بازدید 7052

ابهام در بسته شدن مرزهای ترکیه با اقلیم کردستان

همزمان با آغاز همه پرسی اقلیم کردستان عراق، روزنامه استار، شبکه ان.تی.وی و خبر7 ترکیه در وب سایت خود اعلام کردند که گذرگاه سیلوپی ـ هابور در مرز ترکیه با اقلیم کردستان عراق بسته شده است ولی ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد.
کد خبر: ۷۳۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶ 25 September 2017
 همزمان با آغاز همه پرسی اقلیم کردستان عراق، روزنامه استار، شبکه ان.تی.وی و خبر7 ترکیه در وب سایت خود اعلام کردند که گذرگاه سیلوپی ـ هابور در مرز ترکیه با اقلیم کردستان عراق بسته شده است ولی ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد.
 
به گزارش ایرنا، این رسانه ها اعلام کرده بودند که تنها تردد کامیون ها از سمت ترکیه به سمت شمال عراق جریان دارد.
ساعاتی بعد بولنت تفنگچی وزیر گمرک و تجارت ترکیه با تکذیب این خبر اعلام کرد: گذرگاه مرزی هابور ـ سیلوپی در مرز ترکیه و شمال عراق در محدوده اقلیم کردستان عراق بسته نشده است.
 
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از تفنگچی نوشت: در صورت لزوم طی ساعات آتی در خصوص نحوه فعالیت این دروازه مرزی تجدید نظر خواهد شد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مسدود شدن مطرح نیست و به افرادی که از سمت عراق وارد ترکیه می شوند، با اعمال کنترل دقیق تر اجازه ورود داده می شود.
وی در خصوص موضع ترکیه در پی اصرار در برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و احتمال بستن گذرگاه هابور ـ سیلوپی افزود: در این دروازه مرزی مجوز عبور با کنترل سخت تری صادر می شود.
 
تفنگچی اضافه کرد: برخی از رانندگان ابراز نگرانی کرده اند و قصد عبور از مرز را ندارند و طی ساعات آتی و با توجه به آخرین وضعیت، به بررسی و ارزیابی دوباره این گذرگاه خواهیم پرداخت.
به نظر می رسد خبر بسته شدن مرز سیلوپی ـ هابور به علت توقف چند ساعته تردد در نخستین ساعات کاری امروز منتشر شده است.
یک منبع رسانه ای به ایرنا گفت که با توجه به حضور اتباع و کامیون های ترک در شمال عراق و نیز حضور اتباع و کامیون های عراقی در ترکیه و برنامه ریزی آنها برای تردد از گذرگاه سیلوپی ـ هابور، تردد در این مرز تنها به صورت یکطرفه و برای اتباع کشور مقابل جریان دارد و به صورت کامل طی چند روز آینده متوقف می شود.
 
ساعاتی پیش بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز در مصاحبه با چند رسانه خبری این کشور با بیان این که 'تصمیمات ترکیه در سه دسته اقتصادی، سیاسی ـ دیپلماتیک و امنیتی ـ نظامی اتخاذ خواهد شد' اضافه کرد: ما مرزها و فرودگاه های عراق را تحت نظارت دولت عراق به رسمیت می شناسیم و این امر شامل امور نفتی و ارتباطات نیز خواهد شد و بغداد، طرف اصلی و قانونی ما در تصمیم گیری هاست.
وی ادامه داد: در خواست حکومت مرکزی عراق مبنی بر مسدود کردن حریم هوایی که پیشتر به ایران ابلاغ شده بود، امروز به دست ما رسید و گروهی برای ارزیابی این مساله تشکیل داده ایم.
 
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز یک ساعت پیش طی سخنرانی در استانبول اعلام کرد: ترکیه هم اکنون در مرز، فقط برای عبور به سمت عراق اجازه می دهد و به زودی ترددها را متوقف خواهیم کرد.
هواپیمایی ترکیه(ترکیش ایر) نیز با رد توقف پروازهای این شرکت به سمت شهرهای اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که شب گذشته تنها یک پرواز به مقصد شهر اربیل در شمال عراق به علت کمبود مسافر لغو شده و پنج دقیقه بعد نیز پرواز دیگری در همین مسیر انجام شده است.
 
با توجه به مراودات زیاد ترکیه با اقلیم کردستان عراق و حضور پرشمار شهروندان عراق و ترکیه در خاک طرف مقابل، به نظر می رسد بستن کامل مرزهای زمینی و هوایی پس از انتقال و جا به جایی آنها انجام شود.
اعلام بستن مرز در واقع نوعی تهدید از سوی ترکیه برای اعمال فشار و تحریم به اقلیم کردستان محسوب می شود که در روزهای گذشته با هدف لغو همه پرسی بیان شد و در روزهای آینده نیز با هدف تاثیرگذاری در تصمیمات مقامات محلی اقلیم کردستان عراق دنبال خواهد شد.
 
شورای امنیت ملی ترکیه دو روز پیش تصمیم گرفته بود که اقداماتی را در صورت برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق به اجرا بگذارد که بستن گذرگاه مرزی از جمله این تصمیمات اعلام شده بود.
 
به گزارش ایرنا، با وجود مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق با همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق بر برگزاری این همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برابر با 3 مهر 1396 اصرار کرد و رای گیری این همه پرسی از صبح امروز آغاز شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر