بازدید 3293
پزشکیان در همایش دانشگاه علمی کاربردی:

پژوهش‌های بلااستفاده معضل اصلی دانشگاه‌ها/ متخصصان بسیاری خود را از صحنه کنار کشیده‌اند

نایب رئیس مجلس آن دسته مقالات علمی را که در ISI پذیرفته می‌شوند ولی راه حلی برای رفع مشکلات کشور ندارند، مفید فایده ندانست.
کد خبر: ۷۳۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 09 October 2017
مسعود پزشکیان در مراسم بیست و پنجمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با انتقاد از اینکه برای رفع مشکلات نتوانستیم مطابق با آنچه در اعتقاداتمان بوده راه حلی بیاندیشیم، گفت: اگر حرکت بر مبنای علم باشد می توان از چالش های موجود رهایی یافت و این در حالی است که ما تاکنون نتوانسته ایم با استفاده از دیدگاه عالمان کشور برای رفع گرفتاری های موجود راه حلی بیابیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون دانشگاه ها باید به سمتی روند که ضمن مهارت آموزی، پژوهش را نیز به عنوان یک اولویت در دستورکار خود قرار دهند.

اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل از مهم ترین مشکلات پیش رو

وی با انتقاد از عدم حصول نتیجه موثر از سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش آموزش پیش از دانشگاه ها، افزود: هم اکنون یکی از مهم ترین مشکلاتی که در بخش آموزش با آن مواجه هستیم اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل است ضمن اینکه ما باید در بخش آموزش دانشگاهی براساس نیاز جامعه به تولید علم و ایجاد رشته های دانشگاهی بپردازیم، همچنین به این مهم توجه شود که دانشجویان همزمان با کسب علم، مهارت نیز بیاموزند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات کنونی جامعه باید از دانش متخصصان به خوبی استفاده شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون متخصصان در دنیا برای هر مشکل صدها راه حل ارائه می دهند و این در حالی است که ما در کشور نتوانسته ایم به این مهم دست پیدا کنیم.

بسیاری از متخصصان خود را به دلایلی از صحنه کنار کشیده اند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید در کشور به سمتی حرکت کنیم که به علم کاربردی و توانمندی عالمان احترام گذاشته شود چرا که هم اکنون بسیاری از متخصصان خود را به دلایلی از صحنه کنار کشیده اند؛ بنابراین باید به دنبال راهکاری در جهت وصل مجدد ارتباطات باشیم.

تفکیک یا ادغام رشته ها؛ اصلاح مورد نیاز سیستم آموزشی

وی با اشاره به برخی موانع موجود در مسیر آموزش صحیح، یادآور شد: برخی موارد باید در سیستم آموزشی اصلاح شود از جمله تفکیک یا ادغام رشته ها، همچنین آموزش باید براساس نتیجه پژوهش های صورت گرفته در سطح جامعه باشد و به ارائه خدمات بپردازد و این در حالی است که به رغم سرمایه گذاری کلانی که در بخش پژوهش های دانشگاهی صورت گرفته است تاکنون بدون استفاده باقی مانده است.

مقالات ISI بدون ارائه راه حل برای رفع مشکلات کشور فایده ندارد

پزشکیان افزود: بی تردید مقاله ISI که نتواند راه حلی برای رفع مشکلات کشور ارائه دهد بدون فایده است بنابراین ما باید به فکر ایجاد دانشگاه های علمی کاربردی به معنای آموزش علم توام با کاربرد ارائه دهیم و به این بیاندیشیم که رشته هایی که ایجاد می کنیم متناسب با نیاز جامعه باشد.

وی اتحاد کادر علمی دانشگاه ها در جهت رفع نیاز کشور را راهکار برون رفت از مشکلات کنونی کشور دانست و اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که در بخش آموزش عالی کشور باید بدان توجه شود این است که تولید مدرک دکتری که با نیاز جامعه تناسب نداشته باشد منجر به تخریب خواهد شد و اگر این نگاه را بر عالمان دانشگاه ها برگردانیم و از آن ها بخواهیم که در جهت رفع گرفتاری ها به منظور ایجاد تعادل و رفع نیاز به پژوهش بپردازند می توانیم بسیاری از مشکلات کنونی را برطرف کنیم.

دانشگاه های معتبر دنیا اقدامات پژوهش محور دارند؛ نه وابستگی به سرمایه دولت

پزشکیان با اشاره به اینکه دانشگاه های معتبر دنیا بدون وابستگی به سرمایه دولت به اقدامات پژوهش محور می پردازند، یادآور شد: هم اکنون دانشگاه های کشور باید با رویکرد آموزش مبتنی بر مدیریت صحیح، ارائه راهکار سازنده در جهت رفع مشکلات با توجه به ساختارهای موجود و با انجام کار تیمی به تربیت دانشجو در رشته هایی که به نیازهای جامعه پاسخ می دهد، بپردازند ضمن اینکه تغییرات صورت گرفته باید متناسب با علم نوین روز صورت بگیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان آرزو کرد که در جامعه دانشجویان به گونه ای آماده شوند که ضمن انتخاب مشاغل مورد نیاز کشور بتوانند برای حل مشکلات کنونی جامعه با تمام وجود در سطح جامعه تلاش کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار