بازدید 23000

سامان دادن فرزندان جدای از ازدواج آنها است

کد خبر: ۷۳۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 30 September 2017
یک مشاور خانواده اظهار کرد: متاسفانه بعضی از خانواده ها تصورشان از بزرگ کردن فرزندان این است که آنها را به سامان برسانند و تعریف شان از سامان دادن صرفا ازدواج است که واقعا به این شکل نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر منصوره السادات مدرسی در یک میزگرد رادیویی با موضوع "تاثیر نداشتن مهارت های ارتباطی و خیانت در طلاق" که با حضور فردین ارژنگی رئیس شعبه ۳۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس با گرایش روانشناسی اجتماعی و عضو پژوهشکده خانواده و دکتر موحدی مشاور خانواده و مدرس دانشگاه برگزار شد، با رد این مسئله که سامان دادن فرزندان جدای از ازدواج آنها است، گفت: باید به یک پسر یاد دهیم که شرایط زندگی را به گونه ای برنامه ریزی کند تا بتواند یک فرد دیگر را چه به لحاظ عاطفی و چه به لحاظ نیازهای اقتصادی جوابگو باشد.

وی حق مالکیت والدین نسبت به فرزند را امری اشتباه خواند و تصریح کرد: ما می توانیم نیازهای عاطفی متقابل هم را پاسخ دهیم در مقابل فرزند، پدر و مادر و در مقابل پدر و مادر، فرزند این نیازها را به هم جواب بدهند ولی اینکه فکر کنیم با گرفتن عروس یا داشتن پسرمان به اموال مان اضافه می کنیم این نگرش غلطی است که در فرهنگ ما حاکم است.

این مشاور خانواده متذکر شد: فرزندان ما موظف هستند نسبت به پدر و مادرشان پاسخگو باشند و آنها را حمایت کنند و مورد محبت قرار دهند و نیازهای آنها را در روزگار پیری رفع کنند ولی دلیلی نمی شود که در زمان توانمندی، انتظار بیش از حد از فرزندانمان داشته باشیم. هر پدر و مادری که عاقل و غیر خودخواهی باشد وظیفه دارد که فرزندش را به سمت همسر و فرزندانش سوق دهد و اگر غیر از آن را کرد فرزندش را شماتت کند.

وی در امر خیانت همسر اظهار داشت: غالبا خانواده ها تعریفشان از خیانت این است که همسر کوتاهی کرده است یعنی خانم در حق آقا کوتاهی کرده و آن تامین نیاز منجر به خیانت شده است. اما در این مورد باید به آقایان بیشتر از خانم ها بر بخورد چون توانمندی و بلوغ فکری شان زیر سوال می رود. مگر ممکن است آدم بخاطر یک نیاز بنیان خانواده اش را خراب کند. این مسئله می تواند توجیه خوبی باشد اما دلیل قطعی و کافی نمی تواند باشد.


مدرسی دلیل خیانت را مرتبط با اختلالات شخصیتی دانست و گفت: باید ببینیم در مسیر تربیت آقا یا خانمی که دچار این مشکل شده و به خیانتی دچار شده چه اتفاقی افتاده و امروز به دنبال توجیهاتی است برای خیانتی که انجام داده است. این کار به النفسه کار اشتباهی است.

وی ازدواج های مجدد را به منظور حفظ سلامت اخلاقی جامعه برشمرد و بیان داشت: باید دید این دلایل چقدر می تواند قانع کننده و درست باشد تا کسی بتواند از این قاعده استفاده کند و این قاعده شرایطی دارد که معمولا افراد جامعه به دنبال ساده ترینش می روند. کمااینکه اگر بخواهید وارد این قاعده شوید آنقدر قانون برایش گذاشته شده که فرد از اول متوجه شود از پس این کار بر نمی آید و از ازدواج مجدد صرف نظر کند.



دکتر موحدی در تحلیل روان شناختی تیپ شخصیتی افراد گفت: افراد به چهار دسته تقسیم می شوند، یکسری از افراد هم در خانه اخلاق خوبی دارند و هم در خارج از خانه اخلاق خانه اخلاق خوبی دارند. افرادی که در خانه خوب هستند ولی در خارج از خانه خیر، افرادی که در بیرون خوب هستند و در داخل خانه خیر و افرادی که چه در داخل خانه و چه در خارج از خانه تعادل ندارند.

وی اظهار داشت: برخی افراد تمام سعی شان بر این است که دیده و مطرح شوند افرادی که چارچوب و قواعد خاصی را دارند و بر اساس نظمی به جلو می روند دوست دارند همه چیز بر اساس اسلوبی که در نظر گرفته اند جلو بروند و در غیر این صورت اگر برخلافش باشد شدیدا مقاومت می کنند و اصلا نمی خواهند حرف آن شخص قبول کنند.

این مشاور خانواده در خصوص دلیل پنهان کاری افراد، اظهار داشت: پنهان کاری ها از زمانی شکل می گیرد که ارتباط خوبی شکل نمی گیرد چون در یک جاهایی خانم به کارهای همسرش اعتراض کرده و مرد چون نمی خواهد چراها شکل بگیرد شروع به پنهان کاری می کند و با خود می گوید دلیل ندارد که بخواهم توضیح دهم، پس لازم نیست حرفی بزنم.

وی یکی از مشکلات بین همسران را در عدم مهارت ارتباطی دانست و افزود: با اعتراض به شخص که به شکلی در خانواده همیشه مطرح بوده، طبیعتا بهم می ریزد و خشم انفجاری درونش شکل می گیرد و این خشم انفجاری باعث می شود که دست زن را می گیرد و می گوید برویم طلاقت بدهم.

در ادامه فردین ارژنگی متذکر شد: هر زندگی با هر ویژگی که تشکیل می شود دارای فراز و فرودهایی است جاهایی است که پسر ناز پرورده و یک جاهایی خانم نازپروده است. زندگی به مانند مومی است که شکل و شمایل ندارد و ما این شکل و شمایل را به آن می دهیم. در بین خانواده ها و همه اقوام یک زبان مشترک از جنس محبت است که ما چگونه سازگاری و سازش مان را در رابطه با اصلاح این امور انجام دهیم.

وی به ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده، اشاره کرد گفت: درست است که اختیار طلاق با مرد است ولی قانون گذار در اینجا دست و پای مرد را برای اینکه فقط طلاق بدهد، بسته است. این قانون مقرر داشته مردی که می خواهد همسرش را طلاق دهد دادگاه مکلف است تا کلیه حق و حقوق قانونی زوجه را مشخص کند و ثبت طلاق موکول به پرداخت این حق و حقوق است.

رئیس شعبه ۳۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ادامه داد: این حق و حقوق مهریه، اجرت المثل ایام زندگی مشترک است و همچنین در دفترچه های ازدواج بعد از سال ۷۰، شرط ضمن عقدی را داریم که البته به اختیار است و اگر آقا امضا کند، اگر طلاق به درخواست مرد باشد، تا نصف دارایی را باید به خانم منتقل کند.

در ادامه دکتر علیرضا شریفی یزدی با اشاره به نحوه تربیت فرزندان و تاثیرات آن در زندگی گفت: گاهی به دلیل اینکه از یک جنسیت فقط یک فرزند داریم آنقدر در دوران کودکی به آن فرزند توجه می کنیم که اینها را در دوران بزرگسالی وقتی قرار است نقش های فردی و اجتماعی را بر عهده بگیرند، دچار خدشه و مشکل می شوند.

عضو پژوهشکده خانواده در خصوص فرزندآوری به خانواده ها توصیه کرد: تا زمانیکه مشکلات فی مابین زن و شوهر را نتوانستیم از طریق گرفتن کمک های حرفه ای دقیق حل کنیم، بهتر این است که یک مقداری فرزندآوری را به تاخیر بیاندازیم و فضایی را فراهم کنیم که وقتی قرار است بچه ها بیایند مطمئن باشیم زندگی ما بیمه است و به سمت طلاق نمی رویم تا حداقل فرزندی بر فرزندان طلاق نیافزاییم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان