.4 لیر افزایش یافت. پیش از این نرخ برابری دلار 3.5 لیر و نرخ برابری یورو نیز 4.2 لیر بود. همچنین روز گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که در طی یک سفر رسمی به اوکراین در کی یف بسر می برد ضمن ابراز ناراحتی از تحریم روادیدی آمریکا گفت: ترکیه یک دولت قبیله نیست، ترکیه یک کشور حقوق مدار است و از این جهت از وزارت امور خارجه خودمان خواستم براساس اصل متقابل عینآ مقابله به مثل کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر