بازدید 2507
واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به ادعای ملی پوش محروم

درسادرخشانی ازحسادت ساراخادم به آمریکارفت!

کد خبر: ۷۳۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶ 07 October 2017
رئیس فدراسیون شطرنج به رفتن یک دختر شطرنج باز ایرانی به آمریکا واکنش نشان داد 

به گزارش تابناک ورزشی، درسا درخشانی، استاد بین‌المللی شطرنج که به دلیل حضور بدون حجاب در رقابت‌های بین‌المللی از تیم ایران اخراج شده بود، گویا قرار است از این پس برای آمریکا مسابقه دهد. درخشانی که در دو سال اخیر در چند رقابت بین‌المللی بدون حجاب شرکت کرد که در نهایت حضور بدون حجاب او در اوایل سال۲۰۱۷ و در مسابقات شطرنج جبل‌الطارق سبب اخراج او از تیم ملی ایران شد.

او پس از سارا خادم الشریعه، دومین شطرنج باز زن ایرانی بود که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در ۱۸سالگی و در هشتاد و هفتمین کنگرهٔ شطرنج جهان عنوان استاد بین‌المللی را به دست آورد. وی سابقه قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۲ و کسب مقام ششمی شطرنج جوانان جهان در سال ۲۰۱۵ را برای ایران در کارنامه خود دارد.
درسا درخشانی حدود سال ۹۴ با یک پیشنهاد از باشگاه بارسلونای اسپانیا برای ادامه تحصیلات دانشگاهی و شطرنج به آن کشور رفت و برای آن تیم بازی کرد.

 شروع تحصیلات از دو سالگی
اما درخشانی، در یک مصاحبه عجیب در مورد استعداد خود و شرایطی که داشته صحبت کرده. وی که با اخذ پذیرش از تیم شطرنج دانشگاه سنت لوئیس به آمریکا رفت، مدعی شده:«از یک و نیم سالگی می‌توانستم کلمات را بخوانم.در دو سالگی کلاس اول را تمام کردم. چهار و نیم ساله بودم که کلاس چهارم را تمام کردم، علوم ، ریاضی و ... در کودکی در تلویزیون بودم اما چون گفتند روسری بگذار در شش سالگی کناره‌گیری کردم!! در مسابقات نونهالان همه روسری داشتند اما من لباس پرنسس با تاج پوشیده بودم.»
او اعلام کرده که الگو نداشته:«الگوی زن در شطرنج نداشتم و اگر می‌خواستم هم هیچ ایرانی‌ نبود دنبالش بیفتم و بگویم اوه می‌خوام مثل این دختره باشم.»

 رفتار رییس فدراسیون
درخشانی این ادعا را هم درباره رییس فدراسیون شطرنج مطرح کرده :« مهرداد پهلوان‌زاده در اغلب رقابت‌ها مرا بدون حجاب می‌دید. او به من و بقیه گفت مهم نیست چه پوششی دارید، فقط مقابل دوربین‌ها مراقب باشید!»
درخشانی گفته تمایلی هم برای بازی به نام کشورش ندارد: «اگر خدماتی به من بدهند مانند مربی، اعزام‌ها، پول و... احساس مسئولیت می‌کنم اما من تصمیم گرفتم از خدمات دولتی استفاده نکنم. بنابراین قوانین در خصوص من اعمال نمی‌شود.»

اتفاق طبیعی
اما این حاشیه ها و صحبت های درخشانی یک طرف ماجرای دیگر هم داشت و آن فدراسیون شطرنج بود. به همین خاطر به سراغ مهرداد پهلوان زاده رئیس این فدراسیون رفتیم تا با وی صحبت کنیم. وی در گفت و گویی که با «گل» داشت، درباره موضع فدراسیون شطرنج درباره پیوستن این دختر شطرنج باز به تیم آمریکا چنین نظر داد:« این خانم دو سه سال است که در ایران نیست. اول به اسپانیا و حالا هم به آمریکا رفته. این اتفاق ها در شطرنج طبیعی است و گاهی پیش می آید که یک شطرنج باز بخواهد برای کشور دیگری مسابقه بدهد! این موضوع یک سری قوانین خاص دارد که در سایت فدراسیون جهانی توضیحات آن داده شده اما به طور خلاصه باید حدود دوسال زمان بگذرد و مبالغی هم به صورت جریمه پرداخت شود تا شطرنجباز بتواند به یک تیم دیگر برود.»

 خارج شدن از شرایط عادی
پهلوان زاده درباره این که آیا در این مدت مکاتبه یا مذاکره ای نشد تا درخشانی با رعایت حجاب برای ایران مسابقه بدهد؟ گفت:« او یک بار بیشتر برای ایران مسابقه نداده بود. ضمن این که خانواده اش ایران هستند و پزشک هستند. او در ایران شرایطی عادی داشت اما وقتی ایشان از شرایط عادی خارج شد دیگر ما هم نمی توانستیم با همکاری مان با او ادامه دهیم.»

 رد ادعای درخشانی
او ادعای درخشانی که گفته پهلوان زاده او را اغلب بدون حجاب می‌دید و به دختران می گفت فقط مقابل دوربین‌ها مراقب باشید را تکذیب کرد:« صحبت هایی که این خانم مطرح کرده دروغ است و به یچ عنوان صحت ندارد. من یک سال و نیم است که رئیس فدراسیون شده ام ولی درخشانی بیش از دو سال و نیم است که از ایران رفته و حرف هایی هم که می زند اصلا درست نیست.»

 رقابت با خادم الشریعه
پهلوان زاده همچنین در خصوص صحبت درخشانی مبنی بر این که می خواستند حواس ها از تعلیق ایران برداشته شود هم چنین واکنشی داشت:« متاسفانه هر وقت تیم ایران موفقیتی به دست می آورد، او کارهایی می کند و حرف هایی می زند که باعث حاشیه سازی شود. او با سارا سادات خادم الشریعه رقابت می کرد اما وقتی نتوانست موفقیت های او را ببیند، از ایران رفت.»
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار