بازدید 7357

خریداران ۹ مدل خودرو هنوز پلاک ندارند

کد خبر: ۷۳۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 09 October 2017
یک ماه پیش وقتی خریداران 9 مدل خودرو برای گرفتن پلاک به مرکز شماره‌گذاری مراجعه کردند متوجه شدند خودرویشان پلاک نمی‌شود و باید منتظر تأیید راهور ناجا بمانند. در آن مقطع به خریداران وعده چند روز داده شد و گفتند خودروسازان بسرعت مشکل را حل می‌کنند تا خودروهای فروخته شده بدون پلاک نمانند.
 
به گزارش روزنامه ایران، مشکل بین راهور ناجا و خودروسازان به مصوبه‌ای برمی‌گردد که 20 شهریور ماه در هیأت وزیران مصوب شد. در آن مصوبه آمده است خودروهایی که مصرف سوختشان بیش از 8.5 است اجازه شماره‌گذاری ندارند به شرط آنکه کارخانه خودروساز یک خودرو را از رده خارج کند.اما خودروسازان این مصوبه را قبول ندارند و می‌گویند چنین قانونی بار مالی زیادی دارد و بر قیمت نهایی خودرو می‌افزاید. مستندات ما حاکی از آن است که در هفته اول کاری محمد شریعتمداری وزیر صنعـت، معدن و تجارت، نخستین نامه‌ای که به امضای وی رسید مربوط به همین موضوع بود. وزیر صنعت از معاون اول رئیس جمهوری خواسته بود که مصوبه 20 شهریور ماه لغو شود و خودروسازان به ازای تولید خودروی پرمصرف (بنزین) یک خودرو اسقاط نکنند.
 
بزودی هیأت دولت مصوبه 20 شهریور را باطل می‌کند
 
این نامه به هیأت دولت رفت و گویا پیرو آن جوابی داده نشد. اما یک منبع مطلع خبر داد که بزودی پیشنهاد وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت اجرایی خواهد شد و دیگر نیازی نیست به ازای خودروهایی که مصرف بنزین آنها بیش از 8.5 لیتر در هر صد کیلومتر است یک خودرو اسقاط شود.لذا این خبر نشان می‌دهد که مشکل مردم با شماره‌گذاری حل خواهد شد و دیگر خودروها معطل تصمیم‌گیری باقی نمی‌مانند. با باطل شدن قانونی که اواخر شهریور ماه تصویب شده بود خودروسازان می‌توانند نفس راحتی بکشند و دیگر بابت اسقاط خودرو هزینه‌ای را پرداخت نکنند.
 
ما فقط طبق قانون عمل می‌کنیم
 
برای اینکه زمان حل شدن این مشکل را جویا شویم سراغ خودروسازان رفتیم. ولی هیچ‌کدام از مدیران حاضر به پاسخگویی نبودند. بدین جهت این موضوع را از راهور ناجا مورد پیگیری قراردادیم و آنها در پاسخ اظهار داشتند ما در شماره‌گذاری خودروها هیچ مشکلی نداریم، هر زمان که خودروسازان، طبق قانون عمل کنند شماره‌گذاری انجام می‌شود. سردار موسی امیری جانشین پلیس راهور ناجا هم در جمع خبرنگاران گفته است: وظیفه خودروسازان است که ساز و کار اسقاط خودروی فرسوده را فراهم کنند تا برای مردم هنگام شماره‌گذاری خودرو مشکلی ایجاد نشود. برابر مصوبه‌ای که امسال هیأت وزیران از 20 شهریور 96 ابلاغ کرده است، شماره‌گذاری کلیه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها 8.5 لیتر یا بالاتر در 100 کیلومتر پیمایش است نیازمند اسقاط یک خودروی فرسوده است و شرکت‌های خودروسازی از 20 شهریور موظف به اجرا شدند. این کار هم به دو دلیل انجام می‌شود، یکی برای کاهش آلودگی هوا و دیگری برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت فسیلی است.وی افزود: مدیران خودرو، ایران خودرو، کرمان خودرو و کرمانیان چهار خودروسازی هستند که بیشتر این 9 مدل خودرو را تولید می‌کنند که اغلب هم خودروهای چینی هستند.
 
هیچ شکایت مردمی نداشته‌ایم
 
توقف شماره‌گذاری و گلایه‌های مردم هم باعث شد تا با سازمان حمایت تماس بگیریم. غلامرضا کاوه سخنگوی سازمان حمایت اعلام کرد: در مورد تأخیر در شماره‌گذاری 9 مدل خودرو هیچ شکایتی به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیامده است. لذا تا شکایتی نباشد سازمان حمایت در مقوله عدم شماره‌گذاری خودروها ورود نمی‌کند.
 
دراین میان وزارت صنعت هم منتظر است تا ببیند خودروسازها با راهور ناجا به چه نتیجه مشترکی می‌رسند و پس از آن نقطه نظر خود را اعلام کند. یکی از مسئولان وزارت صنعت عنوان کرد که مشکل عدم شماره‌گذاری باید توسط خودروساز حل شود. البته وزارت صنعت به‌دنبال آن است که قانون اسقاط خودرو به ازای مصرف بنزین برای خودروهای داخلی برداشته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار