بازدید 21085

توصیه‌های محیط زیست به هیات‌های عزاداری

کد خبر: ۷۳۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ 26 September 2017
همزمان با آغاز ماه محرم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان چند توصیه، هیات های عزاداری، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد را در ایام عزاداری محرم و صفر، به حفظ سلامت عزاداران حسینی و محیط زیست فرا خواند.

به گزارش مهر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست پام، محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیات‌ها و تکایای مذهبی در سطح کشور توزیع می‌شوند.

وی افزود: تماس این ظروف با  غذای گرم‌ و چرب، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی تولید می کند و تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می شود.

درویش با با توجه به سرطان زا بودن لیوان های پلاستیکی، از هموطنان خواست حتی الامکان برای توزیع نوشیدنی های گرم مانند شیرو چای از لیوان های کاغذی استفاده کنند.

محمد درویش اظهار داشت: اگرچه ظروف گیاهی و آلومینیومی گرانتر از ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیکی هستند، ولی اگر در زمینه افزایش بیماری سرطان در نتیجه استفاده از ظروف پلاستیکی اطلاع رسانی شود، اقشار مختلف مردم می پذیرند و لذا از فعالان محیط زیست درخواست می شود تا با کار فرهنگی جهت حذف این ظروف در میان خانواده ها و عزاداران و جایگزین نمودن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی  اقدام و برای حفاظت از محیط زیست شهر تلاش کنند.

وی ادامه داد: برای فرهنگ سازی در این زمینه ها ائمه جمعه و جماعات و مداحان نیز می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی های این ایام  در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی  به عزاداران حسینی ورود داشته باشند.

درویش به شهروندان و عزاداران گرامی توصیه کرد ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف  گیاهی و کاغذی  نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه رهاسازی  پسماند ناشی از نذورات  در سطح معابر و نهرها موجبات آلودگی شهری را ایجاد کرده و منجر به بروز معضلات زیست محیطی می شود، از همشهریانی که نذر خود را در لیوان ها و یا بسته های یک بار مصرف ادا می کنند، خواست سطل زباله یا کیسه های زباله بزرگ نیز تهیه کرده و در محل قرار دهند تا از پخش این ظروف  در خیابان جلوگیری شود.

درویش از مسئولان هیات ها و تکایا نیز خواست در جمع آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند وبا توجه به افزایش حجم آب گرفتگی معابر به دلیل ریختن ظروف در انهار، لازم است مساجد و تکایا نسبت به جمع آوری این ظروف پس از مصرف اقدام کنند.

وی همچنین اسراف و دور ریختن نذری و غذای سالم، را  شایسته عزاداران امام حسین (ع) ندانست و آنرا دور از اخلاق عنوان کرد و خواستار جلوگیری از اسراف غذا شد.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد با اطلاع رسانی و عمل به این توصیه های بظاهر ساده، بتوانیم در خلال و برپایی مراسم عزاداری، رعایت ملاحظات محیط زیستی را رعایت کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل