بازدید 10559
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش طلا به اعلام برنامه مالیاتی ترامپ» تا «دو چالش صنعت خودروی جهان»

این پیمانه موضوعاتی همچون گرانی دلار با افزایش حجم تقاضا قبل از تعطیلات، ثبات قیمت انواع سکه، افزایش قیمت نفت و کاهش ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا، عیدی سال ۹۷ کارکنان، جهان ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیاردر دارد، کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به ۷۵ هزار تومان، سهم موثر ایران برای ارتقای فروش رنو در بازارهای جهانی، تامین نیاز گوجه فرنگی پاکستان از ایران و کاهش قیمت مرغ به زیر ۶ هزار تومان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 29 September 2017
از «واکنش طلا به اعلام برنامه مالیاتی ترامپ» تا «دو چالش صنعت خودروی جهان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون گرانی دلار با افزایش حجم تقاضا قبل از تعطیلات، ثبات قیمت انواع سکه، افزایش قیمت نفت و کاهش ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا، عیدی سال ۹۷ کارکنان، جهان ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیاردر دارد، کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به ۷۵ هزار تومان، سهم موثر ایران برای ارتقای فروش رنو در بازارهای جهانی، تامین نیاز گوجه فرنگی پاکستان از ایران و کاهش قیمت مرغ به زیر ۶ هزار تومان را در بر دارد.



واکنش طلا به اعلام برنامه مالیاتی ترامپ

رویترز درباره قیمت طلا نوشت: طلا کمترین قیمت خود را در شش هفته گذشته پس از آن به ثبت رساند که ارزش دلار با اعمال برنامه‌های اصلاحات مالیاتی آمریکا افزایش یافت و آمارهای اقتصادی قوی نشانه‌هایی مبنی براینکه بانک مرکزی این کشور احتمالاً افزایش نرخ بهره را در آینده نزدیک اعمال می‌کند از خود نشان داد. پس از اعلام اصلاح مالیاتی آمریکا از سوی ترامپ بورس این کشور تقویت و دلار به بیشترین میزان خود از اواسط آگوست نزدیک شد. بازار به این نتیجه رسیده که برنامه کاهش مالیاتی ترامپ می‌تواند به رشد اقتصادی این کشور منجر شود. انتظار از اینکه نرخ بهره در ماه دسامبر در آمریکا افزایش می‌یابد باعث شد ذخایر این کشور به بیشترین میزان 2.5 ماه گذشته برسد و جانت‌یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا به سخنرانی پرهیجان خود درباره رشد اقتصادی بپردازد. تقویت دلار نگهداری طلا را برای خریداران با دیگر ارزها گران‌تر می‌کند. بنابراین تقاضا کاهش یافته و قیمت افت می‌کند. روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 1.7 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت 1284 دلار و 10 سنت معامله شد. قیمت امروز این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته 24.5 و نسبت به یک سال گذشته 37.3 دلار با کاهش همراه شد. بررسی روند قیمت یک ماه اخیر قیمت طلا حاکی از این است که طلا در هفتم سپتامبر به 1349 دلار در هر اونس رسیده و پس از آن روند کاهشی کم نوسان خود را تا رسیدن به 1282 دلار طی کرده است.

گرانی دلار با افزایش حجم تقاضا قبل از تعطیلات

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 54 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 128 ریال فروخته شد. شماری از بازیگران ارزی، ورود تقاضای ابتدای هفته آینده به انتهای این هفته را عاملی دانستند که به افزایش حجم تقاضا کمک کرد. به گفته آنها، روزهای شنبه و یکشنبه آینده تعطیل رسمی است و در این شرایط طبیعی است که معامله‌گران سعی کنند نیازهای ارزی خود را در هفته جاری برطرف کنند. هر یورو نیز با کاهش قیمت 78 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 357 ریال بسنده کرد. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 10 هزار و 722 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 21 ریال گران تر فروخته شد.


ثبات قیمت انواع سکه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز پنج شنبه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۴۵ هزار و ۱۰۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان، نیم سکه به ۶۴۶ هزار تومان، ربع سکه به ۳۶۶ هزار تومان و سکه گرمی به ۲۴۸ هزار تومان رسید.  

افزایش قیمت نفت با بالا گرفتن تنش ها بر سر استقلال کردستان عراق

روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش چشمگیری یافت و به بشکه ای ۵۹ دلار نزدیک شد. دلیل بالا رفتن قیمت نفت، اوج گرفتن تنش ها بر سر موضوع استقلال کردستان عراق بوده است. طی یک همه پرسی، مردم منطقه خود مختار کردستان در عراق به جدایی و استقلال این منطقه رای داده اند. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۶۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۸.۵۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۰ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۲.۷۴ دلار صورت گرفت. این در حالی ست که در روز سه شنبه، و بعد از همه پرسی کردستان عراق، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به بشکه ای ۵۲.۸۶ و نفت برنت به بشکه ای ۵۹.۴۹ دلار نیز رسیده بود که بالاترین نرخ در ۲۶ ماه گذشته است. دلیل افزایش قیمت نفت در روز های گذشته تهدید ترکیه به قطع صادرات نفت از کوردستان عراق و همچنین نشانه هایی مبنی بر به متعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار نفت بوده است. تاماس وارگا، تحلیلگر PVM Oil Associates در لندن گفته است: "در حال حاضر کردستان و شمال عراق بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه در روز صادر نفت می کنند. این می تواند افت قابل توجهی در بازار نفت باشد."

کاهش ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا

وزارت انرژی آمریکا با انتشار گزارش هفتگی خود اعلام کرد ذخایر راهبردی نفت خام این کشور تا هفته گذشته(هفته منتهی به 22 سپتامبر) یک میلیون و 800 هزار بشکه کاهش یافته است. با این میزان کاهش رقم کلی ذخایر راهبردی نفت خام این کشور اکنون به 471 میلیون بشکه رسیده است. کارشناسان مسائل نفتی وقوع طوفان هاروی را که خلیج مکزیک و منطقه تگزاس را در نوردید در این کاهش ها موثر می دانند. با وقوع این طوفان ، پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی این منطقه از کار افتادند و در نتیجه نفت کمتری در این منطقه تولید و پالایش شد.

عیدی سال ۹۷ کارکنان چقدر است؟

در تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۷ دستگاه‌های ملی و استانی مکلف شدند تا در تعیین هزینه‌های پرداختی برای عیدی کارکنان در سال آینده مبلغی حدود ۹۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان را در نظر بگیرند. مبلغ پاداش پایان سال کارکنان (عیدی) براساس قوانین و با ضرب ضریب حقوق که در هر سال متغیر است و همچنین امتیاز آن تعیین می‌شود که در نهایت مبلغ قطعی آن به تصویب هیات وزیران می‌رسد. از سال ۱۳۹۰ تاکنون میزان عیدی‌های پرداخت شده به این ترتیب بوده که در این سال حدود ۳۵۰ هزار تومان، ۱۳۹۱ حدود ۴۰۲ هزار تومان، ۱۳۹۲ حدود ۵۰۳ هزار تومان، ۶۰۳ هزار تومان برای سال ۱۳۹۳، برای ۱۳۹۴ تا ۶۸۸ هزار تومان، سال ۱۳۹۵ حدود ۷۷۰ هزار تومان بوده است. همچنین پیش‌بینی برای سال جاری رقمی نزدیک به ۸۵۰ هزار تومان است. /ایسنا

جهان 16 میلیون و 500 هزار میلیاردر دارد

تعداد میلیاردر های جهان در 2016 میلادی تقریبا هشت درصد افزایش یافت و به رقم بی سابقه شانزده میلیون و پانصد هزار نفر رسید. به نقل از رویترز، ثروت خالص این افراد نیز به 63 هزار و 500 میلیارد دلار بالغ می شود.  این مطلب را گزارش جدیدی نشان می دهد که شرکت چند ملیتی مشاوره فناوری اطلاعات کاپژمینی فرانسه ارائه کرد. این گزارش نشان می دهد که ثروت افراد با دارایی خالص بالا در 2016 در مقایسه با سال قبل هشت ممیز دو دهم درصد افزایش یافت و انتظار می رود تا سال 2025 از 100 هزار میلیارد دلار فراتر رود. این گزارش می افزاید سال قبل یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار نفر میلیاردر شدند. آمریکا، ژاپن، آلمان و چین بالاترین تعداد میلیاردرها در جهان دارند و دو سوم کل میلیاردهای جهان را در اختیار دارند. در آمریکا تعداد میلیاردرها از چهار میلیون و 460 هزار نفر به چهار میلیون و هشتصد هزار نفر و در چین نیز از یک میلیون نفر به یک میلیون و یکصد و سی هزار نفر رسید. روسیه با تکیه بر جهشی که در بازار سهام این کشور ایجاد شده بود شاهد افزایش 20 درصدی تعداد میلیاردرها و نیز ثروت این افراد بود. به گزارش شبکه خبر، بررسی دارایی های مالی میلیاردها نشان می دهد آنها در سه ماهه دوم سال 2017 حدود 31 ممیز یک دهم درصد را به صورت سهام در اختیار داشتند. این رقم در سال 2016 حدود 24 ممیز هشت دهم درصد بود.

کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به ۷۵هزار تومان

در حالی که تابستان امسال معاملات مسکن با توجه به افزایش ۱۵ تا ۱۷ درصدی معاملات خرید و فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از وضعیت بسیار بهتری نسبت به معاملات مسکن در دوره رکودِ عمیقِ ۵ سال اخیرِ بخش مسکن برخوردار بود، معاملات «اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن» نیز در طول تابستان با فراز و نشیب های متعددی مواجه شد که نرخ این اوراق را با تغییرات مواجه می کرد. ولی به طور میانگین نرخ ها در بازه ۷۷ تا ۷۹ هزار تومان متغیر بود. با این حال کاهش نرخ اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر به ۷۵ هزار تومان نشان دهنده کاهش معاملات مسکن و تقاضای خرید این اوراق از بازار سرمایه است. در روزهای اخیر روند کاهش قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن متعلق به شهریور ماه امسال که در فرابورس با نماد «تسه ۹۶۰۶» عرض می شود به هر برگه ۷۶ هزار و ۴۰۰ تومان کلید خورد. به نقل از مهر، همچنین در روز سه شنبه سایر نمادهای متعلق به اوراق تسهیلات مسکن از جمله برگه های منتشره در بهمن ۹۵ با نماد «تسه ۹۵۰۵» و اوراق مربوط به ماه های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور ۹۶ نیز با نمادهای مربوطه همگی در کانال ۹۶ هزار تومانی معامله شدند.

سهم موثر ایران برای ارتقای فروش رنو در بازارهای جهانی

گروه صنعتی خودروسازی رنو فرانسه، براساس آمار ماهانه فروش خود اعلام کرد در 8 ماهه نخست سال 2017 میزان فروش محصولات رنو به ایران 82.6 درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش، گروه صنعتی خودروسازی رنو در این مدت 99 هزار و 617 دستگاه خودرو به ایران فروخته است. سهم رنو از بازار ایران در این مدت 8 ماه نسبت به مشابه سال گذشته از 3.5 درصد به 10 درصد افزایش یافته است. میزان فروش این شرکت در ماه آگوست 14 هزار و 519 دستگاه خودرو بوده که در مقایسه با ماه جولای 2017،به میزان 13 درصد کاهش داشته است. میزان فروش رنو در ماه جولای 16 هزار و 733 دستگاه بود، اما در مجموع میزان فروش رنو نسبت به اگوست 2016 رشد 27 درصدی داشته است. در آگوست 2017 سهم رنو از بازار ایران 9.7 درصد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 0.2 درصدی داشته است. میزان فروش شرکت رنو در فاصله ژانویه تا آگوست 2.43 میلیون دستگاه خودرو بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2016، 10.7 درصد رشد داشته است. کل فروش رنو در جهان در ماه آگوست 259 هزار و 547 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.7 درصد افزایش داشته است. میزان فروش رنو در ایران در سال 2016، 110.7 درصد رشد داشت که سهم این گروه خودروسازی را از بازار به 8.4 درصد رساند. گروه خودروسازی رنو گفته است نقش بازار ایران به حدی بوده که فروش رنو در مدت یک سال دو برابر شد. مزیت بازار ایران بیشتر در خرید برندهای تندر و ساندرو بود. براساس آمارهای شرکت رنو سال گذشته، این شرکت 108 هزار و 536 دستگاه خودرو به ایران فروخت. /باشگاه خبرنگاران

تامین نیاز گوجه فرنگی پاکستان از ایران

'آصف احمد' رئیس اتحادیه تولید و فروشندگان گوجه فرنگی در کراچی پاکستان به رسانه های این کشور گفت: چالش گرانی گوجه فرنگی این شهر با واردات این محصول از ایران برطرف شد. به گزارش ایرنا، قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی طی روزهای گذشته در بازارهای خرده فروشی شهرهایی نظیر اسلام آباد و کراچی به 170 روپیه معادل 60 هزار ریال و قیمت این محصول در مراکز عمده فروشی به 140 روپیه معادل حدود 50 هزار ریال افزایش یافت. واردات برخی محصولات مورد نیاز پاکستان نظیر گوجه فرنگی از طریق افغانستان، ایران و هند انجام می شود و گفته می شود یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول طی روزهای گذشته در بازار پاکستان، بسته شدن مرز مهم «تورخم» در شرق افغانستان است. مقامات افغان در ولایت ننگرهار اواخر شهریورماه سال جاری اعلام کردند که نیروهای پاکستانی مهم ترین گذرگاه مرزی افغانستان با این کشور را بار دیگر به روی اموال تجاری و مسافران افغان بستند. البته پس از ایام عید قربان، به دلیل بارندگی شدید، گوجه فرنگی در مناطق بلوچستان و سند پاکستان کمیاب شد و دولت این کشور به منظور تنظیم بازار، نسبت به واردات گوجه فرنگی از ایران و افغانستان اقدام کرد.

کاهش قیمت مرغ به زیر ۶ هزار تومان

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از جمع‌آوری مرغ تولید شده مرغداری‌ها از سطح بازار برای تنظیم قیمت خبر داد و گفت: طی یک هفته اخیر قیمت مرغ به دلیل عرضه زیاد بسیار کاهش یافته به طوری که در میدان بهمن به کیلویی 5900 تومان رسیده است.

دو چالش صنعت خودروی جهان

نخست، بازده کل سهامداران (TSR): در پنج ساله گذشته، نرخ بازده سالانه صنعت خودرو برای سرمایه‌گذاران در شاخص‌های «اس‌اند‌پی 500» و «داو جونز» به ترتیب فقط 8/ 14 و 1/ 10 درصد بوده است (شامل سود سهام پرداختنی)؛ در این دوره پنج ساله، میانگین «بازده کل سهامداران» صنعت خودرو تنها 5/ 5 درصد بوده است. دوم، نرخ بازده سرمایه (ROIC): در سال 2016، ده تولیدکننده برتر تجهیزات اصلی (OEMs) بازدهی ناچیز 4 درصد را تجربه کردند. این نرخ بازدهی معادل نصف هزینه‌ سرمایه است. 100 عرضه‌کننده اصلی نیز پس از سال‌های متمادی که بازدهی خالص منفی داشتند، با اندکی بهبود در عملکرد تنها توانستند هزینه‌های سرمایه خود را پوشش دهند. نرخ‌های بازده سرمایه برای سال‌ها مشکل صنعت خودروی جهان بوده است، مشکلی که می‌توان علت بسیاری از ورشکستگی‌ها و محدودیت‌های نقدینگی در میان «تولیدکنندگان تجهیزات اصلی» و عرضه‌کنندگان به‌خصوص در یک‌ دهه گذشته را به آن نسبت داد. این روزها شرایط در حال وخیم‌تر شدن هم هست؛ چراکه هزینه‌ سرمایه، خیال فروکش کردن ندارد و مخارجی که در حوزه‌های مرتبط با خودرو – به‌خصوص تکنولوژی خودروهای خودران – صرف سرمایه‌های جدید می‌شود به‌طور روزافزون در حال افزایش است. به نقل از دنیای اقتصاد، این اعداد تقریبا بر آمار و ارقام مثبت درآمد و فروش غلبه می‌کنند؛ در واقع عملکرد منفی در بازدهی‌های سهامداران و سرمایه چهره‌ای ناخوشایند از صنعت خودرو به‌وجود آورده است که در آینده تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این صنعت نسبت به صنایع دیگر را از بین می‌برد. چنین ارزیابی‌هایی بیانگر آن هستند که در پنج ساله آینده (و حتی سال‌های فراتر از آن) در صنعت خودرو برندگان به نسبت کمی وجود خواهند داشت. در این رابطه تنها آن دسته از شرکت‌هایی توانایی مقابله با این شرایط را خواهند داشت که از منابع سرمایه محدود خود خلاقانه استفاده کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل