بازدید 4998

کنگره خواستار افشای جزئیات قرارداد بوئینگ و ایران‌ایر

کد خبر: ۷۳۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۸ 07 October 2017
دو نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به دادستان کل این کشور خواستار افشای جزئیات قرارداد بوئینگ و ایران‌ایر شده‌اند.

به گزارش فارس، دو نماینده کنگره آمریکا خواستار افشای جزئیات قرارداد بوئینگ و ایران‌ایر شدند.

«پیتر روسکام»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و «تام کاتن»، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا در نامه‌ای به دادستان کل کشورشان بر ضرورت افشای مفاد این قرارداد تأکید کردند.

این دو قانونگذار آمریکایی در این نامه با بیان ادعاهای بی‌پایه خواسته‌اند با افشای جزئیات این قرارداد، دارایی‌های ایران به خانواده‌های دو فردی که اصطلاحاً «قربانیان تروریسم ایران» خوانده شده‌اند پرداخت شود.

یک دادگاه فدرال در شهر «شیکاگو» پیش از این از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بود درباره این موضوع که آیا شرکت بوئینگ بایستی جزئیات توافق خود با ایران را افشا کند، اعلام نظر کند.

روزنامه جزوزالم‌پست روز ۲۳ شهریور گزارش داد این درخواست بعد از آن مطرح شده که یک موسسه حقوقی اسرائیلی به شرکت بوئینگ درباره پیشبرد قرارداد خود با ایران هشدار داده بود.

در ماه جولای شرکت «شورات هادین» به نمایندگی از کسانی که مطابق ادعاها خانواده‌های قربانیان تروریسم ایران خوانده می‌شوند گفته بود ایران بایستی قبل از خرید هواپیما وادار به پرداخت بدهی خود به این افراد شود.

دادگاه‌های فدرال آمریکا قبلاً با طرح اتهامات بی‌پایه و اثبات‌نشده علیه ایران، این کشور را به پرداخت غرامت به کسانی که اصطلاحاً قربانیان تروریسم خوانده شده‌اند، موظف کرده است.

ایران در حال حاضر در آمریکا دارایی‌های قابل دسترس ندارد، اما پس از توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ قراردادهایی به ارزش چندین میلیارد دلار با بوئینگ برای خرید هواپیما از این شرکت امضا کرده است.

در یکی از این پرونده‌ها، یک دادگاه فدرال آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در یک حمله تروریستی در سال 2003 تهران را به پرداخت مبلغ 67 میلیون دلار به خانواده یکی از قربانیان این حمله به نام «لیبوویچ» محکوم کرد. این خانواده با تنظیم شکواییه‌ای خواستار آن شده که تمامی اموال ایران که در اختیار شرکت بوئینگ هستند، توقیف شود.

بوئینگ ادعا کرده که افشای جزئیات مربوط به فروش هواپیما به ایران، با ایجاد اخلال در یکی از بخش‌های اصلی توافق هسته‌ای به منزله دخالت در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران خواهد بود.

«رابون کاستیلو»، قاضی اصلی منطقه‌ای ایلینویز چند هفته پیش از دولت ترامپ خواست تا تاریخ 12 اکتبر آن دادگاه را درباره صحت یا عدم صحت ادعای شرکت بوئینگ مطلع کند.

بوئینگ برای مخفی نگاه داشتن جزئیات توافق با ایران تلاش کرده است. به نوشته جروزالم‌پست، این شرکت حتی استدلال‌هایش درباره مخفی نگاه داشتن مبادلاتش با ایران را به صورت مهر و موم‌شده تقدیم دادگاه کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی