بازدید 10348
۲

پنج پیشنهاد دیپلمات آمریکایی به ترامپ برای حفظ و مقابله توامان با برجام!

در حالی ‌که چیزی تا زمان ارائه گزارش سوم دولت ترامپ در رابطه با پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و برجام نمانده است، شخصیت‌ها و کارشناسان مختلف در حوزه‌های متفاوت در ایالات‌متحده تلاش دارند، برای ماجرای برجام و آینده توافق هسته‌ای برای ترامپ راه‌حل‌هایی ارایه دهند، به گونه ای که در آخرین پرده از این سری، سفیر سابق آمریکا در بحرین پیشنهاد‌های تند و جنجالی در مورد ایران به ترامپ ارائه کرده است.
کد خبر: ۷۳۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 04 October 2017
در حالی ‌که چیزی تا زمان ارائه گزارش سوم دولت ترامپ در رابطه با پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و برجام نمانده است، شخصیت‌ها و کارشناسان مختلف در حوزه‌های متفاوت در ایالات‌متحده تلاش دارند، برای ماجرای برجام و آینده توافق هسته‌ای برای ترامپ راه‌حل‌هایی ارایه دهند، به گونه ای که در آخرین پرده از این سری، سفیر سابق آمریکا در بحرین پیشنهاد‌های تند و جنجالی در مورد ایران به ترامپ ارائه کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ از طرح تام کاتن برای اعلام عدم پایبندی تا سخنان روز گذشته جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در خصوص حمایت از باقی ماندن آمریکا در برجام، می‌توان طیفی وسیع از شخصیت‌های آمریکایی را مثال زد که مواضع متفاوتی در مورد توافق هسته‌ای دارند؛ نشانه‌ای از سردرگمی فزاینده در بستر سیاست داخلی و خارجی آمریکا در دوران ترامپ.

در این میان، افراد بیشتری پیدا می‌شوند که بنا بر اطلاعات و زاویه دید خود، دست به ارائه راه‌حل‌هایی در رسانه‌های متفاوت برای موضوع برجام و اقدامات آتی دولت آمریکا می‌زنند. از جمله آن‌ها باید به «آدام ارلی» از سفیران سابق آمریکا در بحرین و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در دوران بوش نام برد که در نشریه «The Hill» پیشنهاد جنجالی و قابل‌توجهی به ترامپ برای یک سیاست جدید هسته‌ای در برابر ایران ارائه کرده است.
برجام برای آمریکا یک «کاپیتولاسیون» بود نه یک توافق 

1- حمایت از دموکراسی خواهان در ایران

ارلی در اولین پیشنهاد خود با اشاره به سخنان اخیر دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده است که مردم ایران دموکراسی خواه بوده و در برابر رژیم قرار دارند و این موضوعی است که در زمان امضای توافق هسته‌ای مورد غفلت 5 + 1 قرار گرفته است. به شکلی جالب‌توجه، ارلی فضای ایران را مملو از قتل‌عام شهروندان و زندانی کردن مخالفان نشان داده و خواستار تلاش برای توقف «قتل‌عام مردم ایران» شده است!

2 – مقابله با دخالت‌های منطقه‌ای ایران

ارلی در دومین قدم ایران را به صدور خشونت و تروریسم به منطقه متهم و بیان کرده است، برجام کاری در راستای توقف این مسأله صورت نداده است. به گفته او در دو سال گذشته از زمان اجرای برجام کشورهای غربی چشم‌های خود را بر روی افزایش نفوذ ایران در سوریه و عراق و لبنان و یمن بسته‌اند که این مسأله به اعتبار و حیثیت دنیای غرب لطمه زده است. وی بدون هیچ استنادی ایران را به داشتن سلاح‌های شیمیایی متهم و بیان کرده است، توافقی که خشونت‌های برون‌مرزی و سلاح‌های شیمیایی ایران را نادیده بگیرد یک توافق نیست بلکه یک «کاپیتولاسیون» است.

3 - سخت‌گیری در برنامه موشک‌های بالستیک

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عناصر یک برنامه نظامی هسته‌ای توسعه و طراحی موشک‌هایی بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است، گفته که توافق هسته‌ای فعلی این موضوع را نیز مورد غفلت قرار داده است. وی با نقل‌قولی از سخنان ترامپ در سازمان ملل بیان کرده است که باید سخت‌گیری‌های مضاعفی در مورد برنامه موشکی ایران صورت بگیرد.

4 – توقف دسترسی سپاه به منابع مالی

ارلی با ارائه آماری بدون مستند مبنی بر در اختیار داشتن 40 درصد از اقتصادی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیان کرده است که سپاه ابزار اصلی ترویج ترور و خشونت منطقه‌ای از سوی ایران است و در نتیجه برجام، سیل سرمایه و پول‌های آزادشده‌ای که به دست ایران رسیده است، منجر به انتفاع این نهاد نظامی شده. وی بیان کرده است که سپاه قدس بزرگ‌ترین سهامدار سرمایه‌های جدیدی است که به‌واسطه برجام به ایران رسیده و با اشاره به موضوع تحریم‌های اخیر سپاه توسط دولت آمریکا خواستار آن شده است که این تحریم با قوت و بدون هیچ اغماضی اجرا شود.

5 – جدی بودن در رابطه با تغییر رژیم در ایران

سرانجام آدام ارلی با پیشنهاد آخر خود کلیت مواضع و تفکر خود در رابطه با جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد و بیان می‌کند تا زمانی که رژیم فعلی در ایران بر سر کار باشد، ایران یک تهدید مستقیم برای آمریکا و متحدان آمریکاست و اگر آمریکا در مورد اصلاح رفتار ایران جدی است، باید شدیداً به فکر تغییر نظام در ایران باشد.

وی با اشاره به حضور نمایندگانی از عربستان سعودی، یمن، مصر و مخالفان سوری در همایش منافقین در پاریس این امر را نشانه‌ای از خواست کشورهای منطقه برای تغییر رژیم ایران دانسته است و بیان کرده که اگر ترامپ خواهان تغییر رژیم در ایران است، اکنون و همین حالا زمان آن است.

پنج پیشنهاد فوق که از سوی یکی از مقامات ارشد آمریکایی در دوران بوش و یک مقام دیپلماتیک سابق آمریکایی بیان‌شده را می‌توان در سر طیف افراطی منتقد توافق هسته‌ای قرار داد؛ طیفی که درمجموع توافق هسته‌ای را به زیان آمریکا دانسته و با هراس افکنی و هراس پراکنی در مورد سیاست داخلی و خارجی ایران، سعی در نشان دادن جمهوری اسلامی به‌ عنوان عامل ترور و خشونت در سطح جهان دارند.

این طیف که جان بولتون، مایکل فلین، نیوت گنگریچ و استو بنن را باید در آن جای داد، با کمترین مستندات در مورد ایران، شدیدترین اتهامات را علیه نظام و سیاست ایران مطرح می‌کنند و به دنبال فشار بر دولت برای اتخاذ رویکردی تند و در صورت لزوم نظامی در خصوص ایران هستند.

این طیف البته با مخالفت‌ها و انتقادات زیادی حتی در دولت ترامپ نیز روبرو هستند و متصدیان سیاست فعلی آمریکا با توجه به خسران و زیان شدیدی که از افکار این طیف متوجه منافع آمریکا می‌شود، سعی در کنترل و به حاشیه راندن این تفکر افراطی در مورد ایران در کاخ سفید دارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲
شتر در خواب بیند پنبه دانه
خدا بزرگه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی