بازدید 39244

رجب طیب اردوغان چقدر از بارزانی قابل اعتمادتر است؟

به طور خلاصه، ایران به جای تنظیم سیاست خود بر مبنای خواست بغداد و آنکارا، باید نقش بی‌طرفی و دوستی خود با کردها را حفظ کند و در عین حال بر موضع خود اصرار داشته باشد که منافع کردها در چهارچوب عراق متحد و یکپارجه بهتر تأمین خواهد شد. فعلا مشکل کردها برای ترکیه و عراق جدی‌تر است، ولی در صورت اشتباه ایران در سیاستگذاری، ممکن است اوضاع عوض شود.
کد خبر: ۷۳۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ 05 October 2017
یک هفته پس از برگزاری همه‌پرسی در بخش شمالی عراق که عشیره بارزانی را در مسیر نهایی کردن جدایی‌طلبی از عراق قرار داده و در ادامه رفت و آمدهای مقامات ایرانی و ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به تهران خواهد آمد و موضوع همه‌پرسی در عراق از موضوعات مهم مورد گفت و گوی دو طرف خواهد بود، ایران تا چه میزان می‌تواند به همراهی دولت اردوغان اعتماد داشته باشد؟

وقتی که موضوع برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و مناطقی که کنترل آن در سال های اخیر به دست مقامات اقلیم افتاده، بروز کرد، ایران نگرانی خود از پویایی‌های جداطلبانه‌ای که همه‌پرسی می‌تواند در منطقه ایجاد کند را ابراز داشت. ایران از مقامات اربیل خواست، دست از پیگیری برگزاری رفراندوم بردارند، ولی تلاش‌های ایران به نتیجه نرسید. بعد از برگزاری رفراندوم، ایران با جدیت به حمایت از حفظ یکپارچگی ارضی عراق پرداخته و وزن حمایتی خود را در طرف دولت مرکزی عراق قرار داده است. ایران همچنین در حال هماهنگی مواضع خود با آنکارا در قبال اربیل است.

به گزارش «تابناک»؛ شیرین هانتر، تحلیلگر سیاست خارجی ایران و استاد دانشگاه جرج تاون در مطلبی در لوبلاگ در این خصوص نوشته است که بنا به دلایل متعددی، رفتار ایران در قبال برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق منطقی است.

ایران تاریخ پرماجرایی را با عشیره بارزانی تجربه کرده است. ملا مصطفی بارزانی، پدر مسعود بارزانی، رئیس فعلی اقلیم کردستان عراق، تمایلات چپگرایانه داشت و به شکل‌گیری جمهوری مهاباد کمک کرد. وی همچنین با جعفر پیشه‌وری برای تشکیل دولتی جدایی‌طلب در آذربایجان همکاری کرد.

بارزانی‌ها از عدم حمایت شاه و آمریکا از خود در ادامه درگیری با دولت عراق در دهه‌های 1960 و 1970 احساس تلخکامی کردند. بعد از جنگ خلیج فارس در سال 1991 و تشکیل منطقه خودمختار کردها در شمال عراق، روابط ایران با این منطقه پیچیده و پرتنش بود. مسعود بارزانی نیز همراه با صدام مشغول نبرد با کردهای مورد حمایت ایران بود.

اردوغان و عبادی چقدر از بارزانی قابل اعتمادترند؟

در سال های بعد و از جمله در دوره پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، بارزانی به عناصر ضدایرانی در ساختار سیاسی عراق نزدیک‌تر بود. در سال های پس از صدام، او روابط دوستانه‌ای با کشورهای عربی و از جمله امارات متحده عربی تشکیل داده و گزارش‌ها از ثروت قابل توجه فرزندانش در این کشور حکایت دارد.

بارزانی همچنین روابطش را با اسرائیل تقویت کرده و گسترش داده است؛ به این امید که از حمایت لابی طرفدار اسرائیل برخوردار شود. در عین حال، بارزانی روابط خوبی هم با ترکیه داشته است. به رغم این، کردهای ترکیه به شکل تاریخی مشکلات زیادی با دولت این کشور داشته‌اند. دولت اقلیم کردستان همچنین در مواردی از شورشیان مسلح در کردستان ایران حمایت کرده است.

به طور خلاصه، نگرانی‌های امنیتی ایران در نتیجه جدایی‌طلبی در کردستان عراق معقول به نظر می‌رسد. ایران نگران است که یک دولت طرفدار اسرائیل دیگر همانند رژیم الهام علی‌اف در آذربایجان، در مجاورت ایران شکل بگیرد و در کنار حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی از گروه‌های مخالف دولت ایران در مناطق مرزی کشور، کمربند ناامنی در حال محاصره ایران باشد و اگر آمریکا قصد اقدامی علیه ایران را داشته باشد، از این کمربند استفاده کند.

با وجود این، ایران نباید از این مسائل به هراس افتد، به ویژه نباید منافع ملی خود را با عراق و به ویژه با ترکیه تنظیم کند. دولت ترکیه احتمالا با حکومت مستقلی که ممکن است در شمال عراق تشکیل شود، به یک شرایط همزیستی دست خواهد یافت. دولت های غربی به این دولت بالقوه کردستان توصیه خواهند کرد به شکلی از تفاهم با ترکیه برسد و از دخالت در مسائل داخلی ترکیه پرهیز کند. حتی دولت مرکزی عراق هم ممکن است به ترتیباتی برای تنظیم رابطه خود با دولت کردها دست پیدا کند.

ایران البته داستان متفاوتی دارد. همان گونه که اظهارات و رفتارهای مقامات اسرائیلی و آمریکایی نشان داده است، برخورد آنها با مسأله کردستان از زاویه مقابله با ایران است. از نگاه آنها، کشور احتمالی کردستان می‌تواند بخش مهمی از کمربند قرنطینه اطراف ایران باشد.

از سوی دیگر در میان کردها، گرایشی طبیعی به سوی ایران وجود دارد. همه کردها مانند بارزانی نیستند. برای مثال، جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق، که از منتقدان بارزانی بوده و به دعاوی استقلال‌طلبی بارزانی بدبین بود، روابط دوستانه‌ای با ایران داشت، ولی زیاده‌روی ایران در حمایت از دولت مرکزی عراق، می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.

ایران باید متوجه باشد که اگر بارزانی اقداماتی علیه ایران کند، بغداد و آنکارا به کمک ایران نخواهند آمد. هر دو دولت ترکیه و عراق، به این سمت گرایش دارند که از ایران به نفع منافع خود استفاده کرده و در روز خطر ایران را تنها بگذارند؛ هرچند ایران، عراق را از دست داعش نجات داد، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، اصرار دارد از هر فرصتی برای این استفاده کند که نشان دهد تحت تأثیر و نفوذ ایران قرار ندارد. صرف نظر از این که چه اتفاقی برای ایران بیفتد، العبادی منافع عراق را دنبال می‌کند. برای مثال در موارد زیادی، او اظهار داشته که در درگیری ایران و آمریکا، عراق بی‌طرف خواهد بود. او حتی ممکن است از این درگیری استقبال کند، زیرا ممکن است به کاهش فاصله قدرت ایران و عراق منجر شود.

به طور خلاصه، ایران به جای تنظیم سیاست خود بر مبنای خواست بغداد و آنکارا، باید نقش بی‌طرفی و دوستی خود با کردها را حفظ کند و در عین حال بر موضع خود اصرار داشته باشد که منافع کردها در چارچوب عراق متحد و یکپارجه بهتر تأمین خواهد شد. فعلا مشکل کردها برای ترکیه و عراق جدی‌تر است، ولی در صورت اشتباه ایران در سیاستگذاری، ممکن است اوضاع عوض شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۱۱۲
زنده باد ايران / اساسا به هر دو اعتمادي نيست . سوابق دو نفر نشان داده که هر دو آب و نان ايران را خورده اند و بعد خيانت کرده اند . خيلي خيلي بايد هوشيار باشيم .
قطعا هرکس به کردها کمک کند ناسپاس نخواهند بود.این را تاریخ ثابت کرده.ایران همواره به کردها ی عراق کمک کرده وآنها فراموش نکرده اند .قطعا دولت همسایه کردی از دولت عرب عراق برای ایران بهتره.
ترکیه هم مثل روسیه قابل اعتماد نیست . کلا سیاست با اعتماد در تضاده ولی وضع ترکیه و روسیه بدتر از همه هست
اگه ایران اینقد احمقه که رجب فرفره رو نشناسه پس بذا باشه
لطفا" اول موضع خود را در مورد موساد و سیاست رژیم صهیونیستی در مورد قضایای شمال عراق مشخص بکنید ، سپس در مورد روابط با ترکیه بحث نمایید.
عجب تحلیل قشنگی. من هم دقیقا همین نظرو دارم. ایران نباید در دام عراق و ترکیه بیافتد. بله بارزانی ها دل خوشی از ایرانیها ندارن اما همه کردها مثل بارزانی فکر نمی کنند. ایران اگه اشتباه کند منطقه کردهای خود را نیز ناامن می کند و گرداب مشکلات عراق می افتد.
نویسنده فکر کرده می تواند با چند سطر ایران را قول بزند .
عزیزم ایران بهترین نخبگان را داراست و بهترین استراتژی سیاسی را همیشه داشته . وقتی عراق یکپارچه هست کشور کردستان چرا .این سیاست کثیف آمریکا و اسرائیل هست .چون آنها دیگر دستشان در عراق بسته هست می خواهند تجزیه اش کنند .تجزیه عراق ، تجزیه ایران هست .
هدف از آمدن اردوغان به ایران وارد کردن ایران به یک جنگ جدید در منطقه است ، دولتمردان ترکیه مانند دولتمردان ما فکر نمی کنند و منافع کشور و ملت خودشان را هیچگاه فدای کشور دیگری نمیکنند ، مطمئن باشید وقتی ایران و عراق مرزهای خود را به روی کردها بستند دولت ترکیه از این فرصت طلایی برای ورود کالاهای خود به کردستان استفاده میکند . یادمان باشد که دولت ترکیه همان دولتی است که تا چند وقت پیش با داعش هم معاملات تجاری داشت و وقتی این معاملات را کنار گذاشت که با فشار جامعه بین الملل مواجه شد، بنابر این نباید به راحتی مترسک دست اینها شویم.
در طول سال ها دوستی و کمک های فراوان ایران به اقلیم کردستان چه اتفاقی افتاده است.رهبرانشان بدون کوچکترین توجه ای به نگرانی ها و درخواست ایران همه پرسی جدایی انجام دادند.گروه های تروریستی بدون کوچکترین محدودبتی در حال فعالیت در این اقلیم هستند.قاچاق از این اقلیم موجب تخریب تولید داخلی ،اقتصاد و امنیت شده است. و موارد دیگر
این هم احتمالا تاکتیک آموزش داده شده توسط اسراییل به کردهاست که در مراحل ابتدایی شعار بدهند که ما ایرانی هستیم و کردها خود را ایرانی می دانند! ولی در مورد عراق و ترکیه چنین نیست و به اونها هم میگن ما هم مذهب وسنی هستیم! لابد در طول دهها سال غائله های مختلف کردستان در زمان جنگ و غیره من سربازان و پاسدارها رو سر میبریدم! اون موقع ایرانی نبودید؟احتمالا به اعراب و ترکها هم طبق برنامه میگن ما همه سنی هستیم و مسلمان و برادر هم!!!!
اردوغوان یک رگ راست نداره،دشمن واقعی ملت ایرانه،باطبع بارزانی خیلی قابل اعتماد تر و از نظر اقتصادی و اجتماعی نزدیک تر به ایران می باشد.
مقایسه یک رییس جمهور کشور مهم با رییس یک اقلیم که همش برای کشورهایی منطقه دردسر درست میکنن اشتباه است!
بارزانی خواهان اسراییل دوم هستش
اردوغان همونی هست که برخلاف لبنان، در شورای امنیت به نفع ایران رای داده بود (به همراه برزیل )
خیلی این تحلیل جالب و به واقعیت نزدیکه. همه این کسانی که براشون ایران میمیره واسه ما تب هم نمیکنن.
و متاسفانه در دشمن تراشی اول صف و در دوستیابی خوابیم.
برو بابا ...
نسبت به کومله و دموکرات و پ ک ک بی تفاوت باشیم؟!
اینها یکطرف، هرچند به صرف واقعیت و احتمالات به چنین شکل نیست، اما منم می خوام که کردها توی کل عراق قدرت کنترلی داشته باشن و نقشی مثبت در جهت ما ایفا کنند و برای همین تراشیدن الهه هایی از رقبای بارزانی که خواستار اتحاد میهنی باشن رو لازم می شمرم و واسه همین میگم که یکی باید بعد از معصوم رئیس جمهور بشه و از گروهی دیگه غیر از گروه بارزانی و بعد از یک دوره هشت ساله، ریاست جمهوری دوره ای مابین این دو به اشتراک گذاشته بشه! میگن اگه نتونستی قبیله رقیب رو به کل تصرف کنی، لااقل یه گروگان ازش بگیر که وقت لزوم کنترلش کنی!
تحلیل ایشان چقدر قابل اعتماده؟؟؟؟؟
هر چند به نظر می رسد نگارنده به دنبال تفرقه در اتحاد در حال شکل گیری است ولی باید اذعان داشت غیر اعتماد تر از اردوغان حیدر العبادی است زیرا می خواهند از پرداخت غرامت جنگ شانه خالی کنند نباید خودمان را درگیر جنگ داخلی آنها کنیم به قوای نظامی خود نیاز داریم
سیاسیون با درایت لازم شرایط را بررسی کنند و فریب بلبشوی همانند کنفرانس داووس سوئیس را نخورند.
با تشکیل دولت کرد، کمربند محاصره ایران تنگ تر میشود و در دراز مدت خطری بدتر.
با سلام. تحلیل جالب و منطقی ای بود. رجب اردوغان آدم فرصت طلب و غیر قابل اعتمادی است . او همان کسی است که با بشار اسدی دوست صمیمی بود و مراوده خانوادگی داشت و اما در زمان بحران داخلی سوریه، در کنار داعش و النصره به سوریه خیانت کرد و اموال این کشور در مجاورت با مرز خود را به سرقت برد. بسیار هم آدم زیرکی است و بدش نمی آید که با قرار دادن ایران در برابر کردهای عراق، هم از آخور بخورد و هم از توبره. و در عین حال شاهد تضعیف رقیب قدرتمند خود باشد. حیدر العبادی نیز کم دستی از این آدم نداره...فروش نفت بیش از حد به آمریکا در زمان تحریم های ایران، اظهارات وی ...... نیز نشان می دهد که این آدم اگر قدرتی بگیرد کم دستی از صدام نخواهد داشت. پس مراقب باشیم.
احسنت کاملا درست و منطقی میباشد اردوغان اصلا قابل اعتماد نیست و ایران نباید با طناب پوسیده او به چاه برود کردستان مستقل خواهد شد چه ما بخواهیم چه نخواهیم ولی ایران باید آنرا تبدیل به دوست خود بکند نه دشمن خویش .
تحلیل بسیار عالی و منطقی بود
حرف حساب زده
این خانم از نزدیکی واتحاد ایران وعراق وسوریه ناراضی است.ترکیه یک کشور مهم وکردها یک اقلیم اند. نزدیکی ایران وترکیه وعراق وسوریه به وحل مشکل کردستان با همکاری هم مناسب تر از حل مشکل با بارزانی است که مشکل بارزانی نفت کرکوک است.درنظرگرفتن حقوق منطقی کردها درجهارچوپ قوانین بدیهی است ولی بارزانی واسرائیل نفت کروک را میخواهند.همانگونه که نزدیکی اذربایجان با اسرائیل منافع نفتی است. است..ایران به نزدیکی وپیوند خود به ترکیه وعراق وسوریه باید ادامه دهد.
احسنت.....

ما هم این رو میگیم
ترکیه و عراق الان ار متحدان امریکا هستند ولی ایران نه
پس نباید سیاستی که ترکیه دنبال میکند ماهم کورکورانه دنبالش بریم
خشم ترکیه از این است که کلی در کردستان سرمایه گذاری کرده است و از دست دادن آن بیم دارد
اردوغان اصلا قابل اعتماد نيست مگه با داعش و نصره همكاري نداشت
اولا که اصولا چیزی به نام فرد قابل اعتماد و غیر قابل اعتماد وجود نداره فقط منافع یا تهدیدات مشترک که باعث همکاری یا تعارض می شه ؛ دوما سیاست ایران در مقابل کردستان عراق بر مبنای درخواست بغداد و انکارا نیست تهدیدات امنیتی ه یادمون نره که دولت کردستان عراق ابتدای تشکیل داعش به این گروه کمک می کرد همین الان هم داره به گروه های تروریستی ضد ایرانی پناه میده ؛ دوما ترکیه به هیچ وجه با دولت کردستان عراق به هم زیستی نمی رسه چون اگه این دولت توی عراق تشکیل بشه قطعا کردهای ترکیه که جمعیت شون چند برابر جمعیت کردهای عراقه و زیاد هم توسط دولت مرکزی سرکوب میشن شروع به فعالیتهای تجزیه طلبانه می کنن
اردوغان هم که میداند ما چقدر نسبت به کلمه اسرائیل حساس هستیم هی می گفت: پشت این رفراندم اسرائیل است تا ما را به مقابله با کردستان عراق جری تر کند.
همین تحلیل ها را برای ترک ها می نویسن این وظیفه شون ارام کردن کشورهای همسایه و بدبین کردن بهم است تا فشارها رو از روی بارزانی بردارن بتونه کشور موردنظرشو بسازه مطمئنا بارزانی کشور مستقل بسازه همانطور که برای فشار به ایران از برخی گروهک ها استفاده خواهد کرد از همان گروهک ها برای فشار به ترکیه هم بهره خواهد گرفت تا امتیاز بگیرد. در ضمن الان غرب داره از پ ک ک حمایت می کنه تا به ترکیه فشار بیاره چرا دلیلی داره که فردا برعکس اینکارو انجام بده مطمئنا غرب هم از کردستانی که علیه ترکیه فعالیت داشته برای امتیازگیری از ترکیه استفاده خواهد کرد.
نویسنده این مقاله خیلی خوش خیال است
بابا جان این تصمیمات که شما نصیحت می فرمایید فکر می کنید در اتاق فکر سیاسی ایران اندازه شما نمیفهمند؟!!!
دو ساعت هست دارم میخندم...
بارزانی منزوی آخه چه اقداماتی علیه ایران می تونه بزنه؟ به نظر من این سه کشور هر چه در توان دارند باید علیه نقشه پلید آمریکا غرب و اسراعیل انجام بدهند.
بعد از عراق نوبت تجزیه ایران و ترکیه است بنابراین نزدیکی آنان معقول بنظر می رسد. تمام تحلیل گران غربی از تجزیه عراق حمایت می کنند ولی در مورد کاتالونیای اسپانیا سکوت کرده و خواهان واگرائی در اروپا نیستند.
چطور به اين نتيجه رسيدي كه علي اف طرفدار اسراييل است!!
حساب دو دو تا چهار تای اردوغان از روی ترس از کردهای زخم خورده ترکیه است مهم رای ونظر مردم کردستان عراق است وبس
تو چهل سال اخیر همه از ایران به نفع منافع خود استفاده کرده و وقتی پای منافع ایران رسیده قدم از قدم برنداشتند.
بسیار عالی بود.
تحلیل کاملا درستی هست
مسؤووولین گوش کنید عراق را بهتر بشناسید اهل کوفه مثل تاریخند !!
دقیقا همینه
اردوغان خودش زیر به زیر نفت عراق رو از طریق اربیل مفت میخره و میفروشه به اروپا بعد میاد ایران برای مذاکره و مطمئن شدن ازین که ایران نفت کردها رو نخره و باج هم به ایران میده نمونه اش واردات گاز بیشتر بخاطر فشار بر کردها که فقط از طریق خودش نفت رو صادر کنند ازون ور نفع کنه ایران باید مستقل عمل کنه و منافع ملت ملی رو در نظر بگیرد
نویسنده محترم فقط به کردستان عراق توجه کرذه و فراموشی گرفته که همین مشکل در سوریه هم وجود دارد و در آنجا هم کردها حداقل خواسته شان خودمختاری است چیزی که با منافع هر دو کشور ایران و ترکیه در تضاد است. در ضمن جمهوری آذربایجان مثل اکثر کشورها با اسرائیل رابطه دارد ولی رابطه اش با ایران صمیمی تر است و خطری برای ایران محسوب نمی شود ولی خطری که حزب الله برای اسرائیل دارد کردستان عراق هم می تواند برای ایران داشته باشد. صمیمیت اصلی کردها با ایران در زمان پهلوی ها بود آن هم به خاطر ضدیتی که محمدرضا با صدام داشت و الا جمهوری اسلامی ایران بعد از سقوط صدام هیچ وقت نخواسته است که با کمک به کردها عراق را به سوی تجزیه ببرد و در شکل گیری خاورمیانه جدید به اهداف اسرائیل کمک کند
اصلا قابل اعتماد که نیست
بعنوان میانجی و حق حساب بگیر
از جنگ ایران و کوردها پول خوبی به جیب خواهد زد
احادیث و روایات مربوطه را بخوانیم
شما کردی احیانا
خدا عاقبت ایران را بخیر کند
مسئولان ما خیلی در خواب هستند و منافع کشورهای دیگه از کشور خودشون مهمتره.. هنوز نمیدونن هر کشوری منافع خودش را در نظر میگیره
اگر نظريه اين خانم در مد نظر قرار گيرد در انصورت اينكار به رابطه ايران و عراق اسيب خواهد رساند كه انهم غير قابل قبول است
كاشكي گوش شنوا و چشم بازي باشه
موضع تركيه مشخص نيست!!!
بنظر بنده به دوعلت احتمال تجزیه ایران زیاده ۱- دشمنی با امریکا به امید روسیه که باور دارم روسیه سرانجام امریکارا بعلت منافع بیشتر ترجیح خواهد دارد مانند کارش در شورای امنیت و قطعنامه های اتمی دروغین ۲- تلاش ایدولژی شیعه و صدور انقلاب وحمایت از عربهای شیعه که اگر لازم شود انها اول عرب خواهند بودنه شیعه حماس یادمان باشد از طرفی در حالیکه عربها حتی فلستینیان ایرانرا دشمنتر از اسراییل میدانند ما چرا اینهمه شعار ضد اسراییل میدهیم تریه که به عنوان کشور سنی چرا حمایت نمسکند این ساده انگاریها و شعارهاکه ممکن است برای گروهی منافع اقتصادی داشته باشد روز نه تاک نشان خواهد بود نه از تاک نشان
اگه خدا بخواد بهترین حالت اینه که ترکیه و عراق با بارزانی وارد جنگ بشن و ایران هم از آنها حمایت لفظی و پشتیبانی انجام بده
ترکیه چون داعیه احیای امپراتوری عثمانی دارد قطعا در آینده بازم هم برای ایران هزینه ایجاد می کند مثل الان که دنبال روی کارامد حکومتی طرفدار خود و سعودی در سوریه بود.ولی عراق کوچکتر شود بسود ایران است یک زمانی همین عراق با نفت کرکوک میخواست تهران را24ساعته تصرف کند.ترکیه هم هرچقد تضعیف شود بسود ایران است.
همراهی با اردوغان در مسئله کزدها باعث نامنی بیشتر می شود خود اردوغان هم نتوانسته با زور مسئله کردها را حل کند زیرا کردها یک میلیون یا دو ملیون نیستند 23میلیون نفر هستتد
کردها ایران را برادر بزرگ می دانند. بارها اعلام کردند که ریشه همه کردها از ایران است. اگر ما از اول مانند ترکیه که از کشور آذربایجان در برابر ارمنستان حمایت می کند از کردستان حمایت می کردیم جاپائی برا اسرائیل آنجا باز نمی شد. الان کردها تنها هستند و طبیعی است به هر کشوری که از آنها حمایت کند تمایل نشان دهند هر چند این کشور اسرائیل باشد
"...ایران باید متوجه باشد که اگر بارزانی دست به اقداماتی علیه ایران بزند، بغداد و آنکارا به کمک ایران نخواهند آمد..."
از کجا می دانید کمک نمی کنند خانم هانتر ؟؟؟ لطفا مجری سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن غرب نباشید . این اولین همگرایی مستقل کشورهای منطقه بدون حضور و دیکته غربی هاست و طبیعی است آن ها را بشدت عصبانی و آشفته کرده است. اگر تجزیه عراق به ضرری برای ایران نداشت چرا باید اسرائیل حامی آن می بود؟؟ غرب و اسرائیل چه سودی از کردستان مستقلی که با همسایگانش دشمنی نمی کند و تروریست به خاک آنها نمی فرستد ، خواهند برد ؟؟ مشخص است که کل این رفراندوم استارت پروژه ایست که فقط و فقط ایران را و تمامیت ارضی و ثبات آن را هدف قرار داده است
در حوزه سیاسی هیچ رهبر وسیاست مداری مطلقا قابل اعتماد نیست .چون تنها واصلی ترین وظیفه یک سیاست مدار دردرجه اول حفظمنافع وتامین منافع باند وجناح وحزب ودارودسته ای است که از انجا امده وحمایت میشود ،ودردرجه دوم حفظوتامین منافع ملی مردم وکشورش می باشد .
کاملا با ایشون موافقم نظراتشون معمولا واقع گرایانه و صحیحه
دقيقن . مقاله خوبي بود
. صرفنظر از این که چه اتفاقی برای ایران بیفتد، العبادی منافع عراق را دنبال می‌کند. برای مثال در موارد زیادی، او اظهار داشته است که در درگیری ایران و آمریکا، عراق بی‌طرف خواهد بود. او حتی ممکن است از این درگیری استقبال کند، زیرا ممکن است به کاهش فاصله قدرت ایران و عراق منجر شود.
يكهفته منتظر چنين مقاله اي بودم
چرا سياستمداران و تصميمگيران كشور ما عجول و احساسي عمل مي كنند در مورد اختلاف روسيه و تركيه ، تركيه مسلمان را به روسيه فروختند ، در مورد كردها ، اين قوم ايراني را به اعراب عراقي فروختند ، چرا كردها و اذريها كه يك كارت بازي مهم ايران در منطقه اند بايد به ضرر ايران استفاده شود ، چرا ما هنوز نميدانيم كجا از مليگرايي و كجا از مذهب استفاده كنيم ، ايران متعلق به كردهاست نه كردها متعلق به ايران ولي حيف و صد حيف كو عقل
رفتارهاي احساسي ويكجانبه دول تركيه وعراق توام بارعايت فقط منافع خودمعادلات منطقه رابه ضرراين دولتهارقم زده ودردرازمدت اينهارادچارمشكل خواهدكردواكرادايران هرچندتمايل به يكپارچكي كردستان دارندولي به نيكي ميدانندكه تنها مملكتي كه درآن ميتوان آزادانه وباامنيت زيست ايران است
ایران بعنوان یک کشور انقلابی، باید مدافع اهداف آزادی خواهانه و استقلال ملتها باشد ، همصدایی با ترکیه و روسیه مکار و حیله گر در آینده مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد
هر چند اشکالاتی وجود دارد، اما به نظر من تحلیل منطقی است، ایران نباید رابطه خود را با کردها خراب کند، کردها با توجه به نوروز، شاهنامه فردوسی، اعیاد، ریشه زبانی مشترک، ریشه آریایی مشترک و ... خود را ایرانی می دانند و رئیس جمهور عراق که کرد بود، نیز ایران را وطن دوم آنها می دانست، بنابراین، ایران نه تنها نباید نگران باشد، بلکه الان باید با حمایت خود از این منطقه، آنها را در روزهای تنگ تنها نگذارد، این فراموش نخواهد شد،
باید قبول کنیم که نزدیکی تاریخی کردها به ایران اصلاٌ قابل مقایسه با اعراب یا ترکها نیست، هر چند در نهایت اصل بر ارزش انسانیت است نه این تفاوتها...
یا حق
یک مطلب مهم را در نظر نگرفتید و آنهم اینکه استقلال کردستان عراق می تواند ایجاد مشکلات امنیتی از ناحیه درخواست مشابه در کردستان ایران و پس از آن خوزستان را در ایران فعال نماید
انصافا تحلیل واقعگرایانه ای بود
این خانم عجب سیاستمدار هوشیاریه...
به ضرر ما صحبت نکرده ودرعوض به نفع ما هم صحبت کرده
ونامردی ترکیه وعراق رو گوشزد کرده..
وبا این اظهار نظرش ازبسیاری ازسیاسون مادلسوزتره ....
خوشم اومد
چه عجب یه تحلیل اندکی درست دیدیم!
ما که تو امتیاز دادن(باز سازی خرابه هاشون )ماشالله خیلی اماده ایم . فقط موندم کی ایران رو بازسازی میکنیم .
هر چند كردها بدنبال جدايي از اعراب هستند و در تاريخ كردها از اقوام كهن و تاثير گذار فلات بزرگ ايران و از اقوام ايراني نژاد هستند براي همين سياست ايران بايد در جذب حداكثري آنها باشد بطوري كه هم جلوي نفوذ اسراييل گرفته شود هم بتوان از پتانسيل آنها در عقب راندن رقباي سنتي نظير تركيه و اعراب نهايت استفاده را برد متاسفانه مافياي رسانه اي و كشورهاي غربي در حال حاضر فاصله كردها را از ايران زياد مي كنند كه ايران نتواند از پتانسيل اقوام ايراني نزاد بهره ببرد و حتي دشمني بوجود ايد تاريخ را بهتر بخوانيم و براي فرزندانمان هم بگوييم كه چرا خيلي از اقوام ايراني از ايران جدا افتاده اند
اگر بجای کردها الان ترکمن ها اعلام استقلال کرده بودند اردوغان دیگه به تمامیت ارضی عراق اعتقاد نداشت
این هم تفرقه شیرین خانم هانتررررررر
خوشم امد از تحلیلت...
کردها قطعا در قیاس با ترکیه منافع مشترک بسیار بیشتری با ایران دارند
چی شد تابناک نتونست چیزی از اردوغان بکنه باز شروع کرد تبلیغات منفی کردن؟
این سیاست غرب هست همیشه کشور ها را به یک دیگر بدبین می کند، نقشه غرب تجزیه منطقه هست مطمئن باشید ایران را آخر مشکل منطقه معرفی می کنند، حواستان باشد مشکلات عراق را می خواهند به پای ایران بنویسند یعنی آمریکا مشکلات خود را به پای ایران می گذارد و آخر کار ایران را قربانی می کنند، دور کردن ایران و عراق و ترکیه از هم نقشه های آنها را جلو می برد این به اصطلاح ایرانی های آمریکایی پادو های آگاه و یا نا آگاه خودشان هست
تحلیل درست و عاقلانه ای است. صد حیف که تو این مملکت از این مفسران عاقل کم استفاده شده که به این روز افتادیم
نظریه ی آب دوغ خیاری
ترکیه روابط اقتصادیش را با اقلیم کردستان را حفظ میکند ولی از ایران میخواهد که با اقلیم تجارت نکند. جناب اردوغان برخلاف شما ما کم حافظه نیستیم و رفتار شش ماه پیش شما را فراموش نکرده ایم. برو برادر مشکل خودت را خودت حل کن.
به نظر بنده ایران نباید به ترکیه اعتماد کند تحت ر شرایطی چون تجربه ثابت کرده که اردوغان سیاست هایش زود عوض میشود خصوصا در چند سال اخیر دوما گرچه کردستان با کشورهای دشمن ایران ارتباطات نزدیکی دارد اما یکی از مهمترین شرکای اقتصادی و سیاسیش ایران بوده و هست وتا حالا بر ضد ایران حداقل در ظاهر هیچ حرفی نزده است بر خلاف ترکیه و دولت مرکزی عراق
تحلیل بسیار عای بود ولی تابناکیان در این مدت درحال این هستند که به تله اردوغان بیفتند
تابناک عزیز . عکس این خانم در این خبر چیست ؟ ایشان چه کسی هستند ؟ آیا نویسنده خبرند ؟ اینچنین شبهه افکنی درست در زمانی که یک اتحاد علیه یک توطعه شکل گرفته به چه معنیست . آنهم با این مقاله رمز آلود
به هیچ کدام نباید اعتماد مطلق کرد
مشکل ما این هست که ادم هایی که استعدادی در سیاست و بقیه امور ندارن دایم تلاش می کنن در این زمینه ها توصیه بدن
تحلیلت خیلی غلط هستش کزدهای ایران خودشون رو ایرانی نمیدونن و همه شون خواستار جدایی خاک هایی از آذربایحان غربی هستند که زمانی با تهدید وترور باعث کوچ اجباری تر‌کها از اونجا شده بودند‌ اگه ایران به روشون بخنده اینها پرو شده و کار سخت میشه بهترین راه برخورد سخترین روش هست
بك عراق ضعيف و كوچكتر بهتر از عراق يكپارچه در درازمدت براي ايران خواهد بود كردها به ايران نزديكتر از اعراب هستند
کاملا" درسته .
این خانم به اصطلاح کارشناس هندوانه بغل ایران می گذارد و به توعی سعی در تفرقه میان ایران و ترکیه دارد ترکیه متحد واقعی ایران چه در جنگ هشت ساله و چه دوران تحریم هست
اشتباه میکنید. خطر کردها برای ایران بیشتر است. کردها هیچ قرابتی با ایرانیان احساس نمیکنند. از کردهای هموطنمان میشد دید
واقعا تحليل بسيار بجايي بود چراكه به تركيه اصلا نميشه اعتماد كرد چرا كه سياست ثابت و مشخصي ندارد هر ان ممكنه از پشت خنجر بزنه از سياست هاش در مورد سوريه و روسيه مي توان تنيجه گرفت
2 جمله کلیذی:
هر دو دولت ترکیه و عراق، به این سمت گرایش دارند که از ایران به نفع منافع خود استفاده کرده و در روز خطر ایران را تنها بگذارند
ایران به جای تنظیم سیاست خود بر مبنای خواست بغداد و آنکارا، باید نقش بی‌طرفی و دوستی خود با کردها را حفظ کند
خدا خیرتون بده که هم در دو خط ابتدایی متن حرف منطقی خوبی زدید

و من الله التوفیق
عالی بود
تحلیل جالبی بود.
به نظر من وظیفه این خانم لجن پراکنی و پیگیری سیاست تفرقه بنداز و حکومت کن است انها میدانند باید اتحاد کشورهای منطقه را بشکنند تا کردستان پا بگیرد
واقعا تحلیل قشنگی بود
تابناک هرچه دل تنگت میخاهد بنویس چرا نظر میخواهی همه باید خودشان را به نفهمی بزنندچشم از این به بعد میشنویم اما باور نمکنیم
بالاخره تابناك داره رسالت خود رو كه همان حمايت از كردها و تجزيه عراق هست بخوبي برملا ميكنه ، حتي اگه كردستان و كردها به ايران حمله كنن و نصف ايران رو هم تصرف كنن باز سايت تابناك يه دليلي پيدا ميكنه كه از كردها حمايت كنه !
تحلیل درستی است.
تا حدي درست است. انشاله تصميم گيران مملكت اين مطالب را تجزيه تحليل كرده اند
ایران باید مستقل عمل کنه ائتلاف با این و اون از اول انقلاب تا الان برا ایران ضرر محض بوده
تحلیل جالبی بود. به ظاهر، در موقعیت فعلی نیز ایران همین سیاست را در قبال اقلیم کردستان دارد.
کاملا" درست و بجا بود
سایت تابناک از انتشار نظرات در زیر مقالات مربوط به کردستان عراق معذور است
تحلیل خوب و منطقی بود.
خیلی درست گفته افرین بر این تحلیل
به نظرم اردوغان خیلی کثیفه یادم نمیره چقدر همین آقا به ما توهین کرد کردها خیلی خوبن
من که از سیاست سر رشته ندارم میدونم که سیاست بر اساس اعتماد نیست بلکه بر اساس منافع ملی هر کشوری است متاسفم که ساستمداران ما اینقدر نسبت به منافع ملی بی تفاوتند اگر اینطور نبود صحبت از اعتماد نمیشد .
این گفته ها دقیقا صحیح می باشد
روی عراق و ترکیه نمی توان حساب باز کرد
متاسفم که این همه علیه کشور دوست و همسایه‌مان تبلیغات منفی می کنید.
به اردوغان داعش پرور نمیتوان اعتماد کرد.
جلال طالبانی درزمان ریاست جمهوری اش در عراق در یک مصاحبه رسمیو در سفری رسمی به زبان فارسی سخن گفتندو با صراحت تمام گفتند ایران وطن دوم آنها است . چرا صداو سیما در این مواقع این مصاحبه هار را پخش نمیکند(امیدوارم کاهلی کاکنان آن سازمان عریض و طویل مسبب این بی نظمی نباشد)؟!
از نظر بنده موضع ایران به عنوان کشور دربرگیرنده قومی ایرانی به نام کرد علیه استقلال خواهی کردهای ایرانی تبار با ترکیه و عراق به عنوان دو کشوری که تشابهی با کردها یارانی تبار ندارند ،باید متفاوت باشد!
در هر صورت این واقعیت را نمیتوان نادیده گرفت که ، کردها از دیر باز تا کنون به جرم ایرانی بودن در کشورهای ترکیه و عراق تبعید، محدودو یا کشته شده اند .
عقل ومنطقتون چی میگه
کسیکه شناخته شده است چه به خوبی وچه به بدی..بهتر از کسیه که نمیشناسیش وازش هیچی نمیدونی...


اردوغان یه سکه ی رو هست ولی بارزانی هیچیش معلوم نیس


این تحلیل رو من درکمال خوش بینی نسبت به بارزانی دارم:)


حالا کسیکه میشناسیش بهتره یا کسیکه نمیدونی کیه؟
اعتماد کردن به کشورهای روسیه و ترکیه همیشه در طول تاریخ اشتباه بوده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار