بازدید 9011
۱

بحث نظام پارلمانی را سیاسی کرده اند تا به آن ضربه بزنند/ در این نظام، چالشی بین دولت و مجلس نخواهد بود/ در نظام پارلمانی تابوی سؤال از رئیس جمهور از بین می رود

نظام پارلمانی مد نظر ما یک نمونه کامل متفاوت با نظام های پارلمانی موجود در دنیا خواهد بود، رئیس جمهور اختیارات خاصی خواهد داشت و کامل یک قوه مستقل خواهد بود؛ اما رئیس دولت حق انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زود هنگام را ندارد.
کد خبر: ۷۳۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲ 07 October 2017
مذاکره تصمیم نظام بود، نه تصمیم دولت حسن و محمود!/ مسئول اعلام نظر درباره برجام با هیأت نظارت بر اجرای برجام استچند روزی است موضوع نظام پارلمانی در قالب خبر و مصاحبه ‌در دستور کار برخی خبرگزاری و روزنامه های کشور قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع نظام پارلمانی که پس از مدت ها، نخستین بار توسط رهبر انقلاب در سفر به کرمانشاه مطرح شد، اکنون پس از شش ماه، برخی تکاپوها در بین نمایندگان مجلس برای جامه عمل پوشاندن به این موضوع دیده می شود.

البته این ایده مخالفان و موافقان بسیاری در مجلس دارد؛ برخی بر این باورند که انجام این کار به روند دموکراسی در کشور ضربه وارد خواهد کرد و برخی از نمایندگان نیز بر این اعتقاد هستند که نه تنها دموکراسی را دچار مشکل نخواهد کرد، بلکه باعث تعامل زیادتری بین دولت و مجلس خواهد شد.

امیر خجسته در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نظام پارلمانی بحثی است که از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و به همین دلیل نیز از مدت قبل، کارهای کارشناسی آن انجام شده و کمیسیون های مختلف مجلس روی این موضوع بحث کرده اند.

وی گفت: کارهایی که در مجلس صورت گرفته، به مرکز پژوهش های مجلس فرستاده شده و این نظام به عنوان نظامی که بتواند اثرگذاری بیشتری از شرایط فعلی داشته باشد، در برخی محافل پژوهشی پذیرفته شده است.
مرکز پژوهش ها و برخی مراکز دیگر، این طرح را به عنوان یک موضوع خوب و مطلوب پذیرفته اند. همچنین این بحث در کمیسیون شوراها نیز ارزیابی شده و به این نتیجه رسیده ایم که اگر طرح کامل پخته شود، می تواند راهگشای خوبی باشد.

وی افزود: با اینکه بحث نظام پارلمانی از هر نظر بدون ایراد به نظر می رسد، متأسفانه این بحث در روزهای گذشته سیاسی شده و برخی با عینک سیاسی به قضیه نگاه می کنند. تجربه نشان داده است، هرگاه به یک موضوعی با نگاه سیاسی نزدیک می شوند، موضوع خراب شده است.
باید به مباحث این‌چنینی یک نگاه عملی داشت. سیاسی کردن این کار و ایجاد فضای مسموم، باعث می شود که طرح آسیب جدی ببیند، همه باید در این مورد نظر دهند تا این مدل به نتیجه برسد.

وی همچنین یادآور شد: در نظام پارلمانی نمایندگان مردم هستند که رئیس جمهور را انتخاب می کنند و به این ترتیب، کاملا بر دولت مشرف خواهد بود و دولت را به مجلس پاسخگو خواهد کرد. اگر این طرح به نتیجه برسد، دولت ها ملزم به پاسخگویی در مقابل نمایندگان مردم خواهند بود، چالش های بین دولت و مجلس به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

خجسته ادامه داد: این کار سبب هماهنگی و همدلی بین دولت و مجلس می شود و مجلس می تواند با شدت بسیار زیادی نظارت داشته باشد، تابوی سؤال از رئیس جمهور از بین خواهد رفت، مجلس از این طریق می تواند کامل دولت را کنترل کند. در اوضاع کنونی، بسیاری از قوانین مصوب به اجرا درنمی اید و دولت برخی را اساسا قبول ندارد.

وی گفت: نظام پارلمانی مد نظر ما یک نمونه کامل متفاوت با نظام های پارلمانی موجود در دنیا خواهد بود. رئیس جمهور اختیارات خاصی خواهد داشت و کاملا یک قوه مستقل خواهد بود، اما رئیس دولت، حق انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زود هنگام را ندارد.

اختیاراتی که به رئیس جمهور داده می شود، به نحوی خواهد بود که باعث بروز دیکتاتوری نشود، البته این ونه نخواهد بود که رئیس دولت هیچ اختیاری از خود نداشته باشد، اما یک مدل جدیدی خواهد بود که برای اولین بار در دنیا به اجرا در خواهد آمد، ولی کارهای کارشناسی که بر روی این موضوع در مرکز پژوهش ها می شود، طوری برنامه ریزی خواهد شد که دولت کار خودش را انجام دهد و مجلس نیز مستقل به کار خود برسد تا هم افزایی بیشتر شود.

خجسته در پایان اظهار داشت: هنوز بحث های کارشناسی کار به پایان نرسیده و بعد از اتمام همه موارد، آنها را به عنوان طرح بعد از تصویب در کمیسیون به صحن علنی خواهیم آورد. هم اکنون برای این کار مناسب نیست و باید فضای سیاسی که ایجاد شده، کمی تلطیف شود و بعد از آن اقدام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۱
متاسفم. همین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل