بازدید 3044

موج گسترده بازداشت‌ مخالفان در عربستان

در دو هفته گذشته، حدود ۴۰ تن از علما، مبلغان، نویسندگان، پژوهشگران و شعرا در عربستان سعودی بازداشت شده‌اند.
کد خبر: ۷۳۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ 25 September 2017
 در دو هفته گذشته، حدود ۴۰ تن از علما، مبلغان، نویسندگان، پژوهشگران و شعرا در عربستان سعودی بازداشت شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری العهد لبنان نوشت مقامات عربستان از 10 سپتامبر تاکنون، همچنان به بازداشت شماری از مبلغان، نویسندگان و شخصیت های مهم سعودی ادامه می دهند. بر همین اساس در ساعات اخیر، محمد البراک و محمد المقبل دو مبلغ سعودی را بازداشت کردند.

حساب کاربری «زندانیان اندیشه» در توییتر که موج بازداشت ها علیه مبلغان، فعالان رسانه ای، پ‍ژوهشگران و توییت نویسان در عربستان را رصد می کند، بازداشت البراک و المقبل را تایید کرد.

البراک، عضو هیئت علمی دانشگاه ام القری، عضو انجمن علمای مسلمان و همچنین نویسنده و کارشناس مسائل مختلف است. المقبل نیز رئیس انجمن حفظ قرآن کریم در استان المذنب در منطقه القصیم است.

حساب کاربری «زندانیان اندیشه» کمپینی به نام «# شهروندان_ پشت_ میله‌های زندان» به مناسبت «# روز_ ملی87» (هشتاد و هفتمین سالروز ملی عربستان) راه اندازی کرد و افزود هدف از این کار، «معرفی کسانی است که دولت آنها را ظالمانه بازداشت کرده است.»

در دو هفته گذشته، حدود 40 تن از علما، مبلغان، نویسندگان، پژوهشگران و شعرا در عربستان بازداشت شده اند.

در همین زمینه، جمال خاشقجی نویسنده عربستانی به انتقاد از سیاست های این کشور ادامه می دهد. وی تاکید کرد موج بازداشت های توجیه‌ناپذیر و صدور برخی فتواها مانند فتوایی که زنان را «ناقص العقل» خوانده است، به وجهه عربستان در خارج ضربه می زند.

خاشقجی در واکنش به سخنرانی سعد الحجری عضو هیئت فتوا در منطقه عسیر که در حمایت از ممنوعیت رانندگی زنان، آنها را «ناقص العقل» خواند، در پیامی توییتری نوشت «طبیعتا با جناب مفتی اختلاف نظر دارم و سخن وی مبنی بر ناقص العقل بودن زنان را رد می کنم، اما مخالف بازداشت او هستم... زیرا حماقت جرم نیست.»

خاشقجی افزود «داستان مفتی عسیر و ناقص العقل خواندن زنان به خارج از کشور هم رسیده است. هرگاه «وجهه» عربستان بهبود می یابد، بازداشت های توجیه‌ناپذیر یا چنین مفتی هایی، آن را دوباره خراب می کنند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی