بازدید 9000
۱

«کندیس میلر» پس از منع سفر ایرانی‌ها به آمریکا، چه گزینه‌هایی دارد؟

خانم کندیس میلر، نماینده سابق میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا که مؤسسات اسرائیلی از چندین سفر وی به سرزمین‌های اشغالی حمایت مالی کرده‌اند و یکی از سرسخت‌ترین حامیان بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا بوده است، بانی محدودیت فعلی علیه شهروندان ایرانی است. وی پیشنهاددهنده اصلاحیه‌ای به قوانین صدور ویزای آمریکاست.
کد خبر: ۷۳۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 26 September 2017
دولت آمریکا با اعمال تغییرات جدید در قانون منع مهاجرتی، به بهانه این که «دولت ایران در شناسایی تهدیدات امنیتی، با دولت آمریکا همکاری نمی‌کند و منبع اصلی تهدیدات تروریستی است. ایران دولتی حامی تروریسم است و اتباعش را که از ایالات متحده اخراج شدند، نمی‌پذیرد»، محدودیت ارتباط مردم ایران و آمریکا را بیش از گذشته تثبیت کرده است؛ اما آیا تضمینی وجود دارد که طراحان این طرح در همین مرحله متوقف شوند؟

به گزارش «تابناک»؛ با صدور دستور اجرایی جدید ترامپ، مسافرت و مهاجرت اتباع ایرانی به آمریکا، ممنوع شده است، مگر آنکه فرد، دانشجوی تأیید شده در این کشور باشد که البته باید تحت مراقب‌ها و نظارت‌های شدید قرار بگیرد.

هرچند محدودیت وضع شده علیه مردم ایران، شدیدترین محدودیت در میان هفت کشور هدف یعنی چاد، کره شمالی، سوریه، یمن، ونزوئلا و لیبی نیست، می‌توان آن را حالت پیشرفته‌تر محدودیت‌هایی دانست که در سیر پرونده هسته‌ای علیه تعداد محدودی از اتباع ایرانی وضع شده بود.

در واقع، محدودیت مسافرت مقامات یک کشور که شکل گسترده‌ای از آن طبق دستور جدید ترامپ قرار است علیه ونزوئلا اجرایی شود، یکی از گونه‌های کم‌فشار اعمال تحریم علیه کشورهاست. شواهدی وجود دارد که محدودیت ورود اتباع ایران به خاک آمریکا، برنامه‌ای به دقت طراحی شده برای محدود کردن ارتباطات مردمی بین ایرانیان و آمریکا با هدف بلندمدت محروم کردن ایران از فرصت‌های مختلف موجود در ایالات متحده باشد.

تجریه نشان داده است که طراحی تحریم‌ها علیه ایران در ایالات متحده، به شکل تدریجی پیچیده‌تر و تخصصی‌تر شده است. برای مثال در فرایند اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، دولت اوباما با دقت زیادی پیچ تحریم‌های ایران را محکم‌تر و روزنه‌های موجود برای دور زدن تحریم‌ها را تنگ‌تر کرد به گونه‌ای که تحریم بانک مرکزی که در ابتدا دور از تصور و غیرواقعی در نظر گرفته می‌شد، سرانجام عملیاتی شد.

پنج سال پیش و در اوج تنش هسته‌ای نیز شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که رئیس جمهوری در آمریکا بر سر کار بیاید که شدیدترین محدودیت‌ها را بر ورود اتباع ایرانی به ایالات متحده اعمال کند.

جستجوی مختصری در خصوص افرادی که در به ثمر رسیدن این محدودیت علیه مردم ایران نقش اساسی داشته‌اند، نشان می‌دهد افرادی با عمیق‌ترین ارتباطات و و ابستگی به دولت اسرائیل بانی محدودیت‌های اخیر بوده‌اند.

خانم کندیس میلر نماینده سابق میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا ـ که مؤسسات اسرائیلی از چندین سفر وی به سرزمین‌های اشغالی حمایت مالی کرده‌اند و یکی از سرسخت‌ترین حامیان بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا بوده ـ بانی محدودیت فعلی علیه شهروندان ایرانی است. وی پیشنهاددهنده اصلاحیه‌ای به قوانین صدور ویزای آمریکا بود که بر اساس آن صدور ویزا برای شهروندان عراق و سوریه به همراه شهروندان کشورهایی که نام آنها در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار دارد، یعنی ایران و سودان با محدودیت مواجه شده است.

برای فهم میزان طرفداری وی از نخست وزیر اسرائیل، مرور پیام تبریک وی به مناسبت پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی 2015 رژیم اسرائیل کافی است. خانم نماینده در این پیام اظهار داشته است: «دیروز اسرائیلی‌ها، با اعدادی رکورد شکن، از یکی از بنیادی‌ترین حقوق خود در دموکراسی یعنی حق رأی استفاده و مجددا بنیامین نتانیاهو را انتخاب کردند؛ رهبری بزرگ که دوست و متحد بزرگی برای ایالات متحده است. باید تعهد وی به امنیت و دفاع از اسرائیل را تحسین کرد. اکنون، ما به عنوان یک ملت، باید دوباره به ادامه شراکت نزدیک خود با اسرائیل متعهد شویم و کمک کنیم که اطمینان حاصل شود، رژیم ایران به قابلیت هسته‌ای ـ که قطعا امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به خطر خواهد انداخت ـ دست نیابد» .

روند تصویب و اجرای تحریم علیه ایران توسط کنگره و دولت آمریکا در سال های گذشته چنان عادی شده که قوانین تحریمی با هر شدتی که نوشته شود، تصویب آن با مانع چندانی مواجه نمی‌شود. برنامه‌ریزی چندساله در خصوص محدودیت ورود شهروندان ایرانی با آمریکا در کنار استقرار دولت ترامپ با عقایدی اسلام‌ستیزانه و بیگانه‌ستیزانه، ظاهرا محدودیت‌ها بر رابطه مردم ایران و آمریکا را نیز در مسیری مشابه قرار داده است.

فهرست طولانی میراث اوباما که دولت ترامپ مشغول خراب کردن آن است، برداشته شدن محدودیت‌های سفر اتباع آمریکایی به کوبا را هم در بر می‌گیرد. آیا ترامپ گام‌های بیشتری در این راه برخواهد داشت و مثلا سفر اتباع آمریکایی به ایران را هم محدود خواهد کرد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱
من جایشما بودم انها را با یک برنامه تحریک میکردم ورود همه ایرانین را به امریکا محدود کند حتی در مورد کانادا باید کاری کنید کلا جریان مهاجرت ایرانیان به غرب صفر شود کشتن ادم ابدا صحیح نیست میتوانید کاری کنید کشف شود همان تاثیر را دارد بدون ریختن خون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار