بازدید 2235

کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه از وحدت فلسطینی‌ها استقبال کرد

کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه از تلاش گروه‌های رقیب برای وحدت دوباره فلسطینی‌ها استقبال کرد.
کد خبر: ۷۳۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 29 September 2017

کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه از تلاش گروه‌های رقیب برای وحدت دوباره فلسطینی‌ها استقبال کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل - اعضای کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه - تلاش‌هایی را که در ماه‌های اخیر برای حل اختلاف بین تشکیلات خودگردان فلسطینی و جنبش حماس جهت بازگشت غزه به حاکمیت تشکیلات خودگردان صورت گرفته مورد تقدیر قرار داده و خواستار ادامه گفت‌وگو در این زمینه شدند.

وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای، با اعلام موضع مشترک اعضای کمیته مذکور از مصر هم به خاطر کمک به رفع اختلاف بین جناح‌های رقیب فلسطینی قدردانی کرده و از این جناح‌ها خواسته است به اقدامات عملی لازم جهت "وحدت دوباره غزه و کرانه باختری رود اردن تحت حاکمیت تشکیلات خودگران فلسطینی" دست بزنند.

در این اطلاعیه تاکید شده است که "چنین اقدامی در درجه اول زمینه مساعد را برای خاتمه حصر اقتصادی نوار غزه و عبور و مرور ساکنان این بخش از اراضی فلسطینی از طریق گذرگاه‌های مرزی اسرائیل و مصر فراهم می‌کند و با جلب مجدد حمایت بین‌المللی، به رشد، ثبات و رفاه فلسطینیان که لازمه حل و فصل بحران خاورمیانه است، منجر می‌شود."

در این اطلاعیه آمده است که کمیته چهارجانبه خاورمیانه آمادگی دارد با اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی و کشورهای منطقه جهت پیشبرد روند وحدت سرزمین‌های فلسطینی همکاری و از اقدامات آنان در این زمینه حمایت کند.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که "کمیته چهارجانبه وضعیت انسانی اسفبار غزه به خصوص بحران فلج‌کننده کمبود برق و آثار مخرب آن در زمینه‌های بهداشتی، اجتماعی و رفاه اقتصادی ساکنان این منطقه را یادآور شده و تاکید کرد که این معضل باید سریعا حل و فصل شود.

کمیته مذکور از جامعه جهانی خواست با تمامی قوا از روند بازگشت وحدت دوباره به سرزمین‌های فلسطینی حمایت و به پیشرفت آن کمک کند.

کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه در سال ٢٠٠٢ میلادی به منظور کمک به پیشبرد روند صلح خاورمیانه تشکیل شد و مورد حمایت تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری یاسر عرفات و دولت وقت اسرائیل قرار گرفت.

اگرچه این کمیته برای مدتی در زمینه کمک به حل اختلاف بین اسرائیل و فلسطینیان نقش قابل توجهی ایفا کرد اما به تدریج و به خصوص پس از جدایی غزه از کرانه باختری رود اردن و در نتیجه، تضعیف موقعیت تشکیلات خودگردان و کندی و سرانجام قطع مذاکرات صلح بین این تشکیلات و اسرائیل، کمابیش فعالیت چشمگیری نداشته است.

نمایندگان اعضای کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه آمادگی کامل خود را برای رایزنی با اسرائیل و تشکیلات خودگردان و منطقه جهت حمایت از این روند اعلام کردند.

آنان در ادامه دو طرف را به اتخاذ گام‌هایی جدی برای برقراری دوباره اتحاد در غزه و کرانه باختری تحت مدیریت تشکلات خودگردان فلسطین تشویق کردند.

در ادامه بیانیه مذکور تاکید شد، ثبات غزه مساله‌ای بسیار با اهمیت و زمینه‌ساز تحقق صلح پایدار در منطقه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها