بازدید 6381

یک مقام آمریکایی: ایران مشکلی با قومیتها ندارد

رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه «تجزیه» اوضاع عراق را بدتر می کند گفت: ایران مشکلی با مسأله قومیتها هرگز نداشته است.
کد خبر: ۷۳۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵ 25 September 2017
 رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه «تجزیه» اوضاع عراق را بدتر می کند گفت: ایران مشکلی با مسأله قومیتها هرگز نداشته است.

علیرغم افزایش مخالفت های بغداد و کشورهای همسایه عراق با جدایی اقلیم کردستان و تجزیه عراق،همه پرسی جدایی کردستان عراق امروز در حال برگزاری است.

ناظران معتقد هستند جدایی احتمالی اقلیم نفع و صرفی برای مردم کرد نخواهد داشت؛ چرا که کشوری محصور در خشکی و با ضعف ژئوپلیتیک و عدم شناسایی از سوی جامعه بین المللی در سرزمین پر منازعه خاورمیانه ظهور خواهد کرد.

«جان لیمبرت» رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق به خبرنگار مهر گفت: اصول در اینجا مهم است. بسیاری از کشورهای خاورمیانه باید راهی را برای زندگی با هویتهای قومی، نژادی و مذهبی بیابند.

وی در ادامه تصریح کرد: ایران هرگز در خصوص همزیستی با قومیتها مشکلی نداشته است. اما برخی کشورها از جمله عراق با این موضوع دارای مشکلاتی بوده اند.

رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود: از همین رو است که در عراق شاهد این معضلات هستیم.

وی یادآور شد: در ایران مرزها بین کرد، عرب، ترک و فارس هرگز متصلب نشده است. بسیاری از مناطق دارای ترکیب جمعیتی متنوع هستند و ازدواجهایی میان اقوام مختلف صورت گرفته است.

دستیار معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه تأکید کرد: در خصوص مرزهای مذهبی هم در خصوص ایران می توان این موضوع را گفت و تصدیق کرد.

جان لمبرت در ادامه افزود: در عراق میراثی از سیاستهای قومی و مذهبی وجود دارد و در حال حاضر نیز عراق با این میراث مواجه است.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: اما باید توجه داشت که تقسیم کشور عراق به دولتها(کشورها)ی کوچک هیچ چیزی را حل نخواهد کرد.

وی افزود: در واقع تقسیم عراق اوضاع را وخیم تر می کند.

لمبرت در پایان تصریح کرد: البته همسایگان عراق از اقدام همه پرسی اقلیم کردستان عراق خوشحال و خرسند نخواهند شد. چرا که این کشورها جمعیتهای کردی در خود دارند که برخی از آنها نسبت به آن آسیب پذیر هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر