بازدید 38853

داغ سنگيني كه مديران دانشگاهي بر دل مردم يك روستا گذاشتند

با گذشت چند روز از فوت غم انگیز دانشجوی روستایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، رئیس این دانشگاه لب به سخن گشود و از تلاش هایش برای پاسداشت نام این دانشجوی درگذشته گفت؛ سخنانی که جدا از عملی شدن یا نشدن، این داغ سنگین را برای مردم ۱۹۲نفره قلعه بهمن جبران نمی کند، زیرا این حادثه، داشته های همه آنها را زیر خاک برد.
کد خبر: ۷۳۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 09 October 2017
داغ  سنگيني كه مديران دانشگاهي بر دل مردم يك روستا گذاشتندبا گذشت چند روز از فوت غم انگیز دانشجوی روستایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، رئیس این دانشگاه لب به سخن گشود و از تلاش هایش برای پاسداشت نام این دانشجوی درگذشته گفت؛ سخنانی که جدا از عملی شدن یا نشدن، این داغ سنگین را برای مردم ۱۹۲نفره قلعه بهمن جبران نمی کند، زیرا این حادثه، داشته های همه آنها را زیر خاک برد.

به گزارش «تابناك»؛ جمعه شب گذشته، يكي از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهركرد بر اثر آنچه پزشكي قانوني مسموميت با گاز منوكسيد كربن اعلام كرد، جان خود را از دست داد؛ دختر دانشجويي كه اهل يكي از روستاهاي محروم غرب استان اصفهان بود و شايد ده ها سال طول بكشد تا این روستا و روستاهای مجاور دوباره فردي چون او را به چشم ببينند.

زهره قاسمی دانشجوی تازه گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، اهل روستای قلعه بهمن از توابع دهستان کرچمبوی شهرستات بوئین و میاندشت بود که جمعه شب در حمام خوابگاه با ایست قلبی و مشکل تنفسی تسلیم مرگ شد و حادثه غم انگيزي را برای جامعه پزشكي و دانشگاهي و نیز هم ولایتی هایش رقم زد؛ داغ سنگيني كه تا مدت ها از خاطر مردم روستاي قلعه بهمن فراموش نخواهد شد.

 در رابطه با جزئيات اين حادثه، فریده براتی، سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به رسانه ها گفت: با توجه به اعلام اولیه پزشکی قانونی مبنی ‌بر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به ‌عنوان علت فوت متوفی، سرپرست دانشگاه دستور بررسی در ارتباط با علت و چگونگی وقوع این حادثه را داده است.

فريده دارابي ضمن اشاره به اين مهم كه مديران ارشد دانشگاه تلاش مي كنند از تكرار چنين حوادث غم انگيزي پيشگيري كنند، تأكيد كرد: با تمام مقصران و خاطیان این حادثه که منجر به این ضایعه دلخراش شدند، برخورد قاطع و قانونی می‌شود.

در مورد علت اصلی بروز حادثه، همچنین برخی منابع خبری در این دانشگاه معتقدند: ساختمان خوابگاه بهارستان سال ۹۴ افتتاح و عدم نظارت درست باعث شد، پیمانکار وقت به جای استفاده از فولاد از آزبست در کانال کشی استفاده کند که آزبست در سرد و گرم شدن ریزش کرده و باعث نشت گاز از موتورخانه خوابگاه شد. البته نبود تجهیزات پزشکی و دیر رسیدن آمبولانس و سایر موضوعات هم مطرح است.



با گذشت دو روز از حادثه گازگرفتگی زهره قاسمی در خوابگاه دانشجویی و موج اعتراضی برخاسته در فضای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ارسلان خالدی فر، رئیس این دانشگاه در میان دانشجویان حاضر شد و در رابطه با مرگ زهره قاسمی گفت: قطعا با متخلفینی که منجر به بروز چنین حادثه ای شدند، برخورد قاطع خواهد شد و من مطالبه گر قاطع و اصلی این واقعه هستم. دانشجویان هم باید طبق قوانین مطالبه گر حقوق خود باشند.

وی افزود: طی مراسمی که در آینده برگزار خواهد شد، دکترای افتخاری به سرکار خانم قاسمی اعطا خواهد شد. همچنین در آینده ای نزدیک فونداسیون خوابگاهی 400 نفری برای دانشجویان دختر، با نظارت کارشناسان مجرب و به نام سرکار خانم دکتر زهره قاسمی پی ریزی خواهد شد. این حداقل کاری است که برای جاودان ماندن نام آن مرحومه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد می توان انجام داد.

دکتر خالدی فر همچنین با اشاره به احساس شرم از ریاست دانشگاه با وجود چنین مشکلاتی خاطرنشان کرد: این حادثه غم بزرگی بود که نباید اتفاق می افتاد. این دانشجویان نخبه های علمی و استعدادهای این کشور هستند و اصلا قابل قبول نیست که این چنین از این دانشجویان حفاظت شود.

سخنان احساسی و نادمانه رئیس علوم پزشکی دانشگاه شهرکرد که ابزار و توان مدیریتی او در درجه اول باید در راستای حفاظت از جان، سلامت و امنیت نخبگان این مرز و بوم به کار گرفته شود، در حالی است که بررسی نکات ایمنی ساختمان خوابگاه، تعبیه کمک های اولیه و تجهیزات پزشکی در محیط خوابگاهی و اقدام سریع برای نجات این دانشجو از سوی او و مدیران زیر مجموعه اش به خوبی صورت نگرفته است.

حالا و صرف نظر از علت حادثه، مقصران احتمالي و جرایمي كه بايد براي ايشان در نظر گرفت، نكته غم انگيزتر ماجرا آنجايي است كه بدانيم اين دانشجوي درگذشته اهل يكي از روستاهاي محروم  و كم جمعيت غرب استان اصفهان با تنها 192 نفر بود؛ روستايي كه شايد ده ها سال دیگر طول بكشد كه دوباره چنين فرزندي را در دامان خود پرورش دهد.

در دوراني كه بسياري از رتبه هاي برتر آزمون هاي دانشگاهي را دانش آموزان تحصيلكرده در مدارس برخوردار و داراي امكانات استثنايي تشكيل مي دهند، اين دانشجوي تازه گذشته از روستايي محروم و دور افتاده و با كسب رتبه عالي خود را وارد دانشگاه علوم پزشكي شهركرد كرد؛ اتفاقي كه به سبب محروميت هاي آموزشي اين روستا كار آساني نبود.

 اكنون كه زهره قاسمي در پي نشت گاز و مسموميت با منوكسيد كربن جان به جان آفرين تسليم كرد، مسئولان وزارت بهداشت و درمان و مديران دانشگاه علوم پزشكي شهركرد بايد از دو بعد ناراحت، متأثر و غمگين باشند.

نخست اينكه يك انسان فرهيخته و مستعد را در پي سهل انگاري و غفلت خود از آرزوهاي زيبايي كه بنا داشت با تلاش، كوشش و استعداد خود به دست آورد محروم كردند و ديگر اينكه آنها با اين سهل انگاري نابخشودني، آرزو و داشته هاي مردم يك روستا و چه بسا روستا و شهرهای مجاور را به زير خاك كشيدند.

روستايي كه كمتر از 200 تن جمعيت دارد و بسياري از محروميت ها، فرصت شكوفايي استعدادها را از كودكان و نوجوانانش گرفته است و پذیرفته شدن یکی از فرزندانش در دانشگاه علوم پزشکی کار زیاد آسانی نبود؛ دانشجويي که همه محروميت هاي موجود را كنار زد و با تلاش و كوشش به سمت آينده درخشان خود و خانواده اش در حال حرکت بود.

تعداد بازدید : 591


«تابناک» درگذشت این جوان فرهیخته و ناکام را به اهالی روستای قلعه بهمن و خانواده محترم او تسلیت می گوید.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵۷
باید مقصران به دادگاه کشیده بشن و پاسخگو باشن
چرا مثل خیلی از مسائل با این قضیه برخورد نمیشه؟ مگه قصور یک عده نبوده که یک نفر زیر خاک رفته؟ شما به عنوان رسانه مطرح باید پیگیر این قضیه باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
خيلي خوشي !
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
دزدان ول می چرخند و کیفشو می برند
ناشناس
| Netherlands |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
اصلاَ مهم است در سال چند هزار نفر به علت ایمنی نبودن پراید میمیرندکسی صحبت می کند لطفاَ احساساتی نشوید
چه دانشگاه پزشکی بوده که لوازم کمک های اولیه نداشته!
خب مگه دانشگاه اصلا بودجه دارن که فولاد بزارن... مدارس الان یک میلیون بودجه ندارن .
افسوس.... کلا به من ثابت شده هر کی سخت تر موانع زندگی رو پشت سر میزاره... با مشکلات بیشتر و غم بیشتر روبرو میشه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
البته تو مملکت گل و بلبل ایران این اوضاع و احوال هست و شاید بعضی جاهای دیگه. در صورتیکه در بیشتر کشورها بشدت قدر افراد سختکوش و دانا به اصول موفقیت رو میدونن و درجهت حفظ این افراد تلاش و هزینه میکنند.
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
دقیقا
اساسا نمیدونم چه حکایتیست که دنیا و کلا زندگی با اونهایی که با تلاش و کوشش میخواهند به جایی برسند سرناسازگاری داره.
کلا انگار دنیا طرف راحت طلبها و گشادهاست
قابل توجه ریاست دانشگاه
اگردختر جنابعالی این اتفاق براش میافتاد به این سادگی ازش میتونستی بگذری با چرب زبانی قضییه را کم رنگ نکن
بهترین کار استعفای جنابعالی ودیگرمدیران مرتبط با این قضییه میباشد
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
باز جای شکر داره یه عذر خواهی کرد و تقصیر رو گردن متوفی نگذاشت
مسیولین بسلامت
مسیولین بسلامت
سهل انگاری مدیران دانشگاه و دزدی پیمانکار از مصالح ساختمان برای سود بیشتر این فجایع را رقم می زند نظارت مهندسین ناظر خیلی ضعیف است گاها با پیمانکار هم سفره می شوند چون در ایران ساخت و ساز گارانتی ندارد
دوباره وعده سر خرمن " رسیدگی می شود و با متخلفان برخورد می شود"

چه برخوردی؟؟
اگر قرار بود کاری شود و برخوردی با متخلفان صورت بگیرد قبل از تحویل گرفتن ساختمان و اسکان دانشجویان، باید برخوردها صورت می گرفت نه حالا کی فردی جان خود را از دست داده است.

همه این ادعاهای برخورد با متخلفین وعده سر خرمن هست و نه کاری می شود و نه کسی محکوم. فقط فرصتی می خواهند تا خشم و ناراحتی مردم فرو کش کند. والسلام
عجب رویی داره رئیس دانشگاه
ضعف همه جانبه مدیریت در این کشور بیداد می کند. تمامی مشکلات پیش امده و نیامده از عدم تعهد و وجدان در سیستم مدیریت کلان کشور است. انسان های بیسواد و دارای مدارک قلابی در تصمیم گیری ها ی کلان شرکت می کنند و تحصیل کردگان واقعی در کنج عزلت یا در خاج از مرزها حضور دارند. وقت ان است کمی واقع بین باشیم.
چی میگی تابناک جون؟
این بنده خدا رئیس دانشگاه مگه ناظر ساختمون بوده که مواظب باشه از آزبست استفاده نکنند؟ یا بنظر تو رئیس باید بره ساختمونهای از قبل احداث شده رو بازرسی کنه مبادا لوله های داخل دیوار از آزبست نباشن؟ انصاف هم خوب چیزیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
آزبست خود ماده ای سرطانزا است که استفاده از آن در لنت ترمز هم ممنوع است چه برسد به ساختمان
فرهیختگان این مملکت حتی اگه فرار نکنن به یک نحوی کشته میشن!
گیریم رئیس دانشگاه این کارها را هم کرد دردی از خانواده متوفا دوا میشود تمام حرف این ادم بوی حفظ مقام می دهد نه بوی انسانیت
مظلوم اونی که رفت و بیچاه خانواده ش و بدبخت مسئولینی که دو کلاس سواد مدیریتی ندارن و فقط با ی مدرک شدن مدیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
البته قسمت آخر جمله و آرزوی شما در واقعیت وارونه هست و خوشبختن این غاصبان.
تابی چه عجب !!پزشک و دانشجو پزشکی و شما و ...
بابا اینقدر تند نروید وعجولانه قضاوت نکنید.درسته که دانشگاه باید نظارت می کرده ولی اینم باید بدونیم که رئیس دانشگا ه از نظر علمی منسوب شده نه تخصص ساختمانی پس بهتره که مسئولان مرتبط با امور اینچنینی را بیابیم وبا ضوابط اجرائی سخت برایشان دیگر اجازه تخلف وگریز را به کسی ندهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
مسئولت نشت گاز به عهده مهندس مشاور طرح یا پیمانکار و مهندس ناظر است
ای بابا
اونکه ارزش نداره تو این مملکت جون ادماست.
جان برخی سلامت باشه. بقیه جهنم!!!
ماشالله بالاخره تابناک بغد 3 روز خبرش رو زد
جای شکر داره احتمالا داشتن دنبال قصور پزشکی میگشتن گیرشون نیومده ،راضی شدن خبر رو بزنن
حالا اگه مردید قصور رئیس دانشگاه رو تا استعفاش پیگیری کنین
هرچن اگه همه اون خوابگه میمردن هیچکس ککش هم نمیگزه
همين كه رئيس دانشگاه نگفته تقصير متوفي بوده كه بدون كپسول اكسيژن رفته حمام، جاي شكرش باقيه!!!
پولهاي مملكت بايد براي آموزش و امنيت خود ايران صرف شه
رئيس دانشگاه اگر مردي استعفاء بده
هر وقت و هر جا که سانحه و اتفاق ناگواری رخ میدهد بدون هیچ تردید پای بی دقتی و و بیمسولیتی و باند بازی و رفاقت و راند خواری وووو...را به وضوح خواهی دید

هنوز هم که قدم میگذاری و به هر اداره که میروی ادمهای دلسوز و نکته بین و مسولیت پذیر را میتوانی میان لابه لای یک مشت ادم به ظاهر موجه و دارای تحصیلات و جتلمن و وطن پرست ..ایذا مذهبی ..خواهی دید ..دل ادم میگیرد کاش میشد نقاب ها کنار برود و سر از ناسره معلوم شود...معلوم نیست دوباره کجا قرار است این اتفاق بیافتد.. گاهی اشتباه راهبر قطار و گاهی اشتباه کاپیتان طیاره..یکجایی هم خوشگذرانی پزشک در ایام تعطیلات و بی ددقتی در توجه بیمار و خواب الودگی راننده اتوبوس..ووووو ..ما عادت کردیم بگویم . بگذریم و بگوییم.مرگ حق است و قسمت اش این بود...خدایا این قسمت ها را قسمت آن ادم نما هم بکن...زمین ات پر شده از قسمت های ناخواسته که میدانم مهربانی ات بیشتر است از نابابی ما بندگان ....زهره خانم ..خواهر خوبم ..حضور ات در کنگره عرش و مهمانی ات بر سر سفره اربابمان مبارک باااااد...
آقای دکتر با اینکه بدرستی دلسوزی شما درامور بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد آشکار است . اما متاسفانه در این خصوص کوتاهی و کم کاری مشخص می باشد . بهتر است استعفا دهی ویا قاطعانه با خاطیان بر خورد نمائید .
آیا این دکترای افتخاری اندکی منافع مادی هم برای بازماندگان دارد یا نه .
راستی دانشجویانی که اینگونه و در محیط دانشگاهی از بین میروند . تحت پوشش تماین اجتماعی هستند یا نه .
چقدر بدبختیم. تا کی بدبختی؟؟؟ تا کی کمبود امکانات؟ تا کی نداری؟ تا کی بی پولی؟ چند سال زجر کشیدن ؟؟؟؟؟؟ کی هست جواب بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
کلاه تو سفت بچسب باد نبره.
=
اگر این ساختمان در دوره مدیریت رئیس فعلی ساخته و افتتاح شده باشد که آقای رئیس باید هر چه سریعتر استعفا بدهد و الکی وعده برخورد با متخلفین ندهد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
مسئولت نشت گاز به عهده مهندس مشاور طرح یا پیمانکار و مهندس ناظر است
عادلانه خواهد بود اگر یکی از دانش آموزان مستعد این روستا که در حال تحصیل در مقطع دبیرستان هست و هم علاقه مند به پزشکی و در درجه اول از خانواده و یا نزدیکان این مرحومه رو بدون کنکور ، پس از پایان تحصیلات متوسطه بجای این دانشجوی ناکام و متوفی در همین دانشکاه بپذیرند تا ضایعه ای که به مردم این روستای محروم وارد شده تا حدودی جبران بشه. البته با اخذ تعهد خدمت به مردم روستا و منطقه پس از فراغت از تحصیل در رشته پزشکی از وی.
این همه زجر قبل و بعد از کنکور به خاطر کوتاهی مسئولین استان و وزارت بهداشت بر باد رفت.
با سلام
ضعف سيستم هاي نظارتي و در اين مورد خاص معاونت فني دانشكاه در زمان ساخت مجموعه ، اتفاقي هست كه هر روز ميافتد و واقعا مصداق واقعي " واي به وقتي كه بگنندد نمك " هست
اگر اين سيستمها كارشون رو درست انجام بدن و سختگيري لازم را در موقع عقد قرارداد با پيمانكار و پيگيري بعدي در صورت بروز اشكال و ادعاي خسارت را درست انجام بدهند كمتر شاهد اين فجايع غيرقابل جبران خواهيم بود
بنده خدا اگر هم زنده می ماند باید دنبال کار میگشت
تاوقتی ما مردم به دزدی و کم گذاشتن از کارمون افتخار می کنیم و این رو نوعی زرنگی میدونیم باید منتظر چنین حوادثی باشیم .
قومی که گشت فاقد اخلاق ,مردنی ست ........
مقصر ریاست دانشگاه نیست .مقصر خلبان است که خودش هم فوت کرده.
در درجه اول خود مردم مقصر هستند چرا که با انتخابهای احساسی و کورکورانه افرادی را بر کرسی مجلس می نشانند که خودشان در نهایت ضعف مدیریتی هستند حال از انان چه انتظاری باید داشت که با لابی گری خود مدیران استانی ضعیف تر از خود را بر صندلی مدیریت ادارات و دانشگاهها منصوب کنند.متاسفم تنها چیزی است که میتوان گفت
مگه ما روستای محروم داریم!!؟ آخه پول‌هامون رو جای دیگه خرج میکنیم برای این میگم!!!
اگر در یک کشور پیشرفته و حتی نیمه پیشرفته غرب و یا حتی شرق آسیا این اتفاق می افتاد حتما رییس دانشگاه استعفا می داد.
در مملکتی که پاسخگویی معنی ندارد

منتظر خبرهای خیلی بدتر هم باشید
حداقل كار اينه كه يك سهميه پزشكي بدون كنكور براي اين روستا و به ياد و نام اين خانم در سال اينده از بين دانشجويان مستعد روستا در نظر بگيرند...
پروانه صفت چشم بر او دوخته بودیم ، ناگه که خبردار شدیم سوخته بودیم
خدا ازتون نگذره....دانشجویان واقعا بدبخت هستند در ایران...در آینده ای نه کار....اون وقت یک عده خاص چه درآمدها و کارهایی دارند....من دانشجوی دکترا غیر پزشکی هستم وام ودیعه مسکن گرفتم و حالا بعد از یکسال می گویند باید همه وام را در جا پس بدهی....در حال دفاع هستم اما فکرم به تسویه حساب متمم هست..نه کاری دارم نه خانواده پولدار....
چرا هر چی سنگه پیش پای لنگه؟
مسئولت نشت گاز به عهده مهندس مشاور طرح یا پیمانکار و مهندس ناظر است
دلم خيلي به درد اومد.
روحش شاد. خدا به خانواده ي عزيز اين مرحومه صبر بده انشاالله.
هيچي نميشه گفت. فقط انگار كه هركسي باي مواظب خودش باشه.
دختر عزيز ايران، خانم دكتر خوشگل، روحت شاد.
مسئولین باید محاکمه اعدام بشن
روح و روانش شاد و به خانواده داغدارش خداوند صبر عطا نماید . امین
دختر رییس دانشگاه پزشکی که از دامپزشکی اهواز قبول شده بود با قانون الکی من دراوردی به رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی منتقل شد ودر سایه رانت پدر دانشجوی پزشکی دانشگاه پدرش شد . این بلاها برای بدبخت بیچاره های است که در هر هزار نفر یک نفر میتونه در این سیستم رانتی و پولی موفق بشه میاید. این حرف ای رییس دانشگاه هم برای جلوگیری از به خطر افتادن کارانه ماهانه چند ده میلیون تمانی اش است که علاوه بر حقوق و مزایش میگره است مبادا برش دارند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان