بازدید 14588
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش‌فروش خودرویی که شماره گذاری نمی‌شود» تا «پولدارهایی که پولدارتر می‌شوند»

این پیمانه موضوعاتی همچون عقب گرد بورس با فرمان سایپا و ایران خودرو، ادامه رشد دلار آمریکا در کانال ۳۹۰۰ تومان، افت ارزش پوند به پایین‌ترین سطح خود در ۳ هفته اخیر، کاهش قیمت سکه طرح جدید، استراحت نفت با افزایش تولید اوپک، چین عامل اصلی رشد تقاضای نفت در جهان، خودروهای داخلی گران می‌شوند؟، ۵۰۰ هزار نفری که شاید شما جزو آن باشید و کاهش قیمت جهانی گندم را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 03 October 2017
از «پیش فروش خودرویی که شماره گذاری نمی‌شود» تا «پولدارهایی که پولدارتر شدند»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون عقب گرد بورس با فرمان سایپا و ایران خودرو، ادامه رشد دلار آمریکا در کانال ۳۹۰۰ تومان، افت ارزش پوند به پایین ترین سطح خود در ۳ هفته اخیر، کاهش قیمت سکه طرح جدید، استراحت نفت با افزایش تولید اوپک، چین عامل اصلی رشد تقاضای نفت در جهان، خودروهای داخلی گران می‌شوند؟، 500 هزار نفری که شاید شما جزو آن باشید و کاهش قیمت جهانی گندم را در بر دارد.


عقب گرد ۳۰۴ واحدی شاخص کل بورس با فرمان سایپا و ایران خودرو

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه دهم مهرماه 96 با کاهش 304 واحدی به رقم 85 هزار و 514 واحد رسید. این افت 0.35 درصدی، باعث شد شاخص به میانه کانال 85 هزار واحد میل کند. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری پس از دو روز تعطیلی ابتدای هفته، نتوانست روند روبه رشد هفته گذشته را ادامه دهد و شاهد قرمزپوشی تمامی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 98 واحدی به رقم 27 هزار و 630 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 131 واحدی، عدد 17 هزار و 876 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 99 واحدی به رقم 13 هزار و 523 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.50 درصد، 480 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 92 هزار و 878 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 299 واحد کاهش به رقم 59 هزار و 206 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افت 210 واحد معادل 0.11 درصد همراه بود و عدد 190 هزار و 205 واحد را به نمایش گذاشت. نماد شتران متعلق به پالايش نفت تهران، نماد خساپا متعلق به سایپا، نماد خودرو متعلق به ایران خودرو، نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، نماد شبندر متعلق به پالايش نفت بندرعباس و نماد کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، بیشترین تاثیر منفی را در قرمزپوش شدن شاخص کل بورس تهران داشتند.

از «» تا «پولدارهایی که پولدارتر شدند»

خودرویی که ۲۰ روزی است شماره گذاری نمی‌شود

این روزها دردسرهای مردم در خرید خودرو به محصولات خارجی هم سرایت کرده به نحوی که خریداران با وجود پرداخت پول در تحویل خودروهای خود با مشکل مواجه هستند. به عنوان نمونه حدود 20 روزی است که شماره گذاری گراند ویتارا  انجام نمی‌شود و همین امر خریدارن را در تحویل خودروهای خود سرگردان و بلاتکلیف کرده است. گفته می‌شود مصرف بالای بنزین این خودرو و عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی از جمله عوامل مهم عدم شماره گذاری گراندویتارا است. در این شرایط نمایندگی‌های ایران خودرو هم پاسخی برای عدم تحویل این خودروها به متقاضیان نداشته و امروز و فردا می‌کنند. جالب اینکه اخیراً ایران خودرو علی‌رغم شماره گذاری نشدن گراندویتارا در اطلاعیه ای پیش فروش این محصول را آغاز کرده است. /تسنیم

ادامه رشد دلار آمریکا در کانال ۳۹۰۰ تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 17 ریال نسبت به پایان هفته گشته به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 145 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 32 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 325 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 738 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پنج شنبه گذشته، 16 ریال گران تر فروخته شد. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، وجود حجم ارز نسبتا کافی در بازار، مهم‌ترین عاملی بود که منجر به محدود ماندن دامنه نوسان شد. میان فعالان دو تلقی درباره منشا ارز موجود در بازار وجود داشت. اولین نگاه معامله‌گران ارزی به سوی بانک مرکزی بود. به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران معتقد بودند که میزان عرضه ارز از سوی بازارساز در روز دوشنبه مناسب بوده است. با این حال سناریوی دیگری نیز در مورد عرضه ارز وجود داشت و آن این بود که از درون بازار فروش دلار صورت گرفته است.

ارزش پوند به پایین ترین سطح خود در ۳ هفته اخیر رسید

ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا در بازار معاملات جهانی، با رسیدن به ۱.۳۳۲۳ دلار، به کمترین سطح خود در تقریبا ۳ هفته اخیر رسید که علت اصلی آن، تمرکز سرمایه گذاران بر روی ضعف اقتصاد بریتانیا است؛ همچنین تازه‌ترین آمارها از تولید ناخالص داخلی بریتانیا، حکایت از آن دارد که رشد اقتصادی این منطقه در سه ماه دوم سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده؛ ضمن اینکه کسری بودجه فعلی بریتانیا بیش از انتظارات قبلی شده است.  این در حالی است که پوند انگلیس در اوایل ماه گذشته میلادی به دنبال اظهارات بانک انگلیس مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی در ماه های آینده، با ۱.۶ درصد رشد در برابر دلار آمریکا بیشترین سیر افزایشی خود در بیش از ۲ سال اخیر را تجربه کرد.

کاهش قیمت سکه طرح جدید

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۷۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. هر سکه طرح قدیم یک میلیون ۲۱۲ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۴ هزار تومان، ربع سکه ۳۶۶ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۸ هزار تومان بود.

بهای جهانی طلا به پایین‌ترین سطح در ۷ هفته اخیر رسید

تقویت ارزش دلار آمریکا و رشد شاخص سهام در بازارهای بین المللی موجب شده است تا قیمت جهانی طلا روز دوشنبه نیز با کاهش روبرو شود و به پایین ترین سطح خود در 7 هفته اخیر برسد. بر اساس این گزارش گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر رشد ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا داشته است. قیمت هر اونس طلا روز گذشته با 0.2 درصد کاهش به کمتر از 1276 دلار رسید. قیمت طلا در نخستین لحظات مبادلات دوشنبه تا 1273 دلار در هر اونس نیز کاهش یافته بود که این رقم از اواسط اوت تاکنون بی سابقه بوده است. قیمت جهانی طلا در ماه سپتامبر با کاهش 2.8 درصدی روبرو شده که این بدترین عملکرد قیمت این فلز گرانبها از ابتدای سال 2017 به شمار می رود. شاخص سهام در بازارهای آسیا اقیانوسیه روز دوشنبه با افزایش 0.2 درصدی روبرو شد. ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی نیز بیش از 0.1 درصد افزایش داشت. 

استراحت نفت با افزایش تولید اوپک

روز گذشته در شرایطی که نتیجه یک بررسی نشان می‌داد تولید ماه سپتامبر اوپک اندکی افزایش یافته است، قیمت‌های نفت پس از این که در ربع سوم سال تا ۲۰ درصد سود کردند، توقف کوتاهی کردند تا نفسی تازه کنند. به این ترتیب قیمت نفت خام آمریکا با افتی ۱۳ سنتی یا ۰.۳ درصدی به بشکه‌ای ۵۱.۵۴ دلار رسید. نفت برنت نیز برای تحویل در ماه دسامبر با ۲۲ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش قیمت به بشکه‌ای ۵۶.۵۷ دلار رسید. جزئیات بیشتر

چین عامل اصلی رشد تقاضای نفت در جهان

به گزارش رویترز، آمار رسیده از اداره گمرک چین نشان داد که این کشور در هشت ماه نخست سال جاری میلادی هشت میلیون و 440 هزار بشکه در روز نفت خام وارد کرد. این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال 12.3 درصد، معادل روزانه 950 هزار بشکه، افزایش نشان می دهد. این افزایش، چین را در سال جاری میلادی به اصلی ترین محرک رشد تقاضای نفت در جهان تبدیل کرده است. آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که تقاضا برای نفت در جهان در سال 2017 میلادی یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یابد. 

قیمت جهانی گندم به کمترین سطح در یک هفته گذشته رسید

رویترز اعلام کرد، قیمت گندم بامداد روز دوشنبه در بازار شیکاگو برای سومین جلسه متوالی کاهش یافت و به کمترین سطح خود در یک هفته گذشته رسید. پیش بینی افزایش تولید گندم در آمریکا عامل اصلی کاهش قیمت این محصول است. به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، این کشور امسال 416 میلیون بوشل گندم بهاره تولید می کند که از پیش بینی قبلی 402 میلیون بوشلی آن بیشتر است. میانگین پیش بینی تحلیلگران این است که آمریکا امسال 382 میلیون بوشل گندم بهاره تولید می کند؛ فصل برداشت گندم بهاره در آمریکا در نیمه نخست اکتبر (23 مهر) پایان می یابد. در ساعت 03:07 روز دوشنبه به وقت گرینویچ روی تابلو تجاری بازار شیکاگو، قیمت گندم در فعال ترین قراردادها (قراردادهایی با بیشترین حجم معامله) با 0.2 درصد کاهش نسبت به جمعه گذشته به چهار دلار و 47 سنت در هر بوشل رسید. هر بوشل معادل 25.4 کیلوگرم است. /ایرنا

500 هزار نفری که شاید شما جزو آن باشید!

بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از مشمولین سهام عدالت، افرادی هستند از ابتدای اردیبهشت ماه وارد سامانه سهام عدالت شده و شماره شبا بانکی خود را درج نمودند ولی این شماره شبا بانکی به هر دلیل مورد تایید بانک عامل مربوطه قرار نگرفته است. مشمولان باید در اسرع وقت با مراجعه مجدد به سامانه و ثبت یک شماره شبا بانکی جدید از یکی دیگر از حسابهای بانکی معتبر خود، تایید نهایی شماره شبا بانکی آن حساب را از سامانه سهام عدالت دریافت نمایند. سازمان خصوصی سازی قبلا با ارسال پیامک عدم تایید شبا بانکی این افراد را به تلفن همراه اعلامی آنان اعلام کرده است.

خودروهای داخلی گران می‌شوند؟

رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو تاکید کرد که افزایش قیمت صورت گرفته در بازار فولاد موجب شده مشکلات بسیاری در عرصه تولید قطعات خودرو ایجاد شود. امانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به طور طبیعی صنعت رابطه مستقیمی با فولاد، ورق و آهن‌آلات دارد، بر همین اساس کوچک‌ترین تغییر قیمت در عرصه قیمت فلزات موجب خواهد شد که صنایع متعددی تحت تاثیر قرار گیرند. وی ادامه داد: اکنون به دنبال تغییرات صورت گرفته در قیمت آهن و فولاد، مشکلات متعددی برای ما ایجاد شده و بر همین اساس پیشنهاداتی مبنی بر افزایش قیمت را مطرح کرده‌ایم اما با پیشنهاد ما موافقت نشده است، در حالیکه وقتی قیمت آهن و فولاد افزایش پیدا می‌کند قیمت تمام شده انواع خودرو و قطعات آن نیز دستخوش تغییر می‌شود.

پولدارهایی که پولدارتر شدند

در گزارش جدیدی که توسط شرکت مشاور جهانی کپگمینی ارائه شد، اعلام شد که ثروت میلیونرهای جهان در سال گذشته با رکورد ۸ درصد رشد کرده است و به ۶۳.۵ تریلیون دلار رسیده است. بیشتر این رشد توسط افرادی با ثروت بسیار بالا، یعنی با ثروت قابل سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلار یا بیشتر، صورت گرفته است. این گزارش آخرین تحقیقی است که بر این ایده که ثروتمندترین خانوارها هر روز سهم بزرگتری از ثروت جهان را به دست می‌آورند، تاکید می‌کند. در گزارش ماه جون گروه مشاوران بوستون (بی‌سی‌جی) آمده است که در سال ۲۰۱۶ تعداد خانوارهایی که ثروت قابل سرمایه‌گذاری بیشتر از ۱ میلیون دلار داشتند برابر با ۱۷.۹ میلیون بوده است. این میلیونرها ۱ درصد خانوارهای جهان را تشکیل می‌دهند، ۴۵ درصد از کل ثروت خصوصی جهان را در تملک دارند. آنا زاکرزوسکی، یکی از شرکای بی‌سی‌جی گفت که سهم ثروت در تملک این میلیونرها در حال افزایش است. بی‌سی‌جی پیش‌بینی می‌کند که میلیونرها که ۱۰ سال پیش کمتر از یک سوم ثروت خصوصی جهان را در اختیار داشتند تا سال ۲۰۲۱ نیمی از آن را به تملک خود در خواهند آورد. زاکرزوسکی می‌گوید خانوارهای میلیونر (طبقه بسیار ثروتمند) با سرعتی حدود ۲ برابر طبقه ثروتمند در حال رشد هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
گفتم ارز باید یک استراحت میکرد تا بتونه حسابی بره بالا.بلاخره 4سال اخر این دولت هست و اقای روحانی هم همشهری محمود خان هست.
چرا در ایران ثروت کارمندان و کارگران روز به روز با رشد بسیار منفی مواجه می شود و پس اندازشان از بین می رود؟ و چرا متمولین بازاری ثروتشان لحظه به لحظه با رشد بسیار بسیار مثبت روبرو می شود؟ آخه چرا؟
مردم نگران نباشند ماشین بخرند در ایران کاری نیست که با پول درست نشود در اینده با شماره کذاری ویتارا می به حرف من می برید
گندم بهارهٔ امریکا ،حداکثر کیلویی هزار تومان ،آنهم با دلار چهار هزار تومان ؟آنوقت گندم داخلی که ۲۰٪ آن غیر قابل مصرف است ،اما بهر صورت ،ونرا آرد نموده ،وبا کیلویی بیش از سه هزار تومان بخورد مردم بیچاره ،وستم دیده ایران میدهند؟
آردی که به نانوایی ها می دهند آرد گندم نیست آرد ذرت است. برای همینه که نون فوری کپک می زنه و کیفیت نداره
چه زمانی میشود که دیگر نگران گرانی و بیکاری و تخریب محیط زیست نباشیم؟ در دنیا مشکل تورم سالهاست حل شده، نرخ سود بانکی در دنیا زیر 4 درصد است. ما چه زمانی رنگ رفاه را خواهیم دید؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل